meer vermogen 110 v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan

meer vermogen 110 v8

Bericht door Jan »

Tijdens de heen/terugreis naar Oostenrijk reed ik meestal zo 110 km p/u. Zodra de autobahn omhoog ging verloor ik snelheid en moest terugschakelen, soms zelfs naar 3.
Hard werken dus. Nu klimt het ook behoorlijk in zuid-Duitsland en ja de v8 is uit 1985 maar toch.
Ligt dit aan mijn motor, hebben anderen met een 110 v8 dit ook? Kan ik het vermogen wat opschroeven? Hoe andere carburateur?

Jan
Wim Janssen

Re: meer vermogen 110 v8

Bericht door Wim Janssen »

Compressie, staat van de nokkenas en distributieketting, afstelling ontsteking, afstelling carburateurs, staat van de carburateurs?
M.a.w. ja het is een motorblok van 26 jaar oud en echt beresterk zijn ze toch al niet. En waarschijnlijk heb je ook nog een laag compressie blok.
Ik denk dat mijn 3,5 blok op het moment redelijk goed presteert, dus je bent van harte welkom in Elsloo om te komen vergelijken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

De 110V8 heeft in de vroege defender zo'n 85 kW; oftewel 118 PK in nieuwstaat.
Opgegeven top is dan zo'n 130-140km/hr op vlakke weg.

Normaal gesproken moet hij dus wel in staat zijn een redelijke helling te nemen; maar als het b.v.7% is dan wordt 110 wel wat veel gevraagd. Zeker als de wagen vol zit met spullen en mensen.
Ik denk dat het een combinatie is van toch wat slijtage na zoveel jaar, misschien gebruk van LPG en (misschien) wat te hoge verwavhtingen....
Ook in Normandie zie je een paar cols op de snelweg waar mijn 110 terug moest naar 3 (4-bak) Op secundaire wegen hielt ie het met 80km prima vol. Maar dat was ook een origineel blok met wat slijtage.

Zou eerst eens kijken hoe de conditie van het blok is, carburateurs, ontsteking, en bij twijfel een compressiemeting.
Aan de hand daarvan kun je dan je plan trekken, mogelijke oorzaak kan b.v. een versleten nokkenas zijn; dat komt met enige regelmaat voor. Maar dat zie je in de compressietest zeker terug.
Meer vermogen is een flinke verbouwing; de carbs zijn niet het probleem, het is de lage compressie van de vroege V8-en.
Spagetti uitlaat helpt wel.

Uiteindelijk heb ik hem vorig jaar met pensioen gestuurd en er een 4.6 in gehangen, dan is die 110 ook bij 10% geen probleem.... .
Frank

Bericht door Frank »

Waar kan je zo'n spagetti spruitstuk kopen?

Gr. Frank
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Kijk eens naar:
[www.stainlesssteelexhausts.com]

en deze:

[www.rimmerbros.co.uk]

Staat ook op mijn wenslijst.

Succes,

Jos
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb nog een setje Spaghetti's liggen van een V8, zit wel een klein beetje werk aan maar ze kunnen samen weg voor € 50,-. Voor de liefhebber/prikker-collega.

Groetjes, Bart
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Bart, meel me even:
robertcoumans@hotmail.com
zoek setje spaghetti, passen deze op 4.6 L ?
Plaats reactie