3.5 EFI
-
Mrah
3.5 EFI
Dag,
Mijn RR classic uit 1986 heeft iets moeite met stationair lopen na koude start. Koude start is op zich geen probleem maar het toerental is wel erg laag soms.
Als de motor warm is en je geeft snel gas kan het gebeuren dat de motor stil valt.
Geef je met beleid gas dan lijkt ie eerst wat te stotteren waarna boven de 1000 toeren en de hogere toerentallen zich geen problemen voor doen. Gewoon veel vermogen.
Het is een 3.5 EFI V8 met luchtmeetklep en automaat en er zit geen LPG in.
In welke richting moet ik het zoeken? Ik weet wel dat de 3.9 hot wire systemen beter zijn maar wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?
Kan ik trouwens een 3.9 hot wire systeem probleemloos op 3.5 v8 motor ipv luchtmeetklepsysteem zetten. Dus alles overzetten incl. ecu en bedrading?
Mijn RR classic uit 1986 heeft iets moeite met stationair lopen na koude start. Koude start is op zich geen probleem maar het toerental is wel erg laag soms.
Als de motor warm is en je geeft snel gas kan het gebeuren dat de motor stil valt.
Geef je met beleid gas dan lijkt ie eerst wat te stotteren waarna boven de 1000 toeren en de hogere toerentallen zich geen problemen voor doen. Gewoon veel vermogen.
Het is een 3.5 EFI V8 met luchtmeetklep en automaat en er zit geen LPG in.
In welke richting moet ik het zoeken? Ik weet wel dat de 3.9 hot wire systemen beter zijn maar wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?
Kan ik trouwens een 3.9 hot wire systeem probleemloos op 3.5 v8 motor ipv luchtmeetklepsysteem zetten. Dus alles overzetten incl. ecu en bedrading?
-
Ian RookRover
Re: 3.5 EFI
Heeft het 3.5 EFI systeem een koelwatertemperatuursensor (3* woorwaarde!) voor de ECU? Als die niet goed werkt, dan ziet de ECU misschien niet dat de motor koud is en spuit ie te weinig brandstof in. (idem brandstoftemperatuursensor)
In een 3.9 zit ie op het inlaatspruitstuk bij de inlaatpoort van cylinder 1, meteen achter de verdeler. Er zit een connector op die er hetzelfde uitziet als de connectoren van de injectoren.
Het probleem bij warme motor zou ook nog de gaskleppositiesensor (TPS) kunnen zijn die rond de "stationairstand" geen goed signaal geeft?
</hardop nadenken>
Ian.
In een 3.9 zit ie op het inlaatspruitstuk bij de inlaatpoort van cylinder 1, meteen achter de verdeler. Er zit een connector op die er hetzelfde uitziet als de connectoren van de injectoren.
Het probleem bij warme motor zou ook nog de gaskleppositiesensor (TPS) kunnen zijn die rond de "stationairstand" geen goed signaal geeft?
</hardop nadenken>
Ian.
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Het is niet zo dat ie niet wil aanslaan, dat doet ie goed maar direct na aanslaan zakt het toerental iets in. Geef je gas dan wil ie eigenljk afslaan maar met wat gepruttel komt ie op toeren en zijn de problemen weg zolang je maar boven de 1500 toeren blijft.
Dus koud of warm is er dat probleem van slecht op toeren willen komen. Heel lastig soms omdat de automaat ook als een soort rem werkt op de motor waardoor afslaan vergemakkelijkt word.
Ik heb niet het idee dat het de temp sensor is. Hij slaat altijd aan.
Dus koud of warm is er dat probleem van slecht op toeren willen komen. Heel lastig soms omdat de automaat ook als een soort rem werkt op de motor waardoor afslaan vergemakkelijkt word.
Ik heb niet het idee dat het de temp sensor is. Hij slaat altijd aan.
