Ashcroft vervolg
-
menno1972
Ashcroft vervolg
Geachte Prikkers,
Gisteren ben ik terug gekomen uit Luton en Dunstable South. Na beraad op dit forum besloten om mijn tussenbak en versnellingsbak te laten vervangen bij Ashcroft.
Het is al eerder gemeld, maar wat een vriendelijke mensen. Zowel bij Ashcroft als bij het inbouwbedrijf waar ze zaken mee doen ( autoland 4*4services Dunstable).
Toch wel enigszins zenuwachtig mijn Landie daar afgeleverd. Na veel Allright mate en cheers ( dat zeggen ze daar toch wel veel) aan de wandel gegaan in de Downs.
Vijf en een half uur later waren ze al klaar..... Euhh.. Ok dat is wel heel snel. De uitgevoerde werkzaamheden :
-revisie R380 Type 68 L 495 pond excl Vat
-Revisie LT230 Type 43G rebuild met 1.2 gears 545 pond excl Vat
-TD5 Clutch kit 105 Pond excl Vat
Removal en refitting gearbox 300 pond excl Vat
Al met al ben ik klaar voor 1734 pond incl. Vat Uiteraard de reis, verblijf etc niet mee gerekend.
De Landie rijd prima tot nu toe, we hebben er een kleine 500 opzitten. de problemen zijn inderdaad opgelost. Het wisselen naar de 1.2 ratio merk ik absoluut. Hij is een stuk rustiger in de hogere versnellingen.
Ik kon weer met mijn vrouw praten zonder al te veel mijn stem te verheffen. Ook wel weer eens lekker.
Al met al een geslaagde exercitie. Allen dank voor de adviezen.
menno Lieuwens
Heinkenszand
Gisteren ben ik terug gekomen uit Luton en Dunstable South. Na beraad op dit forum besloten om mijn tussenbak en versnellingsbak te laten vervangen bij Ashcroft.
Het is al eerder gemeld, maar wat een vriendelijke mensen. Zowel bij Ashcroft als bij het inbouwbedrijf waar ze zaken mee doen ( autoland 4*4services Dunstable).
Toch wel enigszins zenuwachtig mijn Landie daar afgeleverd. Na veel Allright mate en cheers ( dat zeggen ze daar toch wel veel) aan de wandel gegaan in de Downs.
Vijf en een half uur later waren ze al klaar..... Euhh.. Ok dat is wel heel snel. De uitgevoerde werkzaamheden :
-revisie R380 Type 68 L 495 pond excl Vat
-Revisie LT230 Type 43G rebuild met 1.2 gears 545 pond excl Vat
-TD5 Clutch kit 105 Pond excl Vat
Removal en refitting gearbox 300 pond excl Vat
Al met al ben ik klaar voor 1734 pond incl. Vat Uiteraard de reis, verblijf etc niet mee gerekend.
De Landie rijd prima tot nu toe, we hebben er een kleine 500 opzitten. de problemen zijn inderdaad opgelost. Het wisselen naar de 1.2 ratio merk ik absoluut. Hij is een stuk rustiger in de hogere versnellingen.
Ik kon weer met mijn vrouw praten zonder al te veel mijn stem te verheffen. Ook wel weer eens lekker.
Al met al een geslaagde exercitie. Allen dank voor de adviezen.
menno Lieuwens
Heinkenszand
-
Jos Daalmans
Re: Ashcroft vervolg
Hoi Menno,
Tsja, dat zijn jongens die R380/LT77/LT85/LT95.MT230 kunnen lezen en schrijven. Met wat speciale tools (beugel voor de versnellingsbak op vast te zetten) hebben zo een bak er op een mum van tijd uit, hangen de nieuwe R380 en de MT230 weer aan elkaar en plakken deze er op een uurtje weer onder. Uiteraard moet je met vier handige handjes werken.
Meeste werk, die 16 moeren van de aandrijfassen (tenminste dat was bij mij het geval). Ook dat gaat met een speciale verlengde dop nu een stuk makkelijker.
Nog veel Big-Smile-Miles toegewenst met je nieuwe transmissie.
