Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
laro

Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Bericht door laro »

Hoi mannen,ik wil op mijn Landrover naast mijn standaard 12 v dynamo een 24 volts dynamo zetten voor mijn lieren en standkachel en eventueel een compressorkoelkast,hoe krijg ik deze helemaal geisoleerd opgesteld tov mijn 12 volts circuit ?
Exfietser

Re: Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Bericht door Exfietser »

Waarom helemaal geisoleerd? Lijkt me ook lastig omdat de min van de dynamo meestal het huis is. En dat zet je met een paar bouten aan je blok vast. Ik heb wel eens dynamo's die geïsoleerd zijn van het huis voor maritieme toepassingen gezien. Maar daar zal ongetwijfeld een prijskaartje aanhangen.

Je kunt misschien zelf een kunststof steun te maken. Maar of dat sterk genoeg is? Misschien kan het wel bij de 24 volt militaire dynamo als je de spanningsregelaarskast geïsoleerd bevestigd en de massadraad niet aan het staal van de auto vastmaakt. Je moet dan wel een aparte massa voor de 24 volt door de wagen leggen. En daar maak je dan de massa van je regelaarskast aanvast. Ik weet het niet helemaal zeker maar het huis van de 24 volt dynamo is dacht ik intern niet verbonden met de gelijkrichters. Dat moet je uitmeten en als die verbinding er wel is moet je die weghalen.

Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je dit wil. Van het 12 en 24 volt systeem kan de min gewoon aan elkaar. Als de plus elkaar maar niet raakt.

Arnold.
Puffino

Re: Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Bericht door Puffino »

Laatste regel is de clou. Zolang je 24V en 12V elkaar niet raken, en slechts de massa en dus de min wel, is er niks aan de knikker.

Je kunt ook een 24V dynamo monteren en deze 12V laten leveren middels een omvormer. Dan is di e12V je boordnet. Ben je wel afhankelijk van die weg, als daar storing in optreedt loopt het starten in de soep (wat dan wel weer kan mogelijk met een 24V hulpcircuit als bron, maar dat ter zijde)

Zo heb je minder onderdelen in de motor zitten.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
laro

Re: Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Bericht door laro »

Hoi,ik wil werken met 3 accus ,2 wil ik er gebruiken voor genoeg lierkracht te hebben op 24 volt,tevens kan ik dan mijn standkachel gebruiken die ook 24 volt is;
Exfietser

Re: Opbouw 12 en 24 volt dynamo

Bericht door Exfietser »

Je wilt dus dit:

GroteFoto-AQI6OIAO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6781edc92131a8bc0e732d0d6170c112', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-AQI6OIAO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AQI6OIAO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-AQI6OIAO.jpg', '', 14115569, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zoals je ziet zitten alle massa's of minnen aan elkaar. Als je geen massapik hebt kun je die draden gewoon aan de massa hangen. Heb je wel een massapik dan schakel je alles op deze manier uit. De accu's kunnen dus nooit per ongeluk ontladen worden.

Je standkachel is echter ook uit geschakeld. Als je die dus 's ochtends automatisch wilt laten starten lukt dat niet. Als je dit wel wilt moet je de standkachel niet met de min aan de massa hangen maar via de stippellijn aan de min van de 24 volt accu.

Ik neem aan dat als je aan het lieren bent je je massapik aan hebt staan. De min van de lier kan dus gewoon aan de massa.

Arnold.
Plaats reactie