Problemen met 300TDi defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jean1

Problemen met 300TDi defender

Bericht door Jean1 »

Beste specialisten, Mn vrouw met Defender 300TDi (in het buitenland) heeft grote problemen met deze auto (1996), en hopelijk is er wat advies te geven.
- 2 maanden geleden stopte de auto: brandstof aanzuiging was het probleem (iets electrisch volgens de garage).
- maand geleden stopte de auto; bleken de verstuivers vervangen te moeten worden, 4x dure dingetjes + arbeid.
- 2 weken geleden stopte de auto: Koppakking eruit op 2 cylinders, diesel bij de carter, ellende
> Nieuwe koppakking er in gezet; volgens de garage moest de kop ook afgevlakt worden voor 1 mm (klopt dit wel ???? )
- 1 dag NA deze reparatie: weer Koppakking eruit op 1 cylinder, viel nog wel mee te rijden op 3 pitten, maar weer naar de garage.

De garagist zegt nu dat hij al vond dat de cylinders erg "heet" werden en dat daardoor de problemen er zijn; wellicht nieuwe zuigers en/of nieuwe veren, en hij vond de cylinderkop wat "porreus" dus hier en daar 'lekkend'. We konden m maar beter verkopen zie die nog (?).
Advies is nu om de zuigers te verniewen en liefst ook de kop (heeft de man de kop gewoon niet verprutst ???).

Wellicht beter en goedkoper om er direct een TD5 in te hangen . . . vraag: past dit op de plaats van een 300TDi, moet ook de bak vervangen worden (ik meen dat achter een 300TDi een LT77 zit en achter een TD een R380, of heb ik t mis, en is ook ook de tussenbak dan direct goed.

Allemaal veel vragen en hopelijk kan iemand ons van advies voorzien wat het beste is om te doen!
Alvast veel dank voor spoedige reacties.
Groeten, Jean
Lucas van Lierop

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Lucas van Lierop »

Hallo Jean, ik ben geen kenner van het binnenste van een tdi helaas maar lijkt me echt wel op te lossen. Even overstappen van een 300tdi naar Td5 is niet zo heel simpel en ook niet perse goedkoper.Bovendien is het ook niet perse nodig want 300tdi staat over het algemeen als een degelijk blok bekend. Achter een 200tdi zit een LT77, achter een 300tdi een R380 en achter de Td5 ook maar een nieuwere versie.

Niet alle garages zijn even capabel (maar wel duur) er zijn ook specialisten die veel van (landrover) dieselmotoren en de motor kunnen repareren/reviseren voor je, die zijn er vast in het buitenland (waar?) ook wel.

Succes

Groet
Lucas
Bart van Dessel

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Bart van Dessel »

Lijkt mij een gevalletje slecht onderhoud, een 300 tdi is een ijzersterk blok, bij normaal onderhoud (bij kenner!!!!) gaat zo'n blok niet stuk, mijne staat op 509.000 km. Als het blok zo heet is geweest dan is er niet op de temperatuurmeter gekeken. Ik zou een ander 300 tdi blok monteren, of dit blok door een kenner laten bekijken en misschien toch repareren. Als een 300 tdi te heet is geweest dan willen ze inderdaad wel snel scheuren. Maar ze worden te heet omdat er iets anders loos is. Nieuwe of gereviseerde kop kost de wereld niet. Ombouw naar TD5 lijkt me absoluut zinloos, kost erg veel geld, bak is anders (TD5 en 300 tdi hebben beide de R380 maar dan in een andere uitvoering), motorsteunen, motorruimte, ecu, kabelboom, hogedruk pomp in tank, etc etc etc. Wat de ombouw kost koop je een kant en klare TD5 voor.

Ik zou gaan zoeken naar iemand die deze motoren kent en daar de auto netjes in orde laten maken. Ik ken ze van binnen en buiten en sleutel er vaak aan,

Gr, bart
Exfietser

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Exfietser »

Ik ben het met Bart eens. De 300TDI is een supermotor. Ik ken defenders die gewoon 750 000 km gelopen hebben. En die lopen nog steeds heel goed. Geen olieverbruik en normaal brandstof gebruik. Voor die rare problemen is ergens een oorzaak. Ik heb het gevoel dat die garage meer van het type symptoom bestrijding is. En niet zoekt naar oorzaken. TD5 is zoals gezegd veel ingrijpend (En dus duur.) werk en je wint er wat performance betreft denk ik niet heel veel mee. Behalve dat je een veel ingewikkeldere motor hebt, En je wagen is niet meer origineel. En dat kan ook weer moeilijk zijn als je in de toekomst weer eens naar een garage moet.
Een ander tweede hands blok is niet heel duur. Ik denk dat je aan reparatiekosten van je huidige blok veel meer geld kwijt kan zijn.

