Defender 110 opknappen
-
Ad1971
Defender 110 opknappen
L.S.
Ik overweeg een oude (belasting vrije) defender 110 aan te schaffen voor vakantie. Ik wil hem graag zelf (met hulp) opknappen, om er ook nog eens veel van te leren. Omdat ik uiteindelijk graag een betrouwbare onverwoestbare auto wil hebben wil ik het grondig aanpakken. Dus een eventueel slecht chasis vervangen, of indien mogelijk opknappen en galvaniseren. Goeie versnellingsbak plaatsen, met diffs, 24 spline assen etc. Suggesties?
Daarnaast zou er een betrouwbare jonge of gereviseerde motor in moeten komen. Een 200Tdi of 300 Tdi is waarschijnlijk het meest gebruikelijk. Een TD5 zal lastig zijn bij de RDW ivm de 5 cylinders verwacht ik. Maar de TD4 heeft wederom maar 4 cylinders.
Heeft iemand ervaring in het gebruiken van een jong TD4 blok in een 85-86 Defender? Zijn de blokken (Incl kabelboom en CPU) ook tegen een redelijke prijs leverbaar en gaat de RDW akkoord? Voor/Nadelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Verder vraag ik me ook af of ik een 'Nieuw' interieur, met name dashboard (rond 2007) kan plaatsen in een oude defender. En of ik een ABS remsysteem uit moderne Defender over kan/mag zetten.
Zoals jullie begrijpen gaat het er mij niet om de originaliteitsprijs te winnen, maar wil ik gewoon een zo stoer mogelijke LR waar ik niet elke maand de hoofdprijs aan wegenbelasting voor betaal.
Mvg
Ad
Ik overweeg een oude (belasting vrije) defender 110 aan te schaffen voor vakantie. Ik wil hem graag zelf (met hulp) opknappen, om er ook nog eens veel van te leren. Omdat ik uiteindelijk graag een betrouwbare onverwoestbare auto wil hebben wil ik het grondig aanpakken. Dus een eventueel slecht chasis vervangen, of indien mogelijk opknappen en galvaniseren. Goeie versnellingsbak plaatsen, met diffs, 24 spline assen etc. Suggesties?
Daarnaast zou er een betrouwbare jonge of gereviseerde motor in moeten komen. Een 200Tdi of 300 Tdi is waarschijnlijk het meest gebruikelijk. Een TD5 zal lastig zijn bij de RDW ivm de 5 cylinders verwacht ik. Maar de TD4 heeft wederom maar 4 cylinders.
Heeft iemand ervaring in het gebruiken van een jong TD4 blok in een 85-86 Defender? Zijn de blokken (Incl kabelboom en CPU) ook tegen een redelijke prijs leverbaar en gaat de RDW akkoord? Voor/Nadelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Verder vraag ik me ook af of ik een 'Nieuw' interieur, met name dashboard (rond 2007) kan plaatsen in een oude defender. En of ik een ABS remsysteem uit moderne Defender over kan/mag zetten.
Zoals jullie begrijpen gaat het er mij niet om de originaliteitsprijs te winnen, maar wil ik gewoon een zo stoer mogelijke LR waar ik niet elke maand de hoofdprijs aan wegenbelasting voor betaal.
Mvg
Ad
-
Roy Bruurs
Re: Defender 110 opknappen
Eigenlijk komt het is dus op neer dat je de belasting wil ontduiken als ik je laatste zin lees.
Waarom 24 splines? 10 splines breken veel minder snel. Icm abs zul je geen andere mogelijkheid hebben maar houd er rekening mee dat er bij abs nog een hele hoop randapparatuur komt kijken en vooral als je het terrein in gaat en dus regelmatig water ziet is dit niet zo'n goede keus dan zou ik zoveel mogelijk computer printplaten en dergelijk vermijden.
Waarom 24 splines? 10 splines breken veel minder snel. Icm abs zul je geen andere mogelijkheid hebben maar houd er rekening mee dat er bij abs nog een hele hoop randapparatuur komt kijken en vooral als je het terrein in gaat en dus regelmatig water ziet is dit niet zo'n goede keus dan zou ik zoveel mogelijk computer printplaten en dergelijk vermijden.
-
Lucas van Lierop
Re: Defender 110 opknappen
24 splines is toch juist bedoeld om sterker te zijn?
