brandstof besparing
-
Marc vd K
brandstof besparing
Ik ben al enige tijd aan het googlen naar hoe ik mijn lightweight en defender economischer kan laten lopen.Beide halen ongeveer 1 op 10,5. En ik rij hoofdzakelijk op de snelweg
Ik heb het volgende gevonden:
* Overdrive voor de LW en Def besparing: ±17%
* Banden profiel en spanning optimaal
-Ledlampen, xenon
-airtwister in de inlaat?? (hier heb ik al gemengde berichten over gelezen)
-vrijloop naven
-toevoeging brandstof 0,026 euro de liter besparing ±15%
Dus als ik in het jaar 50.000km zou rijden en een normaal verbruik zou hebben van 1/10,5 bij een diesel prijs van 1,32 kost mij dit 6285,71 euro
Als ik de bovenstaande veranderingen door zou voeren zou ik op een verbruik moeten uitkomen van 1/13,9 wat dan neerkomt op 4841,72 euro en dus een verschil van 1444,- euro.
Ik geloof al best lang niet meer in sprookjes en dit klinkt voor mij dan ook echt to good to be true.
Heeft iemand misschien tips and tricks of ervaringen met het bovenstaande en wat is aan te bevelen?
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8dddcd84c0ea0859f5f55c44cfea5941', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14522196, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Ik heb het volgende gevonden:
* Overdrive voor de LW en Def besparing: ±17%
* Banden profiel en spanning optimaal
-Ledlampen, xenon
-airtwister in de inlaat?? (hier heb ik al gemengde berichten over gelezen)
-vrijloop naven
-toevoeging brandstof 0,026 euro de liter besparing ±15%
Dus als ik in het jaar 50.000km zou rijden en een normaal verbruik zou hebben van 1/10,5 bij een diesel prijs van 1,32 kost mij dit 6285,71 euro
Als ik de bovenstaande veranderingen door zou voeren zou ik op een verbruik moeten uitkomen van 1/13,9 wat dan neerkomt op 4841,72 euro en dus een verschil van 1444,- euro.
Ik geloof al best lang niet meer in sprookjes en dit klinkt voor mij dan ook echt to good to be true.
Heeft iemand misschien tips and tricks of ervaringen met het bovenstaande en wat is aan te bevelen?
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8dddcd84c0ea0859f5f55c44cfea5941', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14522196, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
-
Ruud Lemmens
Re: brandstof besparing
Led verlichting scheelt wel iets, er bestaan pakketten voor de Defender (en dus ook de series),
Maar let wel dat aan led verlichting ook een prijs hangt. Mocht je naar de sortout komen, ik heb een Defender pakket mee, als je uit nieuwsgierigheid wilt neuzen. (heb bedrijf in LED verlichting, maar wil géén reclame maken)
Dit pakket ga ik wel leveren aan een electrisch aangedreven Defender.
Om je een inschatting te geven van de besparingen met led lampen:
Koplampen gaan van 55 watt naar 35 watt (of 5 watt als je de markeerlampen met dagrijlampfunctie zou monteren)
Knipperlichten van elk 21 watt, naar 5 watt
Achterlichten/ remlichten van 21 naar 5 watt (remlicht) en van 5 watt naar 3 watt (achterlicht)
Het is de vraag wat je graag zou willen natuurlijk, maar denk dat je meer haalt door smallere banden, juiste spanning.
Andere optie is uiteraard gewichtsbesparing. Denk aan bijvoorbeeld X-eng brake conversie voor handrem (je haalt ongeveer 5 kilo uit je aandrijflijn op die manier)
Hiclone of airtwister is absolute onzin. Hoe meer restrictie in je aanzuiging van lucht, des te meer weerstand, des te minder lucht die hij aanzuigt.
Wat wel meespeelt is de lucht zo koel mogelijk aanzuigen (dus bij voorkeur niet vanuit de motorruimte) en via een kanaaal met zo min mogelijk restricties.
Aerodynamic...daar begin ik maar niet over bij een Landrover *smile*
Groeten, Ruud
Maar let wel dat aan led verlichting ook een prijs hangt. Mocht je naar de sortout komen, ik heb een Defender pakket mee, als je uit nieuwsgierigheid wilt neuzen. (heb bedrijf in LED verlichting, maar wil géén reclame maken)
Dit pakket ga ik wel leveren aan een electrisch aangedreven Defender.