Ik snap overigens niet waarom je een zuiger moet vervangen als die heet wordt tenzij hij door de hitte beschadigd is natuurlijk.
Ik zou het dan eerder zoeken in de koelsystemen als water en olie distributie door het blok heen. Als een van de olie- water -kanalen verstopt is kan het plaatselijk erg (of te) heet worden. Daardoor kunnen koppen maar ook blok scheuren. Dit probleem moet er wel uit anders blijf je tobben. Met de dingen die ik van je hebt gelezen zou je hele blok uit elkaar moeten halen. Dan het blok en de kop afpersen om te controleren op scheuren. Als het blok en kop niet gescheurd is zal het hele blok gereinigd (eventuele verstopping er uit) en weer opgebouwd moeten worden. Dan ga je al aardig naar kleine revisie toe. En dat kost gewoon geld. Reken op 2000 en als je alles laat doen wordt het vijf. Is je blok wel gescheurd dan moet je wel aan andere motor.

Ik weet niet hoeveel geld je hebt natuurlijk. Maar als je het kunt leiden zou ik hier voor gaan: Turner enginering
Je hebt dan een compleet nieuwe motor. Of anders deze:

Marktplaats
Marktplaats

Als je zelf kunt sleutelen zou je motor kunnen opknappen. Dan moet je hem zelf uit elkaar halen en het losse onderblok en kop wegbrengen en laten afpersen en controleren. Controleer dan ook of je 1 mm van je kop mag afhalen. Ik vind dat nogal veel. Bij mijn 2,25 was het een paar honderdsten vandaar. Maar misschien kan dat wel een 300tdi. Dat weet ik niet. Als je niet zelf sleutelt is het denk ik goedkoper eerst eens te kijken wat een andere expert er van zegt. Misschien is allemaal niet zo erg. En als het wel erg is kun je denk ik beter naar een ander 300tdi blokje uit kijken. Of als je echt td5 wilt deze verkopen en dan een andere wagen kopen.

P.S. Als je hier een account aanmaakt kun je Privat Mail ontvangen. Scheelt wel weer wat discussie hier.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2011 12:26 door Exfietser.
Jean1

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Jean1 »

Sorry, ben nu wel ingelogd.
Dank voor deze input; kunnen we wat mee. De motor is m.i.z. niet te heet geweest. We rijden er nu een jaar mee en de temp.meter geeft steeds ruim onder de helft aan. behalve de laatste keer dat de koppakking eruit klapte, begon de motor hevig donkere rook uit te blazen en kookte na 5 min. de motor over. Direct gestopt; motor laten afkoelen en weggesleept. Ik kreeg van iemand door dat een goede TGV motor prima op de plaats van de 300TDi kan, en ook de R380 bak past dan.
Is dit een goede optie, anders een goede 300TDi weer! Ik begreep inderdaad dan een TD5 motor geen optie gezien de vele dingen die dan aangepast moeten worden.

Nogmaals bedankt, en meer info welkom!
Groeten, Jean
Roy Bruurs

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Roy Bruurs »

TGV zijn geweldige blokken en ik zit hier ook nog altijd te wachten tot ik de loterij win. Oftewel mooie blokken maar ook duur in aanschaf
Bart van Dessel

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Bart van Dessel »

Hallo Jean, bij de 2.8 TGV heb ik m'n twijfels bij, het schijnt dat het al een beetje problematisch wordt met de onderdelen voorziening, en het blok is niet beter dan een 300 tdi, het is wel een sterker blok (qua vermogen en koppel). Maar een gebruikt TGV blok vinden lijkt me heel lastig, erg duur en je weet dan nog niet wat je hebt. Het 300 tdi onderblok kun je opmeten met een micrometer hoe ovaal de cylinders zijn, als die binnen de limiet zit en je ziet geen diepe krassen in de cylinderwanden dan kun je je onderblok gewoon gebruiken. De kop laten vlakken (is meestal nodig bij een koppakking reparatie) is standaard procedure (anders verkeerde zuinigheid als je het niet doet) en kost rond de 75 tot 100,-
Mag ik vragen waar de auto ergens staat?

