waggelen met sturen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
dylan-tycho

waggelen met sturen

Bericht door dylan-tycho »

hoi prikkers

ik ben in het bezit van een 109 serie lll het is een ex defensie van het ned leger diesel nou reed ik met een gangetje van ongeveer 40km
en in eens gingen me voorwielen swabberen ik aan de kant niks kunnen vinden
dus weer verder gegaan en vandaag weer hetzelfde nou hoor ik iets van een stuurdemper
plaatsen en dan moet ik van het probleem af zijn maar waar kan ik zoon ding krijgen

ik hoop van jullie een reactie te krijgen hoe en wat

mvg martin109

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/05/2011 21:06 door dylan-tycho.
sander "one10"

Re: waggelen met sturen

Bericht door sander "one10" »

stuurdemper is te vinden bij paddocks
heb m ook net vernieuwd op me 110
was geloof ik rond de 30 euro !

groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Wiellagers nog goed?
Swivellagers nagekeken
Hans

Bericht door Hans »

Een stuurdemper gaat jou probleem en of kwaal niet oplossen! Een landrover moet eerst goed zijn en dan pas een stuurdemper plaatsen,Probleem kan zijn Swiffels, lagers en de vering.

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b86d68d85be312d68074f8d811bb6ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 13994484, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dylan-tycho

hoi hans

hij is net voor de apk geweest en nagekeken door ron bolleboom

mvg martin109
dylan-tycho

hoi roy

wiellagers zijn goed en de swiffels ook
hij komt net bij ron bolleboom vandaan
heb ook net een apk gehad bij rdw

mvg martin109
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Ik ben het met Hans eens moet daar egens iets zitten aan lagering dat niet in orde is waardoor hij dit gaat doen. Weet je ook wat de voorspanning is van de swivelbollen?
sjeroens

Bericht door sjeroens »

krik de voorkant ff op (2 bandjes de lucht in)
controleer dan op speling, van stuurhuis tot aan het verste wiel, alles ff nalopen
Ik gok op de track-rods...
sccs,
jeroen,
dylan-tycho

hoi sjeroens

hij was echt in eens aan het zwabberen
ik ben gisteren uit pijnacker naar almere gereden en niks geen last op de snelweg
maar vandaag van weesp naar muiden in eens zwabberen ik reed maar 60 km
dus de schrik zat er wel effe goed in maar op de snelweg nergens last van
hij stuurt wel wat zwaar maar ja er zit geen stuurbekrachtiging op
dus spierballen kweken

mvg martin109
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Martin,

Hij mag dit onder normale omstandigheden niet doen, APK of niet. Er moet ergens iets fout zitten in je besturing. Ik heb precies hetzelfde ooit gehad bij mijn 109 en toen zat het onderste armpje op het hulpstuurhuis los. Of beter gezegd, de vertanding in het armpje was zo slecht dat hijsteeds los ging zitten na het vastdraaien van de bout. Een nieuw armpje van een paar Euro was de oplossing.
Een stuurdemper is normaal niet nodig op een Series.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Dat zwabberen word meestal door een gat in de weg in gang gezet, dus dat je op de snelweg niets merkt kan goed.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Disco

Bericht door Disco »

Ga naar Bolleboom terug geef aan wat het probleem is(het kan zelfs iets lulligs zijn als andere(hogere) banden te lage bandenspanning)!
Bolleboom kan je zo vertellen wat het probleem is!
Bolleboom helpt je met de oplossing(en heeft ook onderdelen)

Nee,nee geen aandelen wel altijd correct behandeld

Jo
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Idd ik kom nooit in het zware terrein en heb er ook geen demoer onder en hij stuur perfect.

Dirk 109
arend

Bericht door arend »

is je toespoor goed?
a.wilbie

Bericht door a.wilbie »

krik onder de as en aan het wiel wiebelen met wat kracht, lagers of swivel, bij grote speling heb je al een aardig idee.
cheers,
Arjan
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Schokdempers lek? Dat wil ook wel eens bijzondere effecten geven.

gr Niels
Wilco Vaneman

Bericht door Wilco Vaneman »

Hallo Prikker

Ik heb het ook nog al eens dat m'n landrover (1982, diesel,ex nl leger) gaat zwabberen. Ik heb een stuur demper, en dat helpt bij mij ook niet. Als jij er een stuurdemper op zet, dat het mogelijk niet helpt. Even remmen en dan stop het zwabberen. Ik denk ook aan speling.

Gr Wilco
ExFietser

Bericht door ExFietser »

Een stuurdemper zal je probleem niet oplossen. Die is daar namelijk niet voor. Het waggelen komt vaker voor en dan is ergens iets gewoon niet goed. Een apk is een veiligheidskeuring. En verder niet. Mensen die op de jaarlijkse apk vertrouwen en dan denken dat de auto dan 100% is zitten fout.

Gewoon regulier onderhoud en controle is veel belangrijker dan de apk. Zeker bij oude landrovers met de wel iets andere techniek en stammend uit een tijd dat een halfjaarlijkse beurt normaal was.
De stuurdemper is er op gezet om als je met een wiel iets raakt (stoeprandje op zo en in het terrein een steen of een grote kuil) te voorkomen dat het stuur met geweld uit je handen slaat.

Het zwabberen kan gebeuren als de voorspanning op je swivels niet juist is. Verder stuurt een series niet zwaar als alles in orde is. De ontwerpers waren in de tijd ook niet gek en wilden een normaal sturende auto. Dat hebben ze ook gemaakt. Omdat grote wielen gewoonlijk wel iets zwaarder sturen hebben ze daar mechanische oplossingen voor gevonden als een groter stuurwiel een meer slagen draaien aan het stuur om de zelfde uitslag te krijgen als een gewone auto uit die tijd.
Het beste kun je even raad gaan vragen bij RonB. Die helpt je zeker en weet heel goed waar het door komt. Het afstellen van de swivels is voor een beginner een flinke klus.

Arnold.
Plaats reactie