Idle hang up RRC 3.9
-
ErikRRCV8
Idle hang up RRC 3.9
Beste Prikkers,
Even een post voor mijn vader die hem perongeluk onder een verkeerd topic heeft geplaatst
Heb onlangs een mooie 1991 RRC Vogue 3.9 uit Spanje gehaald, keihard, zonder enige roest, dus erg blij. Maar nadat er allerlei kleine zaken zijn opgeknapt, sensors, nieuwe vloeistoffen, vacuümvervroeger, diverse slangen, plenum schoongemaakt, stappenmotor, is het stationair toerental zeer wisselend en slaat de motor af. Geef je een beetje gas (soms ook zonder gas geven) dan schiet hij zomaar richting 3000 toeren. Voordat straks LPG ingebouwd gaat worden en daarna een tectyl behandeling moet de motor goed lopen, het blok is origineel en ca 168.000 km gelopen.
Ik ben zelf geen groot sleutellaar maar wil toch graag wat suggesties lezen om bij de garage een beetje beslagen ten ijs te komen en mijn kennis te verrijken, dank alvast,
Maarten
Ik (Erik) voeg hier aan toe dat alle vacumslangen, carteronluchtingsslangen, plenum, sensors, pakkingen plenum (waren silicone) zijn schoongemaakt/vervangen en correct gemonteerd. Het is gewoon heel erg vreemd dat hij een eigen leven heeft, starten, even goed stationair dan naar 3000toeren afregelen naar beneden en afslaan. Als hij hoog op toeren loopt loopt hij erg strak. Timing en ontstekingsdelen zijn ook erg goed. Heb zelf op internet al verschillende zaken gelezen maar krijg m'n vinger er niet op.
Als iemand ervaringen heeft, let us know! Alvast super bedankt!!
Even een post voor mijn vader die hem perongeluk onder een verkeerd topic heeft geplaatst
Heb onlangs een mooie 1991 RRC Vogue 3.9 uit Spanje gehaald, keihard, zonder enige roest, dus erg blij. Maar nadat er allerlei kleine zaken zijn opgeknapt, sensors, nieuwe vloeistoffen, vacuümvervroeger, diverse slangen, plenum schoongemaakt, stappenmotor, is het stationair toerental zeer wisselend en slaat de motor af. Geef je een beetje gas (soms ook zonder gas geven) dan schiet hij zomaar richting 3000 toeren. Voordat straks LPG ingebouwd gaat worden en daarna een tectyl behandeling moet de motor goed lopen, het blok is origineel en ca 168.000 km gelopen.
Ik ben zelf geen groot sleutellaar maar wil toch graag wat suggesties lezen om bij de garage een beetje beslagen ten ijs te komen en mijn kennis te verrijken, dank alvast,
Maarten
Ik (Erik) voeg hier aan toe dat alle vacumslangen, carteronluchtingsslangen, plenum, sensors, pakkingen plenum (waren silicone) zijn schoongemaakt/vervangen en correct gemonteerd. Het is gewoon heel erg vreemd dat hij een eigen leven heeft, starten, even goed stationair dan naar 3000toeren afregelen naar beneden en afslaan. Als hij hoog op toeren loopt loopt hij erg strak. Timing en ontstekingsdelen zijn ook erg goed. Heb zelf op internet al verschillende zaken gelezen maar krijg m'n vinger er niet op.
Als iemand ervaringen heeft, let us know! Alvast super bedankt!!
-
Frank 110V8
Re: Idle hang up RRC 3.9
Hoi,
waarschijnlijk is je stappenmotor vies of stuk, deze regelt je stationair en zit links achterop(als je naar de motor kijkt) je inlaat. Hier zit een stekker aan, sleutel 22 oid. Even scoonmaken met remmenreiniger wil wel eens helpen.
groet
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2011 21:16 door Frank RRV8.
waarschijnlijk is je stappenmotor vies of stuk, deze regelt je stationair en zit links achterop(als je naar de motor kijkt) je inlaat. Hier zit een stekker aan, sleutel 22 oid. Even scoonmaken met remmenreiniger wil wel eens helpen.
groet
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2011 21:16 door Frank RRV8.
-
ErikRRCV8
He, dank je wel. Dit is reeds gebeurd...ook met de stekker eraf reageerd hij vreemd..
-
Philip
Om 3000 toeren te halen moet de motor ergens de benodigde lucht voor de verbranding vandaan halen. Ik vermoed dat er toch ergens een vacuumlek (slang verkeerd aangesloten?) moet zijn. Is je gaskabel goed afgesteld of bij de gasklep een veertje losgeschoten?
-
Tom_RRC
Ik hou dit draadje in de gaten... Onze 3.9 heeft ook af en toe last van dit probleem...
