Help - nieuwe dynamo: nu alleen maar problemen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ErikRRCV8

Help - nieuwe dynamo: nu alleen maar problemen

Bericht door ErikRRCV8 »

Beste prikkers,

Na twee keer met een platte accu staan heeft de wegenwacht wat metingen gedaan. Bleek dat mijn accu niet top meer was en dat mijn dynamo maximaal maar 25amp kon leveren. Gezien het winterseweer en uiteraard de slechte onderdelen heb ik besloten een nieuwe accu en dynamo te kopen. De dynamo is een 75amp versie gekocht via MM4x4 in UK (A133-75 versie). De accu is een 72amp.

Het betreft hier een RRC uit 1984, 3.5 carb lpg/benzine, lt77, electrische ontsteking.

Het volgende, na het aansluiten van de dynamo en de nieuwe accu werkte alles: toerenteller, feller licht, beter functionerende electrische opties (ramen ed). Toen de RRC weg gezet en vanmorgen weer gestart (paar dgn later). Resultaat: acculamp op het dashboard blijft branden, gaat niet meer uit onder het rijden: brand soms fel dan weer zwak. Daarnaast doet mijn toerenteller het niet meer. Nu ben ik dus bang dat ik de dynamo verkeerd heb aangesloten, maar dit is erg vreemd gezien het feit hij wel even gewerkt heeft. De dynamo heeft op de achterzijde drie tapeinde. 1 voor dikke +, 1 voor accucontrolekabel/lampje en 1 voor (W) voor de toerenteller. Daarnaast zit er op de aarde van de dynamo nog een klein zwart blokje met een steekstekker. (oude dynamo van lucas had er hier 2 van, zat ook toerenteller op aangesloten.) Oja, op deze aansluiting werkt de toerenteller niet . Is dit correct, doe ik iets geks?

Ook heb ik vandaag even gemeten wat de spanning is als de motor stationair draait. DIt is op de accu 12,5 volt en op de dynamo ook. (nog aangesloten op de accu). Tijdens het gasgeven stijgt de voltage niet. Verder meet ik op de kleine + ca 7,5 volt ----> reden niet uitgaan waarschuwingslampje?...

Nu had ik er ook nog een klein ritje van paar honderd meter mee gemaakt maar knipperlichten doen het niet...(waarschuwingslichten wel). en ook pakt hij zelf toeren op in stationair (tot ik denk ca 2000rpm) + de motor klinkt en voelt heel erg rauw.

Allemaal gekke dingen waar ik nog geen last van had met de oude dynamo en accu.

ik heb alle bedrading nagekeken en doorgemeten. Eventuele twijfelgevallen vervangen. Alles zit goed vast.

Wie kan mij helpen want ik snap het even niet meer.

Alvast heel erg bedankt!

Erik

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/01/2011 21:45 door ErikRRCV8.
Benno

Re: Help - nieuwe dynamo: nu alleen maar problemen

Bericht door Benno »

Hij doet het in ieder geval niet volgens je meting.

De kleine zwarte blokjes met spadestekkers, is dat niet een ontstoringscondensator ?

voor zover ik het weer heb je nodig een dikke + waar je 12volt afhaalt
een dunne signaaldraad waar vanuit het contact 12 volt op moet staan (bekrachtiging veld) via het lampje

bij een oude RRC haal ik het toerental van de bobine, bij een 84ér verwacht ik eigenlijk nog geen toerenteller in het dash, toch een iets modernere ??
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Benno dank je wel voor je snelle reactie. Het is bouwjaar 84 maar modeljaar 85, dus vierkante klokken.
Die condesator is vierkant en heeft er maar 1, oude lucas waren er 2.

Verder heb ik inderdaad de dikke 12volt erop zitten. Moet goed zijn, op de kleine tapeinde dus de sensing wire en op de W de toerenteller...deze (grijs/wit) zat bij de oude lucas aangesloten met een driewegstekker (die ook naar die condensatoren ging). Hier deed de toerenteller het altijd goed op. Nu op de W dus niet meer..

Dynamo is 100% nieuw uit de doos, iemand een idee hoe ik iets door kan meten of kan checken...vind het allemaal erg vreemd, heeft netto een keer een kwartier gewerkt. (oja net met rijden kreeg ik opeens heel even een toerentellersignaal..maar viel meteen weer weg, geen los contact kunnen vinden).

G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Als ik het verhaal zo lees zou ik toch echt mijn geld zetten opp een defecte dynamo (spanningsregelaar)
Ook nieuwe kunnen defect zijn.... In het ergste geval levert hij wisselspanning in plaats van gelijkspanning op je boordnet. En dan krijg je rare dingen.

Ik zou de oude eens terug zetten en kijken of dan wel alles weer naar behoren werkt. Zoveel werk is het niet.

