laro lw verven

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
remco

laro lw verven

Bericht door remco »

wie weet hoeveel liter verf je nodig heb om een lightweight te verven/rollen.en hoe ik te werk moet gaan,de auto staat al in de groene nato verf moet ik de auto nog behandelen,of er gewoon overheen...alvast bedankt voor evt reacties..
Pike

Re: laro lw verven

Bericht door Pike »

Met 2,5 tot 5 liter zet je de binnen en buitenkant weer in de verf. Ligt er een beetje aan hoe dik en hoeveel lagen je er op zet.

Ik heb alle bladderende verf er af geschuurd, alles wat bleef zitten heb ik laten zitten. Blank alumium heb ik eerst een laagje Hammerite hechtpirimer voor non-ferro metalen gegeven. Ontvetten en schilderen.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e75dceb894f366e992cf4626d3c312f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13834398, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
andré

Re: laro lw verven

Bericht door andré »

Ooit heb ik mijn 109 opnieuw geverfd met goed resultaat.
Eerst de auto geheel schoongemaakt, ontvet, losse delen als lampen, strips, etc verwijderd. Daarna opgeschuurd met een fijn schuurpapier.
Vervolgens de plaats waar je gaat werken ook stofvrij maken en licht besproeien met water zodat opwaaiend zand e.d. niet op je projectje komt. Ik heb het gewoon buiten gedaan op de oprit. In totaal had ik aan 1,5 liter verf voldoende. De verf heb ik ruim verdund en met fijne rolletjes van de HEMA in drie lagen aangebracht. Moeilijke hoekjes met een penseeltje. Succes!

André
Defender 110 300 Tdi station wagon
die zijn onderweg

Re: laro lw verven

Bericht door die zijn onderweg »

Dag Remco,
het voor behandelen is 't belangrijkst! Goed ontvetten (terpentine/ontvetter HG/ST Marc's) en dan schuren, van grof tot fijn. Waar iets niet geschuurd is heeft de verf weinig (tot geen houvast). Kale aluminium delen eerst primeren, daarna weer lichtjes schuren, "zoeten". Dan lakken 1 laag kan, maar met 2 of 3 lagen heb je langer plezier, ook tussen die lagen heel licht schuren.

Wij hebben een exleger 109 5 jaar geleden, 1 laag (maar) geschilderd, Marine bleu, de moeilijke randen gespoten grote vlakken gerold. De primer zit er nog goed op lak (Levis RAL) is duidelijk minder, geheel dof nu, maar staat dan ook altijd buiten. Dit jaar doen we 't opnieuw, maar na 5 jaar da's ach toch niet slecht!
Ook het spuiten van de lastige delen ga ik niet meer doen, schilderen levert een wat dikkere laag op.

Hoeveelheid verf, 2 liter, voor binnen én buiten en dan 2 x (buitenkant dan) veel plezier, het wordt morgen schitterend weer!! grt Martijn
remco

Re: laro lw verven

Bericht door remco »

bedankt voor de tips mensen...gr remco
keesN

Re: laro lw verven

Bericht door keesN »

Ruim een liter gebruikt voor mijn LW. Alleen de buitenkant gedaan.
Ik had de verf niet verdund, met kwast / roller aangebracht.

suc6
Kees
JustinvS

Re: laro lw verven

Bericht door JustinvS »

Met het spuiten van mijn 109 stawag zette ik ruwweg 1 liter (verdund) per laag zonder de binnenkant te doen. Hij lag toen in losse delen dus vooral bij de kleine dingen was ik nogal wat kwijt aan overspray.

Voor de LW ben ik van plan 4 liter (reeds verdund) te halen en daarmee 4 lagen te doen maar dan inclusief binnenkant. Waarschijnlijk hou ik dan wat over.

Ontvetten is het allerbelangrijkste voor een houdbaar mooi resultaat. Bij ernstig vette oppervlakten krijg je allemaal putten in de lak omdat daar niets hecht. Terpentine vindt ik slecht ontvetten, licht ontvetten met ammoniak oplossing en goed ontvetten met speciale of professionele producten (st markt, hg, lasdoekjes)

voor de hele procedure is het zeker een tip om eerst "a 4x4 is born" en daarna de serie over de Jaguar van mark evans te kijken. Bij de eerste komt het voorbereidende werk bij een land rover goed aan bod. Bij de Jaguar laten ze zien hoe ze hem netjes afwerken in hoogglans, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet heen wilt met een LW.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d28266b02f377a3b8ebae821dffcca7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13836710, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pike

Re: laro lw verven

Bericht door Pike »

Nog even een aanvulling...

