goedde adviesen of toch net niet zo goed.
-
jacob
goedde adviesen of toch net niet zo goed.
hoi allemaal,
Heben julie dat ook dat een goed advisch welke hier op een vraag geven word je dat dan automatisch als waar aan neemt.
Ik wel tenminste als er meerdere mensen beweren dat iets op manier moet en dat ook nog overtuigent onderbouwt word. dan geloof ik heilig dat dat de oplossing is.
Maar ik kom er steeds vaker achter dat soming advischen in grote lijnen wel kloppen. of dat iemant het zelf zo doet. Alleen is dat niet altijd de beste oplossing.
Nu ook laatste en vraag gesteld over en waterpomp voor een dt5. Het beste advies was:
Ts weel werk 3.5 uur voor een profesional die weet wat hij doent.
Want de waterpomp steun moet er af en de stuurberkrachterpomp moet er ook af. dan kan je de water pomp er uittikken............. goed op schuren en dan de nieuwe er in.............
Oke klink logies. dus ik aan het werk zaterdag. Na het nodige los gedraait te hebben. richting deze oplossing. kom ik een boutje tegen wat achter een deksel zit (deksel waterpomp). he dat is raar! Als ik de steun los wil draaien moet ik eerst deze deksel verwijderen om bij dat boutje te lomen. Het dat is raar! Deze deksel kan niet weg want het centfugaal filter zit in de weg. He ik heb niks over dat filter gelezen. naja Ik zal het wel verkeert doen maar ik zie ook geen ander oplossing dus dit filterpotje moet aan de kant.
He lastig oli filter zit ook in de weg. maar die was zo los.
Het dat contufigaal potje zit met drie schoefje vast kan je ook gemakkerlijk bij. dus potje weg. En hela ruimte om het dekseltje van de water pomp te verwijderen. he nu valt zo maar de pomp er ook uit.
He wacht eens even waarom moet dan de hele steun er uit en moet de stuurbekrachtings pomp los. dat is nergens voor nodig. Ik heb tenslotte de pomp al.
Uit inderlijk was het werk om de pomp te vervangen. lucht leiding turbo los, oli filtet los, centufigaal potje los, 5 boutjes waar je goed bij kan.
5 schoefje van het dekeseltje waterpomp los en de slang. alles bij elkaar nog geen 30 min werk. pomje wisslen, en nog een half uurtje alle weer terug plaatsen.
De rest van de dag is op gegaan aan de immiddels overbouding al los gedraaide onderdelen.
lijdingen, aandrijfriemmen, en ander bouten die los leken te moetten.
maar ik ben harstikkeblij met dit prikbort, alleen als adviseurs iets traparanter zijn over hun eigen ervaring of dat ze het vermoedden of dat ze het ooi eens zo gehoord hebben van een garage die het voor hun uitvooerde of zo. naja weet ik veel. Maar pas op met zeer overtuigend zijn als je het zelf eigenlijk niet helemaal zeker weet.
dan word dit prikbord nog veel beter van.
oja ik ben dislectsies.
mijn dank voor jullie steun de waterpomp is weer gemaakt.
groetjes jacob
Heben julie dat ook dat een goed advisch welke hier op een vraag geven word je dat dan automatisch als waar aan neemt.
Ik wel tenminste als er meerdere mensen beweren dat iets op manier moet en dat ook nog overtuigent onderbouwt word. dan geloof ik heilig dat dat de oplossing is.
Maar ik kom er steeds vaker achter dat soming advischen in grote lijnen wel kloppen. of dat iemant het zelf zo doet. Alleen is dat niet altijd de beste oplossing.
Nu ook laatste en vraag gesteld over en waterpomp voor een dt5. Het beste advies was:
Ts weel werk 3.5 uur voor een profesional die weet wat hij doent.
Want de waterpomp steun moet er af en de stuurberkrachterpomp moet er ook af. dan kan je de water pomp er uittikken............. goed op schuren en dan de nieuwe er in.............
