laadstroom
-
remon
laadstroom
wie weet hoeveel de laadstroom is van een Def 90 benzine?
ik meet op de polen iets minder dan 13 volt. lijkt mij te weinig.
laad ook niet bij na een mooie afstand rijden.
accu is vakkundig doorgemeten...die moet goed zijn..
dus..dynamo?
ik meet op de polen iets minder dan 13 volt. lijkt mij te weinig.
laad ook niet bij na een mooie afstand rijden.
accu is vakkundig doorgemeten...die moet goed zijn..
dus..dynamo?
-
Roy Bruurs
Re: laadstroom
Hoe meet jij die 13Volt rijden, motor weer uitzetten en dan meten of meet je met draaiende motor. Als jij die 13V met draaiende motor meet is het veel en veel te weing. Als de motor stationair draait met hij toch minstens 13,5V a 14V laden. In rust als de motor uitstaat en je meet na een paar uur de accu moet hij zo ron de 12,5V aangeven
-
Exfietser
Stroom wordt aangegven in ampere.
Spanning wordt aangegeven in volt.
Laadstroom zou normaal gesproken minder dan een tiende van de accucapaciteit zijn. Dus bij een 70 AH accu maxiamaal 7 ampere.
De boordspanning (= tevens de laadspanning van de accu) is normaal gesproken 13,8 volt Bij nieuwere wagens met nieuwere accu's kan het ook rond de 14 volt zijn.
Arnold.
Spanning wordt aangegeven in volt.
Laadstroom zou normaal gesproken minder dan een tiende van de accucapaciteit zijn. Dus bij een 70 AH accu maxiamaal 7 ampere.
De boordspanning (= tevens de laadspanning van de accu) is normaal gesproken 13,8 volt Bij nieuwere wagens met nieuwere accu's kan het ook rond de 14 volt zijn.
Arnold.
-
Roy Bruurs
Tjonge jonge we zijn weer lekker bezig iedereen begrijpt toch wat hij bedoelt. En voor een leek is stroom en voltage gelijk aan elkaar. Zelfde als dat een leek jouw laro een jeep zal noemen.
Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de dynamo meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de dynamo meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
-
bertil
hoi,
weet iemand hoe je de dynamo iets hoger kan afstellen(zodat ie 0,5 hoger levert) ivm diode en 2e accu?
groet bertil
weet iemand hoe je de dynamo iets hoger kan afstellen(zodat ie 0,5 hoger levert) ivm diode en 2e accu?
groet bertil
-
Roy Bruurs
hoeveel laad je dynamo nu Bertil? Volgens mij kun je niks opschroeven bij die dynamo's zoals vroeger.
-
remon
Roy bedankt...leuke opmerking.
ik heb dat gemeten met draaiende motor.
anders zou de dynamo ook niet draaien he.
misschien een beetje een combi van... maar de meting die gedaan is op de accu is vakkundig gebeurd.(niet door mijzelf)
daar vertrouw ik op dus.
bij de series meet ik inderdaad ook een hoger voltage..
ik heb dat gemeten met draaiende motor.
anders zou de dynamo ook niet draaien he.
misschien een beetje een combi van... maar de meting die gedaan is op de accu is vakkundig gebeurd.(niet door mijzelf)
daar vertrouw ik op dus.
bij de series meet ik inderdaad ook een hoger voltage..
-
bertil
hoi Roy,
we meten op de accu(stationair) iets minder dan 13 volt
ik heb een 2e accu geplaatst voor de lier en lampen en een diode gebruikt, in de beschrijving staat dat ivm spannings verlies(weerstand diode?)de dynamo hoger afgesteld dient te worden, maar hoe doe ik dat?
groet bertil
we meten op de accu(stationair) iets minder dan 13 volt
ik heb een 2e accu geplaatst voor de lier en lampen en een diode gebruikt, in de beschrijving staat dat ivm spannings verlies(weerstand diode?)de dynamo hoger afgesteld dient te worden, maar hoe doe ik dat?
groet bertil
-
Roy Bruurs
remon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roy bedankt...leuke opmerking.
> ik heb dat gemeten met draaiende motor.
> anders zou de dynamo ook niet draaien he.
> misschien een beetje een combi van... maar de
> meting die gedaan is op de accu is vakkundig
> gebeurd.(niet door mijzelf)
> daar vertrouw ik op dus.
> bij de series meet ik inderdaad ook een hoger
> voltage..