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Ad1971
Re: Defender 110 opknappen
Nee hoor... ik wil helemaal geen belasting ontduiken.
Maar de ruimte die de wetgever biedt wil ik graag optimaal benutten om de auto te rijden die ik het liefste zou hebben. Dan hoef ik toch niet perse voor de originaliteitsprijs te gaan? Jij mag dat zelf wel doen, maar ik maak daarin andere keuzes. En ik denk dat ik zeker niet de enige ben op dit forum.
Maar de ruimte die de wetgever biedt wil ik graag optimaal benutten om de auto te rijden die ik het liefste zou hebben. Dan hoef ik toch niet perse voor de originaliteitsprijs te gaan? Jij mag dat zelf wel doen, maar ik maak daarin andere keuzes. En ik denk dat ik zeker niet de enige ben op dit forum.
-
Wim Janssen
Re: Defender 110 opknappen
Ad,
"Omdat ik uiteindelijk graag een betrouwbare onverwoestbare auto wil hebben"
Waarom zou dit forum zo actief zijn als de auto's zo betrouwbaar waren. Je koopt een Land Rover niet om zijn betrouwbaarheid. Vergeet in dit verhaal niet begrippen als "a way of life" en "gepakt door het Land Rover virus".
groeten
Wim Janssen
"Omdat ik uiteindelijk graag een betrouwbare onverwoestbare auto wil hebben"
Waarom zou dit forum zo actief zijn als de auto's zo betrouwbaar waren. Je koopt een Land Rover niet om zijn betrouwbaarheid. Vergeet in dit verhaal niet begrippen als "a way of life" en "gepakt door het Land Rover virus".
groeten
Wim Janssen
-
Roy Bruurs
Re: Defender 110 opknappen
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> 24 splines is toch juist bedoeld om sterker te
> zijn?
>
> Groet
> Lucas
Zijn ze wel voor uitgevonden ja maar helaas is het toch niet zo. In praktijk blijkt de 10 splines sterker te zijn
-------------------------------------------------------
> 24 splines is toch juist bedoeld om sterker te
> zijn?
>
> Groet
> Lucas
Zijn ze wel voor uitgevonden ja maar helaas is het toch niet zo. In praktijk blijkt de 10 splines sterker te zijn
-
sander "one10"
Re: Defender 110 opknappen
ad
het is zoals wim al zegt een way of life....
en ja je zult veel leren sleutelen als je m een heel eind aan de moderne eisen wilt aanpassen...
genoeg voorbeelden op het forum voor conversie naar 200 of 300 of td5 motoren
zoals roy al zegt mocht je veel terrein gaan rijden..? dan zul je rekening moeten houden met de electronica enzo...
maar goed je gaat niet voor de originaliteitsprijs !
er is ook qua interieur genoeg mogelijk en eigenlijk is de sky de limit in dit geval
voor alles is een oplossing of een uitdaging , er is binnenkort weer in de wielewaal een lr dag
misschien moet je daar eens gaan motorkapgluren en ideeen opdoen zover je dat hier nog niet gedaan hebt ?
veel succes in ieder geval met een eventuele aankoop !
groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
het is zoals wim al zegt een way of life....
en ja je zult veel leren sleutelen als je m een heel eind aan de moderne eisen wilt aanpassen...
genoeg voorbeelden op het forum voor conversie naar 200 of 300 of td5 motoren
zoals roy al zegt mocht je veel terrein gaan rijden..? dan zul je rekening moeten houden met de electronica enzo...
maar goed je gaat niet voor de originaliteitsprijs !
er is ook qua interieur genoeg mogelijk en eigenlijk is de sky de limit in dit geval
voor alles is een oplossing of een uitdaging , er is binnenkort weer in de wielewaal een lr dag
misschien moet je daar eens gaan motorkapgluren en ideeen opdoen zover je dat hier nog niet gedaan hebt ?
veel succes in ieder geval met een eventuele aankoop !
groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
-
Rick90
Re: Defender 110 opknappen
Je zegt zelf al dat er nog veel te leren valt. Waarom wil je dan graag een van de twee ingewikkeldste Defender blokken erin hebben?
Een Td5 of TD4 transplantatie vergt veel meer kundigheid dan die van een Tdi. Ook het dashboard zal de nodige moeilijkheden geven als je niet de Td4 kabelboom hebt liggen.