Jos
Tsja, dat zijn jongens die R380/LT77/LT85/LT95.MT230 kunnen lezen en schrijven. Met wat speciale tools (beugel voor de versnellingsbak op vast te zetten) hebben zo een bak er op een mum van tijd uit, hangen de nieuwe R380 en de MT230 weer aan elkaar en plakken deze er op een uurtje weer onder. Uiteraard moet je met vier handige handjes werken.
Meeste werk, die 16 moeren van de aandrijfassen (tenminste dat was bij mij het geval). Ook dat gaat met een speciale verlengde dop nu een stuk makkelijker.
Nog veel Big-Smile-Miles toegewenst met je nieuwe transmissie.
Jos
-
Lucas van Lierop
Re: Ashcroft vervolg
Wordt de motor er wel blij van om op lagere toeren te rijden (moet ie harder werken) en hoe gaat het wegrijden?
Groet
Lucas-die-ook-1.2-heeft-maar-met-kleinere-banden
Groet
Lucas-die-ook-1.2-heeft-maar-met-kleinere-banden
-
menno1972
Re: Ashcroft vervolg
Hoi Lucas,
Ik heb geen idee of de motor er blij van wordt. Ik merk wel dat ik iets langer doortrek voor ik schakel. Eigenlijk zou het niet uit moeten maken, dezelfde motor hangt / hing toch ook in de Discovery ?
Het wegrijden geeft geen problemen, naar mijn idee geen verschil. Maar goed, het hangt er nog maar net onder dus echt een ervaringsdeskundige ben ik nog niet.
groet,
menno
( met tot nu toe een brede glimlach.)
Ik heb geen idee of de motor er blij van wordt. Ik merk wel dat ik iets langer doortrek voor ik schakel. Eigenlijk zou het niet uit moeten maken, dezelfde motor hangt / hing toch ook in de Discovery ?
Het wegrijden geeft geen problemen, naar mijn idee geen verschil. Maar goed, het hangt er nog maar net onder dus echt een ervaringsdeskundige ben ik nog niet.
groet,
menno
( met tot nu toe een brede glimlach.)
-
Lucas van Lierop
Re: Ashcroft vervolg
Hoi Menno,
Defender en Disco hebben idd lang dezelfde motor (200tdi/300tdi/td5) gehad, echter de Disco had een kleinere bandenmaat en daarom een andere tussenbak verhouding:
- Defender 235/85R16 met 1.4
- Discovery 235/70R16 met 1.2
Als je echter een andere combinatie van wielomtrek en tussenbak (en/of diff) neemt verandert je overbrengingsverhouding.
Zo maakt jouw motor maakt nu minder toeren bij dezelfde snelheid wat vast minder herrie maakt maar hij moet dan wel harder werken. Ik vroeg me daarom af of dat lekker gaat.
Daarnaast zou je met wegrijden moeten merken dat je iets harder moet trappen om weg te komen, maar misschien valt dat mee.
Groet
Lucas
Defender en Disco hebben idd lang dezelfde motor (200tdi/300tdi/td5) gehad, echter de Disco had een kleinere bandenmaat en daarom een andere tussenbak verhouding:
- Defender 235/85R16 met 1.4
- Discovery 235/70R16 met 1.2
Als je echter een andere combinatie van wielomtrek en tussenbak (en/of diff) neemt verandert je overbrengingsverhouding.
Zo maakt jouw motor maakt nu minder toeren bij dezelfde snelheid wat vast minder herrie maakt maar hij moet dan wel harder werken. Ik vroeg me daarom af of dat lekker gaat.
Daarnaast zou je met wegrijden moeten merken dat je iets harder moet trappen om weg te komen, maar misschien valt dat mee.
Groet
Lucas
-
menno1972
Re: Ashcroft vervolg
Goedemorgen Lucas,
Ik heb er eventjes op gelet maar merk eigenlijk geen verschil met optrekken. Ik gebruik idd 235/85/16 .
Wat ik wel merk is dat waar ik in het verleden in zijn vijf reed ik nu wat vaker in zijn 4 blijf hangen.