Zowel op LPG als benzine, maar als je tussen beide even overschakeld is het probleem voorbij. Net of dan iets gereset wordt... Ik heb het euvel helaas nog niet gevonden...
Zowel op LPG als benzine, maar als je tussen beide even overschakeld is het probleem voorbij. Net of dan iets gereset wordt... Ik heb het euvel helaas nog niet gevonden...
-
Geert Oude Luttighuis
Je hebt al rondgekeken op internet? Koop eens een busje remmenreiniger bij de lokale handige harrie, en ga tijdens het lopen van de motor eens hier en daar wat spuiten onder de motorkap. Stijgt je toerental bij het spuiten, dan betekent dit dat het mee-verbrand wordt. Dat betekent dat het opgenomen wordt in je brandstofsysteem/motor, en dus dat je een (aanzuig)lek hebt.
Een ander issue kan mogelijk de automatische choke zijn? Je vertelt er niet bij of de auto/motor dit bijvoorbeeld ook doet met warme motor?
Vanuit andere auto's waar ik wel eens aan werk, weet ik dat een simpele temperatuursensor dit soort verschijnselen kan verklaren. Bovendien een sensor die vaker kapot gaat, ook kort na vervanging/vernieuwing. Ik vermoed niet dat dit het is, maar je zou eens kunnen doormeten?
Maar wat ook tot de mogelijkheden behoort, is het feit dat je nokkenas niet meer helemaal fris is, en dan praat je over hele andere dingen. Overigens uit zich dat vaak wel in prima lopen op toeren, maar beroerd stationair, en de kilometrage op de teller is ook wel passend, tenzij de nokkenas al eens vervangen is?
Een ander issue kan mogelijk de automatische choke zijn? Je vertelt er niet bij of de auto/motor dit bijvoorbeeld ook doet met warme motor?
Vanuit andere auto's waar ik wel eens aan werk, weet ik dat een simpele temperatuursensor dit soort verschijnselen kan verklaren. Bovendien een sensor die vaker kapot gaat, ook kort na vervanging/vernieuwing. Ik vermoed niet dat dit het is, maar je zou eens kunnen doormeten?
Maar wat ook tot de mogelijkheden behoort, is het feit dat je nokkenas niet meer helemaal fris is, en dan praat je over hele andere dingen. Overigens uit zich dat vaak wel in prima lopen op toeren, maar beroerd stationair, en de kilometrage op de teller is ook wel passend, tenzij de nokkenas al eens vervangen is?
-
ErikRRCV8
Bedankt voor de reacties. De truck met de remmenreiniger al enkele malen overal uitgevoerd, reageert er niet op. Temperatuursensor is net vervangen door een OEM versie om 100% werking te garanderen meet ik hem nog even door vanavond. Het vreemde is dat hij het eerste alleen deed met warme motor, daarna ook met koude motor en nu weer alleen met warme motor..kortom niet echt iets over te zeggen.
Kan de brandstofdruk sensor zoiets veroorzaken? van goed stationair naar 3000 is wel groot...daarna regelt hij af naar beneden (te veel) en slaat hij af. Het gekke is dat als je hem start hij stationair strak op alle 8 prima loopt, verdenk daarom de nokkenas niet echt. Of deze al eens vervangen is weet ik helaas niet.
Daarnaast zijn alle vacuümslangen vervangen en is ook met alles afgedopt hebben we hetzelfde probleem. Het plenum is er dus af geweest en alles is gronding schoon gemaakt.
Nog steeds even met de handen in het haar.
Kan de brandstofdruk sensor zoiets veroorzaken? van goed stationair naar 3000 is wel groot...daarna regelt hij af naar beneden (te veel) en slaat hij af. Het gekke is dat als je hem start hij stationair strak op alle 8 prima loopt, verdenk daarom de nokkenas niet echt. Of deze al eens vervangen is weet ik helaas niet.
Daarnaast zijn alle vacuümslangen vervangen en is ook met alles afgedopt hebben we hetzelfde probleem. Het plenum is er dus af geweest en alles is gronding schoon gemaakt.
Nog steeds even met de handen in het haar.
-
Paul Voortman
Hallo Erik,
Bij mij sloeg hij stationair af bij een warme motor.
Af en toe naar hoog stationair bij starten. warm/koud
Oorzaak waren 2 kapotte lambda sensoren.
Deze zijn 3 draads en kun je doormeten.
rood = voeding 12volt
wit = massa
zwart = regeldraad naar efi computer onder rechter voorstoel.
[smithies.co.nz]
Voor doormeten stekkers van sensoren L en R achter de motor losnemen.
Tussen rood en wit moet je een gesloten circuit meten. (ohm meter)
Zwart is de regeldraad naar de efi computer.