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
vervolg:
De gaskleppositie sensor is het volgens mij ook niet. Als je namelijk heel langzaam het gaspedaal intrapt zijn er geen problemen. Komt ie gewoon heel langzaam op toeren zonder problemen. Dat krijg je alleen niet voor elkaar met je rechtervoet maar wel met de vingers aan de gasklepkabel bij de motor.
De gaskleppositie sensor is het volgens mij ook niet. Als je namelijk heel langzaam het gaspedaal intrapt zijn er geen problemen. Komt ie gewoon heel langzaam op toeren zonder problemen. Dat krijg je alleen niet voor elkaar met je rechtervoet maar wel met de vingers aan de gasklepkabel bij de motor.
-
GeraRRCd
Re: 3.5 EFI
Hoi,
Heb je het air-bypass ventiel al gereinigd? Dat is een kleine zwarte unit linksachter die op je plenum aangesloten zit, na verloop van tijd wil die door smeerigheid vast komen te zitten waardoor je stationair-toerental niet lekker geregeld wordt. Stekker eraf, losschroeven (uit m'n hoofd heeft de unit zelf een hele grote zeskant in het huis zitten), goed schoonborstelen, ook de zitting van het plenumhuis waarin hij open en dicht gaat goed schoonmaken (eerst naar buiten toe, anders komt het in je cylinders) en met remmenreiniger schoonspuiten.
Verder kan je ook kijken of de brandstoftemperatuur opnemer nog goed is, die zit op je hoge druk brandstof ringlijding waar de injectors op aangesloten zijn. Als de temp van de brandstof niet goed gemeten wordt, begrijpt het systeem niet hoeveel brandstof hij moet inspuiten.
Ik ben geen specialist, maar een specialist heeft mijn bypass vorig jaar eens goed schoongemaakt. Scheelt een stuk.
succes, groet
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f59c730a005d243b0ec7702f9ba837ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13935263, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb je het air-bypass ventiel al gereinigd? Dat is een kleine zwarte unit linksachter die op je plenum aangesloten zit, na verloop van tijd wil die door smeerigheid vast komen te zitten waardoor je stationair-toerental niet lekker geregeld wordt. Stekker eraf, losschroeven (uit m'n hoofd heeft de unit zelf een hele grote zeskant in het huis zitten), goed schoonborstelen, ook de zitting van het plenumhuis waarin hij open en dicht gaat goed schoonmaken (eerst naar buiten toe, anders komt het in je cylinders) en met remmenreiniger schoonspuiten.
Verder kan je ook kijken of de brandstoftemperatuur opnemer nog goed is, die zit op je hoge druk brandstof ringlijding waar de injectors op aangesloten zijn. Als de temp van de brandstof niet goed gemeten wordt, begrijpt het systeem niet hoeveel brandstof hij moet inspuiten.
Ik ben geen specialist, maar een specialist heeft mijn bypass vorig jaar eens goed schoongemaakt. Scheelt een stuk.
succes, groet
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f59c730a005d243b0ec7702f9ba837ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 13935263, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Heb nog nooit van mijn leven gehoort van brandstoftemperatuur die gemeten moet worden voor het MMS/ECU.
Bedoel je misschien de brandstofdrukregelaar? Daar kan ik me van voorstellen dat die belangrijk is.
Maar temperatuur.....nee.
Bedoel je misschien de brandstofdrukregelaar? Daar kan ik me van voorstellen dat die belangrijk is.
Maar temperatuur.....nee.
-
Ian RookRover
Re: 3.5 EFI
Er zit bij de 3.9 EFI een brandstof temperatuur sensor op de fuel rail waar ook de injectoren op aangesloten zitten. Deze zit aan de voorkant, vlak bij de injectoraansluiting van cylinder 1. (Lucas 14CUX met hotwire luchtmassameter). Uit het werkplaatsthandboek:
"The fuel temperature thermistor (sensor) is located in the fuel rail forward of the ram housing. The thermistor sends fuel temperature data to the E.C.U, the E.C.U. on receiving the data will adjust the injector open time accordingly to produce good hot starting in high ambient temperatures"
Als ik bij "1986-1989" kijk dan staat ie er niet bij, dus waarschijnlijk heb jij die niet.
