Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
-
Maartenb
Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Na vandaag aanwezig te zijn geweest op de LRCH trial en daar voor het eerst met de 110 (CSW 1986) in het terrein te hebben gereden waarbij ik het geëxperimenteerd met in-/uitschakelen hoog/laag en de difflock was het tijd om huiswaarts te gaan. Voordat ik van het zand ging de tussenbak weer in "hoog" gezet. Tijdens het rijden in het terrein was mij al opgevallen dat de auto vooral recht vooruit wilde. Bij insturen voelde ik een weerstand. Omdat ik nog nauwelijks ervaring heb met een permanent 4x4 aangedreven auto (hiervoor een serie3 gehad) dacht ik dat dit door de ingeschakelde centrale difflock kwam.
Toen wij echter van het terrein kwamen en de snelweg op wilden draaien kwam er een klapperend/knarsend geluid bij het rechtervoorwiel vandaan. Tenminste zo leek het vanuit de auto.
110 langs de weg gezet en het rechtervoorwiel opgekrikt mbv een mede-clublid. Ondanks dat de V-bak en tussenbak in neutraal stonden was het niet mogelijk het wiel met de hand te draaien. Bij het kleine beetje heen een weer draaien in de speling van de aandrijflijn leek er soms ergens iets helemaal te blokkeren waarna het wiel bijna helemaal niet meer bewoog. Na wat gerommel met het wiel leek dit eruit te schieten waarna het wiel weer een klein beetje heen en weer gejutterd kon worden. De auto stond hierbij overigens de hele tijd op de handrem.
Voordat we het wiel opkrikten heb ik overigens een paar keer een stukje achteruit gereden om te controleren of de centrale difflock wel was vrijgekomen (het lampje was wel uit), zonder resultaat.
Toen we beide voorwielen omhoog hadden draaiende beide wielen in dezelfde richting als aan een wiel gedraaid werd, alsof er een difflock op de as zat. Zover ik weet hoort het andere wiel op dezelfde as in tegenovergestelde richting te draaien als het wiel wat je draait.
Omdat we het niet meer wisten de ANWB gebeld en de auto voorzichtig naar de parkeerplaats bij de McD gereden, waarbij er nog steeds een knarsend/doorslaand geluid vanuit de vooras kwam als ik stuurde.
Lang verhaal kort: ANWB kon er niets mee, dus op transport. Voor huis afgeladen, motor gestart, voorzichtig heen en weer stekend met kleine stuuruitslag de auto de oprit op gestuurd waarbij ik nog tweemaal het geluid kort achter elkaar hoorde. Daarna kon ik weer helemaal sturen zonder beangstigende geluiden!!!!!!!!!! Ik ben flink heen en weer aan het sturen geweest tijdens een kort ritje, vooruit achteruit, maar tot nu toe is het geluid weg. Nu kan ik het daarbij laten, maar ik vraag mij toch af wat er aan de hand kan zijn geweest. Kan het zijn dat de centrale difflock niet (goed) vrij is gekomen tot op mijn oprit of is het onmogelijk dat dit het geluid heeft voortgebracht. Het klonk als een spanning op de aandrijflijn die ergens in de vooras doorsloeg????
Ik ga in ieder geval de olie uit het voordiff laten lopen om te kijken of er spullen meekomen die eigenlijk ergens in het diff vast horen te zitten.....
Alle suggesties over mijn probleem zijn welkom!
Greetz, Maarten
Toen wij echter van het terrein kwamen en de snelweg op wilden draaien kwam er een klapperend/knarsend geluid bij het rechtervoorwiel vandaan. Tenminste zo leek het vanuit de auto.
110 langs de weg gezet en het rechtervoorwiel opgekrikt mbv een mede-clublid. Ondanks dat de V-bak en tussenbak in neutraal stonden was het niet mogelijk het wiel met de hand te draaien. Bij het kleine beetje heen een weer draaien in de speling van de aandrijflijn leek er soms ergens iets helemaal te blokkeren waarna het wiel bijna helemaal niet meer bewoog. Na wat gerommel met het wiel leek dit eruit te schieten waarna het wiel weer een klein beetje heen en weer gejutterd kon worden. De auto stond hierbij overigens de hele tijd op de handrem.
