roken 2,5 td indenor
-
leon de klein
roken 2,5 td indenor
Mijn 110 met 2,5 indenor motor rookt vrij veel bij een koude motor.
Als de motor warm is is het eigenlijk zo goed als over.
Maar als de warme motor dan een poosje stationair draaid vij een stoplicht bijvoorbeeld en je trekt op dan komt er een zwarte pluim uit de uitlaat.
Hoe kan ik dit verhelpen?
De verstuivers zijn nieuw en ook goed, en de motor verbruikt geen enkele drup olie.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is de kleppen stellen, weet iemand de afstand tussen de nokken en de kleppen?
mvg Leon de Klein.
Als de motor warm is is het eigenlijk zo goed als over.
Maar als de warme motor dan een poosje stationair draaid vij een stoplicht bijvoorbeeld en je trekt op dan komt er een zwarte pluim uit de uitlaat.
Hoe kan ik dit verhelpen?
De verstuivers zijn nieuw en ook goed, en de motor verbruikt geen enkele drup olie.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is de kleppen stellen, weet iemand de afstand tussen de nokken en de kleppen?
mvg Leon de Klein.
-
peter
Re: roken 2,5 td indenor
ha leon
kan dat je brandstof pomp iets te ruim staat( kan komen door wat rek op je ketting)
je pomp kun je draaien door 4 imbus boutjes los te draaien op je pomphuis en dan gezien
vanaf de voorkant de pomp naar je rechterscherm te draaien.
Als dat geen effect heeft zal er een nieuwe kettingspanner opmoeten.
peter die zelf ook een 2.5 td heeft ingebouwd
kan dat je brandstof pomp iets te ruim staat( kan komen door wat rek op je ketting)
je pomp kun je draaien door 4 imbus boutjes los te draaien op je pomphuis en dan gezien
vanaf de voorkant de pomp naar je rechterscherm te draaien.
Als dat geen effect heeft zal er een nieuwe kettingspanner opmoeten.
peter die zelf ook een 2.5 td heeft ingebouwd
-
Bram109
Re: roken 2,5 td indenor
Als de ketting door rek wat langer geworden is heeft een nieuwe ketting spanner uiteraard geen zin.
Dan zal de ketting vervangen moeten worden.
Nog vreemder vind ik het dat als de ketting rekt, de opbrengst van de brandstofpomp hoger word.
Kan je dat verklaren?
Bram.
Dan zal de ketting vervangen moeten worden.
Nog vreemder vind ik het dat als de ketting rekt, de opbrengst van de brandstofpomp hoger word.
Kan je dat verklaren?
Bram.
-
peter
Re: roken 2,5 td indenor
bram,
wat leon beschrijft duidt er op dat de kettingspanner terugzakt (deze wordt door oliedruk op spanning gehouden)
vaak kun je de uitstoot beperken door je pomp te verdraaien, alleen als de rek op je ketting zo veel is geworden
zal je de spanner en ook de ketting moeten wisselen
de spanner is voorzien van een teflon( kunstof) blok wat ook slijt.
alleen als de spanner niet meer helemaal jofel is , zakt deze terug tijdens stationair toerental en zorgt ervoor dat je een zwarte rook
krijgt met optrekken
dit geintje gehad met een 2.3 indenor blok ( ook na lang zoeken het euvel gevonden)
groetjes peter
wat leon beschrijft duidt er op dat de kettingspanner terugzakt (deze wordt door oliedruk op spanning gehouden)
vaak kun je de uitstoot beperken door je pomp te verdraaien, alleen als de rek op je ketting zo veel is geworden
zal je de spanner en ook de ketting moeten wisselen
de spanner is voorzien van een teflon( kunstof) blok wat ook slijt.
alleen als de spanner niet meer helemaal jofel is , zakt deze terug tijdens stationair toerental en zorgt ervoor dat je een zwarte rook
krijgt met optrekken
dit geintje gehad met een 2.3 indenor blok ( ook na lang zoeken het euvel gevonden)
groetjes peter
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: roken 2,5 td indenor
Voor de afstelling van de kleppen: 0,15 mm inlaat en 0,25 mm uitlaat. Koud af te stellen. Te regelen tussen de tuimelaars en de klepstelen. Geen nokgedoe want niet met bovenliggende nokkenas.
-
leon de klein
Re: roken 2,5 td indenor
Ik heb de kleppen van de auto inmiddels gesteld, dit was hard nodig.
De auto loopt verder prima Hij loopt netjes stationair alleen na een klein minutje stationair te draaien begint de motor anders te lopen en komt er rook uit de uitlaat.
Zodra je dan optrekt word het zwarte rook en daarna rookt hij niet meer.