Om je een inschatting te geven van de besparingen met led lampen:
Koplampen gaan van 55 watt naar 35 watt (of 5 watt als je de markeerlampen met dagrijlampfunctie zou monteren)
Knipperlichten van elk 21 watt, naar 5 watt
Achterlichten/ remlichten van 21 naar 5 watt (remlicht) en van 5 watt naar 3 watt (achterlicht)
Het is de vraag wat je graag zou willen natuurlijk, maar denk dat je meer haalt door smallere banden, juiste spanning.
Andere optie is uiteraard gewichtsbesparing. Denk aan bijvoorbeeld X-eng brake conversie voor handrem (je haalt ongeveer 5 kilo uit je aandrijflijn op die manier)
Hiclone of airtwister is absolute onzin. Hoe meer restrictie in je aanzuiging van lucht, des te meer weerstand, des te minder lucht die hij aanzuigt.
Wat wel meespeelt is de lucht zo koel mogelijk aanzuigen (dus bij voorkeur niet vanuit de motorruimte) en via een kanaaal met zo min mogelijk restricties.
Aerodynamic...daar begin ik maar niet over bij een Landrover *smile*
Groeten, Ruud
-
ToyRoverlander
Re: brandstof besparing
Wat dacht je van met de rechtervoet beginnen.... Die paar kilo minder, of die 5A minder die de dynamo hoeft te leveren zal echt geen meetbaar verschil opleveren.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Rob van Leeuwen
Re: brandstof besparing
Beste Marc,
Er zijn in het verleden ook wel eens testen gedaan om lpg toe te voegen zie onderstaande link.
Sterkte met je zoektocht.
gr Rob
[www.dieselperformanceproducts.com]
Er zijn in het verleden ook wel eens testen gedaan om lpg toe te voegen zie onderstaande link.
Sterkte met je zoektocht.
gr Rob
[www.dieselperformanceproducts.com]
-
Rick90
Re: brandstof besparing
Dingen zoals andere verlichting en airtwisters klinken leuk maar dat gaat nooit een merkbare besparing geven.
Kijk eens naar LPG injectie, wordt in truckerswereld veel toegepast voor brandstofbesparing. En een toevoeging van aceton aan de diesel. Google maar eens op lpg injectie en op aceton bij diesel dan vind je meer dan genoeg leesstof.
Bandenprofiel maakt niet heel veel verschil maar de maat wel. Grote banden geeft een merkbare stijging in verbruik.
Kijk eens naar LPG injectie, wordt in truckerswereld veel toegepast voor brandstofbesparing. En een toevoeging van aceton aan de diesel. Google maar eens op lpg injectie en op aceton bij diesel dan vind je meer dan genoeg leesstof.
Bandenprofiel maakt niet heel veel verschil maar de maat wel. Grote banden geeft een merkbare stijging in verbruik.
-
Marc vd K
Re: brandstof besparing
Ik heb zelf aceton gebruikt en daarbij merkte ik geen verschil (met ritten van 230km alleen snelweg) en misschien toeval maar mijn koppakking ging na 2 maanden toevoeging van aceton kapot....
-
Jurjen
Re: brandstof besparing
Als er nog een EGR op de Defender zit: afblinden. Scheelde bij mij 8 - 10 %
Jurjen
Jurjen
-
Wim Janssen
Re: brandstof besparing
Google eens op supplemental geet en deze [www.panaceauniversity.org] bijv. Ik heb een tijdje contact gehad met Engelsman die hiermee bezig was. Als je verder zoekt zie ja dat het in de grote diesels in de landbouw al heel gebruikelijk is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Gert
Re: brandstof besparing
Stel dat je je lampen zou vervangen door LED. Dan zou je per koplamp 20 watt besparen (uitgaande van Ruud's opgave). Totaal is dat 40 watt.
Je rijd 50.000 km per jaar. Stel dat je gemiddeld 60 km/u doet, dan is dat 833 uur autorijden. Stel dat je daarvan 50% je dimlicht aanhebt, en de andere momenten niks. Dan ben je afgerond 416 uur lang 40 watt aan het besparen, dat is 59904000 Joule, ofwel ongeveer 60Mj.
1 liter diesel levert ongeveer 44,80 MJ per kilogram (ongeveer per liter dus).
Oké, stel dat je motor/dynamo 40% van die energie zou omzetten in electra, dan zou je 3,35 liter diesel besparen.
Ik zeg briljant, weer 5 euro bespaard.
Een overdrive geloof ik ook niet in, want je hebt immers niet opeens minder kracht nodig om je voertuig dezelfde snelheid te laten rijden. Sterker nog, een overdrive zou theoretisch gezien een beperking zijn. De besparing van een overdrive wordt waarschijnlijk gehaald uit dat je de motor in een gunstiger toerentalgebied kan laten functioneren, waarin de het nuttig vermogen van de motor hoger is. 17% lijkt me echter heel sterk.
