10 volt?
-
G-men (Gargamel)
Re: 10 volt?
Ja, dat gold voor de stage one wel....... en de one-ten is een door ontwikkelde stage one. Zeker de MY83 en 84. Er was echter ook wel wat nieuw spul in te vinden; waaronder de meters. De meeste one-tens zijn uitgerust met 12v meters. De eerste paar kom je nog tegen met meters uit de series/stage one. Dat zijn echter uitzonderingen.
In mijn eigen one-ten uit 1983 (serienummer 80) zit al geen losse regelaar; en daar kloppen de meters wel..... Ook in de schema's van de one-ten is hij niet terug te vinden.
Als er een in zit, is het een klein metalen kastje achterop 1 van de meters.
Als je benzinemeter het echter wel goed doet, dan is het toch echt een probleem van de meter, of wat waarschijnlijker is, een verkeerde sensor.
LR heeft namelijk een aantal veschillende sensors; en je zult niet de eerste zijn waarbij in de loop der tijd de sensor door een verkeerd type vervangen is.... Check ook even de draad en massa van de sensor. Een overgansweerstand hier geeft al een flinke afwijking.
Gerrit
In mijn eigen one-ten uit 1983 (serienummer 80) zit al geen losse regelaar; en daar kloppen de meters wel..... Ook in de schema's van de one-ten is hij niet terug te vinden.
Als er een in zit, is het een klein metalen kastje achterop 1 van de meters.
Als je benzinemeter het echter wel goed doet, dan is het toch echt een probleem van de meter, of wat waarschijnlijker is, een verkeerde sensor.
LR heeft namelijk een aantal veschillende sensors; en je zult niet de eerste zijn waarbij in de loop der tijd de sensor door een verkeerd type vervangen is.... Check ook even de draad en massa van de sensor. Een overgansweerstand hier geeft al een flinke afwijking.
Gerrit
-
Puffino
Re: 10 volt?
En ik snap OOK niet waarom niemand daar eerder over begon.
Ik heb die hint ook wel eens neegezet op het bord maar daar kwam ook geen reacties op.
Vraag is alleen waar dat ding zit. Everhard: zie voor een elctrisch schema Electrisch Schema mariniers 110 Land Rover
Kan alleen die regelaar daar niet in vinden.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik heb die hint ook wel eens neegezet op het bord maar daar kwam ook geen reacties op.
Vraag is alleen waar dat ding zit. Everhard: zie voor een elctrisch schema Electrisch Schema mariniers 110 Land Rover
Kan alleen die regelaar daar niet in vinden.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt?
Ik zie in het schema - (dank dank!) ook geen spanningsregelaar. Dus zal een en ander bij jou wel zijn voor 12 volt meters.... nu nog uitzoeken hoe het bij mij zit. Ik vind het een hopeloos ingewikkelde kwestie worden: zoek de juiste sensor bij de juiste motor; zoek de juiste meter bij die juiste sensor; zoek het juiste voltage bij die juiste sensor en meter en zoek dan nog maar eens uit waar alles zit en of het past...brrr. Ik krijg het warm van die temperatuurmeter!
E. Mulder
E. Mulder
-
Ruud Lemmens
Re: 10 volt?
Jep, de beroemde Smiths Gauges.
Om een of andere vage reden werken die op 10 Volt. in MG en Lotus zelfde probleem. De spanningsregelaar is een metaal achtig blokje, ca 2x2x1cm met 3 polen.
Groeten, Ruud
Om een of andere vage reden werken die op 10 Volt. in MG en Lotus zelfde probleem. De spanningsregelaar is een metaal achtig blokje, ca 2x2x1cm met 3 polen.
Groeten, Ruud
-
Everhard Mulder
Re: 10 volt?
Ik heb zitten rekenen. Ik heb begrepen dat de formule is: I=u/r. Ampere =volt gedeeld door weerstand.
Je tempmeter is eigenlijk een amperemeter. Stel nou dat bij 84 graden je sensor een weerstand geeft van 93 ohm en bij 103 graden 54 ohm. Je bent aan het rijden en je dynamo geeft 14 volt af.
Dan zou, als je tempmeter 14 volt krijgt, je dus krijgen I=14/93=0,15 ampere; respct. I=14/54 = 0,25 ampere
Maar als je meter 10 volt krijgt wordt dat anders: I=10/93 =0,10 ampere; respect. I=10/54 = 0,18 ampere.
Je meter slaat dus bij 10 volt minder uit als bij 14 volt.
Dus als mijn meter nou teveel uit slaat...zou een spanningsregelaar van 10 volt dan helpen???? Geen idee of dit rekenwerk ergens op slaat: ben ook maar een amateur!