Zie bladzijde 114 van bovengenoemde link.
Succes !
groeten Paul
Bij mij sloeg hij stationair af bij een warme motor.
Af en toe naar hoog stationair bij starten. warm/koud
Oorzaak waren 2 kapotte lambda sensoren.
Deze zijn 3 draads en kun je doormeten.
rood = voeding 12volt
wit = massa
zwart = regeldraad naar efi computer onder rechter voorstoel.
[smithies.co.nz]
Voor doormeten stekkers van sensoren L en R achter de motor losnemen.
Tussen rood en wit moet je een gesloten circuit meten. (ohm meter)
Zwart is de regeldraad naar de efi computer.
Zie bladzijde 114 van bovengenoemde link.
Succes !
groeten Paul
-
Leendert
Als de motor 3000 toeren draait is dan de gasklep dicht?
Waar haalt de motor dan de lucht vandaan om 3000 toeren te kunnen draaien?
en nog een vraag, heeft deze auto cruisecontrol? stuurt de vacuum unit dan soms de gasklep als de motor 3000 toeren maakt
Waar haalt de motor dan de lucht vandaan om 3000 toeren te kunnen draaien?
en nog een vraag, heeft deze auto cruisecontrol? stuurt de vacuum unit dan soms de gasklep als de motor 3000 toeren maakt
-
ErikRRCV8
Paul dank je wel, het is alleen geen U9, dus geen lambasensoren..
Lijkt het overigens op temperatuur meer te doen dan koud, koud loopt hij eigenlijk best netjes, warm niet.
Lijkt het overigens op temperatuur meer te doen dan koud, koud loopt hij eigenlijk best netjes, warm niet.
-
ErikRRCV8
Leendert, de gasklep blijft echt dicht, dus pakt de lucht via de bypass..die overigens correct werkt. Want koud loopt hij netjes, zet ik dan de airco aan dan regelt hij goed bij. Echter als hij warm wordt dan wordt het een ander verhaal, schommelen etc uiteindelijk afslaan. Starten is daarna geen probleem, 1 tik en lopen
Vacuumprobleem is het absoluut niet.
Warm doet hij dus vreemd, kan het dan zijn dan hij denkt dat hij nog koud is en dus op de auto choke loopt? Hier soms weer vanaf gaat en dan weer erop? Temp sensor voor de ecu is vervangen, zijn er nog andere sensoren die veel impact hebben op stationair lopen als hij warm is?
thnx
Vacuumprobleem is het absoluut niet.
Warm doet hij dus vreemd, kan het dan zijn dan hij denkt dat hij nog koud is en dus op de auto choke loopt? Hier soms weer vanaf gaat en dan weer erop? Temp sensor voor de ecu is vervangen, zijn er nog andere sensoren die veel impact hebben op stationair lopen als hij warm is?
thnx
-
Ian RookRover
ErikRRCV8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Temp sensor voor de ecu is vervangen, zijn er nog
> andere sensoren die veel impact hebben op
> stationair lopen als hij warm is?
Brandstoftemperatuur sensor. Zit in de "fuel rail" die om het plenum heen loopt aan de voorkant. Ziet er hetzelfde uit als koelwatersensor voor ECU. Wat het ook nog kan zijn is de "ignition module", die kan soms rare dingen gaan doen als hij na jaren in de bloedhitte gemakkelijk te warm wordt. Is een vierkant doosje dat tegen de verdeler aan gemonteerd zit met een paar draden naar de bobine.
Ian.
-------------------------------------------------------
> Temp sensor voor de ecu is vervangen, zijn er nog
> andere sensoren die veel impact hebben op
> stationair lopen als hij warm is?
Brandstoftemperatuur sensor. Zit in de "fuel rail" die om het plenum heen loopt aan de voorkant. Ziet er hetzelfde uit als koelwatersensor voor ECU. Wat het ook nog kan zijn is de "ignition module", die kan soms rare dingen gaan doen als hij na jaren in de bloedhitte gemakkelijk te warm wordt. Is een vierkant doosje dat tegen de verdeler aan gemonteerd zit met een paar draden naar de bobine.
Ian.
-
Eleftheros
Een mooie beschrijving van het systeem.
[www.britishv8.org]
.
[www.britishv8.org]
.
-
ErikRRCV8
dank iedereen, fuel temp sens sowieso maar even vervangen gezien het gemak en de minimale kosten. Heeft iemand enig idee hoe ik kan testen of de 'black box' aan de verdeler aan het overlijden is? Dank
-
Ian RookRover
Met een "dwell angle" (ontstekingshoek?) meter geloof ik, maar dat lukt dan alleen op de momenten dat het probleem optreedt.
Zie ook:
[jpurnell.com]
Ian.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2011 12:50 door Ian RookRover.
