Aantal zitplaatsen en de RDW

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tom.laura

Aantal zitplaatsen en de RDW

Bericht door Tom.laura »

Mijn 110 uit 1986 heb ik afgelopen jaar ingevoerd uit Frankrijk. Geen problemen bij de RDW, alles is gegaan zoals ik had gehoopt. Ik heb toen een geelkenteken gekregen met maar 3 zitplaatsen, er zaten er toen niet meer in.

Nu is het een 'grijskenteken' 110 dus een 3 deurs, wel met ramen in de zijkant. Nu wil ik meer zitplaatsen op kenteken krijgen. Het makkelijkste is als ik een paar zijdelingse zitbankjes haal.

Mag dat bij de RDW? Ik heb gehele site al uitgeplozen maar kan alleen het eea vinden in het camper gebied. Ik heb wel eens een keurmeester horen praten over dat alleen vooruit kijkende zitplaatsen geteld worden.

Wat is wijsheid, voordat ik naar de RDW ga. Hoe krijg ik dit voor elkaar. Ik wil graag 9 zitplaatsen op kenteken krijgen.

groetjes Tom

ps Weet iemand of ik dit schrijftelijk kan afhandelen (dit is de edit)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2011 11:32 door Tom.laura.
Frans Mien Mesjien

Re: Aantal zitplaatsen en de RDW

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Om laten keuren naar geel kenteken. Bij grijs kenteken auto's mag je geen zitplaatsen achterin hebben.
Tom.laura

Bericht door Tom.laura »

Ik heb een geel kenteken gekregen van de RDW. Alleen de opbouw is grijskenteken maar wel met zijraampjes.
Joost88

Bericht door Joost88 »

Mijne is in 2009 ingevoerd en de bankjes achterin zijn goedgekeurd als zitplaatsen.
Marcel

Bericht door Marcel »

Hallo Tom,

Je kunt ook gewoon even bellen met de RDW en het aan een keurmeester vragen. Ik heb recentelijk mijn 90 voorzien van extra stoelen (was grijs kenteken) en heb daarbij veel opgestoken van een telefoontje naar de RDW, ze waren zeer behulpzaam.
Groeten,
Marcel
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou idd even RDW bellen en/of mailtje sturen, ik krijg altijd snel bericht op m'n mailtje, binnen paar dagen.

Gr, bart
Erik One-ten+LW

Bericht door Erik One-ten+LW »

De mijne had maar 1 stoel (bestuurder) bij invoeren. De keurmeester legde uit dat ie geen zitplaatsen ging vermelden maar dat ik personen mag vervoeren op deugdelijke zitplaatsen. Ik heb dus inderdaad gewoon 2 voorstoelen en een achterbank geplaatst. Die hebben allemaal gordels (achterin overigens niet verplicht) en ik mag dus 5 personen vervoeren. Als je helemaal achterin nog eens lengtebankjes plaatst komen er 4 bij.

Even bellen met RDW zou ik zeggen.

Erik
90TD5'03

Bericht door 90TD5'03 »

Je mag nooit meer personen vervoeren dan het aantal vermelde zitplaatsen. Het verhaal van Erik klopt helaas niet.

Indien het aantal zitplaatsen is vermeld, dan is dat ook het maximum.

Je kan echter wel meer zitplaatsen op je kenteken krijgen zoals jij dat wil, zodat je ook legaal personen kan vervoeren. De volgorde is dan dat je de zittingen deugdelijk monteert conform de voorwaarden van het bouwjaar van jouw auto. In jouw geval geldt dat je inward facing zittingen of bankje mag gebruiken.

Dan een keuringsafspraak maken en dit laten keuren en dan wordt het aantal zitplaatsen aangepast.

Groet van Marco!
Tom.laura

Bericht door Tom.laura »

Ik heb zojuist een mail naar de RDW gestuurd dus ik wacht even het antwoord af en je weet maar nooit. Misschien kunnen de papieren wel schriftelijk worden aangepast. Ik heb tenslotte geen gordelplicht.
88serie123

Bericht door 88serie123 »

Letop dat door de RDW een bankje voor 2 personen als 1 zitplaats wordt gerekend. Dus als je 9 personen wilt vervoeren, moet je 9 aparte zitplaatsen hebben met gordels.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

nee hoor, als het bankje minimaal 80 centimeter breed is telt het als twee zitplaatsen.
Joost88

Bericht door Joost88 »

ik weet een auto die bij aantal zitplaatsen een streepje heeft staan, betekend dat dan dat er ook geen chauffeur in mag zitten?