Wat voor een look wil je de LW geven? Strak in de lak of dienstplichtig? Wil je het eerste dan kan je spuiten of rollen. Wil je de echt originele luie dienstplichtige chauffeurslook dan moet je schilderen. Spuiten of rollen was verboden, alle verfwerk moest met de kwast. (been there, done that).

Mijn LW heeft de dpl look. Van een afstandje ziet het er goed uit maar kijk je beter dan zie je zakkers en met de kwast bijgewerkte plekken.
Als je het ECHT 100% dpl wilt maken dan maak je niks schoon, schuur je niets en ontvetten ken je dan ook niet. De verf roer je dan overigens slechts minimaal zodat de boel gaat glimmen. Ik ben op mijn LW 8 lagen verf over vuil tegen gekomen...

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9e588e748439b392e478b4a04d4b6ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13837243, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
remco

Re: laro lw verven

Bericht door remco »

heey pike ik vind dpl echt bij lw horen niks strak,,,is geen defender/discovery freelander haha is ook nooit zo geleverd,deukjes en plekjes horen in een militare lightweight.ik ga gewoon kwasten vlakke delen wel rollen ivm snelheid....
theironnurse

Re: laro lw verven

Bericht door theironnurse »

Remco,

Belangrijk zijn 2 dingen.

De verf.

Als je legergroen gaat (RAL 6014) zijn er verschillende soorten in omloop. KL heeft in de periode van de jaren 80/90 altijd met ”anti-infrarood” verf gewerkt. Dit om te voorkomen dat ze bij infrarood detectie niet opvielen. Deze verf is hier en daar nog voorradig. Maar heeft als grote nadeel dat deze snel begint te ”vergrijzen” (na 1 jaar buiten). Tenzij je de koude oorlog wil blijven voeren is dit de beste keus... en wil blijven schilderen.
Andere soorten zijn ook in de oploop, maar wat je beste kan gebruiken is de LOODHOUDENDE. Niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar als je vraagt wat ze nog onder de toonbank hebben liggen komt er altijd iets naar voren. En anders wordt het een ritje naar onze zuiderburen. Deze verbleekt niet en bladert ook niet af na een paar jaar.

Bovengenoemde verven hebben de ”vervelende” eigenschap snel te drogen. Aanzetten met kwast of roller kunnen je lelijk opbreken, aangezien je deze nooit meer kan wegstrijken.

Voor een mooi strak geheel, deel je alles op in gedeeltes. Eerst de wing, dan de deur, dan de zijkant... etc. Dus ga niet klakkeloos over alles heen painten, want de droogtijd is vrij snel... Doe eerst een proef op een klein stukje. Iedere aanzet zie je. Verdunnen van de verf heeft geen zin, tenzij je gaat spuiten. Roer om de 5 minuten in de pot!!

Kwast of roller?

Ga je kwasten zorg er voor dat je goede kwaliteits kwast neemt met niet al te stugge haren. Voor gebruik van de kwast deze los slaan tegen een muur en strijken. Losse haren verdwijnen! Bij een roller is het van belang dat je geen viltroller of iets dergelijks gaat gebruiken ivm het loslaten van het materiaal. De verf droogt nu eenmaal sneller als een standaard verf en kan hierdoor vervelende ”handtekeningen” achterlaten. Kies je voor een schuimroller, kan, maar verwissel deze na ieder onderdeel wat je gerold hebt. De verf ”vreet” in de roller en laat op den duur ”een spoortje” na die je niet meer weg krijgt.
Laat de roller zijn werk doen, net als met zagen, niet overdreven veel druk er op uit oefenen.

En voor het algemeen geldt, goed opschuren, ontvetten en niet in de volle zon. KILLING. Maar ook ventilatie (als je binnen schildert) is belangrijk.

Om de verf een iets langere levensduur mee te geven en dat het makkelijk strijkt met de kwast kun je nog wat Owatrol aan toevoegen. Owatrol kun je ook al vast gaan opstrijken op tere plekken waar verf snel zou kunnen los gaan maar ook op de stalen plekken van de Lightweight. Google maar effe op Owatrol. De eigenschappen van dit goedje zijn divers...

Succes met alles...

”Is X-Faxtor nu bijna afgelopen... Vrouwlief kijkt er naar (opgenomen) dus vandaar de uitgebreide versie van deze Kleurenleer.”

Gilbert
The Iron Nurse

[theironnurse.blogspot.com]
Plaats reactie