Voordat we het wiel opkrikten heb ik overigens een paar keer een stukje achteruit gereden om te controleren of de centrale difflock wel was vrijgekomen (het lampje was wel uit), zonder resultaat.
Toen we beide voorwielen omhoog hadden draaiende beide wielen in dezelfde richting als aan een wiel gedraaid werd, alsof er een difflock op de as zat. Zover ik weet hoort het andere wiel op dezelfde as in tegenovergestelde richting te draaien als het wiel wat je draait.
Omdat we het niet meer wisten de ANWB gebeld en de auto voorzichtig naar de parkeerplaats bij de McD gereden, waarbij er nog steeds een knarsend/doorslaand geluid vanuit de vooras kwam als ik stuurde.
Lang verhaal kort: ANWB kon er niets mee, dus op transport. Voor huis afgeladen, motor gestart, voorzichtig heen en weer stekend met kleine stuuruitslag de auto de oprit op gestuurd waarbij ik nog tweemaal het geluid kort achter elkaar hoorde. Daarna kon ik weer helemaal sturen zonder beangstigende geluiden!!!!!!!!!! Ik ben flink heen en weer aan het sturen geweest tijdens een kort ritje, vooruit achteruit, maar tot nu toe is het geluid weg. Nu kan ik het daarbij laten, maar ik vraag mij toch af wat er aan de hand kan zijn geweest. Kan het zijn dat de centrale difflock niet (goed) vrij is gekomen tot op mijn oprit of is het onmogelijk dat dit het geluid heeft voortgebracht. Het klonk als een spanning op de aandrijflijn die ergens in de vooras doorsloeg????
Ik ga in ieder geval de olie uit het voordiff laten lopen om te kijken of er spullen meekomen die eigenlijk ergens in het diff vast horen te zitten.....
Alle suggesties over mijn probleem zijn welkom!
Greetz, Maarten
-
Bart van Dessel
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Ik verdenk vooral je homokineet, haal de boel maar 's los,
gr, Bart
gr, Bart
-
Roy Bruurs
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
je handrem zit op je tussenbak dus krijg jij het nooit voor elkaar om het wiel rond te draaien (op de speling in je diff na) als je die handrem er niet opgezet had kon je het wiel gewoon draaien, dus dat probleem is al verholpen.
Dan de achteras. Als je het wiel aan de andere kant tegen hield kon je dan het andere wiel gewoon draaien of blokkeerde die ook. Klinkt als een locker in je achteras weet je toevallig wat de vorige eigenaar met de achterdiff heeft gedaan? Normaal zouden ze inderdaad tegenovergesteld moeten draaien.
Er kan stress in het chassis onstaan als het difflock er niet volledig uit is geschoten maar met het wiel en wielen opkrikken zou dit toch opgelost moeten zijn. Ben je er 100% zeker van dat je hem niet in de Hoge stand had staan in de difflock stand?
Was het geluid er alleen bij het sturen of ook bij recht vooruit rijden? Bij alleen sturen zit ik te denken aan de homokineet. Als het ook bij recht vooruit rijden is dan haak ik even af.
Wat je had kunnen doen langs de weg was de meenemer eraf halen en een stukje rijden om te kijken of het dan over was. Als het over was de gaten die zijn onstaan goed afdekken en naar huis rijden
Dan de achteras. Als je het wiel aan de andere kant tegen hield kon je dan het andere wiel gewoon draaien of blokkeerde die ook. Klinkt als een locker in je achteras weet je toevallig wat de vorige eigenaar met de achterdiff heeft gedaan? Normaal zouden ze inderdaad tegenovergesteld moeten draaien.