Groetjes, Bart
bram-rrc

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door bram-rrc »

[landrover.startpagina.nl]
Jean1

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Jean1 »

Hi Bart, de auto staat nu in Hongarije bij de garage.
Ik begrijp uit jouw vehaal of:
- de 300TDi gewoon laten repareren, eventueel nieuwe zuigers en/of veren, en de cylinders bekijken . . . . .
- of een andere, en 100% goede 300TDi motor op de kop tikken . . . . . . ( hoe weet je of iets goed is ?. . . . . .)

en geen TGV blok kopen, i.v.m. onderdelen; deze zullen in Hongarije wellicht helemaal niet voorhanden zijn. van de originele land rovers is er heel veel te vinden.

Gr
Jean
Bart van Dessel

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Bart van Dessel »

Hallo Jean,

ken je die garage goed? zijn het wel vaklui? Anders zou ik de auto naar Nederland halen via ANWB o.i.d., ik heb meer vertrouwen in de specialisten hier in NL, ondanks dat mijn eigen familie ook deels uit Hongarije komt Maar als je de garage goed kent en ze kunnen het dan zou ik eerst het onderblok laten checken zoals ik beschreven heb, nieuwe zuigers monteren heb ik nog nooit meegemaakt, als dat noodzakelijk is dan zou ik snel voor een ander blok kiezen. Ik heb hier een 300 tdi staan in een Land Rover waar ik zelf 1,5 jaar mee heb gereden, blok is PERFECT, kan nu nog uitgebreid getest worden. Als je interesse hebt dan graag via Privé mailtje want ik maak nu al een beetje misbruik. Inbouw kan ik ook verzorgen.

gr, bart
Mark HJ

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Mark HJ »

Al die problemen kunnen door foute pompafstelling komen,Timing dus

Mark
Exfietser

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Exfietser »

Ik hoor veel positieve verhalen over de 2,8 tgv. Maar ze zijn inderdaad niet zo lang geleden uit productie genomen. Dus onderdelen kunnen een probleem geven. Ik zou hem of na een onderzoek repareren of voor een ruil 300TDI gaan. Dat de motor volgens de temperatuurmeter en duidelijke kookverschijnselen niet heet geweest is wil niet zeggen dat er ook geen lokale hotspots geweest zijn. En juist die zijn funest voor het blok en kop. Het is heel goed mogelijk dat er daardoor toch beschadigingen zijn ontstaan. Vandaar mijn opmerking over afpersen. De opmerking van Mark over timingfouten kan overigens ook.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/08/2011 21:58 door Exfietser.
Mud Machine

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Mud Machine »

Even terug naar de basis:
- Brandstofaanzuiging is mechanisch dus dat klopt al niet.
- Verstuivers vervangen omdat de motor ermee stopt lijkt me sterk. Kan er beroerd door lopen of slecht starten maar er tijdens het rijden mee ophouden, nee.
- Koppakking kapot kan natuurlijk alleen de kop van een 300Tdi mag je niet vlakken en al helemaal geen 1mm!!!.
- koppakking na 1 dag weer kapot dat geloof ik wel als je de kop 1mm vlakt.

Deze garage heeft duidelijk geen verstand van zaken dus daar zou ik hem maar snel weghalen voor ze nog meer verprutsen.