Ian.
"The fuel temperature thermistor (sensor) is located in the fuel rail forward of the ram housing. The thermistor sends fuel temperature data to the E.C.U, the E.C.U. on receiving the data will adjust the injector open time accordingly to produce good hot starting in high ambient temperatures"
Als ik bij "1986-1989" kijk dan staat ie er niet bij, dus waarschijnlijk heb jij die niet.
Ian.
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
OK, dus toch een brandstoftemperatuursensor.
Ik maak uit die engelse tekst op dat temperatuur van brandstof ook gaat meespelen bij zeer slechte startomstandigheden. Bij zeer lage temperaturen dus. Dat is nu niet het geval maar de sensor kan ntuurlijk ook foute waarden doorgeven waardoor teveel word ingespoten. Hij stinkt af en toe behoorlijk bij starten. Zwarte rook e.d.
Die sensor zit er denk ik bij mij niet op. Maar ik zal nog eens zoeken.
Het gaat trouwens helemaal niet om een 3.9 maar om een 3.5. Dus de eerste type injectie met luchtmeetklep
Ik maak uit die engelse tekst op dat temperatuur van brandstof ook gaat meespelen bij zeer slechte startomstandigheden. Bij zeer lage temperaturen dus. Dat is nu niet het geval maar de sensor kan ntuurlijk ook foute waarden doorgeven waardoor teveel word ingespoten. Hij stinkt af en toe behoorlijk bij starten. Zwarte rook e.d.
Die sensor zit er denk ik bij mij niet op. Maar ik zal nog eens zoeken.
Het gaat trouwens helemaal niet om een 3.9 maar om een 3.5. Dus de eerste type injectie met luchtmeetklep
-
Ian RookRover
Re: 3.5 EFI
Mrah Schreef:
-------------------------------------------------------
> OK, dus toch een brandstoftemperatuursensor.
>
> Ik maak uit die engelse tekst op dat temperatuur
> van brandstof ook gaat meespelen bij zeer slechte
> startomstandigheden. Bij zeer lage temperaturen
> dus. Dat is nu niet het geval maar de sensor kan
> ntuurlijk ook foute waarden doorgeven waardoor
> teveel word ingespoten. Hij stinkt af en toe
> behoorlijk bij starten. Zwarte rook e.d.
Nee, juist bij zeer hoge temperaturen, zoals in sommige delen van de USA, waar de Range Rover rond de tijd van de introductie van de 3.9 voor het eerst naartoe geexporteerd werd.
>
> Die sensor zit er denk ik bij mij niet op. Maar ik
> zal nog eens zoeken.
>
> Het gaat trouwens helemaal niet om een 3.9 maar om
> een 3.5. Dus de eerste type injectie met
> luchtmeetklep
Dat zeg ik, jij hebt hem waarschijnlijk niet. Ik zou toch de gaskleppositiesensor eens doormeten. Deze geeft 4 dingen door aan de ECU: stationair, vol gas, of "openend" of "sluitend". In de luchtmassameter zit namelijk een natuurlijk traagheid. Het doel van de TPS is om de ECU te vertellen dat "er meer lucht aan gaat komen" als de gasklep opengaat, zodat alvast extra brandstof ingespoten kan worden, voordat dit door de luchtmassameter gedetecteerd wordt.
Het beste is om dit te meten met een analoge ohm meter, aangezien de uitslag van de meter vloeiend op moet lopen als je de gasklep vloeiend beweegt. Als de naald met "horten en stoten" gaat, dan is ie slecht.
Ian.
-------------------------------------------------------
> OK, dus toch een brandstoftemperatuursensor.