Kort maar krachtig, je kunt álles doorrekenen, en het resultaat zal al snel tegenvallen.
Ik heb laatst ook eens voor iemand op dit prikbord doorgerekend of een elektrische watervoorverwarmer nou zin had. Het kwam er op neer dat je ongeveer anderhalve dag bezig bent om met 120 watt je koelsysteem op temperatuur te krijgen.
Verstandiger keuzes zouden mijns inziens zijn;
- Het beperken van gewicht
- Het beperken van het frontaal oppervlak
- Het beperken van de rolweerstand
- Een zuiniger motor inbouwen.
Aangezien je in die gebieden weinig uit kunt halen, zou ik je willen adviseren om het maar voor lief te nemen.
Theoretisch gezien zou een vrijloopnaaf wél schelen, maar als ik dat zou doorrekenen dan zal ook dat ongetwijfeld tegenvallen.
Je rijd 50.000 km per jaar. Stel dat je gemiddeld 60 km/u doet, dan is dat 833 uur autorijden. Stel dat je daarvan 50% je dimlicht aanhebt, en de andere momenten niks. Dan ben je afgerond 416 uur lang 40 watt aan het besparen, dat is 59904000 Joule, ofwel ongeveer 60Mj.
1 liter diesel levert ongeveer 44,80 MJ per kilogram (ongeveer per liter dus).
Oké, stel dat je motor/dynamo 40% van die energie zou omzetten in electra, dan zou je 3,35 liter diesel besparen.
Ik zeg briljant, weer 5 euro bespaard.
Een overdrive geloof ik ook niet in, want je hebt immers niet opeens minder kracht nodig om je voertuig dezelfde snelheid te laten rijden. Sterker nog, een overdrive zou theoretisch gezien een beperking zijn. De besparing van een overdrive wordt waarschijnlijk gehaald uit dat je de motor in een gunstiger toerentalgebied kan laten functioneren, waarin de het nuttig vermogen van de motor hoger is. 17% lijkt me echter heel sterk.
Kort maar krachtig, je kunt álles doorrekenen, en het resultaat zal al snel tegenvallen.
Ik heb laatst ook eens voor iemand op dit prikbord doorgerekend of een elektrische watervoorverwarmer nou zin had. Het kwam er op neer dat je ongeveer anderhalve dag bezig bent om met 120 watt je koelsysteem op temperatuur te krijgen.
Verstandiger keuzes zouden mijns inziens zijn;
- Het beperken van gewicht
- Het beperken van het frontaal oppervlak
- Het beperken van de rolweerstand
- Een zuiniger motor inbouwen.
Aangezien je in die gebieden weinig uit kunt halen, zou ik je willen adviseren om het maar voor lief te nemen.
Theoretisch gezien zou een vrijloopnaaf wél schelen, maar als ik dat zou doorrekenen dan zal ook dat ongetwijfeld tegenvallen.
-
Exfietser
Re: brandstof besparing
Niet moeilijk hoor.
Gewoon de auto laten staan en de fiets pakken.
Auto weg doen en inruilen voor een superzuinig klein ding.
Al die dingen die jij verder opnoemt werken of marginaal of niet.
Smalle banden op de juiste spanning levert wat op denk ik. Verder je rechter voet beter beheersen.
Lampen vervangen door leds? Je kunt beter je rechter spiegel er af halen. Dat levert meer op denk ik.
De lightweight diesel is 63 pk. Dat is 46,3 kW. Twee lampen van 70 watt worden dan vervangen door twee keer 35 watt ledlampen. Je bespaart dan 70 Watt. Dat is 70/46300 x 100 % van je motor vermogen. Dat is dus 0,15% van het motor vermogen. De luchtweerstand van je spiegel kost waarschijnlijk echt meer.
Air twister lijkt leuk maar waarschijnlijk alleen als de lucht ook in de cilinder wervelt. Ik geloof niet erg dat dat gebeurt als je dat draaiding ergens voor je spruitstuk monteert. Na alle bochten die de lucht door het systeem moet volgen geloof ik niet dat de lucht nog wervelt in de cilinder. Maar ik heb het nooit zelf geprobeerd dus echt weten doe ik het niet. Ik zou zeggen probeer het.
