HAL sensor ?? 110 3,5 V8 1985 carb electronische ontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
de Rode Baron

HAL sensor ?? 110 3,5 V8 1985 carb electronische ontsteking

Bericht door de Rode Baron »

Vanavond sloeg de motor van de 110 3,5 V8 1985 carb met electronische ontsteking plotseling af.
Wegenwacht stelde snel vast dat het om een ontstekingsprobleem ging.
Na het verwijderen van de verdelerkap en rotor heeft hij met perslucht even geblazen op de plek waar de achtkantige ster en de HAL sensor zit.
Kwam wel iets, maar niet veel, vuil uit.
Verdelerkap teruggeplaatst, motor sloeg aan en liep weer als een zonnetje!

Omdat de WW dit snelle resultaat ook niet helemaal vertrouwde werd ik helemaal terug naar huis begeleid en hebben we nog even over de geweldige 110 V8 kunnen praten. Geweldige service van de WW!

Vragen: heeft iemand hier ervaring mee en kan ik het hier bij laten, of moet ik tot vervanging over gaan? En zo ja, van wat?
Het workshopmanual geeft voor onderhoud alleen het schoonmaken van de verdelerkap aan.
Het probleem kan natuurlijk ook verholpen zijn door de handelingen om bij die HAL sensor te komen.

Groet,
de Rode Baron

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2011 08:46 door de Rode Baron.
Jos Daalmans

Re: HAL sensor ?? 110 3,5 V8 1985 carb electronische ontsteking

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Was er geen vochtvorming onder de verdelerkap (we hebben weer zo een lekkere zomer).
Is er soms geen onderbreking in het kabeltje van de sensor?
Is de connector van de sensor met de draadboom soms ook even los geweest. Er loopt daar nauwelijks een stroom doorheen en een beetje oxide is al voldoende om het sensor circuit te onderbreken en dan krijg je geen vonkje meer.
Ik heb die van mijn ontsteking ook eens losgemaakt en zag wat oxidevorming. Dit komt omdat die stekker niet helemaal 100% waterdicht is. Ik heb de contacten even met een schuursponsje schoongemaakt, wat ouderwetse contact/antivocht spray er op gedaan en klaar was Klara.

Waar je wel even naar moet kijken is of de bodemplaat van de ontsteking soms geen radiale speling heeft. Als dat het geval is, kan de HAL sensor zo maar te ver van de "ster" afstaan

Succes,

Jos
Plaats reactie