Blauw of groen?
-
Everhard Mulder
Blauw of groen?
In mijn 110 uit 1984 zit een 200TDI motor. Daar zit groene koelvloeistof in, die ik wil gaan vervangen. Maar: nergens kan ik groene koelvloeistof krijgen: alles is blauw, blank of roze.. Kan ik er ook blauwe in gooien? (uiteraard eerst alle groen eruit)
Dank!
E. Mulder
Dank!
E. Mulder
-
die zijn onderweg
Re: Blauw of groen?
'kweennie waar je woont, maar Ron Bolleboom (zie hiernaast 5.) heeft groene koelvloeistof. grt Martijn
-
marc lw
Re: Blauw of groen?
mij is verteld, en heb gelezen dat het geen verschil maakt.
ik gooi bij mijn motor (suzuki) ook gewoon blauw bij groen.
ik gooi bij mijn motor (suzuki) ook gewoon blauw bij groen.
-
Marc-my-Words
Re: Blauw of groen?
M@rcel Schreef:
-------------------------------------------------------
> volgens mijn info is rood voor diesel en blauw
> voor benzine
Vlgs mij is dat foutieve info.
Gebruikelijke koelvloeistoffen zijn op basis van ethyleen glycol < zie ook [en.wikipedia.org] > en afgezien van bescheiden aandelen van meer of minder nuttige additieven gelijk en ook mengbaar. Wel is er een zeker verschil in concentratie en dus vriespunt -- let wel hoe lager het vriespunt hoe lager de warmtecapaciteit (dus de -26 koelvloeistoffen moeten harder rondgepompt worden voor dezelfde warmte afvoer als de -20 mengsels).
Ethyleen glycol is ook giftig, er zijn ook minder giftige glycolen maar die zijn ook weer minder duurzaam.
En tenslotte zijn er ook heel andere mengsels en die moet je dus niet met de ethyleen glycol koelvloeistoffen.
De kleur is dus vooral een kwestie van smaak (smaak is een nogal twijfelachtige zaak met dit soort zoete maar giftige mengsels). Wel is het zo dat sommige fabrikanten bepaalde kleuren hanteren voor bepaalde kwaliteiten maar een algemene garantie is hier niet te geven.
Groeten MarcS
-------------------------------------------------------
> volgens mijn info is rood voor diesel en blauw
> voor benzine
Vlgs mij is dat foutieve info.
Gebruikelijke koelvloeistoffen zijn op basis van ethyleen glycol < zie ook [en.wikipedia.org] > en afgezien van bescheiden aandelen van meer of minder nuttige additieven gelijk en ook mengbaar. Wel is er een zeker verschil in concentratie en dus vriespunt -- let wel hoe lager het vriespunt hoe lager de warmtecapaciteit (dus de -26 koelvloeistoffen moeten harder rondgepompt worden voor dezelfde warmte afvoer als de -20 mengsels).
Ethyleen glycol is ook giftig, er zijn ook minder giftige glycolen maar die zijn ook weer minder duurzaam.
En tenslotte zijn er ook heel andere mengsels en die moet je dus niet met de ethyleen glycol koelvloeistoffen.
De kleur is dus vooral een kwestie van smaak (smaak is een nogal twijfelachtige zaak met dit soort zoete maar giftige mengsels). Wel is het zo dat sommige fabrikanten bepaalde kleuren hanteren voor bepaalde kwaliteiten maar een algemene garantie is hier niet te geven.
Groeten MarcS
-
Bart van Dessel
Re: Blauw of groen?
Wat ik me heb laten vertellen is dat de rode koelvloeistof die VW en Audi voorschrijven niet gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen. Maar is misschien ook een gevalletje broodje aap. Ik zou de oude compleet eruit laten lopen en dan vullen met de goedkoopste koelvloeistof van de automaterialenzaak. Waarom wil je trouwens verversen?
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Johan
Re: Blauw of groen?
De kleur ( aniline-varianten ) maakt inderdaad niet uit, t'is allemaal ethyleen-glycol. Sommige merken voegen nog zeg maar dopes toe waardoor ze claimen dat ze niet gemengd mogen worden. De zwarte van VW mag je echt niet mengen. Grtz.
-
Everhard Mulder
Re: Blauw of groen?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik me heb laten vertellen is dat de rode
> koelvloeistof die VW en Audi voorschrijven niet
> gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen.
> Maar is misschien ook een gevalletje broodje aap.
> Ik zou de oude compleet eruit laten lopen en dan
> vullen met de goedkoopste koelvloeistof van de
> automaterialenzaak. Waarom wil je trouwens
> verversen?
>
> Gr, Bart
Ik moet de oliekeerring van de krukas vervangen: dan moet al het koelwater eruit...en omdat het 2 jaar geleden is dat ik er nieuwe in deed, lijkt het me een goed moment er nieuwe in te doen.
Everhard
-------------------------------------------------------
> Wat ik me heb laten vertellen is dat de rode
> koelvloeistof die VW en Audi voorschrijven niet
> gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen.
> Maar is misschien ook een gevalletje broodje aap.
> Ik zou de oude compleet eruit laten lopen en dan
> vullen met de goedkoopste koelvloeistof van de
> automaterialenzaak. Waarom wil je trouwens
> verversen?
>
> Gr, Bart
Ik moet de oliekeerring van de krukas vervangen: dan moet al het koelwater eruit...en omdat het 2 jaar geleden is dat ik er nieuwe in deed, lijkt het me een goed moment er nieuwe in te doen.
Everhard
-
BEN110
Re: Blauw of groen?
een keer en audi 80 gezien die had er olie in zitten omdat hij de koppakking niet wilde vervangen heeft nog heel lang gereden
-
Marc-my-Words
Re: Blauw of groen?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik me heb laten vertellen is dat de rode
> koelvloeistof die VW en Audi voorschrijven niet
> gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen.
> Maar is misschien ook een gevalletje broodje aap.
> Ik zou de oude compleet eruit laten lopen en dan
> vullen met de goedkoopste koelvloeistof van de
> automaterialenzaak. Waarom wil je trouwens
> verversen?
>
> Gr, Bart
Met de goedkoopste moet je niet naar de koudste landen, en zelfs niet naar de koudere landen.
Bij de goedkoopste koop je een hoop water, en dat is goedkoper uit de kraan.
Marcs
-------------------------------------------------------
> Wat ik me heb laten vertellen is dat de rode
> koelvloeistof die VW en Audi voorschrijven niet
> gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen.
> Maar is misschien ook een gevalletje broodje aap.
> Ik zou de oude compleet eruit laten lopen en dan
> vullen met de goedkoopste koelvloeistof van de
> automaterialenzaak. Waarom wil je trouwens
> verversen?
>
> Gr, Bart
Met de goedkoopste moet je niet naar de koudste landen, en zelfs niet naar de koudere landen.
Bij de goedkoopste koop je een hoop water, en dat is goedkoper uit de kraan.
Marcs