Oke klink logies. dus ik aan het werk zaterdag. Na het nodige los gedraait te hebben. richting deze oplossing. kom ik een boutje tegen wat achter een deksel zit (deksel waterpomp). he dat is raar! Als ik de steun los wil draaien moet ik eerst deze deksel verwijderen om bij dat boutje te lomen. Het dat is raar! Deze deksel kan niet weg want het centfugaal filter zit in de weg. He ik heb niks over dat filter gelezen. naja Ik zal het wel verkeert doen maar ik zie ook geen ander oplossing dus dit filterpotje moet aan de kant.
He lastig oli filter zit ook in de weg. maar die was zo los.
Het dat contufigaal potje zit met drie schoefje vast kan je ook gemakkerlijk bij. dus potje weg. En hela ruimte om het dekseltje van de water pomp te verwijderen. he nu valt zo maar de pomp er ook uit.
He wacht eens even waarom moet dan de hele steun er uit en moet de stuurbekrachtings pomp los. dat is nergens voor nodig. Ik heb tenslotte de pomp al.
Uit inderlijk was het werk om de pomp te vervangen. lucht leiding turbo los, oli filtet los, centufigaal potje los, 5 boutjes waar je goed bij kan.
5 schoefje van het dekeseltje waterpomp los en de slang. alles bij elkaar nog geen 30 min werk. pomje wisslen, en nog een half uurtje alle weer terug plaatsen.
De rest van de dag is op gegaan aan de immiddels overbouding al los gedraaide onderdelen.
lijdingen, aandrijfriemmen, en ander bouten die los leken te moetten.
maar ik ben harstikkeblij met dit prikbort, alleen als adviseurs iets traparanter zijn over hun eigen ervaring of dat ze het vermoedden of dat ze het ooi eens zo gehoord hebben van een garage die het voor hun uitvooerde of zo. naja weet ik veel. Maar pas op met zeer overtuigend zijn als je het zelf eigenlijk niet helemaal zeker weet.
dan word dit prikbord nog veel beter van.
oja ik ben dislectsies.
mijn dank voor jullie steun de waterpomp is weer gemaakt.
groetjes jacob
-
Boelo
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Zo zie je maar, je moet niet alles geloven wat er geschreven wordt en altijd zelf na blijven denken zoals je ook gedaan hebt!
Groeten Boelo, die juist heel blij is met alle adviezen hier, er zit altijd wel een juiste tussen, de kunst is die te vinden)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2011 21:53 door Boelo.
Groeten Boelo, die juist heel blij is met alle adviezen hier, er zit altijd wel een juiste tussen, de kunst is die te vinden)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2011 21:53 door Boelo.
-
Exfietser
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Een van de eerste adviesen die hier worden gegeven is het kopen van een werkplaatshandboek. En dan een orgineel en niet de haynes manual. De haynes manual is handig vanwege de mooie duidelijke foto's maar er staan wel eens fouten in.
Verder is de vraagsteller niet altijd duidelijk. Kan zijn omdat de vraagsteller niet echt weet wat zijn probleem is. Maar simpele dingen als wat voor auto/motor/brandstof etc. worden vaak ook niet vermeld.
En dan is het gissen. Een civiele 2,25D motor heef b.v een waterpomp met 9 bouten. Een militaire heeft er 7. Verder is het motorblok identiek. Als dus niet vermeld wordt of het een militaire of civiele motor is, krijg je een fout advies.
Dan is het heel lastig om goede fout diagnose te stellen van een beschrijving van de waarnemingen van iemand anders. Bijna iedereen hier is hobby-ist en geen professionele auto monteur. Je kunt dus ook niet verwachten dat alle adviezen goed zijn. Bovendien is het maken van een begrijpelijke posting ook nog lastig. De kunst van het schrijven van een begrijpelijke posting en het overbrengen van informatie is niet iedereen even machtig.
Je moet dus altijd zelf nadenken en in de werkplaats manuals nakijken of het advies wel klopt. Want je hebt gelijk, er worden wel eens ronduit foute adviezen gegeven. Meestal worden die dan gecorrigeerd door andere forumverslaafden, maar ook niet altijd. Dus blijf opletten.