De grootste energievreter is gewoon de luchtweerstand. Kijk maar eens naar het verbruik van moderne wagens met een vergelijkbaar frontaal oppervlak. Dat is maar iets beter door een betere modernere motor en doordat ze vaak toch een iets betere stroomlijn hebben. Een modernere motor zal ook daarom in de landrover maar weinig helpen. Misschien is het ook wel de reden dat ze het defender model zo drastisch wijzigen. Iets beroerders als ons rijdende tuinhuis dat wij auto noemen is er bijna niet.
Arnold.
Gewoon de auto laten staan en de fiets pakken.
Auto weg doen en inruilen voor een superzuinig klein ding.
Al die dingen die jij verder opnoemt werken of marginaal of niet.
Smalle banden op de juiste spanning levert wat op denk ik. Verder je rechter voet beter beheersen.
Lampen vervangen door leds? Je kunt beter je rechter spiegel er af halen. Dat levert meer op denk ik.
De lightweight diesel is 63 pk. Dat is 46,3 kW. Twee lampen van 70 watt worden dan vervangen door twee keer 35 watt ledlampen. Je bespaart dan 70 Watt. Dat is 70/46300 x 100 % van je motor vermogen. Dat is dus 0,15% van het motor vermogen. De luchtweerstand van je spiegel kost waarschijnlijk echt meer.
Air twister lijkt leuk maar waarschijnlijk alleen als de lucht ook in de cilinder wervelt. Ik geloof niet erg dat dat gebeurt als je dat draaiding ergens voor je spruitstuk monteert. Na alle bochten die de lucht door het systeem moet volgen geloof ik niet dat de lucht nog wervelt in de cilinder. Maar ik heb het nooit zelf geprobeerd dus echt weten doe ik het niet. Ik zou zeggen probeer het.
De grootste energievreter is gewoon de luchtweerstand. Kijk maar eens naar het verbruik van moderne wagens met een vergelijkbaar frontaal oppervlak. Dat is maar iets beter door een betere modernere motor en doordat ze vaak toch een iets betere stroomlijn hebben. Een modernere motor zal ook daarom in de landrover maar weinig helpen. Misschien is het ook wel de reden dat ze het defender model zo drastisch wijzigen. Iets beroerders als ons rijdende tuinhuis dat wij auto noemen is er bijna niet.
Arnold.
-
Exfietser
Re: brandstof besparing
Je was me voor Gert maar in grote lijnen zijn we het wel redelijk eens. Luchtweerstand is echt de grootste factor.
En die overdrive zorgt eerder voor motorschades die je door het rijden in een te hoge versnelling rijdt kunt krijgen. Het nieuwe rijden is voor de 2,25D, 2,5NA motoren echt funest.
Arnold.
En die overdrive zorgt eerder voor motorschades die je door het rijden in een te hoge versnelling rijdt kunt krijgen. Het nieuwe rijden is voor de 2,25D, 2,5NA motoren echt funest.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: brandstof besparing
Als je de werking van de EGR goed door hebt dan moet duidelijk zijn dat die geen 8-10% verschil kan leveren.
(Sowieso moet je voor dit soort "testen" een test doen waarbij voor de testrijder en zijn omgeving onbekend is met welk test-object hij rijdt, alleen dan krijg je een "dubbel-blind" test-situatie.)
Dat een EGR-operatie vaak wel (enig) effect heeft komt omdat tegelijkertijd het inlaattraject wordt schoongemaakt.
Marc
(Sowieso moet je voor dit soort "testen" een test doen waarbij voor de testrijder en zijn omgeving onbekend is met welk test-object hij rijdt, alleen dan krijg je een "dubbel-blind" test-situatie.)
Dat een EGR-operatie vaak wel (enig) effect heeft komt omdat tegelijkertijd het inlaattraject wordt schoongemaakt.
Marc
-
Marc vd K
Re: brandstof besparing
Bedankt voor je antwoord! en de rest natuurlijk ook het is een stuk productiever om hier te brainstormen en te kunnen discussiëren dan zelf het wiel uit te vinden!
Ik wil even inhaken op je water voor verwarmer.(ik heb er namelijk eentje ingebouwd in mijn lightweight) Die dingen zijn niet bedoeld om vanuit bv -5 je koelwater te verwarmen naar ik dacht 20 graden. Ze zijn bedoeld om in te schakelen nadat je gereden hebt met je auto. Op deze manier blijft je koelwater op temperatuur en kun je een paar uur daarna/de volgende morgen de auto starten alsof het zomer is. Ik heb niet uitgerekend hoeveel het kost om dit heel de nacht aan te houden, maar ik vind het verschrikkelijk fijn dat ik mijn lw die normaal verschrikkelijk slecht start als het onder de -5 is geweest, normaal start zonder de (al erg koude) accu en startmotor te veel te belasten door erg lang te moeten starten. En daarnaast is je kachel ook meteen al een beetje warm.