>
> Ik maak uit die engelse tekst op dat temperatuur
> van brandstof ook gaat meespelen bij zeer slechte
> startomstandigheden. Bij zeer lage temperaturen
> dus. Dat is nu niet het geval maar de sensor kan
> ntuurlijk ook foute waarden doorgeven waardoor
> teveel word ingespoten. Hij stinkt af en toe
> behoorlijk bij starten. Zwarte rook e.d.
Nee, juist bij zeer hoge temperaturen, zoals in sommige delen van de USA, waar de Range Rover rond de tijd van de introductie van de 3.9 voor het eerst naartoe geexporteerd werd.
>
> Die sensor zit er denk ik bij mij niet op. Maar ik
> zal nog eens zoeken.
>
> Het gaat trouwens helemaal niet om een 3.9 maar om
> een 3.5. Dus de eerste type injectie met
> luchtmeetklep
Dat zeg ik, jij hebt hem waarschijnlijk niet. Ik zou toch de gaskleppositiesensor eens doormeten. Deze geeft 4 dingen door aan de ECU: stationair, vol gas, of "openend" of "sluitend". In de luchtmassameter zit namelijk een natuurlijk traagheid. Het doel van de TPS is om de ECU te vertellen dat "er meer lucht aan gaat komen" als de gasklep opengaat, zodat alvast extra brandstof ingespoten kan worden, voordat dit door de luchtmassameter gedetecteerd wordt.
Het beste is om dit te meten met een analoge ohm meter, aangezien de uitslag van de meter vloeiend op moet lopen als je de gasklep vloeiend beweegt. Als de naald met "horten en stoten" gaat, dan is ie slecht.
Ian.
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Ik heb de gaskleppotmeter doorgemeten. Ik heb helaas geen analoge meter maar het werd me al snel duidelijk hoe de zaken er voor staan met behulp van de digitale multimeter
Stationairstand gaf de multimeter 530 Ohm aan.
iets verdraaien zakte de weerstand naar 425 Ohm
nog iets verdraaien en begon ie weer te stijgen tot 530
en verder doordraaiend redelijk vloeiend naar de 2500 Ohm.
Potmeter gedemonteerd: in ruststand heeft ie een lagere waarde dan de stationairstand, ik geloof zo'n 250 Ohm
Ook verdraaien vanaf de ruststand tot aan stationairstand gaf rare pieken. Soms tot boven de 2000 Ohm.
Hij is duidelijk overleden.
Ga een nieuwe halen.
Het duurde even voor ik een reactie krijg met de juiste aanwijzing naar de juiste diagnose maar dat maakt me niet uit. Ik zal laten weten of het resultaat er is met de nieuwe potmeter.
Bedankt voor de reacties!
Stationairstand gaf de multimeter 530 Ohm aan.
iets verdraaien zakte de weerstand naar 425 Ohm
nog iets verdraaien en begon ie weer te stijgen tot 530
en verder doordraaiend redelijk vloeiend naar de 2500 Ohm.
Potmeter gedemonteerd: in ruststand heeft ie een lagere waarde dan de stationairstand, ik geloof zo'n 250 Ohm
Ook verdraaien vanaf de ruststand tot aan stationairstand gaf rare pieken. Soms tot boven de 2000 Ohm.
Hij is duidelijk overleden.
Ga een nieuwe halen.
Het duurde even voor ik een reactie krijg met de juiste aanwijzing naar de juiste diagnose maar dat maakt me niet uit. Ik zal laten weten of het resultaat er is met de nieuwe potmeter.
Bedankt voor de reacties!
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Heel kort:
Omdat ik LPG injectie wilde inbouwen heb ik inlet manifold gedemonteerd voor montage injectoren.
Ik dacht kijk gelijk ff onder de carter valley pakking naar de nokkenas.
Nokkenas bleek versleten.
Motor geheel uit elkaar met nieuwe lagerschalen, zuigerveren, pakkingen, pre-load afstellen, kortom is weer een nieuwe motor.
