naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (ZS 1
-
Jan-Wijbrand Kolman
naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (ZS 1
Ik begrijp er even geen klap meer van:
Ik ben de carburateurs aan het reviseren. Dat wilde ik toch al eens doen, maar de directe aanleiding nu was APK-afkeur op CO-waarde. Ter plekke draaien aan de naaldverstelling bracht geen verandering, dus helaas niet goedgekeurd.
Goed, nu heb ik dus de carbs open liggen, revisieset erbij, boeken erbij, gaat allemaal prima, maar: hoe in hemelsnaam zou de naaldverstelling moeten werken??
Dit is wat begrijp uit de beschrijvingen en schematische tekeningen uit bv. Haynes manual: de naald is verend opgehangen in een houder (de houder word op zijn beurt vast gezet in de zuiger). De houder is aan de bovenzijde voorzien van schroefdraad. De stelschroef die van bovenaf bereikbaar is met de welbekende speciale sleutel, draait zodoende in, dan wel uit de houder en duwt zo de naald een fractie naar beneden (armer mengsel), of brengt het weer omhoog (rijker mengsel).
Heb ik het tot zover goed gesnapt??
Maar nu komt het: het stelschroefje komt bij lange na niet "diep" genoeg in de de houder van de naald, om deze ook maar een beetje naar beneden te drukken. Ik kan het schroefje helemaal in de houder draaien, maar de naald blijft zitten waar'ie zit. Mijn conclusie: op deze manier werkt het verstellen van de naald dus niet...
Overigens, de oude naald en de nieuwe naald zien er exact hetzelfde uit en hebben dus hetzelfde probleem.
Kan iemand mij uit de droom helpen? Doe ik iets fout? Snap ik het inderdaad niet? Mis ik onderdelen? Heeft een voorganger zitten kloten? Ik hoop dat de V8ters onder jullie m'n verhaal een beetje snappen en me verder kunnen helpen... Alvast bedankt!
Bijgevoegd een foto van de naald in zijn houder met het stelschroefje er naast:
adjustable%20needle-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0842601a3653fdded430f289aac4e80c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/adjustable%20needle-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', '', 13575852, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ben de carburateurs aan het reviseren. Dat wilde ik toch al eens doen, maar de directe aanleiding nu was APK-afkeur op CO-waarde. Ter plekke draaien aan de naaldverstelling bracht geen verandering, dus helaas niet goedgekeurd.
Goed, nu heb ik dus de carbs open liggen, revisieset erbij, boeken erbij, gaat allemaal prima, maar: hoe in hemelsnaam zou de naaldverstelling moeten werken??
Dit is wat begrijp uit de beschrijvingen en schematische tekeningen uit bv. Haynes manual: de naald is verend opgehangen in een houder (de houder word op zijn beurt vast gezet in de zuiger). De houder is aan de bovenzijde voorzien van schroefdraad. De stelschroef die van bovenaf bereikbaar is met de welbekende speciale sleutel, draait zodoende in, dan wel uit de houder en duwt zo de naald een fractie naar beneden (armer mengsel), of brengt het weer omhoog (rijker mengsel).
Heb ik het tot zover goed gesnapt??
Maar nu komt het: het stelschroefje komt bij lange na niet "diep" genoeg in de de houder van de naald, om deze ook maar een beetje naar beneden te drukken. Ik kan het schroefje helemaal in de houder draaien, maar de naald blijft zitten waar'ie zit. Mijn conclusie: op deze manier werkt het verstellen van de naald dus niet...
Overigens, de oude naald en de nieuwe naald zien er exact hetzelfde uit en hebben dus hetzelfde probleem.
Kan iemand mij uit de droom helpen? Doe ik iets fout? Snap ik het inderdaad niet? Mis ik onderdelen? Heeft een voorganger zitten kloten? Ik hoop dat de V8ters onder jullie m'n verhaal een beetje snappen en me verder kunnen helpen... Alvast bedankt!
Bijgevoegd een foto van de naald in zijn houder met het stelschroefje er naast:
adjustable%20needle-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0842601a3653fdded430f289aac4e80c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/adjustable%20needle-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', '', 13575852, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frans Bonnes
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Als ik het uit mijn hoofd moet zeggen is de naald ook niet te verstellen.
Volgens mij heeft de carb een vaste naald, en moet je vanaf de onderzijde van de card, bij de vlotterkamer de boel stellen.
Je stelt dan de hoogte van de "sproeier" en dus de grootte van de opening.
Maar Dennis101 kan je er veel meer van vertellen.
fb
Volgens mij heeft de carb een vaste naald, en moet je vanaf de onderzijde van de card, bij de vlotterkamer de boel stellen.
Je stelt dan de hoogte van de "sproeier" en dus de grootte van de opening.
Maar Dennis101 kan je er veel meer van vertellen.
fb
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Er zijn Zeniths waarvan de "jet" te verstellen is, inderdaad van onderaf en er zijn er waarvan de naald te stellen is. Die zitten in de 109"V8/Stage One. Dit weet ik heel zeker 
-
Dennis101
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dat klopt, de 109 V8 heeft twee CD2SE carburateurs met vaste sproeier en verstelbare naald.
Iets om rekening mee te houden is dat de stelschroef van de naald maar zo'n 2,5 slag effectief is. Verder uitdraaien lukt op het gegeven moment niet meer, omdat de schroef tegen uitdraaien is beveiligd terwijl ondertussen de naald allang niet meer verder terug wil.