Jean1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste specialisten, Mn vrouw met Defender 300TDi
> (in het buitenland) heeft grote problemen met deze
> auto (1996), en hopelijk is er wat advies te
> geven.
> - 2 maanden geleden stopte de auto: brandstof
> aanzuiging was het probleem (iets electrisch
> volgens de garage).
> - maand geleden stopte de auto; bleken de
> verstuivers vervangen te moeten worden, 4x dure
> dingetjes + arbeid.
> - 2 weken geleden stopte de auto: Koppakking eruit
> op 2 cylinders, diesel bij de carter, ellende
> > Nieuwe koppakking er in gezet; volgens de garage
> moest de kop ook afgevlakt worden voor 1 mm
> (klopt dit wel ???? )
> - 1 dag NA deze reparatie: weer Koppakking eruit
> op 1 cylinder, viel nog wel mee te rijden op 3
> pitten, maar weer naar de garage.
>
> De garagist zegt nu dat hij al vond dat de
> cylinders erg "heet" werden en dat daardoor de
> problemen er zijn; wellicht nieuwe zuigers en/of
> nieuwe veren, en hij vond de cylinderkop wat
> "porreus" dus hier en daar 'lekkend'. We konden m
> maar beter verkopen zie die nog (?).
> Advies is nu om de zuigers te verniewen en liefst
> ook de kop (heeft de man de kop gewoon niet
> verprutst ???).
>
> Wellicht beter en goedkoper om er direct een TD5
> in te hangen . . . vraag: past dit op de plaats
> van een 300TDi, moet ook de bak vervangen worden
> (ik meen dat achter een 300TDi een LT77 zit en
> achter een TD een R380, of heb ik t mis, en is ook
> ook de tussenbak dan direct goed.
>
> Allemaal veel vragen en hopelijk kan iemand ons
> van advies voorzien wat het beste is om te doen!
> Alvast veel dank voor spoedige reacties.
> Groeten, Jean
Bart van Dessel

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Bart van Dessel »

Ik ben het wel met je eens, alleen een tdi kop laten vlakken is geen probleem, heel vaak laten doen en nooit een probleem mee gehad, er kan alleen niet al te veel vanaf. Bij een TD5 mag het officieël ook niet maar het is bekend dat dat gewoon mogelijk is. Wel slim van Land Rover om de onderdelen-omzet op een goed peil te houden met dat advies.

Gr, Bart
Jean1

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Jean1 »

Iedereen die reageerde bedankt voor de input.
Ze gaan nu eerst die kop er weer afhalen en dan kijken hoe het zit met de pakking (waar kapot) en eventueel de cylinders bekijken wat daarmee is.
Goede tip leek mij het punt van verstoppingen in de kanaaltjes, die wellicht verstopt de hitte kunnen veroorzaken.

Wellicht weet iemand nog hoe je dit checkt en "schoonmaakt".

Of er gaat weer een nieuwe pakking op en nog maar es proberen (hoe strak draai je die kop aan ??? zijn daar sleutels voor of bepaald trucje ?)
. . . . anders vrees ik dat ik een andere 300Tdi motor moet hebben . . . .

? wie heeft nog een 100% goede liggen?

Alvast veel dank weer!

N I E U W P R O B L E E M:
Het wrange is nu dat de 200Tdi die we er hebben ook stilstaat; iets met de aandrijving . . . veel herrie en enorme olie lekkage ( na alles 'aandraaien' door de garage ).
Ze willen nu dat ding uit elkaar halen waar de 2 assen uit komen (volgens mij is dat de tussenbak, of zit er nog een soort van differentieel tussen?).
In ieder geval zat het probleem hiervoor in de kruis-koppelingen volgens de garage; deze lagers vervangen we dan ook maar gelijk.

pppffffffffff . . . . .

gr
Jean
Roy Bruurs

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Roy Bruurs »

Lekker pruts garage zo te horen niet veel verstand van zaken en vlug vlug alles doen.

Ja bestaan speciale sleutels voor. Noemen ze een moment sleutel. Aanhaal momenten weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar hebt voor het mooie ook nog een graden meter nodig aangezien de laatste stap in graden word aangegeven
Mud Machine

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Mud Machine »

Snap niet dat je met je andere wagen nog bij die garage komt na alle adviezen van hier.
Een LR is een recht toe rechtaan auto waar iedere fatsoenlijk geschoolde monteur zonder problem aan moet kunnen werken. Anders verdient hij zijn papiertjes niet.

Dat "ding" is inderdaad de tussenbak en dat is niet zomaar even te repareren. Onderdelen zijn niet zomaar te koop en ook voor het werken eraan heb je speciaal gereedschap en voldoende ervaring nodig. Jouw "garage" heeft die overduidelijk niet.

Beter naar een andere garage gaan en daar een gebruikte (of gereviseerde) tussenbak laten monteren (eerst diagnose laten stellen). Dat is op zich een vrij eenvoudige reparatie die iedere garage moet kunnen.