En jouw waterpomp problemen. De meeste mensen hier hebben hem wel eens vervangen. En meestal blijkt het werk erg mee te vallen. Alleen niet iedereen heeft dat bij een td5 gedaan. En de mensen die dat misschien 5 jaar geleden gedaan hebben, hebben het misschien niet helemaal helder meer voor de geest staan. Die zijn vergeten dat ergens een extra leiding of filter zit. Of dat zit op het ene model wel en op het andere net niet. En dan krijg je dus dit soort vergissingen die je dus zelf te controleren moet uitsluiten.
Maar alle adviezen zijn goed bedoelt. Niemand probeert iemand bewust fouten te laten maken. Blijf echter wel opletten.
Arnold.
Verder is de vraagsteller niet altijd duidelijk. Kan zijn omdat de vraagsteller niet echt weet wat zijn probleem is. Maar simpele dingen als wat voor auto/motor/brandstof etc. worden vaak ook niet vermeld.
En dan is het gissen. Een civiele 2,25D motor heef b.v een waterpomp met 9 bouten. Een militaire heeft er 7. Verder is het motorblok identiek. Als dus niet vermeld wordt of het een militaire of civiele motor is, krijg je een fout advies.
Dan is het heel lastig om goede fout diagnose te stellen van een beschrijving van de waarnemingen van iemand anders. Bijna iedereen hier is hobby-ist en geen professionele auto monteur. Je kunt dus ook niet verwachten dat alle adviezen goed zijn. Bovendien is het maken van een begrijpelijke posting ook nog lastig. De kunst van het schrijven van een begrijpelijke posting en het overbrengen van informatie is niet iedereen even machtig.
Je moet dus altijd zelf nadenken en in de werkplaats manuals nakijken of het advies wel klopt. Want je hebt gelijk, er worden wel eens ronduit foute adviezen gegeven. Meestal worden die dan gecorrigeerd door andere forumverslaafden, maar ook niet altijd. Dus blijf opletten.
En jouw waterpomp problemen. De meeste mensen hier hebben hem wel eens vervangen. En meestal blijkt het werk erg mee te vallen. Alleen niet iedereen heeft dat bij een td5 gedaan. En de mensen die dat misschien 5 jaar geleden gedaan hebben, hebben het misschien niet helemaal helder meer voor de geest staan. Die zijn vergeten dat ergens een extra leiding of filter zit. Of dat zit op het ene model wel en op het andere net niet. En dan krijg je dus dit soort vergissingen die je dus zelf te controleren moet uitsluiten.
Maar alle adviezen zijn goed bedoelt. Niemand probeert iemand bewust fouten te laten maken. Blijf echter wel opletten.
Arnold.
-
Gromit
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Mijn levensmotto: Luister naar alle adviezen, maar trek je eigen conclusies!
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2ca4a60b988efc46d2e8d3e387ca276', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 13660714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Berry
lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2ca4a60b988efc46d2e8d3e387ca276', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 13660714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Andrew Colville
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Vergeet niet dat men hier op een openbaar forum leest van liefhebbers voor liefhebbers, er zitten een aantal specialisten en Bedrijven die hele duidelijke antwoorden geven ook veel personen zijn hier voor het contact de liefhebberij en sleutelen niet perse vaak an diverse types landrover sommigen hebben wellicht nooit aan het model waar jij info over zoekt gewerkt.
als je het echt Goed wilt doen dan moet je gewoon zorgen dat je een Werkplaats handboek in huis hebt voor het model waar je aan gaat werken, alleen hier staat exact hoe je de betreffende reparatie juist uitvoert, en vindt je ook de correcte aantrek koppels en onderdeel nummers etc. ( Dit geld voor iedereen die graag aan zijn of haar landrover wil sleutelen ) niemand kan alle info in die in deze boeken staat exact met aantrek koppels en handelingen opslaan in zijn hersenen.