Bij het volledig indraaien blijft de naald na die 2,5 slag ook staan waar hij blijft, terwijl je alleen de schroef tegen de veerdruk in draait.
Als die 2,5 slag niet genoeg is om de uitlaatgassen binnen de specificaties te krijgen is, terwijl dit voorheen wel goed geweest is dan is er iets anders aan de hand.
Mogelijke problemen kunnen bijvoorbeeld zijn een verstopt luchtfilter, te hoog vlotterniveau of de chokeregeling die doorlaat.
Uiteraard zijn er nog meer mogelijke veroorzakers, maar je zal toch ergens moeten beginnen.
De oudere CD2s carburateurs waar Frans het over heeft hebben inderdaad een vaste naald en verstelbare sproeier. Deze carburateurs kun je ook echt helemaal dicht stellen, zodat de naald de sproeier volledig afsluit.
Dennis B
Iets om rekening mee te houden is dat de stelschroef van de naald maar zo'n 2,5 slag effectief is. Verder uitdraaien lukt op het gegeven moment niet meer, omdat de schroef tegen uitdraaien is beveiligd terwijl ondertussen de naald allang niet meer verder terug wil.
Bij het volledig indraaien blijft de naald na die 2,5 slag ook staan waar hij blijft, terwijl je alleen de schroef tegen de veerdruk in draait.
Als die 2,5 slag niet genoeg is om de uitlaatgassen binnen de specificaties te krijgen is, terwijl dit voorheen wel goed geweest is dan is er iets anders aan de hand.
Mogelijke problemen kunnen bijvoorbeeld zijn een verstopt luchtfilter, te hoog vlotterniveau of de chokeregeling die doorlaat.
Uiteraard zijn er nog meer mogelijke veroorzakers, maar je zal toch ergens moeten beginnen.
De oudere CD2s carburateurs waar Frans het over heeft hebben inderdaad een vaste naald en verstelbare sproeier. Deze carburateurs kun je ook echt helemaal dicht stellen, zodat de naald de sproeier volledig afsluit.
Dennis B
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Hoi Dennis,
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik wist inderdaad niet dat de stelschroef slechts enkele slagen kan maken. Wat me nog *niet* duidelijk is, is dit:
Is het de bedoeling dat het houdertje waar de naald in zit in zijn geheel door het stelschroefje omhoog en omlaag gebracht wordt? En dus enigzins op en neer kan schuiven in de zuiger?
Of, is het de bedoeling dat het houdertje op een vaste positie vastzit in de zuiger, en het stelschroefje de naald *in* het houdertje op en neer beweegt?
In het laatste geval snap ik niet hoe dat kan werken, omdat het stelschroefje nooit diep genoeg in het houdertje valt, om de naald daadwerkelijk tegen het veertje in, omlaag te drukken.
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik wist inderdaad niet dat de stelschroef slechts enkele slagen kan maken. Wat me nog *niet* duidelijk is, is dit:
Is het de bedoeling dat het houdertje waar de naald in zit in zijn geheel door het stelschroefje omhoog en omlaag gebracht wordt? En dus enigzins op en neer kan schuiven in de zuiger?
Of, is het de bedoeling dat het houdertje op een vaste positie vastzit in de zuiger, en het stelschroefje de naald *in* het houdertje op en neer beweegt?
In het laatste geval snap ik niet hoe dat kan werken, omdat het stelschroefje nooit diep genoeg in het houdertje valt, om de naald daadwerkelijk tegen het veertje in, omlaag te drukken.
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Jan-WIjbrand Kolman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp er even geen klap meer van:
De naald+houdertje bewegen netjes op en neer als je de stelschroef draait. En nu klopt het verhaal in het wphb natuurlijk ook: rechtsom draaien haalt de houder+naald omhoog --> rijker mengsel, i.p.v. m'n waanidee dat het de naald iets uit de houder zou drukken (en daarmee dus een armer mengsel zou geven).
Hmmm, ik denk dat ik veel te moeilijk aan het denken was. Dat krijg je als je 'savonds te lang doorgaat. Na een nacht slapen ziet alles er ineens een stuk simpeler uit
Bedankt voor het luisteren
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 12:16 door Jan-WIjbrand Kolman.
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp er even geen klap meer van:
De naald+houdertje bewegen netjes op en neer als je de stelschroef draait. En nu klopt het verhaal in het wphb natuurlijk ook: rechtsom draaien haalt de houder+naald omhoog --> rijker mengsel, i.p.v. m'n waanidee dat het de naald iets uit de houder zou drukken (en daarmee dus een armer mengsel zou geven).
Hmmm, ik denk dat ik veel te moeilijk aan het denken was. Dat krijg je als je 'savonds te lang doorgaat. Na een nacht slapen ziet alles er ineens een stuk simpeler uit
Bedankt voor het luisteren
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 12:16 door Jan-WIjbrand Kolman.