Zoals gezegd meet is bij de dynamo wat hij daar doet als het daar hoger is dan is je weestand in de bedrading te hoog, maar vermoedelijk is je dynamo aan het overlijden. Optie 1 is om er een keer een harde klap op te geven zodat hij een keer goed schrikt, Optie 2 is laten reviseren, optie 3 een nieuwe kopen. Zou met 1 beginnen
> Roy bedankt...leuke opmerking.
> ik heb dat gemeten met draaiende motor.
> anders zou de dynamo ook niet draaien he.
> misschien een beetje een combi van... maar de
> meting die gedaan is op de accu is vakkundig
> gebeurd.(niet door mijzelf)
> daar vertrouw ik op dus.
> bij de series meet ik inderdaad ook een hoger
> voltage..
Zoals gezegd meet is bij de dynamo wat hij daar doet als het daar hoger is dan is je weestand in de bedrading te hoog, maar vermoedelijk is je dynamo aan het overlijden. Optie 1 is om er een keer een harde klap op te geven zodat hij een keer goed schrikt, Optie 2 is laten reviseren, optie 3 een nieuwe kopen. Zou met 1 beginnen
-
Hans 109
Aan je dynamo klooien is lastig. Eenvoudiger is het volgende: [www.paddockspares.com]
Je kunt ook een Ford Mondeo dynamo erin zetten. Levert 14,4V
mvg Hans
Je kunt ook een Ford Mondeo dynamo erin zetten. Levert 14,4V
mvg Hans
-
Roy Bruurs
Die setjes van t max werken goed heb ik ook nadeel is alleen dat als het relais goed warm is hij niet meer inschakeld.
een nieuwe dynamo zit altijd rond de 14,4V
een nieuwe dynamo zit altijd rond de 14,4V
-
Exfietser
Je moet in de dynamo op de spannings regelaar de sense verbinding opsnorren. Die moet je onderbreken en er een gewone diode tussen solderen. Bijvoorbeeld een 1N4007 ofzo. Omdat een diode een spanningsval van 0,6 a 0,7 volt heeft wordt de regelaar als het ware gefopt en zal de uitgangspanning de "diodespanning" hoger zijn. Dus ongeveer 0,6 a o,7 volt meer.
Soms is die sense draad via een extra steker op de dynamo naar buiten uitgevoerd. Die sense draad gaat dan naar een centraal punt in de wagen waar de gewenste boordspanning op moet staan. Vaak is dit gewoon de plus van de accu.
Met de sense draad meet de laadregelaar als het ware de spanning op de + van de accu. Heb je door slechte contacten een spannings verlies in de laadkabel die van de dynamo naar de accu loopt, dan wordt dat verlies op deze manier automatisch gecompenseerd. Zit in die kabel een scheidingsdiode opgenomen dan wordt ook dat spanningsverlies gecompenseerd.
Als je een dynamo met een sense aansluiting hebt hoef je dus niets te doen. Alleen zorgen dat de draad na de diode dicht bij de accu is aangesloten.
Arnold.
Soms is die sense draad via een extra steker op de dynamo naar buiten uitgevoerd. Die sense draad gaat dan naar een centraal punt in de wagen waar de gewenste boordspanning op moet staan. Vaak is dit gewoon de plus van de accu.
Met de sense draad meet de laadregelaar als het ware de spanning op de + van de accu. Heb je door slechte contacten een spannings verlies in de laadkabel die van de dynamo naar de accu loopt, dan wordt dat verlies op deze manier automatisch gecompenseerd. Zit in die kabel een scheidingsdiode opgenomen dan wordt ook dat spanningsverlies gecompenseerd.
Als je een dynamo met een sense aansluiting hebt hoef je dus niets te doen. Alleen zorgen dat de draad na de diode dicht bij de accu is aangesloten.
Arnold.
-
Roelie
Zit er op de motor die hier staat geen dynamo meer?
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b12109936f2ce338cd0b7f3d73c62962', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14528912, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b12109936f2ce338cd0b7f3d73c62962', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14528912, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
ExFietser
QuoteRoy Die setjes van t max werken goed heb ik ook nadeel is alleen dat als het relais goed warm is hij niet meer inschakeld.
Dan is het toch niet goed? Het is al raar dat een relais warm wordt. (Te grote stroom door het relais?.) En als het dan ook nog stopt met werken? Dan heb je er toch niets aan?
Arnold.
Dan is het toch niet goed? Het is al raar dat een relais warm wordt. (Te grote stroom door het relais?.) En als het dan ook nog stopt met werken? Dan heb je er toch niets aan?
Arnold.