Ik heb dit ding voor mijn verjaardag gekregen van mijn vriendin (Canadese) en het is tot nu toe het beste cado ooit Als je het slijtage wil verminderen bij een koude start kun je overigens beter kiezen voor een 300w en hogere carterpan verwarmer (deze zijn een stuk duurder maar worden tegenwoordig wel standaard geleverd op alle nieuwe auto's in de provincie waar mijn meid woont)
Ik wil even inhaken op je water voor verwarmer.(ik heb er namelijk eentje ingebouwd in mijn lightweight) Die dingen zijn niet bedoeld om vanuit bv -5 je koelwater te verwarmen naar ik dacht 20 graden. Ze zijn bedoeld om in te schakelen nadat je gereden hebt met je auto. Op deze manier blijft je koelwater op temperatuur en kun je een paar uur daarna/de volgende morgen de auto starten alsof het zomer is. Ik heb niet uitgerekend hoeveel het kost om dit heel de nacht aan te houden, maar ik vind het verschrikkelijk fijn dat ik mijn lw die normaal verschrikkelijk slecht start als het onder de -5 is geweest, normaal start zonder de (al erg koude) accu en startmotor te veel te belasten door erg lang te moeten starten. En daarnaast is je kachel ook meteen al een beetje warm.
Ik heb dit ding voor mijn verjaardag gekregen van mijn vriendin (Canadese) en het is tot nu toe het beste cado ooit Als je het slijtage wil verminderen bij een koude start kun je overigens beter kiezen voor een 300w en hogere carterpan verwarmer (deze zijn een stuk duurder maar worden tegenwoordig wel standaard geleverd op alle nieuwe auto's in de provincie waar mijn meid woont)
-
Marc-my-Words
Re: brandstof besparing - overdrive en overdreven
Tja, ik heb een aantal jaren met een standaard Td5-Defender gereden met GKN-overdrive ....
En ik heb de onhebbelijke gewoonte bij iedere tankbeurt kilometerstand en getankte liters te administreren (en de gewoonte de tank goed leeg, en vooral goed vol te gooien - dus vul-hals vol, even schudden voor het "boertje" en dan de laatste liter erin).
Ook al weet ik dat de test-situatie niet ideaal was haalde in met een standaard Defender tot ongeveer 10% winst met de overdrive.
Rustig blijven rijden, meer uitrijden, en .... de winst is eigenlijk alleen te behalen op langere afstanden.
Remmen is natuurlijk sowieso funest - energie-vernietiging - je moet dus zeer anticiperend rijden, niet te hard (je mag wel vlot rijden, als je maar ruime afstanden houdt), en dus een paar weken je aandacht richten op hoever je zonder gas kunt uitrollen.
Gewicht versnellen (en vertragen) kost enorm veel dus, je snelheid met beleid kiezen en dan aanhouden - daar kan je overigens zelf al in de bebouwde kom naar streven.
Lijkt allemaal gedoe, suf etc. maar dat is vooral iets tussen de oren: objectief gezien gaat het meestentijds om een seconden-kwestie.
Anyway: met dus aandacht en een lichte rechtervoet kwam ik met de Td5 op 1:10 tot 1:11,5 zonder overdrive en met tot in de beste gevallen tot 1:12,5. Ik rijd overigens niet steeds en altijd met samengeknepen billen etc. maar wel meestal met enige aandacht, en dus soms maximale aandacht.
Verder: geen roof-rack (die heten niet voor niks zo), geen dikke banden, wel genoeg lucht, geen extreme gewichtsbesparingen (vlgs de weegbrug zo'n 300 kilo ballast), een stuurstangbeschermplaat (wat die met de aerodynamica doet ?) en een grotere rechter-buitenspiegel.
Knelpunt is wel dat je die overdrive niet gauw terugverdient, en zeker niet als je de pech hebt zoals ik dat ie na ± 5 jaar eigenlijk in revisie moet.
Dat je met een overdrive de motor zou vernielen ... daar is geen reden voor zolang je maar wel rekening houdt met wat de motor kan en wil.
Ik ken ook een GKN die inmiddels al ruim 7 jaar probleemloos meegaat -- wel met een zeer voorzichtige/precieze chauffeur.
Met de Puma ben ik er nog niet helemaal achter, maar ook daar zijn mijn verbruikscijfers inmiddels wel beter als 1:10,5.
