versnellingsbak 3 series (veranderen)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wouter

versnellingsbak 3 series (veranderen)

Bericht door Wouter »

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de 4bak versnellingsbak van een landrover 109 (ex militair) series III, 2,33ltr diesel te vervangen voor een 5bak en zo ja welke. Wil de bak graag vervangen voor een 5 bak aangezien dit iets meer rij comfort en een iets hogere eindsnelheid met zich mee brengt, zonder de net gereviseerd motor te moeten vervangen. Zit ook al aan een overdrive te denken.
Wim Janssen

Re: versnellingsbak 3 series (veranderen)

Bericht door Wim Janssen »

Die hogere eindsnelheid zal toch uit het vermogen van de motor moeten komen en ik denk dat daar het probleem zit. Een overdrive is in een 109 diesel al vaak op het randje. Als je echt sneller wilt zal er toch een andere motor in moeten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Symon

Bericht door Symon »

Een overdrive heb ik eventueel nog voor je liggen.

Groeten symon
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Andere diff's erin is ook een optie. Nu heb je een overbrenging van 4,7 en als je die van een defender, disco, rrc pakt heb je een 3,54 overbrenging dus ruim 1 omwenteling minder. Enige nadeel is dat je wel wat langzamer op zult trekken
richard78

Bericht door richard78 »

hogere snelheid zal je er niet uitkrijgen. Een goed blok geeft je een topsnelheid van 100km/h (115km/h word ook wel eens opgegeven). Het enige wat een hogere versnelling (5 bak/overdrive of andere overbrenging) je levert is een lager toerental bij de topsnelheid. En aangezien het blok al krap bemeten is betekent dat het zwaarder moet werken en dus harder slijt.
Dus je motor een goede beurt geven en goed afstellen. En dan leren leven met de topsnelheid terwijl je relax uit je raampje kijkt met een cruisesnelheid van 80km/h

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b2985120b7480547352017536420cee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13924097, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mirza.denhond@hotmail.com

Bericht door mirza.denhond@hotmail.com »

Twee goede diffs van een RRC heb ik liggen.
Wouter

Bericht door Wouter »

Hoi Symon,

Wat voor een soort overdrive heb je liggen? Roverdrive?
En wat wil je ervoor hebben?

Mvg Wouter
wouterhinfelaar@yahoo.com
wouter hinfelaar

Bericht door wouter hinfelaar »

Probleem zit heb ook niet zo zeer in de snelheid als wel de hoeveelheid geluid. Met een overdrive als laatste versnelling zou dit dan bij max 100km beter moeten zijn. De gedachten van een andere vernsellingsbak komt omdat de overdrives vrij lastig zijn om aan te komen. Voorlopig eerst maar eens de boel weer draaiend krijgen. Zit een heel erg rauw geluid in de motor, vermoed dat een van de verstuivers stuk is.
richard78

Bericht door richard78 »

In dat geval zou ik eerder de verstuiver nakijken en eventueel verbeteren. Als het geluid nog steeds te veel is kan je kijken voor soundproofing. Geluid dempende matten, ontdreuning op de deuren en vloerplaten en geluidabsorberend materiaal op de daken etc.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45837ac4b8cd1bf1fd614cc5b6e772e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13950684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Een overdrive op je 2,25D of een andere bak met vijf versnellingen (Dat overigens een bijzonder lastige en ingrijpende klus is.) is geen aanrader. Een hogere topsnelheid krijg je n.l. niet mee behalve als met wind mee bergaf gaat. Minder lawaai waarschijnlijk wel. Wat je ook krijgt is een zwaarder belaste krukas en aandrijflijn. Gevolg is dat je motor sneller slijt en je dus eerder aan een ander blok of aan een revisie moet gaan denken. De aandrijflijn en krukas van landrover zijn niet extreem sterk.

De landrover motoren zijn z.g. hoogtoerenmotoren. En dat moet je er ook mee doen. De 2,25D motoren met 2 ton en meer op de teller die ik ken zijn van mensen die zonder overdrive altijd met een hoog toerental rijden. Dus laat doorschakelen. En geen overdrive.

Ik had vroeger ook een lijstje met dingen als parabool veren, overdrive enz. Ik ben daar alleen van terug gekomen door o.a. eigen ervaring en door de ervaringen van overlanders. Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat een zo standaard mogelijke landrover zoals die van de fabriek komt het verste komt. Met de standaard 2,25D en LT76 v-bak zijn al veel mensen zonder al te veel problemen in een stuk de halve wereld rondgereden in extreme koude en hitte. En op extreme hoogten en door bijzonder droge of vochtige gebieden.

In een series zitten ook alleen dingen die echt nodig zijn om van a naar b te kunnen rijden door elke terreingesteldheid, klimaat etc. Maar dan ook niets meer. En alles is met een reden gemaakt zoals het is. De motor en v-bak hadden best sterker kunnen zijn. Maar het nadeel was bijvoorbeeld weer een hoger brandstofverbruik, gewicht en complexer om te repareren. Een vergelijkbare toyota uit dezelfde tijd schijnt in Afrika bekent te staan als zeer onzuinig. Een series landrover gewoon als een strong car. Dat is wat ik hoorde van overlanders tenminste. Verder is een toyota ook gewoon een goede wagen. Er zijn alleen verschillen. Een hummer wil ook bij elke pomp afslaan en als er weinig pompen zijn slaat hij definitief af. Verder zijn dingen als op onderstaande foto's met een hummer gewoon onmogelijk. Terwijl een hummer wel een sterke wagen is waarmee het waarschijnlijk ook gaaf rijden is. Met een series kun je tenminste een smal bergpaadje in de Ardennen doorkomen. Een hummer stopt waarschijnlijk als de bomen te dik en sterk worden om mee te nemen.
Een andere leuke vraag is waarom een de standaard landrover bandjes zo smal zijn. De reden is dat smalle banden meestal een veel betere grip hebben op een natte of gladde ondergrond. Minder last van aqua-planning enz. Daarom heeft landrover ze er ook opzitten.

