Injectoren onderbreken bij een 3.9 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tom_RRC

Injectoren onderbreken bij een 3.9 V8

Bericht door Tom_RRC »

Ik zit nog een beetje te rommelen met mijn LPG installatie van mijn 3.9 RRC.
Hij rijdt op zich goed, schakeld goed over van benzine op gas en vice versa.

Alleeeen. Hij start op benzine en slaat nooit de eerste keer aan (meestal de 2de, anders de 3e keer). Net alsof de benzinepomp onderbroken is ipv de injectorrail (dan duurt het even voordat er druk op de injectoren staat. Of ik moet starten met een beetje extra gas dan is het wel goed...
Mijn inziens moet dit ook probleemloos gaan (andere RRC doet dit wel goed). Iemand suggesties hoe de benzineaanvoer onderbroken moet worden bij een 3.9 EFI (zeg zelf bij de injectoren en benzinepomp altijd laten draaien)?

Alvast bedankt,
Leendert

Re: Injectoren onderbreken bij een 3.9 V8

Bericht door Leendert »

Als je het contackt aan zet (dash lampjes gaan branden) wacht je dan een paar seconden of start je meteen?
De brandstofpomp gaat na het schakelen van het contact 1,5 sec. lopen om de zaak op druk te brengen (dit kun je horen).
Hiervoor zit er een relais, het kan ook zijn dat die niet meer werkt
En bij mij worden inderdaad de draden van de injectoren onderbroken bij hij lopen op LPG, en de rest werkt gewoon (pomp en ecu enz.)

Succes
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Ik heb dat trucje wel eens geprobeerd, maar zonder positief resultaat. Het gedrag blijft hetzelfde..
Is er een apart relais die de benzinepomp 1-2sec laat draaien of is dit hetzelfde relais als het normale fuelrelais?

Bedankt,
Tom
Leendert

Bericht door Leendert »

Ik heb nog even gezocht in de handboeken maar ik denk dat deze aansturing door de ECU gedaan wordt.
Het fuel pomp relay is een "normaal" relay zonder timer, en die werkt bij jou anders loopt hij helemaal niet op benzine.

Sorry, dan weet ik niet meer.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Het relais van de voeding voor de injectoren zit onder je stoel, bij de ecu, de dikke bruin-oranje draad is de voeding, die onderbreek ik altijd met een apart relais, werkt prima.

Gr, Bart
Leendert

Bericht door Leendert »

Ik zit er toch nog over te denken, het relais heeft een uniek partnummer ACU1068L.
Dit betekend dat het wel kan zijn dat deze toch even inschakel bij contact aan.
Wat je zou kunnen proberen is de pomp rechtstreeks op 12v te zetten zodat je zeker weet dat hij draait voordat je start, gaat het dan wel goed dan weet je dat je daar verder moet zoeken.
Onder de bestuurders stoel LHD zit een omval beveiligings schakelaar (Inirtia switch) voor de pomp daar kun je volgens mij vrij makkelijk bij om een hulp voedinkje te maken.
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Bart, Leendert,

Bedankt voor jullie hulp. Ik ga eens kijken welke draad onderbroken wordt en eens een alternatief brandstofpomp circuitjes aanleggen om dingen uit te sluiten. Ik heb het gevoel dat het probleem niet zo groot kan zijn, maar probeer het maar te vinden ;-) ...

Tom
Plaats reactie