Wat in ieder geval een zeer nuttig hulpmiddel is: goed administreren en iedere tankvulling even gauw je gemiddelde terugrekenen -- dan heb je een eerste feed-back.
En wat overduidelijk uit mijn verbruiks-administratie volgt: tussen 's zomers en 's winters zit een verschil dat ongeveer 10 % beloopt.
Een andere winst-maker zou dus een motor-verwarming kunnen zijn. Heb je een 220 aansluitingsmogelijkheid dan bestaan er niet te dure verwarmingsdingen de in de Scandinavische landen heel gebruikelijk zijn, wil je meer autonomie dan is een standkachel te overwegen.
Ik ken iemand die zijn standkachel zelfs aanzet als het + 20 is, hij zegt: hoe meer het blok is voorverwarmd hoe beter (voor het blok). Hij rijdt overigens niet echt zuinig, op dikke banden etc.
Ik denk dat een "slabbetje" voor de radiator ook zal helpen: de radiator is enorm overbemeten. Zolang er dus verder niks mis is veel te groot voor het zuinig gebruik. Beter de doorstroming zover knijpen dat de visco net niet inkomt (of een electrische fan kiezen samen met een slimme thermostaat-regeling en een verklikkerlampje - dan weet je ook wanneer het slabbetje teveel is).
O ja, nog een niet helemaal onderbouwde gedachte: Anticiperend rijden zorgt voor gelijkmatig gasgeven en gelijkmatige toerentallen.
Mij lijkt dat dan turbo ook gelijkmatig (en waarschijnlijk rustig) draait. Het gas bedienen alsof het een aan-uit-knop is betekent dat de motor veel vaker met weinig turbo moet leveren, maar ook dat de turbo doelloos tolt omdat je inmiddels weer geen vermogen vraagt. Ik denk dat je ook daar winst maakt.
Groeten van een andere zuinige Marc
En ik heb de onhebbelijke gewoonte bij iedere tankbeurt kilometerstand en getankte liters te administreren (en de gewoonte de tank goed leeg, en vooral goed vol te gooien - dus vul-hals vol, even schudden voor het "boertje" en dan de laatste liter erin).
Ook al weet ik dat de test-situatie niet ideaal was haalde in met een standaard Defender tot ongeveer 10% winst met de overdrive.
Rustig blijven rijden, meer uitrijden, en .... de winst is eigenlijk alleen te behalen op langere afstanden.
Remmen is natuurlijk sowieso funest - energie-vernietiging - je moet dus zeer anticiperend rijden, niet te hard (je mag wel vlot rijden, als je maar ruime afstanden houdt), en dus een paar weken je aandacht richten op hoever je zonder gas kunt uitrollen.
Gewicht versnellen (en vertragen) kost enorm veel dus, je snelheid met beleid kiezen en dan aanhouden - daar kan je overigens zelf al in de bebouwde kom naar streven.
Lijkt allemaal gedoe, suf etc. maar dat is vooral iets tussen de oren: objectief gezien gaat het meestentijds om een seconden-kwestie.
Anyway: met dus aandacht en een lichte rechtervoet kwam ik met de Td5 op 1:10 tot 1:11,5 zonder overdrive en met tot in de beste gevallen tot 1:12,5. Ik rijd overigens niet steeds en altijd met samengeknepen billen etc. maar wel meestal met enige aandacht, en dus soms maximale aandacht.
Verder: geen roof-rack (die heten niet voor niks zo), geen dikke banden, wel genoeg lucht, geen extreme gewichtsbesparingen (vlgs de weegbrug zo'n 300 kilo ballast), een stuurstangbeschermplaat (wat die met de aerodynamica doet ?) en een grotere rechter-buitenspiegel.
Knelpunt is wel dat je die overdrive niet gauw terugverdient, en zeker niet als je de pech hebt zoals ik dat ie na ± 5 jaar eigenlijk in revisie moet.
Dat je met een overdrive de motor zou vernielen ... daar is geen reden voor zolang je maar wel rekening houdt met wat de motor kan en wil.
Ik ken ook een GKN die inmiddels al ruim 7 jaar probleemloos meegaat -- wel met een zeer voorzichtige/precieze chauffeur.
Met de Puma ben ik er nog niet helemaal achter, maar ook daar zijn mijn verbruikscijfers inmiddels wel beter als 1:10,5.
Wat in ieder geval een zeer nuttig hulpmiddel is: goed administreren en iedere tankvulling even gauw je gemiddelde terugrekenen -- dan heb je een eerste feed-back.
En wat overduidelijk uit mijn verbruiks-administratie volgt: tussen 's zomers en 's winters zit een verschil dat ongeveer 10 % beloopt.