Er kan stress in het chassis onstaan als het difflock er niet volledig uit is geschoten maar met het wiel en wielen opkrikken zou dit toch opgelost moeten zijn. Ben je er 100% zeker van dat je hem niet in de Hoge stand had staan in de difflock stand?
Was het geluid er alleen bij het sturen of ook bij recht vooruit rijden? Bij alleen sturen zit ik te denken aan de homokineet. Als het ook bij recht vooruit rijden is dan haak ik even af.
Wat je had kunnen doen langs de weg was de meenemer eraf halen en een stukje rijden om te kijken of het dan over was. Als het over was de gaten die zijn onstaan goed afdekken en naar huis rijden
-
Maartenb
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Heren,
Bedankt voor het meedenken.
@Bart: Hij is nu weer stil, ondanks flink sturen tijdens een testrit. Als een homokineet kapot is, dan blijft hij kapot toch? Een kapotte homokineet verklaart toch niet waarom beide voorwielen dezelfde kant op draaien als ik een wiel met de hand draai?
Om bij de homokineet te komen heb ik een flinke sloopklus voor de boeg toch of is er een eenvoudige manier om deze te testen?
@Roy: Het gaat om de vooras en er zit geen (zichtbare) locker in. Het geluid was er alleen bij het sturen, niet als ik rechtdoor reed.
Wat de handrem betreft: als beide wielen vrij zijn van de grond en de centrale difflock is niet ingeschakeld, dan moet je ze toch gewoon kunnen draaien met de handrem aangetrokken?
Greetz, Maarten
Bedankt voor het meedenken.
@Bart: Hij is nu weer stil, ondanks flink sturen tijdens een testrit. Als een homokineet kapot is, dan blijft hij kapot toch? Een kapotte homokineet verklaart toch niet waarom beide voorwielen dezelfde kant op draaien als ik een wiel met de hand draai?
Om bij de homokineet te komen heb ik een flinke sloopklus voor de boeg toch of is er een eenvoudige manier om deze te testen?
@Roy: Het gaat om de vooras en er zit geen (zichtbare) locker in. Het geluid was er alleen bij het sturen, niet als ik rechtdoor reed.
Wat de handrem betreft: als beide wielen vrij zijn van de grond en de centrale difflock is niet ingeschakeld, dan moet je ze toch gewoon kunnen draaien met de handrem aangetrokken?
Greetz, Maarten
-
Rick90
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
De handrem zit op de achterste aandrijfas dus met uitgeschakelde diflock en de versnellingsbak in neutraal is het mogelijk om het voorwiel te draaien met de handrem erop.
Dat beide wielen dezelfde kant op draaien zonder locker is mogelijk als de als de tussenbak of versnellingsbak in neutraal staat. Als de weerstand van de aandrijfas kleiner is dan die van de differentieelwerking gaat het complete differentieel en aandrijfas draaien. Als je de aandrijfas tegen houd moet het andere wiel wel in de tegenovergestelde richting draaien.
Ik verwacht ook een versleten homokineet maar zou eerst controleren of de difflock er zeker uit is. Verwijder één meenemer en kijk of je nog vooruit kunt rijden. Zo ja dan zit deze er nog op.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:45 door Rick90.
Dat beide wielen dezelfde kant op draaien zonder locker is mogelijk als de als de tussenbak of versnellingsbak in neutraal staat. Als de weerstand van de aandrijfas kleiner is dan die van de differentieelwerking gaat het complete differentieel en aandrijfas draaien. Als je de aandrijfas tegen houd moet het andere wiel wel in de tegenovergestelde richting draaien.
Ik verwacht ook een versleten homokineet maar zou eerst controleren of de difflock er zeker uit is. Verwijder één meenemer en kijk of je nog vooruit kunt rijden. Zo ja dan zit deze er nog op.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:45 door Rick90.
-
Marc-my-Words
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Maartenb Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heren,
> Bedankt voor het meedenken.
