Luitjes,
Ik kan een setje koppen kopen voor mijn V8, volgens de verkoper zijn dit 4.0 koppen. Ik weet dat elke kop wel past (3.5, 3.9, 4.0, 4.2, 4.6), maar wat is precies het verschil tussen deze koppen en hoe herken ik desbetreffende koppen?
Bedankt, Tom
Verschillen koppen V8
-
Ian RookRover
Re: Verschillen koppen V8
3.9 en 4.2 koppen zijn voor motor met iets bredere boring. Dus de uitsparing boven de cylinder is iets breder dan bij de 3.5. De 3.9 en 4.2 koppen zijn zonder meer uitwisselbaar en je kan ze in principe ook gewoon op een 3.5 blok monteren. Dan zit er wel een kleine uitsparing bovenaan de cylinder, maar dat schijnt niet erg te zijn heb ik me laten vertellen.
De 4.0 en 4.6 werden gemonteerd met een dikkere pakking. Volgens mij kun je die gewoon op een 3.9 of 4.2 blok gebruiken als je de dikkere
composietpakking monteert. Als die composietpakking ook voor 3.5 motoren te krijgen is, dan kun je hem ook op een 3.5 monteren. Wellicht kan het zonder dikkere pakking ook wel, maar dan krijg je in elk geval een hogere compressie, en misschien dat de kleppen en de zuigers elkaar in de weg gaan zitten.
De 4.0 en 4.6 koppen lijken me te herkennen aan het feit dat er maar 10 gaten voor de kopbouten inzitten, terwijl de anderen er 14 hebben. Hoe je op het oog het verschil tussen 3.5, 3.9 en 4.2 ziet zou ik niet kunnen zeggen, maar als ik het me goed herinner staat er op mijn 3.9 koppen een onderdeelnummer ingestanst.
Ian.
De 4.0 en 4.6 werden gemonteerd met een dikkere pakking. Volgens mij kun je die gewoon op een 3.9 of 4.2 blok gebruiken als je de dikkere
composietpakking monteert. Als die composietpakking ook voor 3.5 motoren te krijgen is, dan kun je hem ook op een 3.5 monteren. Wellicht kan het zonder dikkere pakking ook wel, maar dan krijg je in elk geval een hogere compressie, en misschien dat de kleppen en de zuigers elkaar in de weg gaan zitten.
De 4.0 en 4.6 koppen lijken me te herkennen aan het feit dat er maar 10 gaten voor de kopbouten inzitten, terwijl de anderen er 14 hebben. Hoe je op het oog het verschil tussen 3.5, 3.9 en 4.2 ziet zou ik niet kunnen zeggen, maar als ik het me goed herinner staat er op mijn 3.9 koppen een onderdeelnummer ingestanst.
Ian.
-
Jos Daalmans
Re: Verschillen koppen V8
Hoi Tom,
Er is volgens mij een verschil in de grootte van de uitlaatpoort (daar waar de uitlaat op de kop wordt geschroefd). Vanaf een bepaalde cilinderinhoud (weet niet welke) zijn de poorten vergroot.
Er is ook verschil in de vorm van de cilincerkop (verbrandingsruimte) die dan weer een hogere compressie (al of niet gewenst) geeft met dezelfde zuigers in het blok.
Kijk eens naar: [www.v8tuner.co.uk] voor de cilinderkoppen van de 4.2 en 4.6 litre Engines.
Er is een aanduiding 28CC, maar waar die precies voor is, weet ik niet.
Kijk je naar de volgende koppen: [www.v8tuner.co.uk] die zijn blijbaar gepimpt en voor alle V8 blokken geschikt.
Ja, voor alle koppen, kijk dan eens naar: [www.v8tuner.co.uk]
Succes,
Jos
Er is volgens mij een verschil in de grootte van de uitlaatpoort (daar waar de uitlaat op de kop wordt geschroefd). Vanaf een bepaalde cilinderinhoud (weet niet welke) zijn de poorten vergroot.
Er is ook verschil in de vorm van de cilincerkop (verbrandingsruimte) die dan weer een hogere compressie (al of niet gewenst) geeft met dezelfde zuigers in het blok.
Kijk eens naar: [www.v8tuner.co.uk] voor de cilinderkoppen van de 4.2 en 4.6 litre Engines.
Er is een aanduiding 28CC, maar waar die precies voor is, weet ik niet.
Kijk je naar de volgende koppen: [www.v8tuner.co.uk] die zijn blijbaar gepimpt en voor alle V8 blokken geschikt.
Ja, voor alle koppen, kijk dan eens naar: [www.v8tuner.co.uk]
Succes,
Jos