E. Mulder
Je tempmeter is eigenlijk een amperemeter. Stel nou dat bij 84 graden je sensor een weerstand geeft van 93 ohm en bij 103 graden 54 ohm. Je bent aan het rijden en je dynamo geeft 14 volt af.
Dan zou, als je tempmeter 14 volt krijgt, je dus krijgen I=14/93=0,15 ampere; respct. I=14/54 = 0,25 ampere
Maar als je meter 10 volt krijgt wordt dat anders: I=10/93 =0,10 ampere; respect. I=10/54 = 0,18 ampere.
Je meter slaat dus bij 10 volt minder uit als bij 14 volt.
Dus als mijn meter nou teveel uit slaat...zou een spanningsregelaar van 10 volt dan helpen???? Geen idee of dit rekenwerk ergens op slaat: ben ook maar een amateur!
E. Mulder
-
Exfietser
Re: 10 volt?
Je redenering klopt wel maar je berekening niet helemaal. En of het bij 10 volt beter werkt zul moeten uitproberen. De grote onbekende (Die je ook in je berekening vergeten bent.) is namelijk je meetinstrument. Het mag dan op een amperemeter lijken, maar er valt ook altijd een spanning over je meetinstrument.
Als je dus niet kunt uitvinden wat je voor meetinstrument hebt kun je het uitproberen.
Het beste doe je dat met een bakje heet water (waterkoker, thermosfles) waar je de sensor inlegt. Zorg dat je dat water op de normale bedrijfstemperatuur van de motor hebt met een normale (kwik)thermometer o.i.d. Dan met een regelbare voeding de spanning zo instellen dat je meter ook de bedrijfs temperatuur aangeeft. Daarna het water aam de kook brengen en kijken of de meter op max staat. Dan met ijsblokken de temperatuur omlaag brengen naar wat is het, 40 graden? Dan moet de meter op minimum staan.
Als dit allemaal klopt dan moet je de spanning die je regelbare voeding afgeeft in de auto gaan maken en daarmee je (temperatuur) meetinstrument voeden. De andere meters dus niet als die goed werken. Als je brandstofmeter overigens wel goed werkt ligt het echt aan je meetinstrument of je tempsensor. Of de combinatie van die twee is niet goed. Of er is iets stuk.
Arnold.
Als je dus niet kunt uitvinden wat je voor meetinstrument hebt kun je het uitproberen.
Het beste doe je dat met een bakje heet water (waterkoker, thermosfles) waar je de sensor inlegt. Zorg dat je dat water op de normale bedrijfstemperatuur van de motor hebt met een normale (kwik)thermometer o.i.d. Dan met een regelbare voeding de spanning zo instellen dat je meter ook de bedrijfs temperatuur aangeeft. Daarna het water aam de kook brengen en kijken of de meter op max staat. Dan met ijsblokken de temperatuur omlaag brengen naar wat is het, 40 graden? Dan moet de meter op minimum staan.
Als dit allemaal klopt dan moet je de spanning die je regelbare voeding afgeeft in de auto gaan maken en daarmee je (temperatuur) meetinstrument voeden. De andere meters dus niet als die goed werken. Als je brandstofmeter overigens wel goed werkt ligt het echt aan je meetinstrument of je tempsensor. Of de combinatie van die twee is niet goed. Of er is iets stuk.
Arnold.
-
Exfietser
Re: 10 volt?
De reden is heel eenvoudig.
Het boordnet is n.l. alles behalve een stabiele spanning. Dat kan afhankelijk van de accuconditie, toerental motor, en de elektrische belasting variëren tussen de 11 en 14 soms 15 volt. Dat geeft dus een fout van 30% op de aanwijzing van je metertje. Met de ouderwetse gelijkstroomdynamo in combinatie met een oude elektromechanische regelaar was dit echt heel erg.
Dus moet een je stabiele spanning gaan maken om de meters een betrouwbare aanwijzing te laten geven. En uit een spanningsregelaar komt altijd een lagere spanning dan er in gaat. Er is gewoon een paar volt nodig om te kunnen regelen. Vandaar de 10 volt. 12 volt kan dus gewoon niet.
Arnold.
Het boordnet is n.l. alles behalve een stabiele spanning. Dat kan afhankelijk van de accuconditie, toerental motor, en de elektrische belasting variëren tussen de 11 en 14 soms 15 volt. Dat geeft dus een fout van 30% op de aanwijzing van je metertje. Met de ouderwetse gelijkstroomdynamo in combinatie met een oude elektromechanische regelaar was dit echt heel erg.
Dus moet een je stabiele spanning gaan maken om de meters een betrouwbare aanwijzing te laten geven. En uit een spanningsregelaar komt altijd een lagere spanning dan er in gaat. Er is gewoon een paar volt nodig om te kunnen regelen. Vandaar de 10 volt. 12 volt kan dus gewoon niet.
Arnold.