>
> @Bart: Hij is nu weer stil, ondanks flink sturen
> tijdens een testrit. Als een homokineet kapot is,
> dan blijft hij kapot toch? Een kapotte homokineet
> verklaart toch niet waarom beide voorwielen
> dezelfde kant op draaien als ik een wiel met de
> hand draai?
> Om bij de homokineet te komen heb ik een flinke
> sloopklus voor de boeg toch of is er een
> eenvoudige manier om deze te testen?
>
> @Roy: Het gaat om de vooras en er zit geen
> (zichtbare) locker in. Het geluid was er alleen
> bij het sturen, niet als ik rechtdoor reed.
> Wat de handrem betreft: als beide wielen vrij
> zijn van de grond en de centrale difflock is niet
> ingeschakeld, dan moet je ze toch gewoon kunnen
> draaien met de handrem aangetrokken?
>
> Greetz, Maarten
Misschien een steekas (of meenemer) die aan het hemelen is ? Als alles weer "rolt" dan kunnen de problemen ineens kleiner lijken.
En mbt de laatste test: als je niet gekeken hebt wat de cardan-as deed tijdens de twee wielen van de grond .... dan weet je niet veel, is nl een kwestie van welke as draait het makkelijkst: stilstaande cardan voorwielen draaien tegen elkaar in, draaiende cardan, wielen draaien ± gelijk op en de cardan draait ook.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:49 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Heren,
> Bedankt voor het meedenken.
>
> @Bart: Hij is nu weer stil, ondanks flink sturen
> tijdens een testrit. Als een homokineet kapot is,
> dan blijft hij kapot toch? Een kapotte homokineet
> verklaart toch niet waarom beide voorwielen
> dezelfde kant op draaien als ik een wiel met de
> hand draai?
> Om bij de homokineet te komen heb ik een flinke
> sloopklus voor de boeg toch of is er een
> eenvoudige manier om deze te testen?
>
> @Roy: Het gaat om de vooras en er zit geen
> (zichtbare) locker in. Het geluid was er alleen
> bij het sturen, niet als ik rechtdoor reed.
> Wat de handrem betreft: als beide wielen vrij
> zijn van de grond en de centrale difflock is niet
> ingeschakeld, dan moet je ze toch gewoon kunnen
> draaien met de handrem aangetrokken?
>
> Greetz, Maarten
Misschien een steekas (of meenemer) die aan het hemelen is ? Als alles weer "rolt" dan kunnen de problemen ineens kleiner lijken.
En mbt de laatste test: als je niet gekeken hebt wat de cardan-as deed tijdens de twee wielen van de grond .... dan weet je niet veel, is nl een kwestie van welke as draait het makkelijkst: stilstaande cardan voorwielen draaien tegen elkaar in, draaiende cardan, wielen draaien ± gelijk op en de cardan draait ook.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:49 door Marc-my-Words.
-
Roy Bruurs
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
even overheen gelezen dat je ook beide wielen bij de vooras bedoelde. Als het alleen bij het sturen is dan is het zoals ik al zei en bart nu ook waarschijnlijk je homokineet. Valt wel mee om daarbij te komen.
meenemer verwijderen
Borgring loshalen en de vulringen die je dan tegenkomt goed bewaren per kant
Borgmoeren van de wiellagers loshalen (vergeet het borgplaatje niet terug te buigen voor de 1ste moer en bestel een nieuw borgplaatje)
daarna kun je kiezen of om je remleiding los te halen van de klauw of om de klauw los te halen van het huis (2 12kant bouten dop 13 (uiteraard 12kant dop)
Als die los is kun je de complete schijf eraf trekken incl lagers.
Daarna zie je een asstomp zitten met 6 bouten die haal je los (Als alle bouten los zijn komt er nog een keerplaat mee.)(voor deze stomp moet je een nieuwe pakking bestellen)
Als je de stomp eraf hebt dan kun je de steekas eruit trekken. let er wel even op dat er vet/olie in je swivels zit dus een bak eronder is geen overbodige luxe.
Vermoedelijk is er een stukje van je homokineet afgebroken en heeft die moeilijk lopen te doen dus bekijk even goed of er geen stukjes in het vet zitten wat in je swivel zit
Dit alles is zonder luchtsleutel en alle gereedschap aanwezig in 1 uur te doen voor een leek
Succes
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:59 door Roy B.
meenemer verwijderen
Borgring loshalen en de vulringen die je dan tegenkomt goed bewaren per kant
Borgmoeren van de wiellagers loshalen (vergeet het borgplaatje niet terug te buigen voor de 1ste moer en bestel een nieuw borgplaatje)
daarna kun je kiezen of om je remleiding los te halen van de klauw of om de klauw los te halen van het huis (2 12kant bouten dop 13 (uiteraard 12kant dop)
Als die los is kun je de complete schijf eraf trekken incl lagers.
Daarna zie je een asstomp zitten met 6 bouten die haal je los (Als alle bouten los zijn komt er nog een keerplaat mee.)(voor deze stomp moet je een nieuwe pakking bestellen)
Als je de stomp eraf hebt dan kun je de steekas eruit trekken. let er wel even op dat er vet/olie in je swivels zit dus een bak eronder is geen overbodige luxe.
Vermoedelijk is er een stukje van je homokineet afgebroken en heeft die moeilijk lopen te doen dus bekijk even goed of er geen stukjes in het vet zitten wat in je swivel zit
Dit alles is zonder luchtsleutel en alle gereedschap aanwezig in 1 uur te doen voor een leek
Succes
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 20:59 door Roy B.
-
Eric&Betty Boop
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Maarten,Maarten,Maarten,wat heb je nu weer gesloopt?
Misschien toch de serie3 nog maar houden?
Dat je de tussenbakpook in neutraal had wil nog niet zeggen dat hij echt in neutraal stond.
Als dat pookje heel weinig of niet gebruikt is bij de vorige eigenaar is de neutraalstand erg moeilijk te vinden.Zo ook de stand van het difflock.
Dit zou kunnen verklaren waarom je het voorwiel eerst maar een heel klein stukje kon verdraaien met de handrem aangetrokken.
Het difflock van je middendiff werkt met een zogenaamde dogclutch. Simpel gezecht is dit een ring met nokken die in een ring met uitsparingen valt als je het middendiff lockt. De uitsparingen in die ene ring zijn groter dan de nokken van die andere ring zodat je altijd een beetje speling hebt als het diff is gelockt.
Zouden de nokken en uitsparingen precies dezelfde maat hebben dan moeten ze 100% in lijn staan om het diff te kunnen locken en dat werkt niet makkelijk.
Het kan dus zijn dat je middendiff nog gelockt was en dat er daardoor iets in de vooras de geest heeft gegeven toen je op asfalt reed.
Rick heeft trouwens helemaal gelijk wat betreft het draaien van de opgekrikte wielen.
Die krachten zoeken de weg van de minste weerstand en het is dus maar net waar op dat moment de minste weerstand zit wat bepaald welke kant het andere wiel op draait.
Verder komt het eerst niet willen draaien en dan doorschieten mij voor als een gebroken steekas.
De grillige breukvlakken blijven dan even aan elkaar hangen en opeens schiet hij door.
Als hij doorschoot draaide het andere wiel dan ook?
En als je nu dat wiel opkrikt en draaid,draaid er dan nog meer(andere wiel of aandrijfas) of niets?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbd71679c9ba2ca9fd59c0fe4cf2a1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14518958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ec234b3b9dbcac8d907bbb71608ae9d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14518958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 21:30 door Eric&Betty Boop.
Misschien toch de serie3 nog maar houden?
Dat je de tussenbakpook in neutraal had wil nog niet zeggen dat hij echt in neutraal stond.
Als dat pookje heel weinig of niet gebruikt is bij de vorige eigenaar is de neutraalstand erg moeilijk te vinden.Zo ook de stand van het difflock.