-
Roy Bruurs
nouja meer als de auto warm is moet het anders formuleren. Bij lange afstanden hoor je het relais dan niet klikken werking blijft verder oke.
-
Marc-my-Words
Re: laadstroom - en vallende blaadjes
Roy B Schreef:
> Tjonge jonge we zijn weer lekker bezig iedereen
> begrijpt toch wat hij bedoelt. En voor een leek is
> stroom en voltage gelijk aan elkaar. Zelfde als
> dat een leek jouw laro een jeep zal noemen.
>
> Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de dynamo
> meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies
> hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
Tjonge Tjonge: iedereen snapt het nu nog wel, maar door het "foute" woordgebruik ontstaat er snel een spraakverwarring en vooral ook een begripsverwarring.
De boordspanning moet hoog genoeg zijn, in de bedrading mogen geen overgangsweerstanden zitten en dan gaat ver vanzelf de juiste laadstroom lopen.
Een stapje verder nl is dat er - de bladjes gaan al weer vallen - de verhalen met "lekstroom" gaan binnendruppelen.
Bij Wijk-bij-Duurstede wordt de Rijn een Lekstroom.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2011 11:15 door Marc-my-Words.
> Tjonge jonge we zijn weer lekker bezig iedereen
> begrijpt toch wat hij bedoelt. En voor een leek is
> stroom en voltage gelijk aan elkaar. Zelfde als
> dat een leek jouw laro een jeep zal noemen.
>
> Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de dynamo
> meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies
> hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
Tjonge Tjonge: iedereen snapt het nu nog wel, maar door het "foute" woordgebruik ontstaat er snel een spraakverwarring en vooral ook een begripsverwarring.
De boordspanning moet hoog genoeg zijn, in de bedrading mogen geen overgangsweerstanden zitten en dan gaat ver vanzelf de juiste laadstroom lopen.
Een stapje verder nl is dat er - de bladjes gaan al weer vallen - de verhalen met "lekstroom" gaan binnendruppelen.
Bij Wijk-bij-Duurstede wordt de Rijn een Lekstroom.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2011 11:15 door Marc-my-Words.
-
Roy Bruurs
Marc-my-Words Schreef:
> Roy B Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjonge jonge we zijn weer lekker bezig iedereen
> > begrijpt toch wat hij bedoelt. En voor een leek
> is
> > stroom en voltage gelijk aan elkaar. Zelfde als
> > dat een leek jouw laro een jeep zal noemen.
> >
> > Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de
> dynamo
> > meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies
> > hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
>
> Tjonge Tjonge: iedereen snapt het nu nog wel, maar
> door het "foute" woordgebruik ontstaat er snel een
> spraakverwarring en vooral ook een
> begripsverwarring.
> De boordspanning moet hoog genoeg zijn, in de
> bedrading mogen geen overgangsweerstanden zitten
> en dan gaat ver vanzelf de juiste laadstroom
> lopen.
>
> Een stapje verder nl is dat er - de bladjes gaan
> al weer vallen - de verhalen met "lekstroom" gaan
> binnendruppelen.
>
> Bij Wijk-bij-Duurstede wordt de Rijn een
> Lekstroom.
>
> Marc
zoiets dus
> Roy B Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjonge jonge we zijn weer lekker bezig iedereen
> > begrijpt toch wat hij bedoelt. En voor een leek
> is
> > stroom en voltage gelijk aan elkaar. Zelfde als
> > dat een leek jouw laro een jeep zal noemen.
> >
> > Wat je nog kunt doen is rechtstreeks bij de
> dynamo
> > meten hoeveel volt je meet en of je dus verlies
> > hebt over de bedrading naar de startmotor/ accu
>
> Tjonge Tjonge: iedereen snapt het nu nog wel, maar
> door het "foute" woordgebruik ontstaat er snel een
> spraakverwarring en vooral ook een
> begripsverwarring.
> De boordspanning moet hoog genoeg zijn, in de
> bedrading mogen geen overgangsweerstanden zitten
> en dan gaat ver vanzelf de juiste laadstroom
> lopen.
>
> Een stapje verder nl is dat er - de bladjes gaan
> al weer vallen - de verhalen met "lekstroom" gaan
> binnendruppelen.
>
> Bij Wijk-bij-Duurstede wordt de Rijn een
> Lekstroom.
>
> Marc
zoiets dus
-
Marc-my-Words
En de vlgde is dan weer die eend die op de bon geslingerd werd .... althans die eend die door de rood-lichtcamera werd geflitst ?