Zie ook:
[jpurnell.com]
Ian.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2011 12:50 door Ian RookRover.
-
ErikRRCV8
Dank voor alle reacties, ga ze stuk voor stuk nakijken. Als we erachter zijn laat ik het weten!
-
Tom_RRC
Zou fijn zijn Eric. Ik ga ook wat dingen proberen. Eens kijken waar het probleem bij mij zit.
Succes Tom
Succes Tom
-
ErikRRCV8
Re: Idle hang up RRC 3.9 - OPGELOST
We zijn eruit.
Wat er gebeurde:
RRC warm = strak starten, na enkele seconden omhoog bijregelen (2000+rpm), naar beneden bijregelen, 3 vd 4x afslaan
RRC koud = strak lopen
1ste aanpak:
Plenum en inlaat eraf, alles schoon gemaakt (incl airflow sensor & stappenmotor), alles lekvrij gemonteerd. Vacumslangen, vervroeger, tempsensor (ECU), caterontluchtingsfilters en slangen incl een duur t-stukje! (schijnt een speciale restrictie in te zitten) vervangen.
Resultaat: liep een stuk netter, alleen na lange stukken rijden toch issues, uiteindelijk zelfde als hierboven beschreven.
2e aanpak
RRC heeft dus geen vacumlekken, maar doet wel erg vreemd. Airflow sensor open gemaakt en nogmaals gereingd..kwam nog steeds stof en zand uit. Hierna de brandstoftempsensor vervangen. Alles opnieuw afgesteld van timing tot gasklep etc
Resultaat: hij doet het weer super!
Oorzaak, maf gaf verkeerde waardes door, zelfde met de brandstoftempsensor. Daarnaast was alles schoonmaken en opnieuw netjes afstellen ook absoluut nodig.
Kortom, look after your plenum and the plenum will look after you (don't forget the sensors )
Wat er gebeurde:
RRC warm = strak starten, na enkele seconden omhoog bijregelen (2000+rpm), naar beneden bijregelen, 3 vd 4x afslaan
RRC koud = strak lopen
1ste aanpak:
Plenum en inlaat eraf, alles schoon gemaakt (incl airflow sensor & stappenmotor), alles lekvrij gemonteerd. Vacumslangen, vervroeger, tempsensor (ECU), caterontluchtingsfilters en slangen incl een duur t-stukje! (schijnt een speciale restrictie in te zitten) vervangen.
Resultaat: liep een stuk netter, alleen na lange stukken rijden toch issues, uiteindelijk zelfde als hierboven beschreven.
2e aanpak
RRC heeft dus geen vacumlekken, maar doet wel erg vreemd. Airflow sensor open gemaakt en nogmaals gereingd..kwam nog steeds stof en zand uit. Hierna de brandstoftempsensor vervangen. Alles opnieuw afgesteld van timing tot gasklep etc
Resultaat: hij doet het weer super!
Oorzaak, maf gaf verkeerde waardes door, zelfde met de brandstoftempsensor. Daarnaast was alles schoonmaken en opnieuw netjes afstellen ook absoluut nodig.
Kortom, look after your plenum and the plenum will look after you (don't forget the sensors )
-
jodi
Erik, waar heb je brandstoftemp sensor vandaan. Kan deze niet vinden op internet.
Jodi
Jodi
-
ErikRRCV8
deze vindt je voor op de brandstofleiding (die langs het plenum loopt), zit in de buurt van de temp senor (voor de ECU)
[www.conehead.org] (figure 4, sensor aan de voorzijde op de brandstofleiding)
[www.conehead.org] (figure 4, sensor aan de voorzijde op de brandstofleiding)
-
jodi
Erik,
Bedoelde eigenlijk waar je de sensor gekocht hebt. Ben op zoek naar dit onderdeel maar heb nog niet kunnen vinden.
Jodi
Bedoelde eigenlijk waar je de sensor gekocht hebt. Ben op zoek naar dit onderdeel maar heb nog niet kunnen vinden.
Jodi
-
ErikRRCV8
haha ok, excuus.
Je kunt ze gewoon krijgen bij je lokale LR dealer. Ook kun je ze in UK krijgen bij bv famous four paddock etc
[www.famousfour.co.uk]
Je kunt ze gewoon krijgen bij je lokale LR dealer. Ook kun je ze in UK krijgen bij bv famous four paddock etc
[www.famousfour.co.uk]
-
ErikRRCV8
Oja, nog een kleine tip. Pakking die je gebruikt tussen het plenum, injectie en injectie spruitstuk. Gebruik hier geen pakking op silicone basis, omdat deze er nog wel eens door hoge onderdruk tussenuitgezogen kan worden, wat voor aanzuigen van valse lucht zorgt.