Als je wel eens dirt roads rijdt zul je merken dat een series landrover van een oncomfortabele rammelbak verandert in een wagen die op zijn dooie akkertje redelijk comfortabel door alle onwijze kuilen, modderbakken enz. pruttelt. Ik heb het dus niet over challenges enzo. Daar is de wagen niet voor gemaakt. Als je in Africa rijdt ga je ook niet door alle achterlijke kuilen, meters diepe plassen enzo. Daar rijdt je dan gewoon omheen. Alleen als het niet anders kan doe je dat.

Ik denk dat je eerst eens moet gaan uitzoeken waarom je motor zo'n kabaal maakt. Een kapotte verstuiver heeft meestal verschijnselen als roken, af en toe een slag missen, of het klinkt als een stalen knikker die door de motor heen en weer stuitert. Dat laatste is overigens een verschrikkelijke herrie. Dan durf je echt niet meer te rijden. Als de motor erg rouw klinkt denk ik eerder aan een krukaslager ofzo. Zoek dit uit. Anders kom je misschien voor (heel)vervelende verassingen te staan. Je zegt dat je de motor net gereviseerd hebt? Wat is er dan exact gedaan?

Als dit is opgelost kun je het beste aan geluidsisolatie denken. Ik heb zelf de onderzijde van tunnel en de zitbakken geïsoleerd. En dat maakt zoveel uit dat een (telefoon)gesprek bij 90km/u mogelijk is geworden.

Succes,

Arnold.
wouter hinfelaar

Motor is helemaal uit elkaar geweest. zit een nieuwe krukas in incl nieuwe lagers, verder nieuwe zuigerveren op alle cilinders, en de kop is afgeperst en natuurlijk overal nieuwe pakkingen tussen. Overigens is dat isoleren wel de volgende stap. enige suggesties. Verstuivers zijn er ondertussen uit en weggebracht voor controle. Heb overigens al een aantal "prutbakken" gezien met deze 109 en hij blijft verbazen. Nog een reden om hem weer helemaal in orde tij krijgen.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je hebt niet laten boren en hohnen?

Nu ja hopen dat het rauwe geluid inderdaad een verstuiver is. Het overigens ook de moeite waard om je pomp te laten reviseren. Timing niet helemaal top kan ook herrie geven.

Isolatietips had ik al gegeven. Je bereikt echte heel veel met het isoleren van de onderzijde van je vloerdelen, zitbakken en tunnel. Ik Heb daar dat spul van NoiseKiller voor gebruikt. Verder kun je dan een rubber mattenset van Autorega aanschaffen. Kost een paar centen, maar je hebt dan ook wel wat. Het ontdreuenen van je plaatwerk helpt ook. Dan raak je het gonzen en lage gedreun kwijt. Verder schijnt een akoestische deken op de motor te helpen.
Kijk ook eens bij de akoestiekwinkel.

Arnold.
The Dream

Bericht door The Dream »

Ik ben het helemaal eens met de mensen die je een goede geluiddemping aan bevelen.Ik heb zelf voor de zelfde afwegingen gestaan een overdrive kan wel maar dan moet je motor wel 110% zijn anders verlies je teveel snelheid .
Verder moet alles natuurlijk geen mechanisch kabaal maken.
Ik zelf heb er grotere banden onder gezet van die grabbers en de boel behoorlijk geisoleerd zo als al eerder door o.a.Arnold werd beschreven.
Ik heb net een rit van 2 dagen achter de rug en ben niet gek geworden van het geluid wat volgens iedereen wel het geval zou zijn.
Maar dat waren geen Laro liefhebbers.
Ik verheug me op de terug reis weer lekker 90/95 tussen de vrachtwagens en dan wachten tot je tank weer leeg is.
Suk 6 Willem
wouter hinfelaar

Boren en hohnen al gebeurt. Probleem waren de verstuivers alle vier niet in orde. 4 nieuwe, nu lekt cylinder 3 onder de verstuiver door. boel al los gehad maar ben band dat de kopere ring niet goed is. eerst daar maar eens een nieuwe voor regelen. Nu druk aan het nadenken over de Noisekiller. is goedkoper en levert meer rijcomfort op. Ach zo blijven we aan de klus.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als je de verstuivers er uit hebt gehad moet je bij het terugplaatsen voorzien van nieuwe brandplaatjes en nieuwe koperen ringen. Zo staat het ook in de manual.

Nu zijn de brandplaatjes echt maar 1 keer bruikbaar. Die moet je echt altijd vervangen. De koperen ringen echter kun je hergebruiken door ze even in een gasflam (kan ook op het fornuis) roodgloeiend te stoken. Daarna gelijk onder de koude kraan. Het door de tijd uitgeharde koper wordt dan weer zacht en sluit de boel bij hergebruik weer goed af.

Arnold.
Plaats reactie