Een Td5 of TD4 transplantatie vergt veel meer kundigheid dan die van een Tdi. Ook het dashboard zal de nodige moeilijkheden geven als je niet de Td4 kabelboom hebt liggen.
-
Anton (Rumble)
Re: Defender 110 opknappen
Alles is mogelijk, maar als je kosten optelt dan kan je beter een nieuwere kopen en die paar centen belasting betalen.of sleutelen moet natuurlijk hobby zijn. maar zoals je beschrijft met hulp en leren. Als je echt een hobby auto, vakantie auto zoekt, zou ik met een serie III beginnen. beetje opknapen, leren sleutelen, motor opwaarderen, dat soort dingen. td5jes inbouwen is ook hier slechts voor weinige weggelegd. (met alle respect naar alle andere sleutelaar natuurlijk)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2011 19:13 door Rumble.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2011 19:13 door Rumble.
-
igraafland@kpnplanet.nl
Re: Defender 110 opknappen
kijk is op de site van www.one-ten.nl. Eigenaar is Paul Stroink, bedrijf zit in Zenderen. Veel ervaring maar ook keus.. Ik ben er prima geslaagd en rij al 2 jaae tevreden rond.
ton110
ton110
-
Exfietser
Re: Defender 110 opknappen
Je moet inderdaad veel leren. Een van de dingen is dat ze voor de belastingen de 1 derde twee derde regel hebben bedacht. Die houd in dat je een derde van de wagen mag vervangen door nieuwe spullen. De overige twee derde moet van het betreffende bouwjaar zijn en ook gerepareerd cq vervangen worden door onderdelen uit het betreffende bouwjaar.
Meestal geldt de aandijflijn (dus motor v-bak en assen) als een derde.
Het chassis geld als ook als een derde.
En de carrosserie geldt ook als een derde.
Dus een oldtimer met een td5 en al het andere uit 1983 o.i.d. kan. Een oldtimer uit 1983 met td5 en carrosserie van 2007 met airco en alle technische comfi snufjes kan dus niet. Als je zoiets bouwt en je gaat naar de RDW krijg je een nieuw kenteken met bouwjaar nu voor een samengestelde wagen.
Er zijn veel mensen die zeggen dat het geen probleem is, en er rijden er ook best veel zo rond. Alleen als die er tijdens een verkeers controle worden uitgepikt zijn ze zuur. En flink ook. Alle belasting kan dan met terugwerkende kracht worden betaald verhoogt met een stevige boete. Vaak kun je daar een leuke landrover voor kopen.
Omdat b.v. mijn deur uit mijn series twee ook in een moderne td5 past als je een beetje prutst met scharnieren en sloten is het heel makkelijk om een belasting vrije landrover met specificaties en bouwjaar nu te maken en verkopen. Er zijn dus ook onschuldige mensen die zoiets kopen en niet weten hoe de zaak zit. (Hoewel onschuldig? Een oldtimer met bouwjaar 2009 stinkt natuurlijk.)
Verder hoe goed ben jij electrisch? Als jij een 110 oldtimer koopt, dan zit daar een V8 of een 2,5 na in. Verder zet er vrijwel geen electronica (of je moet die drie draadjes met een lampje als electronica zien.) in de wagen. Zie je dat wel als electronica dan moet je zelfs al niet aan een 300TDI beginnen.
Voor een 300TDI, TD5, en een TD4 moet er zeer veel aan het chassis bedrading enz. worden aangepast. Dat is iets dat landrover al heeft gedaan. Het is voor landrover een grote klus geweest om de puma(td4) in het vooronder te krijgen. Vandaar de bult op de neus. Verder moet je dan ook alles van de aandrijflijn vervangen. Dingen al v-bak assen e.d. Die passen natuurlijk niet onder je bulkhead. Je tunnel past niet meer. Waar komen de versnellingspoken. Mischien komen die wel ergens in de stoel uit? Maken de assen nog wel de juiste hoeken. Als die anders zijn krijg je een lawaaig en rammelend geheel dat alles behalve betrouwbaar is.
Om het even kort te zeggen als je een nieuwe auto wilt bouwen moet je dat doen. Maar het zal heel moeilijk worden om die net zo betrouwbaar te krijgen als de originele setup van landrover. waarschijnlijk lukt dat je nooit en wordt het een grote teleurstelling.