Een andere winst-maker zou dus een motor-verwarming kunnen zijn. Heb je een 220 aansluitingsmogelijkheid dan bestaan er niet te dure verwarmingsdingen de in de Scandinavische landen heel gebruikelijk zijn, wil je meer autonomie dan is een standkachel te overwegen.
Ik ken iemand die zijn standkachel zelfs aanzet als het + 20 is, hij zegt: hoe meer het blok is voorverwarmd hoe beter (voor het blok). Hij rijdt overigens niet echt zuinig, op dikke banden etc.
Ik denk dat een "slabbetje" voor de radiator ook zal helpen: de radiator is enorm overbemeten. Zolang er dus verder niks mis is veel te groot voor het zuinig gebruik. Beter de doorstroming zover knijpen dat de visco net niet inkomt (of een electrische fan kiezen samen met een slimme thermostaat-regeling en een verklikkerlampje - dan weet je ook wanneer het slabbetje teveel is).
O ja, nog een niet helemaal onderbouwde gedachte: Anticiperend rijden zorgt voor gelijkmatig gasgeven en gelijkmatige toerentallen.
Mij lijkt dat dan turbo ook gelijkmatig (en waarschijnlijk rustig) draait. Het gas bedienen alsof het een aan-uit-knop is betekent dat de motor veel vaker met weinig turbo moet leveren, maar ook dat de turbo doelloos tolt omdat je inmiddels weer geen vermogen vraagt. Ik denk dat je ook daar winst maakt.
Groeten van een andere zuinige Marc
-
plaetje
Re: brandstof besparing
Wat een gezoek om 1 liter te besparen, rij toch dicht achter vrachtwagens (dan heb je veel minder luchtweerstand) en dat bespaart veel meer.
Maar het meeste als je in de auto wilt zitten gebruik een touw (hang die aan je voorganger)
mijne s3 met 2,5na rijd 1op 8 bij 100 en 1op 11 bij 85 (achter die grote auto's)
plaetje (jo)
Maar het meeste als je in de auto wilt zitten gebruik een touw (hang die aan je voorganger)
mijne s3 met 2,5na rijd 1op 8 bij 100 en 1op 11 bij 85 (achter die grote auto's)
plaetje (jo)
-
Exfietser
Re: brandstof besparing - overdrive en overdreven
Wat betreft de motoren heb ik duidelijk over de 2,25D en de 2,5D gehad. En dus niet over de TD5. Het zuinig rijden ging ook over de 2,25D's volgens mij. Deze motoren zijn hoog toeren motoren. De krukas is ook niet heel sterk. Bij hoge toerentallen zijn de krachten op de krukas kleiner terwijl er wel vermogen wordt geleverd. Plankgas tegen de wind in over b.v. de afsluitdijk in zijn overdrive is bepaald niet fijn voor het motortje en de krukas. Beter met veel kabaal in een lagere versnelling en een hoog toerental tegen die wind in. Hij rijd dan onzuinig inderdaad maar blijft wel heel.
Betreft de TD5? Dat weet ik niet. Alleen dat het een veel modernere motor is waarbij andere metaalsoorten gebruikt zijn. De krukas moet zonder meer sterker zijn doordat het motorvermogen en koppel groter is. Best mogelijk dat de overdrive geen probleem is. Ik heb geen idee?
Arnold.
Betreft de TD5? Dat weet ik niet. Alleen dat het een veel modernere motor is waarbij andere metaalsoorten gebruikt zijn. De krukas moet zonder meer sterker zijn doordat het motorvermogen en koppel groter is. Best mogelijk dat de overdrive geen probleem is. Ik heb geen idee?
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: brandstof besparing
Hmm ... als je zo dicht achter een vrachtwaggel rijdt dat je echt winst binnenhaalt dan mag je hopen dat je een bovenmenselijke reactiesnelheid hebt, en daarbij de allerbeste remmen. Zo niet dan loop je het risico om als plak-plaetje te eindigen.
Overigens helpt 85 ipv 100 km/u sowieso enorm ook zonder die vrachtwaggel.
Marc
Overigens helpt 85 ipv 100 km/u sowieso enorm ook zonder die vrachtwaggel.
Marc
-
bas88pickup
Re: brandstof besparing
Een zuinige auto kopen??!! Land Rovers zijn niet zuinig, wat een gezeur, dit wist je voor je em ging rijden. Live with or get rid of it.