Ik heb op mijn reserve motor gekeken hoe ik de pomp zou kunnen draaien.
Peter heeft het over vier inbuboutjes, mijn brandstof pomp zit met drie inbusboutjes aan de motor bevesigd en aan de achterkant met een gewone bout in een sleufgat.
Heb ik hiermee de juiste boutjes te pakken?
En moet ik de pomp dan naar de motor toe draaien of van de motor af?
gr Leon.
De auto loopt verder prima Hij loopt netjes stationair alleen na een klein minutje stationair te draaien begint de motor anders te lopen en komt er rook uit de uitlaat.
Zodra je dan optrekt word het zwarte rook en daarna rookt hij niet meer.
Ik heb op mijn reserve motor gekeken hoe ik de pomp zou kunnen draaien.
Peter heeft het over vier inbuboutjes, mijn brandstof pomp zit met drie inbusboutjes aan de motor bevesigd en aan de achterkant met een gewone bout in een sleufgat.
Heb ik hiermee de juiste boutjes te pakken?
En moet ik de pomp dan naar de motor toe draaien of van de motor af?
gr Leon.
-
leon de klein
Re: roken 2,5 td indenor
De turbo is recent vervangen werkt ook prima hapert niet
-
mirza.denhond@hotmail.com
Re: roken 2,5 td indenor
Om het inspuitmoment iets te vervroegen moet de injectiepomp (met de 3 bouten en achteraan 1) een weinig verdraaid worden naar de motor toe. In de rijrichting in wijzerszin. Vergeet daarbij niet om de inspuitleidingen tijdens die handeling los te zetten zodat op de leidingen geen torsiekrachten komen. En daarna natuurlijk weer vastzetten! Als de luchtfilter vuil zit kan de motor ook wel eens roken. Eventueel eens een proef doen zonder filter. Tijdelijk.
-
Wim Janssen
Re: roken 2,5 td indenor
Een pomp op tijd zetten is wat anders dan een pomp rijker of armer zetten. Verdraaien t.o.v. de distributie is het tijdstip veranderen.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
leon de klein
Re: roken 2,5 td indenor
Ik heb de motor laten draaien en heel even gereden zonder luchtfilter.
Het roken blijft zich voordoen enkel wanneer de motor stationair loopt
Maar hij rookt ook niet direct pas nadat hij even stationair draaid lijkt het of de motor onregelmatiger begint te lopen,
Waarna hij vervolgens begint te roken en nadat ik weer tien meter heb gereden is het over.
De motor loopt en start verder prima, krijgt de motor nu een te rijk mengsel of is er iets anders aan de hand?
En hoe kan ik deze pomp wat armer zetten?
Het roken blijft zich voordoen enkel wanneer de motor stationair loopt
Maar hij rookt ook niet direct pas nadat hij even stationair draaid lijkt het of de motor onregelmatiger begint te lopen,
Waarna hij vervolgens begint te roken en nadat ik weer tien meter heb gereden is het over.
De motor loopt en start verder prima, krijgt de motor nu een te rijk mengsel of is er iets anders aan de hand?
En hoe kan ik deze pomp wat armer zetten?
-
leon de klein
Re: roken 2,5 td indenor
De kleur van de rook is voornamelijk zwart,
De auto verbuikt geen druppel olie of water.
De auto verbuikt geen druppel olie of water.
-
Marijn & Simba
Re: roken 2,5 td indenor
Welke pomp heb je? Bosch Rotodiesel of de DPA pomp? (m.a.w. heb je een "Ford" Indenor of een "Franse" Indenor?) Daar zijn nog wel eens wat varianten voor. Volgens mij staat in de handleiding van Olving een en ander uitgelegd over afstellen.
Even in mijn archief duiken dan kan ik em vanavond wel even online zetten.
Iets zegt me dat je ook even moet kijken of je verstuivers geen valse lucht zuigen op de retour... (slangen poreus of slechte klemming). Mijn XD2S rookte ook, maar ik heb nu bij optrekken geen/ weinig zwarte rook meer.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1eaca7361b5723daff001ac8ee385b1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13728809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Even in mijn archief duiken dan kan ik em vanavond wel even online zetten.
Iets zegt me dat je ook even moet kijken of je verstuivers geen valse lucht zuigen op de retour... (slangen poreus of slechte klemming). Mijn XD2S rookte ook, maar ik heb nu bij optrekken geen/ weinig zwarte rook meer.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1eaca7361b5723daff001ac8ee385b1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13728809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
leon de klein
Re: roken 2,5 td indenor
Het betreft een franse indenor.
Ik zal de retour gelijk even nakijken op valse lucht.