Als kijkt naar alle conversies die bij landrover zijn gedaan en dan kijkt naar welke conversies zonder problemen de twee ton halen op de teller. Dat zijn er maar heel weinig. terwijl ik wel een aantal series landrovers weet die ruim boven de twee en een halve ton staan. En de 200 en 330 tdi wagens die drie, vier en zelfs tegen de acht aanlopen.
Ik zou zeggen leg je lat veel lager en ga eerst eens kijken kijken hoe een normale standaard wagen rijd, en hoe het opknappen gaat.
En waarschijnlijk is het vervangen van een 2,5nA door een td5 en door de puma td4 een stuk duurder dan het kopen van een wagen waar dat al standaard inzit.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2011 19:37 door Exfietser.
Meestal geldt de aandijflijn (dus motor v-bak en assen) als een derde.
Het chassis geld als ook als een derde.
En de carrosserie geldt ook als een derde.
Dus een oldtimer met een td5 en al het andere uit 1983 o.i.d. kan. Een oldtimer uit 1983 met td5 en carrosserie van 2007 met airco en alle technische comfi snufjes kan dus niet. Als je zoiets bouwt en je gaat naar de RDW krijg je een nieuw kenteken met bouwjaar nu voor een samengestelde wagen.
Er zijn veel mensen die zeggen dat het geen probleem is, en er rijden er ook best veel zo rond. Alleen als die er tijdens een verkeers controle worden uitgepikt zijn ze zuur. En flink ook. Alle belasting kan dan met terugwerkende kracht worden betaald verhoogt met een stevige boete. Vaak kun je daar een leuke landrover voor kopen.
Omdat b.v. mijn deur uit mijn series twee ook in een moderne td5 past als je een beetje prutst met scharnieren en sloten is het heel makkelijk om een belasting vrije landrover met specificaties en bouwjaar nu te maken en verkopen. Er zijn dus ook onschuldige mensen die zoiets kopen en niet weten hoe de zaak zit. (Hoewel onschuldig? Een oldtimer met bouwjaar 2009 stinkt natuurlijk.)
Verder hoe goed ben jij electrisch? Als jij een 110 oldtimer koopt, dan zit daar een V8 of een 2,5 na in. Verder zet er vrijwel geen electronica (of je moet die drie draadjes met een lampje als electronica zien.) in de wagen. Zie je dat wel als electronica dan moet je zelfs al niet aan een 300TDI beginnen.
Voor een 300TDI, TD5, en een TD4 moet er zeer veel aan het chassis bedrading enz. worden aangepast. Dat is iets dat landrover al heeft gedaan. Het is voor landrover een grote klus geweest om de puma(td4) in het vooronder te krijgen. Vandaar de bult op de neus. Verder moet je dan ook alles van de aandrijflijn vervangen. Dingen al v-bak assen e.d. Die passen natuurlijk niet onder je bulkhead. Je tunnel past niet meer. Waar komen de versnellingspoken. Mischien komen die wel ergens in de stoel uit? Maken de assen nog wel de juiste hoeken. Als die anders zijn krijg je een lawaaig en rammelend geheel dat alles behalve betrouwbaar is.
Om het even kort te zeggen als je een nieuwe auto wilt bouwen moet je dat doen. Maar het zal heel moeilijk worden om die net zo betrouwbaar te krijgen als de originele setup van landrover. waarschijnlijk lukt dat je nooit en wordt het een grote teleurstelling.
Als kijkt naar alle conversies die bij landrover zijn gedaan en dan kijkt naar welke conversies zonder problemen de twee ton halen op de teller. Dat zijn er maar heel weinig. terwijl ik wel een aantal series landrovers weet die ruim boven de twee en een halve ton staan. En de 200 en 330 tdi wagens die drie, vier en zelfs tegen de acht aanlopen.
Ik zou zeggen leg je lat veel lager en ga eerst eens kijken kijken hoe een normale standaard wagen rijd, en hoe het opknappen gaat.
En waarschijnlijk is het vervangen van een 2,5nA door een td5 en door de puma td4 een stuk duurder dan het kopen van een wagen waar dat al standaard inzit.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2011 19:37 door Exfietser.
