Problemen 2.25D: kleppenzitting verbrijzeld

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert Jan Pieterse

Problemen 2.25D: kleppenzitting verbrijzeld

Bericht door Gert Jan Pieterse »

Hey mensen,

ik had een tijdje geleden al onenigheid met de motor (2.25 liter diesel) en dacht toen dat evt de cilinderkop krom was (zie eerdere post; dat idee was gelukkig nergens echt op gebaseerd, maar ik zit toch nog met een probleem. Hopelijk kunnen jullie helpen aangezien we over 2 maanden echt richting Afrika willen vertrekken

Even chronologisch:

- een paar maanden geleden heb ik de kleppen opnieuw gesteld. (misschien relevant, misschien niet)

- 3 weken geleden reed ik op de snelweg in Duitsland. Ik had op de heenweg al gezien dat de koelvloeistof erg heet werd, maar t bleef stabiel. Op de terugweg (ik reed met gemak 90 km/h) werd de motor na 1,5 uur toch te heet: witte rook uit het overdrukventiel van de radiator.
- Even laten afkoelen, daarna opnieuw gestart om van de gevaarlijke plek weg te komen. De motor maakte veel kabaal ('hamerslagen' met elke slag van de motor) en veel minder vermogen. Durfde bijna niet verder te rijden maar moest daar toch echt weg.
- Mijn aardige vader heeft me opgehaald met een ambulance (wel grappig gezicht; een mensen-ambulance op een auto-ambulance achter een witte Vito) en gedumpt bij onze werkplaats.

- Cilinderkop er af gehaald; kwam een kromme kleppenstoterstang tegen van de uitlaat van de 3e cilinder. Zuigers, cilinderwanden en kleppen waren verder helemaal prima, dus nieuwe kleppenstoterstang er in en de boel weer in elkaar gezet. Hypothese tot nu toe: door oververhitting door te weinig koelvloeistof is een klep per ongeluk vast blijven zitten en de stoterstang kon daardoor geen kant op en knikte. Het kloppende geluid kwam dan van de stoterstang die gewoon losjes en verkeerd in zn gat hangt.

- Motor opnieuw gestart; maar in plaats van een mooi soepel lopend geluid weer hetzelfde kloppende geluid. De verdenking ging toen naar mogelijk defecte verstuivers (op aanraden van Arnold); dus die vervangen.
- Daarna de motor opnieuw gestart, maar weer met hetzelfde kabaal. Om gek van te worden! Tuimelaars weer bekeken, en toen viel op dat de motor niet goed met de hand rondgedraaid kon worden. Op een bepaald punt, als de 3e zuiger bovenaan stond, wilde de motor niet verder draaien en voelde het alsof er ergens tegenaan geslagen werd. Hetzelfde verhaal voor dat punt als we de motor achteruit draaiden (sorry, k weet dat t niet mag... maar nood doet wetten breken). Cilinderkop er dus weer af.
- Wat blijkt; de zitting van dezelfde klep is verbrijzeld en scherven liggen op de zuiger en de cilinderkop; lekker ingebed door het geforceerd doordraaien... Ook de (nieuwe) stoterstang is weer krom.

Dus de huidige hypothese is: door de oververhitting is de klep vast blijven zitten, is de kleppenstoterstang krom geslagen en is de zitting onzichtbaar beschadigd. Bij het opnieuw monteren en aanslingeren van de motor is de zitting uit elkaar gevallen. Als dit klopt, ben ik met een nieuwe zitting, nieuwe of gereviseerde zuiger en gereviseerde cilinderkop al bijna klaar.

Een tegenhypothese is dat de nokkenas verbogen is en de genoemde klep op het verkeerde moment probeert te openen of sluiten, of te ver, of te abrupt weer laat sluiten. Is dat een mogelijk probleem? In dat geval ben ik namelijk een stuk verder van huis en kan ik mss beter op zoek gaan naar een ander motorblok... Wat denken jullie?

Ik hoor graag of er nog experts / ervaringsdeskundigen zijn die ons verder kunnen helpen!

Groetjes,
Gert Jan
jarne

Re: Problemen 2.25D: kleppenzitting verbrijzeld

Bericht door jarne »

Heb je de deksels aan de zijkant van de motor eraf gehad om de nokkenas te bekijken, misschien valt daar iets te zien?
Hoe ziet het eruit als je het carter los hebt?
Misschien zuiger 3 er eens uit halen?
Beter een betrouwbaar blok inbouwen voordat je in donker Afrika stil staat!

Grt
Mrah

Bericht door Mrah »

Zou het niet een krukas drijfstanglager kunnen zijn die er uit ligt. Zuiger raakt de klep waardoor klepzitting klappen krijgt en er uit valt en verbrijzeld???
Gert Jan Pieterse

Bericht door Gert Jan Pieterse »

hey mensen,

bedankt voor het meedenken. Dat deksel aan de zijkant van de motor had ik even niet aan gedacht; goed om zo ook even naar de nokkenas te kijken! Drijfstanglager lijkt me niet waarschijnlijk maar zullen we ook naar kijken!

Groetjes,
Gert Jan
jarne

Bericht door jarne »

Kijk gelijk even of je drijfstang nog netjes recht is!

Grt
Plaats reactie