-
Dirk
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Jan-Wijbrand,
Mag ik misschien inbreken in je draadje met de volgende vraag. Mijn carburateurs lekken olie, ik zie het peil niet zakken, maar kan bijna iedere rit weer olie erbij gooien. Nu heb ik een carburateur opengeschroefd en vlgs mij is het membraan heel. Lekt de olie langs de naald? Kan dit en wat moet ik dan vervangen en hoe krijg ik het gedemonteerd. Ik lees in jouw verhaal over een aparte sleutel. Deze is neem ik aan verkrijgbaar bij de onderdelen leveranciers of is dit een zelf aan te passen sleutel? In de werkplaatshandboeken lees ik ik alleen over het vervangen van de membranen maar ik begrijp niet helemaal hoe ik via het membraan de olie kwijt raak want dan zou het weer omhoog moeten stromen.
alvast bedankt,
Dirk RRC 73
Mag ik misschien inbreken in je draadje met de volgende vraag. Mijn carburateurs lekken olie, ik zie het peil niet zakken, maar kan bijna iedere rit weer olie erbij gooien. Nu heb ik een carburateur opengeschroefd en vlgs mij is het membraan heel. Lekt de olie langs de naald? Kan dit en wat moet ik dan vervangen en hoe krijg ik het gedemonteerd. Ik lees in jouw verhaal over een aparte sleutel. Deze is neem ik aan verkrijgbaar bij de onderdelen leveranciers of is dit een zelf aan te passen sleutel? In de werkplaatshandboeken lees ik ik alleen over het vervangen van de membranen maar ik begrijp niet helemaal hoe ik via het membraan de olie kwijt raak want dan zou het weer omhoog moeten stromen.
alvast bedankt,
Dirk RRC 73
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Als je olie verliest zijn de kleine o-ringetjes lek van de stelschroef (dat zwarte schroefje op de foto).
De stelsleutel kan je beter aanschaffen dan zelf maken. Op ebay kom je ze voor een paar euro tegen.
Greetz,
Michiel
De stelsleutel kan je beter aanschaffen dan zelf maken. Op ebay kom je ze voor een paar euro tegen.
Greetz,
Michiel
-
Dennis101
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Het is de houder inclusief naald die je verstelt. Als je (te) ver door zou draaien verlaat de stelschroef de binnendraad van de houder en gebeurt er niets meer.
In mijn vorige reactie kon je de indruk krijgen dat het veertje van de naald het einde van de slag bepaald, maar dat is natuurlijk het einde van de schroefdraad en de borging van de stelschroef.
Dennis B
In mijn vorige reactie kon je de indruk krijgen dat het veertje van de naald het einde van de slag bepaald, maar dat is natuurlijk het einde van de schroefdraad en de borging van de stelschroef.
Dennis B
-
Dirk
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Michiel, bedankt.
Zo te zien heb ik inderdaad dezelfde carburateur met een stelschroef. Ik ga op zoek naar de stelsleutel.
groeten,
Dirk
Zo te zien heb ik inderdaad dezelfde carburateur met een stelschroef. Ik ga op zoek naar de stelsleutel.
groeten,
Dirk
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is de houder inclusief naald die je verstelt.
> Als je (te) ver door zou draaien verlaat de
> stelschroef de binnendraad van de houder en
> gebeurt er niets meer.
> In mijn vorige reactie kon je de indruk krijgen
> dat het veertje van de naald het einde van de slag
> bepaald, maar dat is natuurlijk het einde van de
> schroefdraad en de borging van de stelschroef.
Na vanochtend nog een keer "gewoon" goed kijken en even niet te moeilijk doen, werd me dit inderdaad duidelijk
In elk geval is het goed om te weten dat je maar 3 slagen kunt maken met de sleutel. Goed tellen dus...
-------------------------------------------------------
> Het is de houder inclusief naald die je verstelt.
> Als je (te) ver door zou draaien verlaat de
> stelschroef de binnendraad van de houder en
> gebeurt er niets meer.
> In mijn vorige reactie kon je de indruk krijgen
> dat het veertje van de naald het einde van de slag
> bepaald, maar dat is natuurlijk het einde van de
> schroefdraad en de borging van de stelschroef.
Na vanochtend nog een keer "gewoon" goed kijken en even niet te moeilijk doen, werd me dit inderdaad duidelijk
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Michiel, bedankt.
>
> Zo te zien heb ik inderdaad dezelfde carburateur
> met een stelschroef. Ik ga op zoek naar de
> stelsleutel.
Ik heb mijn carburateur-revisieset en de sleutel (en ook de 123 ignition overigens) bij [www.bccp.nl] besteld. De afhandeling ging tot grote(!) tevredenheid. Misschien niet de goedkoopste. Ik heb geen aandelen daar trouwens.
Er zijn twee versie van die stelsleutel. Kijk in je wphb welke je moet hebben. Succes!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 21:10 door Jan-WIjbrand Kolman.
-------------------------------------------------------
> Michiel, bedankt.
>
> Zo te zien heb ik inderdaad dezelfde carburateur
> met een stelschroef. Ik ga op zoek naar de
> stelsleutel.
Ik heb mijn carburateur-revisieset en de sleutel (en ook de 123 ignition overigens) bij [www.bccp.nl] besteld. De afhandeling ging tot grote(!) tevredenheid. Misschien niet de goedkoopste. Ik heb geen aandelen daar trouwens.
Er zijn twee versie van die stelsleutel. Kijk in je wphb welke je moet hebben. Succes!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 21:10 door Jan-WIjbrand Kolman.
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jan-Wijbrand,
>
> Mag ik misschien inbreken in je draadje met de
> volgende vraag. Mijn carburateurs lekken olie, ik
> zie het peil niet zakken, maar kan bijna iedere
> rit weer olie erbij gooien. Nu heb ik een
> carburateur opengeschroefd en vlgs mij is het
> membraan heel. Lekt de olie langs de naald? Kan
> dit en wat moet ik dan vervangen en hoe krijg ik
> het gedemonteerd. Ik lees in jouw verhaal over een
> aparte sleutel. Deze is neem ik aan verkrijgbaar
> bij de onderdelen leveranciers of is dit een zelf
> aan te passen sleutel? In de werkplaatshandboeken
> lees ik ik alleen over het vervangen van de
> membranen maar ik begrijp niet helemaal hoe ik via
> het membraan de olie kwijt raak want dan zou het
> weer omhoog moeten stromen.