Na de eerste start gelijk 2000 toeren. Goed ingelopen. Nu blijkt bij koude start nog steeds hetzelfde euvel.
Denk nu dat de extra luchtschuif defect is. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te vervangen.
Dus: wordt vervolgd...
Omdat ik LPG injectie wilde inbouwen heb ik inlet manifold gedemonteerd voor montage injectoren.
Ik dacht kijk gelijk ff onder de carter valley pakking naar de nokkenas.
Nokkenas bleek versleten.
Motor geheel uit elkaar met nieuwe lagerschalen, zuigerveren, pakkingen, pre-load afstellen, kortom is weer een nieuwe motor.
Na de eerste start gelijk 2000 toeren. Goed ingelopen. Nu blijkt bij koude start nog steeds hetzelfde euvel.
Denk nu dat de extra luchtschuif defect is. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te vervangen.
Dus: wordt vervolgd...
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Voor de volledigheid.
Bij warme motor geen problemen meer. De nokkenas was zo versleten dat een inlaatklep 5e cilinder (bijna) niet meer open ging. Omdat de injector wel inspoot was het mengsel continu te rijk in het inlaatspruitstuk en ging ie slecht stationair lopen waardoor hij wilde afslaan.
Koudstart nu geen probleem maar bij het stationair warmdraaien wil ie afslaan. Vandaar dat ik denk dat de extra luchtschuif defect is.
Uiteindelijk dus meerdere oorzaken bij achteraf ook meerdere problemen.
Bij warme motor geen problemen meer. De nokkenas was zo versleten dat een inlaatklep 5e cilinder (bijna) niet meer open ging. Omdat de injector wel inspoot was het mengsel continu te rijk in het inlaatspruitstuk en ging ie slecht stationair lopen waardoor hij wilde afslaan.
Koudstart nu geen probleem maar bij het stationair warmdraaien wil ie afslaan. Vandaar dat ik denk dat de extra luchtschuif defect is.
Uiteindelijk dus meerdere oorzaken bij achteraf ook meerdere problemen.
-
Hans N
Re: 3.5 EFI
Grappig ik heb een beetje dezelfde wisselende toerental perikelen gehad.
Een aantal zaken waren bij mij debet aan het euvel.
Zo waren de slangetjes gescheurd aan de achterkant van de inlet ( verstopt achter inletkap)
Luchtmassa meter was door vorige eigenaar versteld omdat ie dacht dat het daaraan lag. Die dus weer in orde gebracht.
En oja niet te vergeten zat er een lekkage in de luchtslang tussen de luchtmassameter en de inlet. Eigenlijk nog steeds maar nu afgetaped.
Als iemand deze slang weet (waar te koop) hoor ik het graag.
Greetz
Hans
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Een aantal zaken waren bij mij debet aan het euvel.
Zo waren de slangetjes gescheurd aan de achterkant van de inlet ( verstopt achter inletkap)
Luchtmassa meter was door vorige eigenaar versteld omdat ie dacht dat het daaraan lag. Die dus weer in orde gebracht.
En oja niet te vergeten zat er een lekkage in de luchtslang tussen de luchtmassameter en de inlet. Eigenlijk nog steeds maar nu afgetaped.
Als iemand deze slang weet (waar te koop) hoor ik het graag.
Greetz
Hans
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
-
maas
Re: 3.5 EFI
Kan zeggen dat na veel injectie systemen van de classic range rover gesleuteld heb,
TOT 1 conclusie kan komen, dat is wel monteer het goede hotwire systeem,
Dat trekt als een tiet en is goed en zuiver af te stellen,
Het zwaar verouderde lucas lj tronic injectie systeem het flapper type zeg maar,
Heb ik zelf wel aardig af kunnen stellen maar het euvel zit vaak in de luchthoeveelheids meter,
De koud start koelwater temp meter geeft ook wel eens problemen door verkeerde waarden door te geven aan de ecu, maar goed om het kort te houden is ombouwen naar het hotwire systeem geen hele grote opgaven..P.s ik heb nog een compleet hotwire systeem voor je liggen hoor, dus als je het wat vind kom je maar een keer kijken.