Ik dacht dat dat aantal vooral door verzekermaatschappijen gebruikt wordt
Joost88

Bericht door Joost88 »

mijn bankje achter in mijn 88 tellen gewoon als 2 personen per stuk.
Ik heb 6 personen op kenteken, in het midden voor heb ik geen stoel.
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

Joost88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik weet een auto die bij aantal zitplaatsen een
> streepje heeft staan, betekend dat dan dat er ook
> geen chauffeur in mag zitten?
>
> Ik dacht dat dat aantal vooral door
> verzekermaatschappijen gebruikt wordt

Bij mij staat er ook niks (of streepje papieren nietr bij de hand op het moment).
Bij de rdw na gevraagd, en die zij: als er deugelijke zittingen in zetten is het zoveel als er zittingen zijn mogelijk mensen mee te nemen.

beetje rare zin maar wel duidelijk dacht ik
90TD5'03

Bericht door 90TD5'03 »

Nu maken er een aantal een denkfout.

In het verleden werd het aantal zitplaatsen niet vermeld, een streepje dus. Op dat moment geldt dat er zoveel personen mogen worden vervoerd op een deugdelijke zitplaats als er destijds is vastgelegd in de typegoedkeuring van een bepaalde auto. Voor een 88 & 90 dus 7 personen en een 109 & 110 dus 9 personen (incl. bestuurder).

Echter, inmiddels wordt het aantal zitplaatsen WEL opgenomen op het kenteken indien dit nieuw wordt afgegeven. Er is dan dus sprake van een zitplaatsvermelding en die is dan leidend.

Groet van Marco!
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

> Echter, inmiddels wordt het aantal zitplaatsen WEL
> opgenomen op het kenteken indien dit nieuw wordt
> afgegeven. Er is dan dus sprake van een
> zitplaatsvermelding en die is dan leidend.

hoe kan dat dan, mijn auto is 25-3-2010 op nl kenteken gekomen en er staat echt niet geregistreerd.
terwijl de banken achterin stonden...
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

even een vraagje
ik heb een ambulance die op kenteken staat als grijs gesloten wagen
als ik nu het tussen schot naar achter verplaats en tussen het schot en de voorstoelen nog twee stoelen zet
kan dat dan of moet ik eerst even langs de rdw want er staan geen zitplaatsen in gevuld

want ik weet niet wat de eis is voor grijs maar volgens mij hou ik die ruimte wel over

groet dirk ambu

ps wordt wel klimmen als je er wil zitten natuurlijk
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Volgens mij kan dat niet zomaar. Ik meen me te herinneren dat er ook nog zoiets was als de afstand tussen stuur en laadruimte. Die mag dan ook weer niet te groot worden. Wat jij wilt doen lijkt dan al weer snel op een dubbele cabine. Het gaat dus niet alleen om de laadruimte achter maar ook om het beperken van personenvervoer. RDW kan daar meer duidelijkheid over verschaffen.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab49c1eca5f255abe79d47efc649595d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 13471389, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Let Op, er is verschil tussen RDW & Belastingdienst.

Een 110 dubbelcabine-pickup is wel een bedrijfswagen (dus grijs en BTW-verrekening) maar geen grijs-tarief MRB.

Er is dus meer tussen hemel en aarde, of met andere woorden: het is niet zo zwart-wit maar er zijn verschillende nuances grijs.
Aangezien de Ambulance vast en zeker belastingvrij is is het allemaal weer een stuk minder "grauw".