Volgens mij lekt de olie inderdaad langs de naald als het genoemde O-ringetje niet goed meer is. Bij mij waren de ringetjes nog prima. Deze ringetjes zaten trouwens dan weer niet in het bestelde revisiesetje, dat verbaasde me nogal.
Wat mij trouwens wel opviel: er hoeft helemaal niet zoveel olie in de demper. Natuurlijk genoeg om de demper zijn werk te laten doen, maar zeker niet tot bovenaan vol, wat je misschien wel geneigd ben om te doen! Als wat teveel erin zit, word volgens mij door een klein gaatje in de het zwarte kapjes afgevoerd. Dan lijkt het dus net of je olie krijt geraakt bent, maar dat is dan alleen de *overtollige* olie.
Nou ja, da's mijn idee nu even
-------------------------------------------------------
> Jan-Wijbrand,
>
> Mag ik misschien inbreken in je draadje met de
> volgende vraag. Mijn carburateurs lekken olie, ik
> zie het peil niet zakken, maar kan bijna iedere
> rit weer olie erbij gooien. Nu heb ik een
> carburateur opengeschroefd en vlgs mij is het
> membraan heel. Lekt de olie langs de naald? Kan
> dit en wat moet ik dan vervangen en hoe krijg ik
> het gedemonteerd. Ik lees in jouw verhaal over een
> aparte sleutel. Deze is neem ik aan verkrijgbaar
> bij de onderdelen leveranciers of is dit een zelf
> aan te passen sleutel? In de werkplaatshandboeken
> lees ik ik alleen over het vervangen van de
> membranen maar ik begrijp niet helemaal hoe ik via
> het membraan de olie kwijt raak want dan zou het
> weer omhoog moeten stromen.
Volgens mij lekt de olie inderdaad langs de naald als het genoemde O-ringetje niet goed meer is. Bij mij waren de ringetjes nog prima. Deze ringetjes zaten trouwens dan weer niet in het bestelde revisiesetje, dat verbaasde me nogal.
Wat mij trouwens wel opviel: er hoeft helemaal niet zoveel olie in de demper. Natuurlijk genoeg om de demper zijn werk te laten doen, maar zeker niet tot bovenaan vol, wat je misschien wel geneigd ben om te doen! Als wat teveel erin zit, word volgens mij door een klein gaatje in de het zwarte kapjes afgevoerd. Dan lijkt het dus net of je olie krijt geraakt bent, maar dat is dan alleen de *overtollige* olie.
Nou ja, da's mijn idee nu even
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Om het hele verhaal dan nog even af te ronden:
De revisie is geslaagd!
Dat wil zeggen: madam startte direct en liep heel behoorlijk. Dat was toch wel spannend, want de eerste keer dat ik zo'n klus aanpakte. Toch de hele flikkerse bende open gehad gisteren en vandaag. Als het daarna ook nog werkt.... lekker hoor...
En ook wel mooi onder de kap, schone carbs:
adjustable%20needle-3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05283b4590a123c40351e587e57d5493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-3.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/adjustable%20needle-3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-3.jpg', '', 13581208, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Na het rondje afstellen liep ze nog veel beter. Of ze beter loopt dan vóór de revisie dat weet ik nog niet. Ik had wel de indruk dat er minder rook uit de uitlaat kwam. Of de CO-waarde nu wel ok is -en daar begon het hele verhaal mee- dat weet ik nog niet. Voordat ik terug ga om de APK af te ronden, wil ik eens zien of ik in de buurt bij een garage even van de gasmeter gebruik mag maken.
Wat ik nog wel tegen kwam is dat de temperatuurcompensatoren niet lekker meer werken. Eentje reageert matig op warm/koud (getest met lopen water uit de kraan en een kommetje water-net-van-de-kook), en de tweede wil wel, maar liep heel erg stroef. Ook een beetje schoonmaken hielp niet. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook niet mee helpt voor een goede mengverhouding lucht/benzine. Even op zoek naar nieuwe...
Bedankt voor jullie reacties!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 21:16 door Jan-WIjbrand Kolman.
De revisie is geslaagd!
Dat wil zeggen: madam startte direct en liep heel behoorlijk. Dat was toch wel spannend, want de eerste keer dat ik zo'n klus aanpakte. Toch de hele flikkerse bende open gehad gisteren en vandaag. Als het daarna ook nog werkt.... lekker hoor...
En ook wel mooi onder de kap, schone carbs:
adjustable%20needle-3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05283b4590a123c40351e587e57d5493', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-3.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/adjustable%20needle-3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-3.jpg', '', 13581208, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Na het rondje afstellen liep ze nog veel beter. Of ze beter loopt dan vóór de revisie dat weet ik nog niet. Ik had wel de indruk dat er minder rook uit de uitlaat kwam. Of de CO-waarde nu wel ok is -en daar begon het hele verhaal mee- dat weet ik nog niet. Voordat ik terug ga om de APK af te ronden, wil ik eens zien of ik in de buurt bij een garage even van de gasmeter gebruik mag maken.