-
Ad1971
Re: Defender 110 opknappen
Dat is een andere uitleg van de 1/3 regel dan dat ik gekregen had van de RDW. Daar werd me namelijk verteld dat idd maar 1/3 vervangen mag worden door andere dan de originele onderdelen (Zijnde van een ander type of merk voertuig.) Maar niet dat de rest niet vervangen zou mogen worden door een nieuw(er) gemaakt onderdeel. Aangezien we bij een defender we in de gelukkige omstandigheid zijn dat dit type voertuig nog steeds gemaakt wordt zou je veel onderdelen gewoon moeten kunnen vervangen.
Met andere woorden, een defender uit 86 mag een motorblok hebben uit een ander bouwjaar zonder dat dit al telt als 1/3. Mits het wel een blok is wat een typegoedkeuring heeft voor een defender.
Stel dat je gelijk hebt..... dan mag je dus een rot bodypaneel ook niet vervangen door een ABS onderdeel wat je after market koopt? Tenminste niet zonder het risico je originele kenteken kwijt te raken? Ik vraag me af hoeveel mensen inderdaad dan slechts 1/3 deel vervangen hebben met materialen uit andere bouwjaren.
Uiteindelijk is het natuurlijk een zeer grijs gebied. Een chasis vervangen mag niet, maar een deel vervangen wel. En een maand later een ander deel, en weer een ander deel? Tot ik uiteindelijk alleen het typenummer nog origineel heb? Een grens is lastig aan te geven natuurlijk.... En ik ben bang dat ook de RDW dat idd niet zal doen. Wellicht toch nog maar eens opnieuw een afspraak maken.
Met andere woorden, een defender uit 86 mag een motorblok hebben uit een ander bouwjaar zonder dat dit al telt als 1/3. Mits het wel een blok is wat een typegoedkeuring heeft voor een defender.
Stel dat je gelijk hebt..... dan mag je dus een rot bodypaneel ook niet vervangen door een ABS onderdeel wat je after market koopt? Tenminste niet zonder het risico je originele kenteken kwijt te raken? Ik vraag me af hoeveel mensen inderdaad dan slechts 1/3 deel vervangen hebben met materialen uit andere bouwjaren.
Uiteindelijk is het natuurlijk een zeer grijs gebied. Een chasis vervangen mag niet, maar een deel vervangen wel. En een maand later een ander deel, en weer een ander deel? Tot ik uiteindelijk alleen het typenummer nog origineel heb? Een grens is lastig aan te geven natuurlijk.... En ik ben bang dat ook de RDW dat idd niet zal doen. Wellicht toch nog maar eens opnieuw een afspraak maken.
-
Ad1971
Re: Defender 110 opknappen
Ja bedankt. Die LR dag is wel een goed idee.
Op zich is het moderniseren ook geen doel op zich. Ik hoef niet perse een TD4 en ABS. Maar als het net zo goed mogelijk is als conversie naar een wat oudere opzet, dan wil ik het wel als optie meenemen. Kosten zijn belangrijk, maar voor mij niet alles bepalend. Maar als het eigenlijk nog onontgonnen terrein is en extreem veel extra kosten/werk met zich mee brengt dan kies ik wellicht een andere optie. Inderdaad is niet zeker dat het in terrein met modder en water wel zo'n geweldige optie is. Op de weg zou ABS wel fijn zijn, maar ach... we hebben jaren zonder gedaan niet waar?
Als ik zo de reacties lees dan lijkt conversie naar een TD4 niet heel gebruikelijk. In elk geval weinig mensen die heel concreet kunnen maken waarom wel of niet. Tenminste niet dat ik dat tot nu toe gelezen heb.
De verschillende inzichten in de RDW eisen baren me wel zorgen. Het lijkt er sterk op dat het vaak een persoonlijke interpretatie is van een bepaalde keurmeester waar de gens getrokken wordt. Maargoed... It's all in the game geloof ik.
Op zich is het moderniseren ook geen doel op zich. Ik hoef niet perse een TD4 en ABS. Maar als het net zo goed mogelijk is als conversie naar een wat oudere opzet, dan wil ik het wel als optie meenemen. Kosten zijn belangrijk, maar voor mij niet alles bepalend. Maar als het eigenlijk nog onontgonnen terrein is en extreem veel extra kosten/werk met zich mee brengt dan kies ik wellicht een andere optie. Inderdaad is niet zeker dat het in terrein met modder en water wel zo'n geweldige optie is. Op de weg zou ABS wel fijn zijn, maar ach... we hebben jaren zonder gedaan niet waar?
