Was in de buurt van de Uiver Landrover dealer, hebben daat een mooie Series staan, volledig gerestaureerd en superstrak in het plaatwerk.
De verkoper wist te vertellen dat er een speciale techniek is om alu plaatwerk recht te krijgen, nl het verwarmen in water tot ongeveer kookpunt??
Heb nooit van deze techniek gehoord: wel dat je plaatselijk lichte deuken kunt verhelpen door olie op de plek te smeren en dan te verwarmen totdat de olie gaat dampen, dat zou ongeveer de temperatuur zijn om het alu te bewerken.
Iemand ooit van deze technieken gehoord en beter: heeft iemand hier meer informatie over??
Cor
aluwerk uitrichten door verwarmen??
-
VeeTee
Re: aluwerk uitrichten door verwarmen??
Op de CD "a 4x4 is Born" van Mark Evans is te zien dat hij daarvoor afwasmiddel gebruikt. Als dit verkleurd heeft het alu de juiste temperatuur. Zelf geen ervaring mee, maar wel een leuke en informatieve CD....
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Frans Mien Mesjien
Zelf heb ik die techniek toegepast tijdens het bouwen van een model van een Laro. Je kan het één keer verwarmen en dan redelijk vormen en strak krijgen. Het wordt er wel wat brozer van, maar uitdeuken met deze techniek lukt wel aardig. Er schijn ook een speciale hamer met spiralen erop te zijn voor dit soort werk.
-
Roy Bruurs
Vliegtuigaluminium word verwarmt zodat de moleculen die erin zitten bij het beugen (wat je eigenlijk doet met het uitdeuken) zie weer goed vermengen op brosheid en scheuren tegen te gaan. Voor de exacte temperatuur zou ik even in mijn boeken moeten zoeken.
Maar kookpunt a 100 graden celcius is te weinig verwarmen tot de olie of afwasmiddel gaat verdampen is al warmer
Maar kookpunt a 100 graden celcius is te weinig verwarmen tot de olie of afwasmiddel gaat verdampen is al warmer