Wat ik nog wel tegen kwam is dat de temperatuurcompensatoren niet lekker meer werken. Eentje reageert matig op warm/koud (getest met lopen water uit de kraan en een kommetje water-net-van-de-kook), en de tweede wil wel, maar liep heel erg stroef. Ook een beetje schoonmaken hielp niet. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook niet mee helpt voor een goede mengverhouding lucht/benzine. Even op zoek naar nieuwe...
Bedankt voor jullie reacties!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 21:16 door Jan-WIjbrand Kolman.
-
Dirk
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Ik heb geen wphb, wel een reparatieboek en onderdelenboek, waar het niet in staat. Ik ga verder op zoek naar de juiste sleutel.
Leuk om te horen dat het allemaal gelukt is, met de carburateurs.
groet,
Dirk
Leuk om te horen dat het allemaal gelukt is, met de carburateurs.
groet,
Dirk
-
Dennis101
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Nog iets om even na te kijken zijn de vlamdempers van de carterventilatie. Als die vuil of verstopt zijn dan verhoogt de CO waarde ook aanzienlijk.
Als de CO waarde behoorlijk zakt (enigszins zakken is vrij normaal) bij het losdraaien van de olievuldop op het kleppendeksel dan lijkt de carterventilatie de veroorzaker.
Dennis B
Als de CO waarde behoorlijk zakt (enigszins zakken is vrij normaal) bij het losdraaien van de olievuldop op het kleppendeksel dan lijkt de carterventilatie de veroorzaker.
Dennis B
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb geen wphb, wel een reparatieboek en
> onderdelenboek, waar het niet in staat. Ik ga
> verder op zoek naar de juiste sleutel.
Ik had deze nodig: [www.bccp.nl]
Maar er is dus een variant: [www.bccp.nl]
Succes!
-------------------------------------------------------
> Ik heb geen wphb, wel een reparatieboek en
> onderdelenboek, waar het niet in staat. Ik ga
> verder op zoek naar de juiste sleutel.
Ik had deze nodig: [www.bccp.nl]
Maar er is dus een variant: [www.bccp.nl]
Succes!
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog iets om even na te kijken zijn de vlamdempers
> van de carterventilatie. Als die vuil of verstopt
> zijn dan verhoogt de CO waarde ook aanzienlijk.
> Als de CO waarde behoorlijk zakt (enigszins zakken
> is vrij normaal) bij het losdraaien van de
> olievuldop op het kleppendeksel dan lijkt de
> carterventilatie de veroorzaker.
De vlamdovers zijn vies van binnen inderdaad, maar niet volledig verstopt. Ik kon er nog enigzins doorheen kijken zeg maar
De betreffende slangen zijn ook niet verstopt en ik kon zo de kop in kijken door de ventilatieopeningen. Ik ga er maar even vanuit dat dit wel ok.
Het vervelendste blijft natuurlijk gewoon dat een CO-meter wat prijzig om zelf aan te schaffen. Zo'n ding zou het zelf onderzoeken wel heel veel makkelijker maken. Iemand in buurt van R'dam die zo'n ding heeft en waar ik even langs mag komen een deze dagen?
-------------------------------------------------------
> Nog iets om even na te kijken zijn de vlamdempers
> van de carterventilatie. Als die vuil of verstopt
> zijn dan verhoogt de CO waarde ook aanzienlijk.
> Als de CO waarde behoorlijk zakt (enigszins zakken
> is vrij normaal) bij het losdraaien van de
> olievuldop op het kleppendeksel dan lijkt de
> carterventilatie de veroorzaker.
De vlamdovers zijn vies van binnen inderdaad, maar niet volledig verstopt. Ik kon er nog enigzins doorheen kijken zeg maar
Het vervelendste blijft natuurlijk gewoon dat een CO-meter wat prijzig om zelf aan te schaffen. Zo'n ding zou het zelf onderzoeken wel heel veel makkelijker maken. Iemand in buurt van R'dam die zo'n ding heeft en waar ik even langs mag komen een deze dagen?
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
In het wphb staat goed omschreven hoe je zelf het CO kan regelen. Voelermaat .8 onder de zuiger bij stationair lopen en dan luisteren of je motor stilvalt of juist accelereert. Zo kan je je mengsel prima regelen. Neem gewoon je sleuteltje mee naar de apk en als die daar nog iets te hoog mocht staan draai je 'm terplekke wat armer. Een beetje laro garage zou daar niet al te moeilijk over moeten doen.
Greetz,
Michiel
Greetz,
Michiel
-
Wim Janssen
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Lees in dit draadje [landrover.startpagina.nl] het stuk over de breedbandlambdasonde. Misschien een idee. Ik ben er in ieder geval heel erg tevreden over.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
Hans 109V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
ga dit draadje volgen, moet straks ook aan de gang met me carb.
succes
Hans
succes
Hans
-
Paul Rasch
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Beste Jan-Wijbrand,
Er kunnen nog een paar dingen dingen mis zijn:
- het veerringetje boven de stelschroef. Ik zie je daar niet over schrijven. De stelschroeven worden aan de bovenkant begrenst door deze ringetjes. Zit dat ringetje niet diep genoeg dan druk je de stelschroef naar boven en niet de sproeierhouder naar beneden,
- een veel te laag stationair toerental, 500 of lager, ik spreek uit ervaring. De gaskleppen zijn dan (bijna) helemaal dicht, er is een minimale luchtstroom met een relatief hoog vacuum waardoor je naar verhouding te veel benzine aanzuigt en dus een te hoog CO krijgt en
- op sommige typen zit op de gasklep een bypass klepje met een veertje om dit te voorkomen. Herken je dat en zo ja, werken die naar behoren.