-
Edward
Re: brandstof besparing
Ik weet wel hoe het andersom kan. Van 7.5 x 16 XZL en verder een standaard 130 naar 285 muds met een roofrack, snorkel, Warm snelloper op een veuls te lompe bumper en verder nog 450 kilo aan de wagen toegevoegd resulteert in een verbruik dat van 1:10 naar 1:8 is gegaan.
Andersom zal dus ook best wat opleveren. Maar of het echt zoden aan de dijk zet??
Andersom zal dus ook best wat opleveren. Maar of het echt zoden aan de dijk zet??
-
Gert
Re: brandstof besparing
Bij Mythbusters is dit eens getest, en toevallig heb ik de cijfers toen opgeslagen.
Bij 30 meter is de besparing 11%
Bij 15 meter is de besparing 20%
Bij 6 meter is de besparing 27%
Bij 3 meter is de besparing 39%.
Dit is dan ook de werkelijke besparing in brandstof. De luchtweerstand nam af met wel 90%, maar dat effect vertaalt zich nooit in brandstofbesparing.
Let wel op, als de vrachtwagen 85km/u rijdt, dan is dat 23,6 meter per seconde. Als je 2 seconden afstand moet houden, dan is dat dus ongeveer 47 meter. Wettelijk gezien mag je dus niet slipstreamen. Bij 47 meter zal de besparing minimaal zijn.
Gewone onderbroken strepen liggen op een snelweg in een 3-9 patroon: 3 meter streep en 9 meter onderbreking.
Elk begin van een streep is dus 12 meter verwijderd van het begin van de volgende streep. Je zou dus bijna 4 strepen tussen je moeten hebben.
Bij 30 meter is de besparing 11%
Bij 15 meter is de besparing 20%
Bij 6 meter is de besparing 27%
Bij 3 meter is de besparing 39%.
Dit is dan ook de werkelijke besparing in brandstof. De luchtweerstand nam af met wel 90%, maar dat effect vertaalt zich nooit in brandstofbesparing.
Let wel op, als de vrachtwagen 85km/u rijdt, dan is dat 23,6 meter per seconde. Als je 2 seconden afstand moet houden, dan is dat dus ongeveer 47 meter. Wettelijk gezien mag je dus niet slipstreamen. Bij 47 meter zal de besparing minimaal zijn.
Gewone onderbroken strepen liggen op een snelweg in een 3-9 patroon: 3 meter streep en 9 meter onderbreking.
Elk begin van een streep is dus 12 meter verwijderd van het begin van de volgende streep. Je zou dus bijna 4 strepen tussen je moeten hebben.
-
G-men (Gargamel)
Re: brandstof besparing
Het hele verlichtingsverhaal gaat je alleen maar veel geld kosten en verdien je echt nooit terug.
Als je wilt besparen is een lichtere rechtervoet het meest efficient. 90 i.p.v. 110 scheelt echt slokken. Maar 1:10,5 vind ik eigenelijk heel erg netjes.
Maar de beste oplossing blijft nog steeds een andere auto kopen..... een Defender zal nooit zuinig worden.
Bij Gargamel is 1:5 op LPG het echt wel. Gemiddeld hangt ie ergens rond de 1:4,5 en ik heb niet de illusie dat het veel beter gaat worden. Ze zijn gewoon te zwaar en hebben de stroomlijn van een garagedeur die je met 110 over de snelweg duwt....
Als dagelijks bakkie rijdt ik een Auris Hybride.... die haalt zonder problemen 1op20 met aicro en de hele reutel aan. En geen wegenbelasting.
Maar het rijdt toch anders als een defender. )
Als je wilt besparen is een lichtere rechtervoet het meest efficient. 90 i.p.v. 110 scheelt echt slokken. Maar 1:10,5 vind ik eigenelijk heel erg netjes.
Maar de beste oplossing blijft nog steeds een andere auto kopen..... een Defender zal nooit zuinig worden.
Bij Gargamel is 1:5 op LPG het echt wel. Gemiddeld hangt ie ergens rond de 1:4,5 en ik heb niet de illusie dat het veel beter gaat worden. Ze zijn gewoon te zwaar en hebben de stroomlijn van een garagedeur die je met 110 over de snelweg duwt....
Als dagelijks bakkie rijdt ik een Auris Hybride.... die haalt zonder problemen 1op20 met aicro en de hele reutel aan. En geen wegenbelasting.
Maar het rijdt toch anders als een defender. )
-
Hans 109
Re: brandstof besparing
Ik kom weleens in BC en met de Laros hebben we het hier eens over gehad. Maar meer over Canadian Tire. Kwam vorig jaar weer met een berg gereedschap terug.....
mvg Hans
mvg Hans