test diff lock

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjeroens

test diff lock

Bericht door sjeroens »

101fc ambu, Als ik rijd dan voel ik hem soms met een schokje inhouden. het gebeurt met name als ie net iets meer koppel moet hebben (bv heuvel op, wind tegen) ik voel het het meest als ik h4od rijd, maar ook h3 en h4 zonder overdrive.
Ik zat te denken aan iets in de aandrijf lijn.
Nou stond ik laatst in de vette klei, L1/ L2 diff lock aan (lamp brand) en toen begonnen mijn achterbanden te spinnen terwijl ze voor (bijna) stil stonden. stuk achteruit gereden: voor spinnen, achter stil
Nou denk ik dat het 1e en het 2e met elkaar te maken heeft.
vraag: hoe test ik de werking voordiff/ centrumdiff (incl vergrendeling) achterdiff.
vacuum slangen zijn redelijk, ligt in de planning om te vernieuwen.
Jeroen
Tata-D2

Re: test diff lock

Bericht door Tata-D2 »

Hallo Jeroen,
Ik kan je geen tip geven maar vind je posting zeer interessant.
Groet, Willem

Tata-D2.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Jeroen,

Het centrale Diff-Lock koppelt vooras star aan achteras.
Dat wil niet zeggen dat er geen wielen meer kunnen dooslippen.
Zo kan een wiel stil staan het andere met hoge snelheid doordraaien, en bijv de andere as met halve snelheid (door)draaien, of aan ieder as een wiel stil en het andere doordraaien.

Zo kan je ook de werking testen: krik aan een zijde de auto op (vergeet niet iets voor en achter de wielen te leggen), zet hem in z'n vrij, en ieder opgekrikt wiel kan onafhankelijk draaien, zet hem in Diff-Lock en de twee wielen draaien gelijk op.

Overigens, als je in de klei staat, en het is echte boetseerklei, dan is het niet erg moeilijk om zelfs alle vier de wielen te laten spinnen.

Dan het met een schokje inhouden .... er kan sprake zijn van speling, of wellicht eerder nog een iets losgelopen aandrijfas. Ook zou je een meenemer kunnen hebben die tegen het einde loopt en bij wat extra power een tikje verder draait - maar dan mag je aannemen dat dit snel veel erger wordt.

Marc
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Je kan je difflock ook testen door 'm voor, of achter, op te krikken en VOORZICHTIG!!!!!!! je koppeling op te laten komen bij draaiende motor. Als je ook maar het kleinste signaal krijgt dat de auto vooruit wil weet je dat je difflock werkt.

Wel je difflock inschakelen voor het krikken natuurlijk. Het duurt soms een tijdje voordat 'ie' werkt.

Succes,

Michiel
Plaats reactie