Dus als je de carburateurs gaat stellen dan eerst de balans en het stationaire toerental stellen, dan het synchroon lopen op hoger toerentallen en daarna het mengsel (CO) en eventueel deze cyclus herhalen.
Je krijgt het goed!
Succes.
Groeten Paul Rasch
Er kunnen nog een paar dingen dingen mis zijn:
- het veerringetje boven de stelschroef. Ik zie je daar niet over schrijven. De stelschroeven worden aan de bovenkant begrenst door deze ringetjes. Zit dat ringetje niet diep genoeg dan druk je de stelschroef naar boven en niet de sproeierhouder naar beneden,
- een veel te laag stationair toerental, 500 of lager, ik spreek uit ervaring. De gaskleppen zijn dan (bijna) helemaal dicht, er is een minimale luchtstroom met een relatief hoog vacuum waardoor je naar verhouding te veel benzine aanzuigt en dus een te hoog CO krijgt en
- op sommige typen zit op de gasklep een bypass klepje met een veertje om dit te voorkomen. Herken je dat en zo ja, werken die naar behoren.
Dus als je de carburateurs gaat stellen dan eerst de balans en het stationaire toerental stellen, dan het synchroon lopen op hoger toerentallen en daarna het mengsel (CO) en eventueel deze cyclus herhalen.
Je krijgt het goed!
Succes.
Groeten Paul Rasch
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Ik heb ook niet van die ringetjes hoor Paul. De stelschroef wordt gewoon op zijn plaats gehouden door de O-ring die om de stelschroef zit. In het onderdelenboek staat ook niks qua veerringetje. Wat bedoel je precies?
Greetz,
Michiel
Greetz,
Michiel
-
Paul Rasch
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Beste Michiel,
Komende zaterdag zal ik er één uit elkaar halen en een foto maken.
Groeten Paul Rasch
Komende zaterdag zal ik er één uit elkaar halen en een foto maken.
Groeten Paul Rasch
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Ik kwam weldegelijk een ster-vormig veerringetje tegen, boven op het stelschroefje. Die geeft - waarschijnlijk tezamen met de o-ring - genoeg weerstand om het stelschroefje op zijn plek te houden, en de naald op en neer te laten bewegen.
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er kunnen nog een paar dingen dingen mis zijn:
> - het veerringetje boven de stelschroef. Ik zie je
> daar niet over schrijven. De stelschroeven worden
> aan de bovenkant begrenst door deze ringetjes. Zit
> dat ringetje niet diep genoeg dan druk je de
> stelschroef naar boven en niet de sproeierhouder
> naar beneden,
Ik kwam dat ringejte inderdaad tegen. Met een dreveltje heb ik het stelschroefje voorzichtig uit de demper geklopt en dat ging met dermate veel weerstand, dat ik denk dat het wel goed zit. Temeer daar ik voor het in elkaar zetten, heb gecontrolleerd dat de naald goed op- en neer beweegt als ik aan de stelschrief draai.
> - een veel te laag stationair toerental, 500 of
> lager, ik spreek uit ervaring. De gaskleppen zijn
> dan (bijna) helemaal dicht, er is een minimale
> luchtstroom met een relatief hoog vacuum waardoor
> je naar verhouding te veel benzine aanzuigt en dus
> een te hoog CO krijgt en
M'n stationair toerental stond waarschijnlijk inderdaad te laag. Nu heb ik het afgesteld op 800 à 900 rpm. Maar nog zonder luchtfilter. Hoewel ik de filterelementen vervangen heb gehad, vraag ik me af of die wel van een redelijk kwaliteit zijn geweest. M.a.w. daar ligt nog een punt van onderzoek.
> - op sommige typen zit op de gasklep een bypass
> klepje met een veertje om dit te voorkomen. Herken
> je dat en zo ja, werken die naar behoren.
Bij de revisieset zaten nieuwe kleppen *zonder* zo'n by-pass. De oude kleppen hebben deze inderdaad wel. Die leken met goed te kunnen openen en sluiten. Ik heb de nieuwe kleppen (zonder by-pass dus) wel gemonteerd, maar de oude kleppen goed bewaard. Die waren denk ik nog goed genoeg om eventueel alsnog te monteren.
Hoe groot denk jij trouwens dat de invloed van de temperature compensators is? Wat ik begrijp van hun werking, is dat ze een extra lucht kanaal openen, als de temperatuur hoger opgelopen is. Ik kan me dus voorstellen dat met een opgewarrmde motor en slecht openende compensatoren, het mengsel alsnog wat aan de rijke kant komt.
> Dus als je de carburateurs gaat stellen dan eerst
> de balans en het stationaire toerental stellen,
> dan het synchroon lopen op hoger toerentallen en
> daarna het mengsel (CO) en eventueel deze cyclus
> herhalen.
> Je krijgt het goed!
Bedankt voor de oppepper!
-------------------------------------------------------
> Er kunnen nog een paar dingen dingen mis zijn:
> - het veerringetje boven de stelschroef. Ik zie je
> daar niet over schrijven. De stelschroeven worden
> aan de bovenkant begrenst door deze ringetjes. Zit
> dat ringetje niet diep genoeg dan druk je de
> stelschroef naar boven en niet de sproeierhouder
> naar beneden,
Ik kwam dat ringejte inderdaad tegen. Met een dreveltje heb ik het stelschroefje voorzichtig uit de demper geklopt en dat ging met dermate veel weerstand, dat ik denk dat het wel goed zit. Temeer daar ik voor het in elkaar zetten, heb gecontrolleerd dat de naald goed op- en neer beweegt als ik aan de stelschrief draai.