Marc
Rudolfo2

Bericht door Rudolfo2 »

Foto-XEQH7VRU-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a5a2a0037d37a4b5682fd47481d2a6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XEQH7VRU-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XEQH7VRU-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XEQH7VRU-D.jpg', '', 13472377, 600, 600, 'Loading image ...', false); " class="bbcode" border="0" />

Op het gele kenteken van mijn LW IIA van 1968 (volgens RDW) staan geen zitplaatsen vermeld. Is dit stoeltje een officiele zitplaats? Graag geen opmerkingen over (on)veiligheid want daar ben ik mij terdege van bewust. Hangt met beugels aan de zijkant. Is niet echt deugdelijk.

gr

Ruud

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/01/2011 10:15 door Rudolfo2.
Tom.laura

Bericht door Tom.laura »

Ik heb zojuist antwoord gekregen van de RDW:

Dit was mijn vraag:

Ik heb een Land Rover 110 uit 1986 in 2010 geimporteerd. Op het moment van invoeren zaten er maar 3 stoelen in de auto dus heb maar 3 zitplaatsen op kenteken.
Nu heb ik het voornemen om banken in mijn Land Rover te plaatsen.
Welke eisen worden er gesteld om deze op kenteken te zetten. Ik heb de mogelijkheid tot 9 zitplaatsen.
Kan ik dit schriftelijk afhandelen of is een bezoek aan het keuringsstation noodzakelijk?

En dit was het antwoord

deel 1)
Een bezoek aan het keuringsstation is noodzakelijk.
Voertuigen waarvan u zitplaatsen bij plaats zijn keruingsplichtig.
deel 2)
U mag de banken zowel in de breedte als in de lengte plaatsen. Er is niets terug te vinden over de breedte van zitplaatsen. U mag dit zelf bepalen. De bevestiging van de zitplaatsen dienen te voldoen aan de APK-regelgeving. Deze kunt u terugvinden op onze website.

Na het aanpassen van de auto dient u een afspraak te maken met een RDW-keuringsstation. De afspraak plannen kan online via onze website. De kosten voor de keuring bedragen maximaal circa 80,- euro

Nu heb ik hieronder de tekst gezet van de APK-regelgeving. Het lijkt mij dus geen probleem, maar wie weet hoe de tekst: "in gebruik genomen" wordt geïnterpreteerd. Heb iemand hierover gesproken en hij heeft onlangs een aantal auto's gekeurd gekregen met bankjes.

Artikel 5.2.46 zitplaatsen
1. Personenauto’s, in gebruik genomen na 19 oktober 2008, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op ambulances, personenauto’s ten dienste van de politie of brandweer en andere door Onze Minister aangewezen categorieën voertuigen ten dienste van de burgerbescherming of ordehandhaving en op zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.

3. De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed kunnen worden vergrendeld. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1 en 2 van toepassing.

Artikel 5.2.47 bescherming inzittenden

1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.

3. Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

4. Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.

5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.

6. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.
Tom.laura

Bericht door Tom.laura »

Het is gelukt ik heb nu 9 zitplaatsen op kenteken.

Vraag niet hoe. De keuringen bij de RDW is echt mensen werk.

Bij de eerste keuring had ik de bankjes met lange schroeven vast gezet. Helaas vond de keurmeester dit niet deugdelijk genoeg. Vervolgens heb ik gaten geboord en het vast gezet met een bout, na de opmerking: "het verdiend niet de schoonheidsprijs" was het toch geregeld.

Ik heb meteen een motorwissel doorgegeven van 2.5 N/A naar 200tdi, dit ging overigens zonder problemen. Ze controleerde nog wel een paar dingen waaronder de remmen dus zorg dat de boel op orde is.

De les die ik geleerd heb is dat je alles goed op orde moet hebben voordat je naar de RDW gaat. Dit scheelt uiteindelijk tijd en geld. Je hebt tenslotte niet altijd een makkelijke keurmeester.

groetjes Tom
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Zo zie je maar weer hoe willekeurig er gewerkt wordt. Toen ik mijn Engelse 110 ging laten keuren zaten er 5 zitplaatsen in die hij zo ook op kenteken wilde zetten. Toen ik vroeg of ik vijf minuten kreeg om er 9 zitplaatsen in te maken vond hij dat goed. Ik woon praktisch bij de RDW om de hoek, dus ben naar huis gereden, heb er twee bankjes letterlijk in gegooid en ben teruggegaan. De keurmeester zei, prima, dat zijn er 9.

groeten
Wim Janssen
Plaats reactie