Gerrit
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Ik zou een mailtje sturen naar mm en het probleem uitleggen en om een nieuwe dynamo vragen. Anders je geld terug vragen en onder hun kosten de dynamo terug sturen en hier in nederland een andere halen. Je bent niet de eerst met een defecte dynamo.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f61320eab83ec7704ac69d2c180101f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13513616, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

dan zal de nieuwe inderdaad wel overleden zijn. Ik sleutel de 80amp versie wel uit de RRC 1991 van paps en hang die er dan in. Laten we hopen dat dat het enige is en dat geen andere electrische apparatuur slecht is gaan functioneren hierdoor.
Puffino

Bericht door Puffino »

waarom denk ik nou dat je een massaprobleem hebt? (gevoel). Geeft de dynamo werkelijk wel iets af, of meet je de accuspanning? Doe dat eens op de dynamo-aansluiting, met en zonder motor aan. Laadt wel snel je accu ook weer op, anders is die ook meteen naar de haaien.

Maar andere verdenking is de spanningsregelaar inderdaad.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Puffino ik ren nu naar buiten en ga het meten...
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

brr koud buiten. Ok

stationair: 11,9 volt hoger toerental idem is gemeten op het huis van de dynamo en de grote +
accu geeft nu 12,2 volt als hij stationair draait

Hoe kan ik een massaprobleem uitsluiten?
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

De dynamo heeft correct/voldoende aarde. Op de behuizing kan ik gewoon de 'juiste' voltages meten. Direct net een extra massakabel aangesloten op de dynamo: dashcontrole lampje blijft zwak branden. Alleen als ik direct op de draad van het controle lampje aarde maak gaat hij 100% branden.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Massaprobleem kun je heel eenvoudig uitsluiten, De massa loopt via het motorblok; net zoals de stroom van de startmotor bij het starten.
De kans dat je dus massa problemen hebt lijkt me vrij klein. Wil je het echt uitsluiten, dan kan een startkabel makkelijk als "tijdelijke" massakabel dienst doen.

Bovendien geeft je meting van 12.2 op de accu en 11,9 op de dynamo aan dat de bekabeling goed is. Het brandende lampje en de gfemeten spanningen duiden maar op 1 ding : Defecte dynamo/spanningsregelaar.

Gerrit
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

ik heb laatst mn dynamo laten reviseren en na aansluiten had ik dezelfde probleempjes als jij, bleek toch niet goed te zijn, spanningsregelaar defect, nieuwe dynamo gekregen en opgelost!

gr bertil
VeeTee

Bericht door VeeTee »

In principe hoort je controlelampje *niet* rechtstreeks op de aarde aangesloten te zijn:

Als je het contactslot bediend komt er op de ene kant van het lampje 12V te staan. De dynamo genereert dan nog geen stroom en de andere kant van het lampje is via de veldwikkeling (D+) met aarde verbonden, waardoor het lampje brand. Als nu de motor gaat lopen en dus de dynamo draait, en dus (als alles goed is) stroom genereert, geeft de D+ ook 12 V. Er is dan geen spanningsverschil tussen de twee aansluitingen van het lampje en het lampje zal dan doven (ten teken dat de dynamo spanning opwekt).
Indien het lampje zwak brand, kan dit dus betekenen dat de dynamo minder dan 12 V op wekt en er via D+ minder dan 12 Vbij de ene kant van het lampje aankomt, mogelijk regelaar defect. En dat kan ook voorkomen bij een gloedjenieuwe dynamo. Soms is er een losse regelaar en kun je alleen die vervangen. Het loont ook de moeite om de dynamo even te laten controleren op de testbank bij een dynamorevisiebedrijf, zo gepiept.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2011 19:39 door VeeTee.
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Iedereen heel erg bedankt: morgenvroeg gaat de dynamo naar een revisiebedrijf die hun licht erop mogen schijnen. Uitslag volgt!
Puffino

Bericht door Puffino »

Tja, ik had het draadje natuurlijk even bij moeten houden , maar had daar effe de tijd niet meer voor. Het ging mij om het meten van het verschil in spanning tussen "motor aan" en "motor uit met contact aan". Dan meet je namelijk of je die accu wel laadt vanaf de dynamo....

In de plaat van VeeTee bijv zie je dat de dynamo zelf massa is (er is geen negatieve pool aangegeven), en dus ook goed contact moet maken met het blok, en die ook weer met "massa" en dus bijv een goede aardedraad moet hebben. Sterker, ik ben van de negatieve eigen-draad, en leg liever grotere stroomvoorzieningen via eigen kabels, ook van dynamo naar accu bijv. Zo voorkom je "massastroom" op plekken waar je dat niet wilt, is namelijk mede-veroorzaker van corrosie tussen alu en staal.

Toch zal het probleem vast wel in de spanningsregelaar zitten, we horen het vast nog wel.... Succes,

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
serine

Bericht door serine »

ha doet mij denken aan een disco 3 die afgelopen jaar een nieuwe dynamo kreeg..
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Dynamo naar revisiestation gebracht: meneer zag meteen dat er het één en ander niet correct was. Als het goed is straks ophalen
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Net opgehaald! RRC doet het weer helemaal super! Iedereen bedankt voor het meedenken, het was idd de spanningsregelaar.
Puffino

Bericht door Puffino »

Gelukkig.

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
AadG

Bericht door AadG »

De punten en de gladiolen gaan naar Gerrit.
Gerrit gefeliciteerd
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Fijn dat ie het weer doet !!!
Veel rijplezier !! Gerrit
Plaats reactie