Koelkanalen zullen bij gebruik van een goede koelvloeistof en tijdig verversen niet vervuilen. Blijkbaar dus niet gebeurt. Er zijn middeltjes voor om de vervuiling los te weken/op te lossen en weg te spoelen. Werken bij een draaiende motor omdat het met warme vloeistof beter werkt en je ook circulatie moet hebben. Ik ben er niet kapot van omdat grotere delen die loskomen juist kleine kanalen kunnen blokkeren. Als je het doet dan zou ik naderhand het geheel heel goed spoelen (tuinslang erin) en alle bereikbare kleine kanaaltjes (bv thermostaat, klepje van radiateur naar expansievat) demonteren en goed schoonmaken.
Tom.laura

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Tom.laura »

Hoi Jean,

Waardeloos om deze verhalen te horen. Ik kan je technisch niet helpen maar ik ben wel altijd zeer tevreden over de vakkkennis van Ron Bolleboom . Hij kan je misschien ook wel telefonisch helpen.

Succes

Tom
Exfietser

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Exfietser »

Een kop er op zetten is niet zomaar een klus. Het niet moeilijk en goed zelf te doen als je exact doet wat in het boek staat. De oudere koppen (van van de series) trek je aan op moment met een z.g. momentsleutel en dan moet je bouten ook nog in de juiste volgorde aandraaien en in etappes. Dus eerst alle bouten op 1 derde van het eindmoment en dan twee derde en als laatste naar het eind moment. Doe je dit niet dan kun je kop krom trekken en lekt die weer.

Modernere motoren gebruiken rekbouten die je meestal ook maar een keer gebruiken kunt. En die moet je op hoekverdraaing vastzetten. Dus anders als bij de oudere koppen. Ik weet het niet maar ik denk dat de 300tdi rekbouten gebruikt.

En maak met een tap de boutgaten eerst schoon. Anders trek je de bouten vast in het vuil. En dan zit de kop nog gewoon los.

Dit zijn dingen die elke monteur weten moet anders kan die beter gaan schoffelen ofzo.

Dus zijn er nieuwe bouten gebruikt? Werken ze volgens het boekje met momentsleutels en en hoekverdraaingsmeters? Als ze dat niet gedaan hebben? Gelijk weghalen die wagen daar. Staat je wagen in Roemenie? of was het nu Hongarije? In Roemenie weet ik misschien een garage? Ik zal even informeren of vrienden iets weten in Hongarije.

Arnold.
Roy Bruurs

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Roy Bruurs »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een kop er op zetten is niet zomaar een klus. Het
> niet moeilijk en goed zelf te doen als je exact
> doet wat in het boek staat. De oudere koppen (van
> van de series) trek je aan op moment met een z.g.
> momentsleutel en dan moet je bouten ook nog in de
> juiste volgorde aandraaien en in etappes. Dus
> eerst alle bouten op 1 derde van het eindmoment en
> dan twee derde en als laatste naar het eind
> moment. Doe je dit niet dan kun je kop krom
> trekken en lekt die weer.
>
> Modernere motoren gebruiken rekbouten die je
> meestal ook maar een keer gebruiken kunt. En die
> moet je op hoekverdraaing vastzetten. Dus anders
> als bij de oudere koppen. Ik weet het niet maar ik
> denk dat de 300tdi rekbouten gebruikt.
>
> En maak met een tap de boutgaten eerst schoon.
> Anders trek je de bouten vast in het vuil. En dan
> zit de kop nog gewoon los.
>
> Dit zijn dingen die elke monteur weten moet anders
> kan die beter gaan schoffelen ofzo.
>
> Dus zijn er nieuwe bouten gebruikt? Werken ze
> volgens het boekje met momentsleutels en en
> hoekverdraaingsmeters? Als ze dat niet gedaan
> hebben? Gelijk weghalen die wagen daar. Staat je
> wagen in Roemenie? of was het nu Hongarije? In
> Roemenie weet ik misschien een garage? Ik zal even
> informeren of vrienden iets weten in Hongarije.
>
> Arnold.

Kan zijn maar een 200tdi moet nog op moment aangehaald worden en de laatste stop in graden
Exfietser

Re: Problemen met 300TDi defender

Bericht door Exfietser »

Ik wil alleen maar zeggen dat er een procedure is voor het plaatsen van een kop en dat die per motor nog verschillend is ook. En dat die in het boek beschreven staat en dat het wel heel verstandig is om die aan te houden.

Arnold.
Plaats reactie