Beste prikkers,
Hieronder een vraag voor de gevorderde Series mechaniciens onder ons:
Er lekt olie in het koppelingshuis van mijn Series III 109 2,25l benzine. Het ziet eruit als motorolie, dus ik vermoed dat de achterste keering op de krukas stuk is.
Is deze keerring te vervangen zonder de motor uit te bouwen?
Mijn werkplaatshandboek zegt dat je de motor uit moet bouwen (12.21.20)
De Haynes zegt in een zin (p. 1.9, 15) dat je de motor ook op zijn plek kunt laten zitten (wel de versnellingsbak eruit natuurlijk), maar de beschrijving die volgt gaat toch over het uitbouwen van de motor. Niet heel duidelijk.
Kun je er voldoende bij met de motor op zijn plek en alleen versnellingsbak, koppeling, vliegwiel en koppelingshuis eraf? Heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt en groeten,
Huib
achterste oliekeerring krukas vervangen
-
richard78
Re: achterste oliekeerring krukas vervangen
Ah, pas nog mee bezig geweest.
Het kan door je V-bak eruit te halen. Hierna de drukgroep en koppelingsplaten eruit halen. Dan het stuk wat normaal tussen je motor en bellhouse van het blok halen (dus ook je startmotor en koppelingslave eruit). Omdat je motor hiermee op het chassis steunt moet je het blok op een andere manier ondersteunen. Het liefst met een takel. Dan kan je de bovenste helft van de keerring houder eraf halen en de keerring zelf. Hierna moet je het oliecarter onder het blok uit halen. En daarom was de takel handiger dan een steun onder het blok! Aan de achterkant van het blok zit namelijk een blok waar de onderste helft van de keerring houder op vast zit. Als je dit blok er niet uithaalt krijg je de onderstehelft van de keerring houder ook neit los. En dat weet ik uit schade en schande want bij mij kwam dat blok niet los. Als dit blok en de odnerste keerringhouder los is kan je de nieuwe keerring plaatsen.
Als je de boel weer in elkaar zet is het slim om je koppelingplaten, drukgroep, toplager en druk lager te vervangen. Als het allemaal pas is vervangen dan kan je alsnog je toplager vervangen. Zorg er ook voor dat de koppelingsplaten goed gecentreerd zijn. Anders gaat de V-bak niet terug en gebruik je dan wat meer overredigs kracht dan beschadig je je nieuwe toplager en mag je die weer vervangen (heb ik vorige week geleerd, zie hier). Daar staat ook een geweldige uitleg van Dennis101 bij over het terugbouwen vna je V-bak.
Dit alles zal je wel eventjes bezig houden. Dus doe het als je een paar weken niet in je auto wilt rijden
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ec4680905ea1d7de7c1271115652d14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14014438, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2011 21:37 door richard78.
Het kan door je V-bak eruit te halen. Hierna de drukgroep en koppelingsplaten eruit halen. Dan het stuk wat normaal tussen je motor en bellhouse van het blok halen (dus ook je startmotor en koppelingslave eruit). Omdat je motor hiermee op het chassis steunt moet je het blok op een andere manier ondersteunen. Het liefst met een takel. Dan kan je de bovenste helft van de keerring houder eraf halen en de keerring zelf. Hierna moet je het oliecarter onder het blok uit halen. En daarom was de takel handiger dan een steun onder het blok! Aan de achterkant van het blok zit namelijk een blok waar de onderste helft van de keerring houder op vast zit. Als je dit blok er niet uithaalt krijg je de onderstehelft van de keerring houder ook neit los. En dat weet ik uit schade en schande want bij mij kwam dat blok niet los. Als dit blok en de odnerste keerringhouder los is kan je de nieuwe keerring plaatsen.
Als je de boel weer in elkaar zet is het slim om je koppelingplaten, drukgroep, toplager en druk lager te vervangen. Als het allemaal pas is vervangen dan kan je alsnog je toplager vervangen. Zorg er ook voor dat de koppelingsplaten goed gecentreerd zijn. Anders gaat de V-bak niet terug en gebruik je dan wat meer overredigs kracht dan beschadig je je nieuwe toplager en mag je die weer vervangen (heb ik vorige week geleerd, zie hier). Daar staat ook een geweldige uitleg van Dennis101 bij over het terugbouwen vna je V-bak.
Dit alles zal je wel eventjes bezig houden. Dus doe het als je een paar weken niet in je auto wilt rijden
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ec4680905ea1d7de7c1271115652d14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14014438, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2011 21:37 door richard78.
-
Nick
Re: achterste oliekeerring krukas vervangen
Ja, het kan wel maar erg prettig werken is het niet.
Je moet dan de versnellingsbak eruit halen, carterpan verwijderen, krik onder het blok zetten nadat de carterpan eraf is zodat het vliegwielhuis niet meer op de chassisbalk rust, drukgroep, koppelingsplaat en vliegwiel demonteren, vliegwielhuis demonteren, achterste lagerkap demonteren en dan kun je de keerring vervangen. e.e.a. moet wel in soms vervelende posities gebeuren, en ik denk dat je het blok er bijna net zo snel uit kunt hebben als de v-bak.
edit: Je startmotor moet er natuurlijk ook af, anders kan het vliegwielhuis er niet af.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2011 21:54 door Nick Smeets.
Je moet dan de versnellingsbak eruit halen, carterpan verwijderen, krik onder het blok zetten nadat de carterpan eraf is zodat het vliegwielhuis niet meer op de chassisbalk rust, drukgroep, koppelingsplaat en vliegwiel demonteren, vliegwielhuis demonteren, achterste lagerkap demonteren en dan kun je de keerring vervangen. e.e.a. moet wel in soms vervelende posities gebeuren, en ik denk dat je het blok er bijna net zo snel uit kunt hebben als de v-bak.
edit: Je startmotor moet er natuurlijk ook af, anders kan het vliegwielhuis er niet af.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2011 21:54 door Nick Smeets.
-
Huib series III 109 stawag benzine
Re: achterste oliekeerring krukas vervangen
Beste Richard en Nick,
Bedankt voor jullie reactie! Hier kan ik mee verder. Mijn versnellingsbak, koppeling en vliegwiel zijn er al uit, dus op deze weg verder gaan is dan toch het makkelijkst denk ik.
Groet,
Huib
Bedankt voor jullie reactie! Hier kan ik mee verder. Mijn versnellingsbak, koppeling en vliegwiel zijn er al uit, dus op deze weg verder gaan is dan toch het makkelijkst denk ik.
Groet,
Huib