Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sebastiaan

Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Bericht door Sebastiaan »

Hallo allemaal,

sinds 3/4 jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste land rover, een 110 hardtop met een 200tdi die ik hopelijk voor de zomer nog omgebouwd heb naar een station.
Ik volg al geruime tijd diverse onderwerpen op het prikbord en heb hier dan ook veel nuttige tips op gevonden.
Echter zit ik een beetje met het olie verbruik van mijn LR, na ongeveer 5000km gereden te hebben dit jaar is het kannetje 15W40 van 5 liter toch echt leeg.
Een verbruik van 1ltr op 1000km moet toch echt te veel zijn. Het blok zweet aan de onderkant wel wat maar niet het verbruik zoals het nu is. Het loopt er niet onder uit, althans niet zover als dat ik dit tot noch toe heb kunnen controleren.

De turbo zelf is droog en in de luchtfilter is maar een klein beetje olie te bespeuren onder in de rand. De luchtfilter heeft aan de buitenzijde wel een hele dunne film laag olie die je voelt met blote handen en de slang naar de turbo toe ook,.....
Voor de zomer wordt de hele auto afgebouwd het chassis verzonken enz,.... alleen wat is raadzaam om met het blok te doen,..... Buiten wat metingen zoals compressie (wat ik nog moet laten doen) zeggen vele wat draait en loopt fijn in elkaar laten zitten. Het blokje loopt van de land rovers waarin ik gereden heb als vergelijkingsmateriaal echt goed. Een verbruik van 1 op 8 tot 1 op 10 diesel vind ik ook netjes,......

Wat zijn jullie tips voor me?
Oja er staan nu 206600 miles op de teller maar het blok heeft minder gelopen, hoeveel precies geen idee.

Alvast bedankt! Groeten Sebastiaan

Land Rover 110 CSW 1985 200tdi
Roy Bruurs

Re: Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Bericht door Roy Bruurs »

Het olie verbruik kan liggen aan een kapotte koppakking, of schraapveren die versleten zijn. Heb je blauw achtige rook uit de uitlaat tijdens het rijden. Die van mij verbruikte ook olie en bleek een lekke koppakking te zijn (bij mij te zien door een hoop olie aan de buitenzijde van het blok aan turbo zijde) en 1 op 8 a 10 is mooi. Daar teken ik voor

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb51661e89a6548b3112a546944b36cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13719084, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Sebastiaan

Re: Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Bericht door Sebastiaan »

Hallo Roy,

mensen die achter me rijden en die ik heb gevraagd eens op te letten zeggen dat er wel een lichtblauwe rook uit de uitlaat komt..... Als ie net gestart is en dan even stationair moet draaien is dat goed zichtbaar maar als ie een beetje warm is bijna niet meer.

Wat ik ook wel eens heb als ik lange stukken heb gereden is dat de motor niet uit wil via het contact. Dan zet ik het contact af en geef een beetje gas, 9 op 10 keer verslikt de motor zich dan als het ware en slaat af/uit.

Kop is wel aan de kant van de turbo wat nat, maar ik zal het eerst even goed schoonmaken om te kijken of het daar dan ook weer nat wordt. Is makkelijk te doen
Lees al allerlei verhalen van revisie en op hol geslagen motor die meer op olie lopen dan op diesel.
Van het weekend maar eens goed de kop schoonmaken, dank voor de tip!

Land Rover 110 CSW 1985 200tdi
harryhottentot@gmail.com

Re: Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Bericht door harryhottentot@gmail.com »

ze zeggen dast een engelse auto altijd olie verbruikt...zeker een LR.
olie haal ik altijd bij AKTION, is tot nu toe de goedkoopste, er is ook een dikke gel, dat je erbij kan gooien, EN, van het watersport forum, een beetje ATF, voor de rubberen pakkingen (die laat ie opzwellen), maar dat zijn natuurlijk hulpjes.
maar een kapotte koppakking, laat toch een witte rook zien, en sludge?
daarom inderdaad die dingen maar eens nakijken.

mijn oude BMW, de turbo is OP, en lekt, en jankt, bij akseleratie....maar die staat ook al jaren opgeschort
Sebastiaan

Re: Nieuw in Land Rover land en wat vragen,....

Bericht door Sebastiaan »

Het olieverbruik maakt mij in zoverre niet zoveel uit, alleen wil ik dat wat ik kan verhelpen ook verhelpen. Als de ombouw straks klaar is wil ik niet met een kapotte motor blijven zitten. Wit rookt ie overigens alleen bij het starten als het echt koud is even. Als het weer zoals vandaag 12 graden buiten is gewoon een zwarte pluim bij het starten verder niets. Alleen weer wat blauw als hij koud stationair loopt.

Land Rover 110 CSW 1985 200tdi
Plaats reactie