Ik ben lekker bezig mijn tussenbak te reviseren
Omdat bijna alle tandwielen inmiddels matig waren heb ik bij Ashcroft een 1.222 setje besteld samen met alle lagers e.d. Ascroft heeft me ook een nieuwe "hub and sleeve" (schakelmof) geleverd omdat de oude veel te veel speling had op het high range tandwiel. Nu het probleem (de uitdaging). De nieuwe mof past perfect op het nieuwe Ashcroft high range tandwiel. Hij gaat echter met geen mogelijkheid op de low range gear. Was dit nou net het enige tandwiel dat ik wilde hergebruiken... Ook op het oude high range tandwiel is de mof niet te schuiven. Dit terwijl er zowel op het oog als met de schuifmaat nauwelijks verschillen te ontdekken zijn.
Weet iemand wat er voor verschillende low range tandwielen er zijn? Mijn huidige low range tandwiel hoort bij de bak, welke een 25D is.
Dank.
Lt230 low range gear
-
Jos Daalmans
Re: Lt230 low range gear
Hoi,
Ik heb bij Ashcroft vorig jaar een synchromesh met baulkring voor de 5e versnelling LT85 besteld. Dit is dus ook zo een soort "Hub en een sleeve" Deze heb ik wel zelf moeten op maat maken met een sleutelvijltje, zodat deze goed over elkaar heen schoven. Het materiaal is dus een brons/messing legering of tombak en dat is te bewerken.
Met de "hub and sleeve" die je nu hebt, heb je natuurlijk wel met harder materiaal te maken.
Ik denk in dit geval dat je echt met schuurpapier aan de gang moet gaan om de hub wat in te "slijten". Dit zal niet snel gaan. Maak je van een harde kunststof een piramidevormige profiel, waaromheen je schuurpapier kunt vouwen het geheel dan in de gleuven van de hub past. Verder geduld, passen en meten.
Wel belangrijk, zorg dat de hub in in elke uitsparing van het low gear tandwiel past, anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen om te schakelen.
Het niet passen zal wel eens kunnen komen door de "reverse-engineering" wat ze hebben moeten doen i.p.v. de echte tekeningen met maximale afwijkingen van de onderdelen. Alles een beetje krap dus.
Sleutel ze,
Jos
Ik heb bij Ashcroft vorig jaar een synchromesh met baulkring voor de 5e versnelling LT85 besteld. Dit is dus ook zo een soort "Hub en een sleeve" Deze heb ik wel zelf moeten op maat maken met een sleutelvijltje, zodat deze goed over elkaar heen schoven. Het materiaal is dus een brons/messing legering of tombak en dat is te bewerken.
Met de "hub and sleeve" die je nu hebt, heb je natuurlijk wel met harder materiaal te maken.
Ik denk in dit geval dat je echt met schuurpapier aan de gang moet gaan om de hub wat in te "slijten". Dit zal niet snel gaan. Maak je van een harde kunststof een piramidevormige profiel, waaromheen je schuurpapier kunt vouwen het geheel dan in de gleuven van de hub past. Verder geduld, passen en meten.
Wel belangrijk, zorg dat de hub in in elke uitsparing van het low gear tandwiel past, anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen om te schakelen.
Het niet passen zal wel eens kunnen komen door de "reverse-engineering" wat ze hebben moeten doen i.p.v. de echte tekeningen met maximale afwijkingen van de onderdelen. Alles een beetje krap dus.
Sleutel ze,
Jos
-
Michael110V8
Re: Lt230 low range gear
Inmiddels is het duidelijk. Er bestaat een "fat dog" sleeve en een "thim dog" sleeve. Deze zijn niet uitwisselbaar. Ik had dus een nieuwe thin dog sleeve en het tandwiel voor een fat dog. Da niet past nie. Inmiddels een andere low gear van ashcroft. Alles past nu,