Velen die advies geven doen dat hier net als ik uit het hoofd, zij hebben geen stapel boeken naast zich liggen en uren de tijd om uit te zoeken en te schrijven hoe en wat omdat anderen te "pinnig" zijn om het boek te kopen ( 30-50 euro) of zelf te zoeken. ( voorbeeld en GEEN beschuldiging )
Als je uit gaat van adviezen die je hier krijgt dan moet je van tevoren rekening houden dat niet iedereen het handigste of juiste antwoord geeft, elke monteur Hobby of professioneel ervaart dezelfde reparatie anders, en velen op deze wonderlijke forum zijn meer hobby/liefde voor het merk sleutelaars en geen Landrover geleerden/personeel!
Als men het antwoord op een vraag niet weet of niet zeker is van zijn reparatie advies geef dit dan aan, dat zal niemand je kwalijk nemen.
Kortom, Vergeet gewoon niet dat dit een openbaar forum is waar iedereen van landrover geleerden tot gastarbeider die mogelijk liever Opel rijdt antwoord kan geven en dat de informatie die je hier krijgt niet altijd juist/exact zal zijn.
Toch ben ik blij dat je de waterpomp vervangen hebt en weer lekker kunt rijden.
Groetjes Andrew
als je het echt Goed wilt doen dan moet je gewoon zorgen dat je een Werkplaats handboek in huis hebt voor het model waar je aan gaat werken, alleen hier staat exact hoe je de betreffende reparatie juist uitvoert, en vindt je ook de correcte aantrek koppels en onderdeel nummers etc. ( Dit geld voor iedereen die graag aan zijn of haar landrover wil sleutelen ) niemand kan alle info in die in deze boeken staat exact met aantrek koppels en handelingen opslaan in zijn hersenen.
Velen die advies geven doen dat hier net als ik uit het hoofd, zij hebben geen stapel boeken naast zich liggen en uren de tijd om uit te zoeken en te schrijven hoe en wat omdat anderen te "pinnig" zijn om het boek te kopen ( 30-50 euro) of zelf te zoeken. ( voorbeeld en GEEN beschuldiging )
Als je uit gaat van adviezen die je hier krijgt dan moet je van tevoren rekening houden dat niet iedereen het handigste of juiste antwoord geeft, elke monteur Hobby of professioneel ervaart dezelfde reparatie anders, en velen op deze wonderlijke forum zijn meer hobby/liefde voor het merk sleutelaars en geen Landrover geleerden/personeel!
Als men het antwoord op een vraag niet weet of niet zeker is van zijn reparatie advies geef dit dan aan, dat zal niemand je kwalijk nemen.
Kortom, Vergeet gewoon niet dat dit een openbaar forum is waar iedereen van landrover geleerden tot gastarbeider die mogelijk liever Opel rijdt antwoord kan geven en dat de informatie die je hier krijgt niet altijd juist/exact zal zijn.
Toch ben ik blij dat je de waterpomp vervangen hebt en weer lekker kunt rijden.
Groetjes Andrew
-
Cadarn
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
+1
En misschien een tip voor een ieder.
Ben je niet zeker, zet dat er dan bij.
Ik sleutel me ongans , heb al heel veel gedaan, maar durf echt niet te vertellen hoe het moet.
Moet regelmatig halfverwege de helpdesk bellen.
M.a.w. blijf KRITISCH naar jezelf.
Jaap
En misschien een tip voor een ieder.
Ben je niet zeker, zet dat er dan bij.
Ik sleutel me ongans , heb al heel veel gedaan, maar durf echt niet te vertellen hoe het moet.
Moet regelmatig halfverwege de helpdesk bellen.
M.a.w. blijf KRITISCH naar jezelf.
Jaap
-
sirmartin
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Tja ik kom het op verschillende forums tegen ... de goedbedoelde reacties van mensen die in dit geval net weten hoe een laro er uit ziet.
Ik ga nooit op een reactie uit maar ja als er meerdere klunzen dezelfde reactie gen ga je het al snel als waar aannemen. Tja je zou ze juridisch kunnen vervolgen.