TOT 1 conclusie kan komen, dat is wel monteer het goede hotwire systeem,
Dat trekt als een tiet en is goed en zuiver af te stellen,
Het zwaar verouderde lucas lj tronic injectie systeem het flapper type zeg maar,
Heb ik zelf wel aardig af kunnen stellen maar het euvel zit vaak in de luchthoeveelheids meter,
De koud start koelwater temp meter geeft ook wel eens problemen door verkeerde waarden door te geven aan de ecu, maar goed om het kort te houden is ombouwen naar het hotwire systeem geen hele grote opgaven..P.s ik heb nog een compleet hotwire systeem voor je liggen hoor, dus als je het wat vind kom je maar een keer kijken.
-
Tom_RRC
Re: 3.5 EFI
Hoi Maas,
Indien Mrah geen interesse in je hotwire systeem heeft, dan heb ik er wel oren na...
Mijn email: tvhoek at hotmail punt com
Bedankt, Tom
Indien Mrah geen interesse in je hotwire systeem heeft, dan heb ik er wel oren na...
Mijn email: tvhoek at hotmail punt com
Bedankt, Tom
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Ik heb geen interesse in hotwire omdat ik kdfi lpg injectie aan het inbouwen ben. Die flapper troep gaat er dus uit.
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Ik heb er een nokkenas ingezet die geschikt is voor 3.5 en 3.9 V8, bij RPI gekocht.
Ik had al begrepen dat die nieuwe nokkenas van RPI wellicht niet geschikt is voor het flappersysteem maar ik ga dat systeem er toch uitgooien. Heel vaag systeem je hebt nooit eenzelfde stationair toerental bij opwarmfase. Loop er al een tijdje mee te klooien weg er mee...
Ik had al begrepen dat die nieuwe nokkenas van RPI wellicht niet geschikt is voor het flappersysteem maar ik ga dat systeem er toch uitgooien. Heel vaag systeem je hebt nooit eenzelfde stationair toerental bij opwarmfase. Loop er al een tijdje mee te klooien weg er mee...
-
Peter
Re: 3.5 EFI
Hoi Mrah,
Even wat vraagjes, ga je verder de orginele sensoren gebruiken, of degene die Jeroen verkoopt? Heb je de kabelboom
zelf gemaakt, en zou ik eens mogen kijken als je klaar bent. Ik wil dit namelijk ook gaan doen, met een 3.5 en efi van een 3.5.
Ik weet niet waar je woont, mar misschien kunnen we eens afspreken.
Peter
Even wat vraagjes, ga je verder de orginele sensoren gebruiken, of degene die Jeroen verkoopt? Heb je de kabelboom
zelf gemaakt, en zou ik eens mogen kijken als je klaar bent. Ik wil dit namelijk ook gaan doen, met een 3.5 en efi van een 3.5.
Ik weet niet waar je woont, mar misschien kunnen we eens afspreken.
Peter
-
Wim Janssen
Re: 3.5 EFI
Als die nokkenas te "heet" is, krijg je natuurlijk ook een belabberde stationairloop. Er zijn veel nokkenassen geschikt voor 3.5 en 3.9 maar de vraag is wat je wil bereiken en wat je hierbij nog meer aan je auto gedaan hebt om dit doel te ondersteunen.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
Mrah
Re: 3.5 EFI
Ik wilde een gewone nokkenas van goede kwaliteit. Die heb ik bij RPI vandaan maar zat tot mijn verbazing in een Britpart verpakking. Nu heeft britpart niet zo'n heel goede naam voor zover ik weet dus ik hoop dat het wat is.