Ik zal de retour gelijk even nakijken op valse lucht.
-
Marijn & Simba
Re: roken 2,5 td indenor
In de Olving manual staat wel een en ander uitgelegd, alleen er zijn zoveel varianten pompen....
Volgens diezelfde manual kan de zwarte rook door 4 zaken veroorzaakt worden:
- verstuiver defect of naald blijft hangen
- luchtfilter verstopt (dat heb je al gecheckt)
- inspuitpomp niet goed afgesteld
- inspuitmoment niet goed afgesteld.
Omdat ie wel goed start zal de oorzaak niet in slijtage in de motor zitten... volgens het boek,,,
Begin eens bij het checken van je verstuivers en leidingen. Laat ze eventueel eens controleren op druk en werking. Dan sluit je dat uit. Een vervanger hoeft nog niet per se goed te zijn.
En speel een beetje met de pomp. maar denk er om, 1mm kan al teveel zijn.
Is de pomp intern zelf verlopen is, zou je em naar een Bosch dieselrevisie bedrijf kunnen brengen of op zoek gaan naar een vervanger.
Als je deze link opent, heb ik de betreffende pagina's uit t handboek van Olving, als je het hele boek wilt, moet je me even mailen, want dat is bijna 60MB
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce136e56c87ac84cdbe3c4b0ac9c54fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13731635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2011 21:26 door Marijn & Simba.
Volgens diezelfde manual kan de zwarte rook door 4 zaken veroorzaakt worden:
- verstuiver defect of naald blijft hangen
- luchtfilter verstopt (dat heb je al gecheckt)
- inspuitpomp niet goed afgesteld
- inspuitmoment niet goed afgesteld.
Omdat ie wel goed start zal de oorzaak niet in slijtage in de motor zitten... volgens het boek,,,
Begin eens bij het checken van je verstuivers en leidingen. Laat ze eventueel eens controleren op druk en werking. Dan sluit je dat uit. Een vervanger hoeft nog niet per se goed te zijn.
En speel een beetje met de pomp. maar denk er om, 1mm kan al teveel zijn.
Is de pomp intern zelf verlopen is, zou je em naar een Bosch dieselrevisie bedrijf kunnen brengen of op zoek gaan naar een vervanger.
Als je deze link opent, heb ik de betreffende pagina's uit t handboek van Olving, als je het hele boek wilt, moet je me even mailen, want dat is bijna 60MB
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce136e56c87ac84cdbe3c4b0ac9c54fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 13731635, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2011 21:26 door Marijn & Simba.
-
Tom mwl
Re: roken 2,5 td indenor
hoi,
boven op de pomp zitten twee hevels.die ene voor de gaskabel en aan die andere zit een kabel die naar de kop loopt en die trekt bij koude motor aan en laat bij warme motor los.Ik weet niet of dit alleen voor de versnelde stationair loop is smorgens of dat het ook een vervroeger is.als dat een vervroeger is dan moet hij wel weer ontspannen bij warme motor lijkt me.
of Misschien blijft het pennetje onder het membraan van die paddestoel wel hangen(of membraan is hard geworden).deze geeft meer brandstof bij toenemende turbodruk.maar moet wel terugkomen bij stationair anders heeft hij op dat moment te veel inspuiting voor de hoeveelheid lucht.
Ik meen dat er achter op de pomp schuin tussen de verstuiverleiding aansluiting een schroef zit met een contramoer.dat kon wel eens de stelschroefzijn voor de inspuitduur(dit is giswerk want dat weet ik dus niet zeker).deze zou je een kwartslag uit kunnen draaien.
succes d'r mee, Tom
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 11:12 door Tom mwl.
boven op de pomp zitten twee hevels.die ene voor de gaskabel en aan die andere zit een kabel die naar de kop loopt en die trekt bij koude motor aan en laat bij warme motor los.Ik weet niet of dit alleen voor de versnelde stationair loop is smorgens of dat het ook een vervroeger is.als dat een vervroeger is dan moet hij wel weer ontspannen bij warme motor lijkt me.
of Misschien blijft het pennetje onder het membraan van die paddestoel wel hangen(of membraan is hard geworden).deze geeft meer brandstof bij toenemende turbodruk.maar moet wel terugkomen bij stationair anders heeft hij op dat moment te veel inspuiting voor de hoeveelheid lucht.
Ik meen dat er achter op de pomp schuin tussen de verstuiverleiding aansluiting een schroef zit met een contramoer.dat kon wel eens de stelschroefzijn voor de inspuitduur(dit is giswerk want dat weet ik dus niet zeker).deze zou je een kwartslag uit kunnen draaien.
succes d'r mee, Tom
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 11:12 door Tom mwl.