Dit is iets wat op de medisch technische forums waar ik ook op zit dus al gebeurd ...en dan heb je zo een claim van een fabrikant aan je broek. Iets waar ik opzich zelf schijt aan heb,
Maar ik vindt dan wel dat je ook niet moet reageren op iets waar je de ballen verstand van hebt maar doet alsof je het weet. Je stuurt iemand die informatie zoekt wel de shit in.
En dat realiseren de goedbedoelde klunzen niet. En natuurlijk moet je zelf ook altijd blijven nadenken en opletten .. een beetje handigheid is wel een vereiste.
Just my 10 cents worth of advice
Martin
En wat dat betreft ben ik het totaal eens met Gromit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2011 01:00 door sirmartin.
Ik ga nooit op een reactie uit maar ja als er meerdere klunzen dezelfde reactie gen ga je het al snel als waar aannemen. Tja je zou ze juridisch kunnen vervolgen.
Dit is iets wat op de medisch technische forums waar ik ook op zit dus al gebeurd ...en dan heb je zo een claim van een fabrikant aan je broek. Iets waar ik opzich zelf schijt aan heb,
Maar ik vindt dan wel dat je ook niet moet reageren op iets waar je de ballen verstand van hebt maar doet alsof je het weet. Je stuurt iemand die informatie zoekt wel de shit in.
En dat realiseren de goedbedoelde klunzen niet. En natuurlijk moet je zelf ook altijd blijven nadenken en opletten .. een beetje handigheid is wel een vereiste.
Just my 10 cents worth of advice
Martin
En wat dat betreft ben ik het totaal eens met Gromit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2011 01:00 door sirmartin.
-
Puffino
Re: goedde adviesen of toch net niet zo goed.
Herkenbaar. Ik durf het wel en dat gaat regelmatig mis terwijl ik dat op moment van schrijven ECHT Niet had gedacht en met mijn beste eer en geweten het opschreef. Ik ben daarin natuurlijk niet de enige. Dat is het nadeel van een openbaar bord als deze.
Alleen corrigeert men elkaar niet altijd, kan ook niet. Er wordt hier zoveel geschreven.... De lastigste posts zijn wel die waar veel antwoorden zijn gegeven op een foute posting, ga je die dan allemaal doorlezen op zoek naar "heeft iemand al opgemerkt dat het niet klopt" of denk je "er zal vast wel iemand me voor zijn geweeest, ik geloof het wel".... Ik denk echt nog al eens dat laatste.
Maar Jacob, draai het eens om. Kijk eens naar hoeveel GOEIE adviezen je hier krijgt, en hoeveel zaken hier in no-time geregeld worden. Met heel Nederland (en zelf een paar daar buiten) als dekkingsgebied. Geniaal.
Lees je iets, trek dan alles in twijfel en maak je eigen waarheid. Blijf in vredesnaam goed nadenken over wat je leest en EERST begrijpen en dan pas gaan sleutelen.
(PS: Prettig dat je trouwens niet met modder gaat gooien op de persoon.)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Alleen corrigeert men elkaar niet altijd, kan ook niet. Er wordt hier zoveel geschreven.... De lastigste posts zijn wel die waar veel antwoorden zijn gegeven op een foute posting, ga je die dan allemaal doorlezen op zoek naar "heeft iemand al opgemerkt dat het niet klopt" of denk je "er zal vast wel iemand me voor zijn geweeest, ik geloof het wel".... Ik denk echt nog al eens dat laatste.
Maar Jacob, draai het eens om. Kijk eens naar hoeveel GOEIE adviezen je hier krijgt, en hoeveel zaken hier in no-time geregeld worden. Met heel Nederland (en zelf een paar daar buiten) als dekkingsgebied. Geniaal.
Lees je iets, trek dan alles in twijfel en maak je eigen waarheid. Blijf in vredesnaam goed nadenken over wat je leest en EERST begrijpen en dan pas gaan sleutelen.
(PS: Prettig dat je trouwens niet met modder gaat gooien op de persoon.)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL