slagmoersleutel, wat is een goede keus?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Te Papa

slagmoersleutel, wat is een goede keus?

Bericht door Te Papa »

Hallo, ik ben op zoek naar een slagmoersleutel compleet met luchtcompressor die ik graag redelijk mobiel wil houden. Dus gemakkelijk er even bij te pakken bij een klus. Er is een nogal groot aanbod in allerlei prijsklasses en ik vraag mij af wat jullie ervaring/advies is. Alle tips zijn welkom!
Gert

Re: slagmoersleutel, wat is een goede keus?

Bericht door Gert »

Ik heb een slagmoersleutel van "bruder mannesman", maar ik gebruik hem nooit omdat hij gewoon niet voldoende vermogen heeft. Wielmoeren krijg ik er sowieso niet mee los. En dat ligt niet aan mijn compressor, een Atlas Copco 120 liter tweecilinder met een maximale druk van 19 bar. De toevoer heb ik al op 8 staan, en dat is hoger dan normaal.

Mijn advies, koop voor die paar tientjes meer eentje met voldoende vermogen. Ik stap ook steeds vaker af van "goedkoop" gereedschap. Mijn haakse slijper ging vorige week na 3 jaar in vlammen op, en dat is altijd als je hem nodig hebt, dus ik heb nu een blauwe bosch gekocht. Het kost een paar centen, maar die draait over 20 jaar nog.

Groeten,

Gert
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Je zegt luchtcompressor... Maar ik ben toch uitermate tevreden met mijn electrische Hitachi slagmoersleutel. Na vele jaren van absoluut misbruik (steengruis, regen, vallen e.d.) heeft hij afgezien van 2 nieuwe koolborsteltjes nog nooit de geest gegeven. Hij krijgt tot nu toe alles los (krukasbouten) of slaat het doormidden (rotte bouten waar de natohaak mee vast zat). Dit ding is veruit mijn meest favoriete gereedschap, en bij de demontage de meest gebruikte met de flex op de 2e plek.
In lucht heb ik alleen kleintjes gezien en die kunnen voor mijn gevoel niets wat ik met mijn kleine rateltje ook niet kan.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('736198f917e112b5d6b3b047e87c100d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14514261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb deze voor het "lichtere" werk: [www.rodacgereedschap.nl] Superfijn ding, niet te zwaar, fijn instelbaar, en alles gaat los!!! Voor het zwaardere werk heb ik deze: [garagetools.nl] Maar die is voor hele grote bouten en moeren die écht niet losgaan zoals krukasbout, reactiestangen, wielmoeren die gruwelijk vast zitten. Je kunt wel iets goedkoops aanschaffen van een paar tientjes maar dat is weggegooid geld. Daar ben je zelf ook achter gekomen. Ik zou voor de Rodac gaan, heb ik heel veel van, ook kleine haakse luchtsleutels 3/8" en 1/4", versnellingsbakkrik.

groetjes, Bart
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Ik heb een van cp, kost iets van 100 euro, en is top. Voor een hobby apparaat zou ik idd niet gaan. En je hebt wel een stevige compressor met een maximale druk van 10bar nodig.

Groet frank
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

idd, heb een electrische blauwe bosch. klapt er serieus op. Wel wat groter dan een pneumatische, maar je bent ook een stuk flexibeler waar je hem gebruikt.
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

ik heb een rodac verbruikt iets van 210 liter per minuut dus valt redelijk mee en kan toch redelijk wat nm trekken. heb daarbij een 50L 250L per minuut compressor staan.
Raoul Winckels

Bericht door Raoul Winckels »

Ik heb een slagmoer sleutel van mannesmann van ik geloof
320 Nm en gebruik van 260 L/m die niet veel los krijgt
Verder heb ik 1 van hazet goed voor 760 Nm en een gebruik van
210 l/m (kwaliteits verschil) en hier krijg ik alles mee vast en los
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Een goede compressor is het halve werk
Raoul Winckels

Bericht door Raoul Winckels »

Dat is al helemaal waar wat Roy zegt en ook de juiste dikte van slang en opzetstukken.
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

En de bijbehorende goede doppen. .....Standaard spul is zo kapot met een slagmoersleutel.

Voor licht werk heb ik zo'n goedkoop ding maar dat is meer bedoeld voor als hij al los is maar het verder losdraaien zwaar gaat. Veel fut heeft die niet maar tot M12 lukt meestal wel. Gebruik hem niet vaak.
Vaak zet ik er dan ook de flex in want dergelijke bouten wil ik niet hergebruiken.

Je moet je dus afvragen of de investering van de hierboven genoemde zware compressor, goede luchtsleutel en doppen het waard is. Ik heb dus besloten dat het dat niet waard is. Zo veel zware bouten zitten er niet aan de LR's waar ik aan werk en inmiddels is al het slechte boutwerk vervangen.
Verder gebruik ik alleen goed gereedschap want ik heb een hekel aan slecht spul.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2011 09:42 door Mud Machine.
bowy

Bericht door bowy »

Ik heb een Ingersoll Rand (1326Nm) en een CP (ca 650Nm) merk dat ik eigenlijk toch wel heel vaak de IR pak. Is een erg fijn ding! Liever wat teveel power dan te weinig.

Beide draaien trouwens op 7 bar maar wel achter een 1600L/min compressor.
Plaats reactie