Dit zou kunnen verklaren waarom je het voorwiel eerst maar een heel klein stukje kon verdraaien met de handrem aangetrokken.
Het difflock van je middendiff werkt met een zogenaamde dogclutch. Simpel gezecht is dit een ring met nokken die in een ring met uitsparingen valt als je het middendiff lockt. De uitsparingen in die ene ring zijn groter dan de nokken van die andere ring zodat je altijd een beetje speling hebt als het diff is gelockt.
Zouden de nokken en uitsparingen precies dezelfde maat hebben dan moeten ze 100% in lijn staan om het diff te kunnen locken en dat werkt niet makkelijk.
Het kan dus zijn dat je middendiff nog gelockt was en dat er daardoor iets in de vooras de geest heeft gegeven toen je op asfalt reed.
Rick heeft trouwens helemaal gelijk wat betreft het draaien van de opgekrikte wielen.
Die krachten zoeken de weg van de minste weerstand en het is dus maar net waar op dat moment de minste weerstand zit wat bepaald welke kant het andere wiel op draait.
Verder komt het eerst niet willen draaien en dan doorschieten mij voor als een gebroken steekas.
De grillige breukvlakken blijven dan even aan elkaar hangen en opeens schiet hij door.
Als hij doorschoot draaide het andere wiel dan ook?
En als je nu dat wiel opkrikt en draaid,draaid er dan nog meer(andere wiel of aandrijfas) of niets?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbd71679c9ba2ca9fd59c0fe4cf2a1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14518958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ec234b3b9dbcac8d907bbb71608ae9d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14518958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 21:30 door Eric&Betty Boop.
-
Maartenb
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Hee Eric,
Weer heelhuids thuis?
Ik heb net nog een keer beide wielen van de grond gehad, nu met de tussenbak ingeschakeld en als ik aan één wiel draai, draait het andere wiel de andere kant op. Dat is dus oke. Ik vind wel dat ik flink mijn best moet doen om de wielen in beweging te krijgen, maar het draait wel.
Morgen zal ik bij daglicht eens een meenemer loshalen en kijken of de splines nog goed zijn en of het wiel goed soepel draait.
Als ik een gebroken steekas heb zou ik toch niet moeten kunnen rijden, tenzij de centrale difflock erin zit? Ik heb net nog een stukje gereden. Niets meer aan de hand. Nog geschakeld tussen hoog/laag/difflock, flink veel en scherp sturen, vooruit, achteruit maar alles werkt zonder vreemde geluiden.
Helaas maakt dit het opsporen van het probleem alleen maar moeilijker........
Ik bedacht mij net wel dat ik nog een diff, homokineten en meenemers voor de vooras heb liggen, dus als er echt iets kapot is hoef ik daar niet naar op zoek.
Greetz, Maarten
Weer heelhuids thuis?
Ik heb net nog een keer beide wielen van de grond gehad, nu met de tussenbak ingeschakeld en als ik aan één wiel draai, draait het andere wiel de andere kant op. Dat is dus oke. Ik vind wel dat ik flink mijn best moet doen om de wielen in beweging te krijgen, maar het draait wel.
Morgen zal ik bij daglicht eens een meenemer loshalen en kijken of de splines nog goed zijn en of het wiel goed soepel draait.
Als ik een gebroken steekas heb zou ik toch niet moeten kunnen rijden, tenzij de centrale difflock erin zit? Ik heb net nog een stukje gereden. Niets meer aan de hand. Nog geschakeld tussen hoog/laag/difflock, flink veel en scherp sturen, vooruit, achteruit maar alles werkt zonder vreemde geluiden.
Helaas maakt dit het opsporen van het probleem alleen maar moeilijker........
Ik bedacht mij net wel dat ik nog een diff, homokineten en meenemers voor de vooras heb liggen, dus als er echt iets kapot is hoef ik daar niet naar op zoek.
Greetz, Maarten
-
Disco
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
als je diflock ingeschakeld staat kan je theoretisch niet aan een wiel draaien, voor en achterstaan gelocked dus moet er ook spanning op de achteras komen.