Als ik zo de reacties lees dan lijkt conversie naar een TD4 niet heel gebruikelijk. In elk geval weinig mensen die heel concreet kunnen maken waarom wel of niet. Tenminste niet dat ik dat tot nu toe gelezen heb.
De verschillende inzichten in de RDW eisen baren me wel zorgen. Het lijkt er sterk op dat het vaak een persoonlijke interpretatie is van een bepaalde keurmeester waar de gens getrokken wordt. Maargoed... It's all in the game geloof ik.
-
Ad1971
Re: Defender 110 opknappen
Nouja, dat vroeg ik mij dus af.... Kost het echt meer deskundigheid als ik een compleet blok met kabelboom er in lepel? Een TD5 en TD4 zullen naar ik verwacht doordat ze moderner zijn wellicht iets gewonnen hebben op het gebied van prestaties/milieu/verbruik. We hebben toch wel iets gewonnen in al die jaren? Met name dieseltechnologie is de laatste jaren sterk verbeterd dacht ik?
Of het allemaal ook werkelijk voordelen zijn voor een oude defender is idd de vraag. Vandaar dat ik benieuwd was naar de argumenten voor en tegen. Dus wat maakt een TD4 er in lepelen nu zoveel complexer?
Of het allemaal ook werkelijk voordelen zijn voor een oude defender is idd de vraag. Vandaar dat ik benieuwd was naar de argumenten voor en tegen. Dus wat maakt een TD4 er in lepelen nu zoveel complexer?
-
Exfietser
Re: Defender 110 opknappen
Het helemaal juist wat je zegt. Elk onderdeel van de wagen mag je vervangen door nieuw gemaakte onderdelen. Maar die onderdelen moeten wel volgens de ontwerptekeningen van het betreffende bouwjaar gemaakt worden. Een defect stuurhuis mag je dus zo vervangen door een nieuwe die exact gelijk is aan het orgineel. Zet je er een stuurhuis in van een fiat panda of een bekrachtigd stuurhuis van een nieuwe defender dan geld dat als een niet orgineel onderdeel en gaat dat tellen bij het een derde deel van de wagen dat je vervangen mag door andere onderdelen.
Nu zal een stuurhuis geen probleem zijn, maar een compleet chassis wordt een ander verhaal. Mijn series 2a uit 1962 heeft een zeer slecht chassis. En volgend jaar gaat daar een compleet nieuw chassis onder. Kun je gewoon kopen bij vis. Dat is wel een nieuw gemaakt series 2a chassis. Omdat dat gemaakt is volgens de originele specs kun je met je wagen en het nieuwe chassis (En de rekening van de leverancier) naar de RDW en dan slaan ze netjes het oude chassis nummer over in je nieuwe chassis. De wagen is dan nog compleet met orgineel met bouwjaar 1962. Alle derdes zijn nu dus ook nog 1962. En in de gegevens bij RDW staat dat er een zeer grote reparatie heeft plaatsgevonden. nl het vervangen van een chassis.
Als ik er nu een door door landrover geleverd td5 chassis onder knutsel en de rest origineel laat, dan is 1 derde vervangen door nieuw en is er verder niets aan de hand. Als ik nu ook de schroefveren en de td5, assen enzo er onder pruts, ga ik buiten de 2/3 regel en is de wagen geen oldtimer meer.
En dat is natuurlijk logisch ook. De oldtimer status is in het leven geroepen om er uit hobby en en historisch belang meerdere auto's op na te kunnen houden. Auto's waar bijna niet mee gereden zal worden en waarvoor het betalen van wegenbelasting dus niet echt nodig is. Dat wij nu eenmaal allemaal belastingvrij rijden is echt niet bedoeling van deze regel geweest. En een auto die je uit hobby en historie instant houd wil je doorgaan ook zo origineel mogelijk hebben. Maar als hij stuk moet je wel alles kunnen vervangen en repareren moet uiteraard met zo origineel mogelijk reparatie delen. En een TD5 of een vier is nu niet bepaald een origineel reparatie of vervang deel.
Maar wat je doet moet je natuurlijk zelf weten. Bedenk eerst eens wat je wilt hebben. Een (challence) terreinbeest. Een reiswagen voor de iets ruigere tripjes. Of een bolide om de buren de ogen uit te steken. Dan kijken wat mogelijk is en dan zoeken.
Ik zou het zelf wel zien zitten om in een 110 uit 85 met een goed chassis en body een complete td5 aandrijflijn te transplanteren.
De electronica is voor mij geen probleem. Een kabelboompje is zo gemaakt. Uit de schema's in de werkplaatshandboeken is het niet echt lastig om uit te vinden hoe de kabelboom in elkaar moet zitten. Gewoon nieuw maken dus. Een kabelboom uit een disco gebruiken is vervelend en het wordt er waarschijnlijk niet echt betrouwbaar op. De draden zullen namelijk geheid niet passen. Die moeten dus allemaal worden opgelengd of ingekort. En dat met andere (verkeerde) kleurtjes draad.
Het is een hele grote klus maar op zich wel te doen. En als je de body, dash enz verder laat zoals die is zit je binnen alle regels en vervalt je oldtimer status niet. Als het goed is. Er is namelijk best wel sprake van enige willekeur bij de verschillende RDW en belasting kantoren.
Arnold.
Nu zal een stuurhuis geen probleem zijn, maar een compleet chassis wordt een ander verhaal. Mijn series 2a uit 1962 heeft een zeer slecht chassis. En volgend jaar gaat daar een compleet nieuw chassis onder. Kun je gewoon kopen bij vis. Dat is wel een nieuw gemaakt series 2a chassis. Omdat dat gemaakt is volgens de originele specs kun je met je wagen en het nieuwe chassis (En de rekening van de leverancier) naar de RDW en dan slaan ze netjes het oude chassis nummer over in je nieuwe chassis. De wagen is dan nog compleet met orgineel met bouwjaar 1962. Alle derdes zijn nu dus ook nog 1962. En in de gegevens bij RDW staat dat er een zeer grote reparatie heeft plaatsgevonden. nl het vervangen van een chassis.
Als ik er nu een door door landrover geleverd td5 chassis onder knutsel en de rest origineel laat, dan is 1 derde vervangen door nieuw en is er verder niets aan de hand. Als ik nu ook de schroefveren en de td5, assen enzo er onder pruts, ga ik buiten de 2/3 regel en is de wagen geen oldtimer meer.
En dat is natuurlijk logisch ook. De oldtimer status is in het leven geroepen om er uit hobby en en historisch belang meerdere auto's op na te kunnen houden. Auto's waar bijna niet mee gereden zal worden en waarvoor het betalen van wegenbelasting dus niet echt nodig is. Dat wij nu eenmaal allemaal belastingvrij rijden is echt niet bedoeling van deze regel geweest. En een auto die je uit hobby en historie instant houd wil je doorgaan ook zo origineel mogelijk hebben. Maar als hij stuk moet je wel alles kunnen vervangen en repareren moet uiteraard met zo origineel mogelijk reparatie delen. En een TD5 of een vier is nu niet bepaald een origineel reparatie of vervang deel.
Maar wat je doet moet je natuurlijk zelf weten. Bedenk eerst eens wat je wilt hebben. Een (challence) terreinbeest. Een reiswagen voor de iets ruigere tripjes. Of een bolide om de buren de ogen uit te steken. Dan kijken wat mogelijk is en dan zoeken.
Ik zou het zelf wel zien zitten om in een 110 uit 85 met een goed chassis en body een complete td5 aandrijflijn te transplanteren.
De electronica is voor mij geen probleem. Een kabelboompje is zo gemaakt. Uit de schema's in de werkplaatshandboeken is het niet echt lastig om uit te vinden hoe de kabelboom in elkaar moet zitten. Gewoon nieuw maken dus. Een kabelboom uit een disco gebruiken is vervelend en het wordt er waarschijnlijk niet echt betrouwbaar op. De draden zullen namelijk geheid niet passen. Die moeten dus allemaal worden opgelengd of ingekort. En dat met andere (verkeerde) kleurtjes draad.
Het is een hele grote klus maar op zich wel te doen. En als je de body, dash enz verder laat zoals die is zit je binnen alle regels en vervalt je oldtimer status niet. Als het goed is. Er is namelijk best wel sprake van enige willekeur bij de verschillende RDW en belasting kantoren.
Arnold.