> - een veel te laag stationair toerental, 500 of
> lager, ik spreek uit ervaring. De gaskleppen zijn
> dan (bijna) helemaal dicht, er is een minimale
> luchtstroom met een relatief hoog vacuum waardoor
> je naar verhouding te veel benzine aanzuigt en dus
> een te hoog CO krijgt en
M'n stationair toerental stond waarschijnlijk inderdaad te laag. Nu heb ik het afgesteld op 800 à 900 rpm. Maar nog zonder luchtfilter. Hoewel ik de filterelementen vervangen heb gehad, vraag ik me af of die wel van een redelijk kwaliteit zijn geweest. M.a.w. daar ligt nog een punt van onderzoek.
> - op sommige typen zit op de gasklep een bypass
> klepje met een veertje om dit te voorkomen. Herken
> je dat en zo ja, werken die naar behoren.
Bij de revisieset zaten nieuwe kleppen *zonder* zo'n by-pass. De oude kleppen hebben deze inderdaad wel. Die leken met goed te kunnen openen en sluiten. Ik heb de nieuwe kleppen (zonder by-pass dus) wel gemonteerd, maar de oude kleppen goed bewaard. Die waren denk ik nog goed genoeg om eventueel alsnog te monteren.
Hoe groot denk jij trouwens dat de invloed van de temperature compensators is? Wat ik begrijp van hun werking, is dat ze een extra lucht kanaal openen, als de temperatuur hoger opgelopen is. Ik kan me dus voorstellen dat met een opgewarrmde motor en slecht openende compensatoren, het mengsel alsnog wat aan de rijke kant komt.
> Dus als je de carburateurs gaat stellen dan eerst
> de balans en het stationaire toerental stellen,
> dan het synchroon lopen op hoger toerentallen en
> daarna het mengsel (CO) en eventueel deze cyclus
> herhalen.
> Je krijgt het goed!
Bedankt voor de oppepper!
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Mmmm, nou wordt ik heel nieuwschierig. Ik wacht je foto's met belangstelling af Paul!
Wat betreft de temperature compensators, het is niet heel belangrijk wanneer ze open en dicht gaan. Wat wel belangrijk is is dat ze gelijktijdig open gaan. En daar heb ik al het een en ander over geschreven link draadje
Bijna helemaal onderaan staat een link naar de uitleg.
Mazzels,
Michiel
Wat betreft de temperature compensators, het is niet heel belangrijk wanneer ze open en dicht gaan. Wat wel belangrijk is is dat ze gelijktijdig open gaan. En daar heb ik al het een en ander over geschreven link draadje
Bijna helemaal onderaan staat een link naar de uitleg.
Mazzels,
Michiel
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Shit... madam start niet meer
Vandaag ben ik bij een garage "om de hoek" wezen vragen of ik daar eens een CO-meting kan doen. Weet ik wat meer. Was geen probleem, dus gauw naar huis gefietst om d'r op te halen.
In eerste instantie startte ze wel, maar liep erg onregelmatig. Kwam niet lekker op toeren en het leek of niet alle cilinders meekwamen. Na een beetje wachten en rondkijken en de choke nog eens in- en uittrekken, werd het niet beter. Ook merkte ik op dat het uitlaatgas een stuk donkerder van kleur was dan normaal. Olie? Verzuipen?
Toen herinnerde ik me dat de benzinetank inmiddels ver op was. Misschien wel verder op, dan ik in eerste instantie dacht. Dus maar eens de jerrycan geleegd in de tank. Maar starten ho maar. Startmotor draaide prima, maar verder geen pufje of niets. Ik denk nu: troep in de brandstoftoevoer, doordat ik de tank te ver leeg heb laten trekken. Dit moet verder tot het weekend wachten, om op mijn gemak op onderzoek uit te gaan.
p.s. Nog iets dat me ineens opviel: ik had natuurlijk het luchtfilter enzo verwijderd om met de carbs bezig te kunnen. En nu zag ik dat er een beetje uitlaatgas uit het "luchtverwarmingselement" komt, dat om het uitlaatspruitstuk zit. Dat lijkt me ook niet best voor een optimale verbranding... Dat ding heeft altijd al een beetje lawaaierig geklonken. Gaatjes in het spruitstuk? Ook dat moet wachten tot het weekend voor een nadere inspectie.
Vandaag ben ik bij een garage "om de hoek" wezen vragen of ik daar eens een CO-meting kan doen. Weet ik wat meer. Was geen probleem, dus gauw naar huis gefietst om d'r op te halen.
In eerste instantie startte ze wel, maar liep erg onregelmatig. Kwam niet lekker op toeren en het leek of niet alle cilinders meekwamen. Na een beetje wachten en rondkijken en de choke nog eens in- en uittrekken, werd het niet beter. Ook merkte ik op dat het uitlaatgas een stuk donkerder van kleur was dan normaal. Olie? Verzuipen?