Jo
Jo
-
Raoul Winckels
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
hm het blokkeren van het wiel komt mij heel bekend voor(Helaas).
laatste keer dat ik de zandgroeve in kwam en een bocht op de openbare weg nam hoorde ik ook een geknak maar ik kon wel gewoon verder
blijven rijden. echter dit kwam ook voor als ik rechtdoor reed(ik rijdt overigens een serie 2a). de verensmid(ik had verschillende vragen gesteld en
lande uiteindelijk bij de veren smid) vertelde mij dat de bussen kapot waren en dat die onder de spanning weer draaide en dan weer loslieten dus
dit zou verklaren wat ik hoorde. niks was helaas minder waar op een koude ochtend op weg naar me werk met 105 km/h een compleet blokkerende
achter as met als gevolg dat ik maar NET langs de kant van de autosnelweg stond en niet meer voorruit of achteruit kwam. het waren uiteindelijk
de tandjes van me differentieel die er een paar weken(ja ongelofelijk) in zaten die de blokkade telkens even veroorzaakte. raar maar waar de steekassen
waren met al het geweld nog goed niet getordeerd of aangetast. in 6 jaar tijd nog nooit een steekas gebroken tis een wonder. maar wel dus mijn differentieel.
en dat was ook een blokkerend gevoel bij bochten maar ook rechtdoor. ik hoop niet dat het zo is maar het is evt. een optie.
laatste keer dat ik de zandgroeve in kwam en een bocht op de openbare weg nam hoorde ik ook een geknak maar ik kon wel gewoon verder
blijven rijden. echter dit kwam ook voor als ik rechtdoor reed(ik rijdt overigens een serie 2a). de verensmid(ik had verschillende vragen gesteld en
lande uiteindelijk bij de veren smid) vertelde mij dat de bussen kapot waren en dat die onder de spanning weer draaide en dan weer loslieten dus
dit zou verklaren wat ik hoorde. niks was helaas minder waar op een koude ochtend op weg naar me werk met 105 km/h een compleet blokkerende
achter as met als gevolg dat ik maar NET langs de kant van de autosnelweg stond en niet meer voorruit of achteruit kwam. het waren uiteindelijk
de tandjes van me differentieel die er een paar weken(ja ongelofelijk) in zaten die de blokkade telkens even veroorzaakte. raar maar waar de steekassen
waren met al het geweld nog goed niet getordeerd of aangetast. in 6 jaar tijd nog nooit een steekas gebroken tis een wonder. maar wel dus mijn differentieel.
en dat was ook een blokkerend gevoel bij bochten maar ook rechtdoor. ik hoop niet dat het zo is maar het is evt. een optie.
-
Bas wit
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
Klinkt mij ook heel erg als een kapotte homokineet. Ik had met mijn range de zelfde verschijnselen.
Gng ook even beter dus eigenwijs als ik ben mee doorgereden, totdat ik bij een rotonde (met wat water aan de beide kanten) niet meer kon sturen....!!!!!
De kogels in de homokineet waren stuk geslagen en vast gaan zitten tussen de ronde bol waar in ze draaien met als gevolg dat ik mijn stuur niet meer gebruiken, erg beangstigend.
Ik zou de boel even opendraaien.
Grt Bas
Gng ook even beter dus eigenwijs als ik ben mee doorgereden, totdat ik bij een rotonde (met wat water aan de beide kanten) niet meer kon sturen....!!!!!
De kogels in de homokineet waren stuk geslagen en vast gaan zitten tussen de ronde bol waar in ze draaien met als gevolg dat ik mijn stuur niet meer gebruiken, erg beangstigend.
Ik zou de boel even opendraaien.