-
TVR
Re: Defender 110 opknappen
Als je deze ombouw uberhaupt wilt doen, moet je eigenlijk een zgan td4 defender compleet kopen, aangezien los al die onderdelen kopen niet te doen is, en uiteindelijk duurder is en meer tijd kost. (en dat je die kloterige kleine onderdelen niet kan vinden waardoor alles veel te lang duurt)
Vervolgens zal je alles over moeten zetten op het oude chassis, en dan ook nog eens gaan kijken hoe je dat RDW technisch aanpakt, want je mag maar 1 deel veranderen volgens de RDW, (van chassis/koets/aandrijving) dus dat moet je op de juiste manier doen. Dus het makkelijkste is om een Defender te kopen met goed chassis en motortype wat je aanstaat, en daar een andere koets op de hangen. En het motorgedeelte vergeten.
Succes met je afwegingen, en praat eens met mensen zoals Paul Stroink, die hebben ervaringen met allerlei ombouwen en wat wel en niet mag/kan.
Groet, Tom
PS als je toch zo ingrijpend aan de slag gaat, zou ik er ook direct een automaat in hangen
Vervolgens zal je alles over moeten zetten op het oude chassis, en dan ook nog eens gaan kijken hoe je dat RDW technisch aanpakt, want je mag maar 1 deel veranderen volgens de RDW, (van chassis/koets/aandrijving) dus dat moet je op de juiste manier doen. Dus het makkelijkste is om een Defender te kopen met goed chassis en motortype wat je aanstaat, en daar een andere koets op de hangen. En het motorgedeelte vergeten.
Succes met je afwegingen, en praat eens met mensen zoals Paul Stroink, die hebben ervaringen met allerlei ombouwen en wat wel en niet mag/kan.
Groet, Tom
PS als je toch zo ingrijpend aan de slag gaat, zou ik er ook direct een automaat in hangen
-
Marc-my-Words
Re: Defender 110 opknappen
En ... wellicht valt het met die chassis ook nog mee in de 1/3 telling.
Als je nu voor een 25 jarige een nieuw vervangingschassis bestelt bij LandRover dan krijg je een Td5 of Puma chassis dat vermaakt kan worden voor een andere motorisering. Als je een - als vervangingschassis geregistreerd - chassis bij Marsland haalt (Marsland betrekt de chassis van dezelfde bron als LandRover zelf) dan kan je de motorsteunen etc naar wens bestellen.
Bij beide heb je die 1/3 nog niet verspeelt.
Als je dan een aandrijflijn van een verongelukte Td5 of TD4 met ABS neemt, een vervangingschassis met de juiste motorsteunen dan heb je nog steeds een 2/3 oude auto (althans voor de regelgeving). En nieuwe motorkap, deuren etc mag ook. Alleen .... als je overduidelijk een 100% nieuwe auto aanbiedt als restauratie-project dan heb je uiteindelijk toch een probleem als de RDW-man nee zegt: jij mag dan gaan aantonen dat het een eerlijke auto is en niet een truukendoos met een oud chassisnr.
En wat betreft het werk en de knelpunten: als je een complete werkende aandrijflijn kan vinden dan is het een kwestie van precies werken.
Marc
Als je nu voor een 25 jarige een nieuw vervangingschassis bestelt bij LandRover dan krijg je een Td5 of Puma chassis dat vermaakt kan worden voor een andere motorisering. Als je een - als vervangingschassis geregistreerd - chassis bij Marsland haalt (Marsland betrekt de chassis van dezelfde bron als LandRover zelf) dan kan je de motorsteunen etc naar wens bestellen.
Bij beide heb je die 1/3 nog niet verspeelt.
Als je dan een aandrijflijn van een verongelukte Td5 of TD4 met ABS neemt, een vervangingschassis met de juiste motorsteunen dan heb je nog steeds een 2/3 oude auto (althans voor de regelgeving). En nieuwe motorkap, deuren etc mag ook. Alleen .... als je overduidelijk een 100% nieuwe auto aanbiedt als restauratie-project dan heb je uiteindelijk toch een probleem als de RDW-man nee zegt: jij mag dan gaan aantonen dat het een eerlijke auto is en niet een truukendoos met een oud chassisnr.
En wat betreft het werk en de knelpunten: als je een complete werkende aandrijflijn kan vinden dan is het een kwestie van precies werken.
Marc