Toen herinnerde ik me dat de benzinetank inmiddels ver op was. Misschien wel verder op, dan ik in eerste instantie dacht. Dus maar eens de jerrycan geleegd in de tank. Maar starten ho maar. Startmotor draaide prima, maar verder geen pufje of niets. Ik denk nu: troep in de brandstoftoevoer, doordat ik de tank te ver leeg heb laten trekken. Dit moet verder tot het weekend wachten, om op mijn gemak op onderzoek uit te gaan.
p.s. Nog iets dat me ineens opviel: ik had natuurlijk het luchtfilter enzo verwijderd om met de carbs bezig te kunnen. En nu zag ik dat er een beetje uitlaatgas uit het "luchtverwarmingselement" komt, dat om het uitlaatspruitstuk zit. Dat lijkt me ook niet best voor een optimale verbranding... Dat ding heeft altijd al een beetje lawaaierig geklonken. Gaatjes in het spruitstuk? Ook dat moet wachten tot het weekend voor een nadere inspectie.
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Mmm, da's jammer Jan-W.
De spruitstukken willen nog wel eens scheuren, een gaatje lijkt me sterk, het is 5mm gietijzer.
Ik had ook een klein scheurtje en heb het dicht gelast, tot op heden houdt het.....
Wat betreft je brandstof probleem, mits je gewoon een benzinefilter hebt zit het vuil niet in je sproeiers. Maar de V8 heeft wel een brandstofpomp waar een heel klein filtertje in zit misschien zit die verstopt? Het is een gokje, ik heb er zelf een andere pomp opzitten.
Balen!
Michiel
De spruitstukken willen nog wel eens scheuren, een gaatje lijkt me sterk, het is 5mm gietijzer.
Ik had ook een klein scheurtje en heb het dicht gelast, tot op heden houdt het.....
Wat betreft je brandstof probleem, mits je gewoon een benzinefilter hebt zit het vuil niet in je sproeiers. Maar de V8 heeft wel een brandstofpomp waar een heel klein filtertje in zit misschien zit die verstopt? Het is een gokje, ik heb er zelf een andere pomp opzitten.
Balen!
Michiel
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
> Ook merkte
> ik op dat het uitlaatgas een stuk donkerder van
> kleur was dan normaal. Olie? Verzuipen?
Ik denk dat ik iets gevonden heb. Langzaamaan kreeg ik het vermoeden dat het misschien toch eerder een verzopen motor moest zijn. Net even de diafragma's, schuiven en naalden verwijderd, contact aangezet, zodat de brandstofpomp gaat lopen. Uit de sproeier van rechter carb kwamen zo druppeltjes benzine omhoog en een klein straaltje liep de carburateur in.... lijkt met niet echt de bedoeling, zal ik maar zeggen.
Van het weekend eens zien of de vlotter gaar is, of het afsluitertje. Word vervolgd...
> ik op dat het uitlaatgas een stuk donkerder van
> kleur was dan normaal. Olie? Verzuipen?
Ik denk dat ik iets gevonden heb. Langzaamaan kreeg ik het vermoeden dat het misschien toch eerder een verzopen motor moest zijn. Net even de diafragma's, schuiven en naalden verwijderd, contact aangezet, zodat de brandstofpomp gaat lopen. Uit de sproeier van rechter carb kwamen zo druppeltjes benzine omhoog en een klein straaltje liep de carburateur in.... lijkt met niet echt de bedoeling, zal ik maar zeggen.
Van het weekend eens zien of de vlotter gaar is, of het afsluitertje. Word vervolgd...
-
Michiel 109 V8
Re: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er geen zak van (
Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Komende zaterdag zal ik er één uit elkaar halen
> en een foto maken.
Hey Paul,
heb je al een foto kunnen maken? Ik ben erg benieuwd.
Greetz,
Michiel
-------------------------------------------------------
> Komende zaterdag zal ik er één uit elkaar halen
> en een foto maken.
Hey Paul,
heb je al een foto kunnen maken? Ik ben erg benieuwd.
Greetz,
Michiel
-
Jan-Wijbrand Kolman
APK gelukt! (Was: naaldverstelling werkt niet, of ik begrijp er
YESSSSS!!
Vandaag de APK afgerond! Pas in 2013 weer, heerlijk
Bij een garage om de hoek mocht ik van de week even CO komen meten (bedankt m. Boukema!!). Die leek aanvankelijk wéér veel te hoog, maar nu had draaien met de stelsleutel wèl effect. Hoewel de waarde nog wat fluctueerde, bleef ik uiteindelijk tussen de 4 en de 4.5% hangen. Prima dus.
Vandaag bij de APK kwam'ie op zo'n 3%. Da's dan weer wat aan de schale kant, en ik had ook het idee dat ze niet helemaal optimaal liep, nog. Maar daar kunnen we nu zonder tijdsdruk naar hartelust aan klussen.
Bedankt voor het meedenken!
*big smile*
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Vandaag de APK afgerond! Pas in 2013 weer, heerlijk
Bij een garage om de hoek mocht ik van de week even CO komen meten (bedankt m. Boukema!!). Die leek aanvankelijk wéér veel te hoog, maar nu had draaien met de stelsleutel wèl effect. Hoewel de waarde nog wat fluctueerde, bleef ik uiteindelijk tussen de 4 en de 4.5% hangen. Prima dus.
Vandaag bij de APK kwam'ie op zo'n 3%. Da's dan weer wat aan de schale kant, en ik had ook het idee dat ze niet helemaal optimaal liep, nog. Maar daar kunnen we nu zonder tijdsdruk naar hartelust aan klussen.
Bedankt voor het meedenken!
*big smile*
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992