Grt Bas
-
disco ronl
Re: Voor mij een raadsel......difflock/differentieel probleem
als het voordif of de tussenbak lock vast zitten dan kan je geen bochten maken (zonder geknars).
testen:
met 1 voorwiel van de grond moet je het wiel gewoon kunnen draaien, (zonder kracht).
met beide voorwielen van de grond moeten beide wielen heel makkelijk onafhankelijk van elkaar kunnen draaien (dit heeft niets met de handrem te maken of de achter as.)
als de tussenbak niet op lock staat dan kan de voorste cardanas ook draaien.
zet je de tussenbak op lock dan kan de cardan niet draaien, en in dat geval kunnen de voorwielen alleen tegengesteld draaien.
zit het dif vast dan kan je de wielen dus niet draaien, tenzij de tussenbak onlocked staat/vrij staat en de cardan kan draaien, in dit geval kunnen de wiellen alleen gelijke richting draaien.
zou er een homokineet kapot zijn dan loopt de boel erg zwaar.
is er een steekas kapot dan lopot de boel of zwaar of juist geheel los en onafhankelijk van al het andere.
mijn idee bij jou verhaal:
1) of de tussen bak was niet onlocked
2) de voordif zat vast (bv door iets tussen de satelietwielen)
stappen:
aftappen olie voordif en goed zoeken naar metaal (echter in de difpan blijft onderin altijd olie staan met juis daarin de metaal resten, probeer alles eruit te krijgen)
doe de test zoals hierboven beschreven
test homokineet: luister en voel heel goed bij elk voorwiel (van de grond) al draaiende en stuurende of alles lekker kan draaien zonder haperingen en bij geluiden.
nogmaals alles moet makelijk te draaien zijn, zelfs zonder wiel erop.
Indien twijfel over dif dan dif eruit (ja best wel wat werk maar dan zie je gelijk alles)
zou zomaar kunnen dat er een automitsche locker zoals detroit in je vooras zit en die willen ook wel vaak de geest geven en blokkeren de boel zoals door jou ervaren (eigen ervaring, bij mij was een detroit van binnen geheel kapot geslagen, tantjes eraf waardoor die soms vast zat en soms ook niet).
succes.
testen:
met 1 voorwiel van de grond moet je het wiel gewoon kunnen draaien, (zonder kracht).
met beide voorwielen van de grond moeten beide wielen heel makkelijk onafhankelijk van elkaar kunnen draaien (dit heeft niets met de handrem te maken of de achter as.)
als de tussenbak niet op lock staat dan kan de voorste cardanas ook draaien.
zet je de tussenbak op lock dan kan de cardan niet draaien, en in dat geval kunnen de voorwielen alleen tegengesteld draaien.
zit het dif vast dan kan je de wielen dus niet draaien, tenzij de tussenbak onlocked staat/vrij staat en de cardan kan draaien, in dit geval kunnen de wiellen alleen gelijke richting draaien.
zou er een homokineet kapot zijn dan loopt de boel erg zwaar.
is er een steekas kapot dan lopot de boel of zwaar of juist geheel los en onafhankelijk van al het andere.
mijn idee bij jou verhaal:
1) of de tussen bak was niet onlocked
2) de voordif zat vast (bv door iets tussen de satelietwielen)
stappen:
aftappen olie voordif en goed zoeken naar metaal (echter in de difpan blijft onderin altijd olie staan met juis daarin de metaal resten, probeer alles eruit te krijgen)
doe de test zoals hierboven beschreven
test homokineet: luister en voel heel goed bij elk voorwiel (van de grond) al draaiende en stuurende of alles lekker kan draaien zonder haperingen en bij geluiden.
nogmaals alles moet makelijk te draaien zijn, zelfs zonder wiel erop.
Indien twijfel over dif dan dif eruit (ja best wel wat werk maar dan zie je gelijk alles)
zou zomaar kunnen dat er een automitsche locker zoals detroit in je vooras zit en die willen ook wel vaak de geest geven en blokkeren de boel zoals door jou ervaren (eigen ervaring, bij mij was een detroit van binnen geheel kapot geslagen, tantjes eraf waardoor die soms vast zat en soms ook niet).
succes.