Het harder werken van de motor zou niet zo veel uit moeten maken, ze zijn ruim sterk genoeg zou ik denken.
groet,
menno
Ik heb er eventjes op gelet maar merk eigenlijk geen verschil met optrekken. Ik gebruik idd 235/85/16 .
Wat ik wel merk is dat waar ik in het verleden in zijn vijf reed ik nu wat vaker in zijn 4 blijf hangen.
Het harder werken van de motor zou niet zo veel uit moeten maken, ze zijn ruim sterk genoeg zou ik denken.
groet,
menno
-
Dennis101
Re: Ashcroft vervolg
Een andere reden voor de verschillen in overbrenging is de hogere luchtweerstand van een Defender, dit samen met de hogere banden is de reden om voor een andere verhouding te kiezen om de motor te beschermen.
Dennis B
Dennis B
-
Puffino
Re: Ashcroft vervolg
Disco heeft kleine bandenmaat die compenseren (deels of geheel, geen idee, even geen zin dat uit te rekenen: omtrek banden van Disco nemen, delen door omtrek van Defender band, en dat zou hetzelfde moeten zijn als 1.2 / 1.4) de dat verschil.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Ashcroft vervolg
Mooi dat jullie geslaagd zijn, klaar voor de reis dus?
Ik heb zo'n zelfde combi eronder (disco bak/235-85), gaat prima. Zelfs icm 300tdi.
Groetjes, Erik
Ik heb zo'n zelfde combi eronder (disco bak/235-85), gaat prima. Zelfs icm 300tdi.
Groetjes, Erik
-
Lucas van Lierop
Re: Ashcroft vervolg
@Dennis,bedankt voor de info..ik wist niet dat de luchtweerstand van een Defender nog zoveel slechter was
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Marc-my-Words
Re: Ashcroft vervolg
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een andere reden voor de verschillen in
> overbrenging is de hogere luchtweerstand van een
> Defender, dit samen met de hogere banden is de
> reden om voor een andere verhouding te kiezen om
> de motor te beschermen.
>
> Dennis B
Luchtweerstand speelt natuurlijk weer niet bij het wegrijden.
Een Td5 is sterk genoeg: ik reed op de vlakke weg eigenlijk steeds in de 2e weg - in de 1e plus 1,2 tussenbak ben je harverwege de oude 1e en 2e.
Een Td5 doet het nl ook met de standaard-tussenbak + overdrive, zelfs als de overdrive stuk is en dus geregeld blijft hangen.
Een goed lopende Tdi kan het dus ook nog aan, maar dan lever je wat in aan "elasticiteit".
Alleen als je zware lasten draagt en/of trekt en/of met exotische banden rond rijdt dan is de 1,4 bak echt de aangewezen keuze.
Marc
PS Ashcroft heeft op zijn site een heel leuke calculator waarin je alles kunt invullen t/m je bandenmaat aan toe: je krijgt zowel tabelletjes als grafiekjes.
Geweldig om eens op een regenachtige dag te gaan vergelijken.
-------------------------------------------------------
> Een andere reden voor de verschillen in
> overbrenging is de hogere luchtweerstand van een
> Defender, dit samen met de hogere banden is de
> reden om voor een andere verhouding te kiezen om
> de motor te beschermen.
>
> Dennis B
Luchtweerstand speelt natuurlijk weer niet bij het wegrijden.
Een Td5 is sterk genoeg: ik reed op de vlakke weg eigenlijk steeds in de 2e weg - in de 1e plus 1,2 tussenbak ben je harverwege de oude 1e en 2e.
Een Td5 doet het nl ook met de standaard-tussenbak + overdrive, zelfs als de overdrive stuk is en dus geregeld blijft hangen.
Een goed lopende Tdi kan het dus ook nog aan, maar dan lever je wat in aan "elasticiteit".
Alleen als je zware lasten draagt en/of trekt en/of met exotische banden rond rijdt dan is de 1,4 bak echt de aangewezen keuze.
Marc
PS Ashcroft heeft op zijn site een heel leuke calculator waarin je alles kunt invullen t/m je bandenmaat aan toe: je krijgt zowel tabelletjes als grafiekjes.
Geweldig om eens op een regenachtige dag te gaan vergelijken.