123ignition geinstalleerd in Stage One

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Wijbrand Kolman

123ignition geinstalleerd in Stage One

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Vandaag zonder enig probleem een 123ignition elektronische ontsteking geinstalleerd in onze Stage One. Dat was een zeer bevredigend klusje, want na installatie, startte madam gelijk..!

Het was nog even puzzelen, want ik had vorige week in mijn enthousiasme "alvast" de oude verdeler eruit gehaald, maar was vergeten de stand van de rotor af te tekenen. Dus eerste het TDC opgezocht. Kon ik gelijk de markeringen op de krukaspoelie op de juiste stand controleren (en die was prima). Beetje gepiel met de olie-pomp-aandrijving in de juist stand zetten, zodat bij het plaatsen van de verdeler de boel netjes op elkaar schoof. Erg handig, die tips hier

Gelijk een nieuwe bobine geplaatst - dat was eigenlijk de aanleiding van de hele operatie, want ik had een tijdje geleden de schuifstekker-verbinding van de bobine afgebroken dus daar moest een nieuwe voor komen. En toen dacht ik, "Ach laat ik het gelijk goed doen".

Ik heb "curve" "B" gekozen om mee te beginnen. Die gaat uit van 5° vervroeging bij 0-1000rpm, 22° @ 2400rpm en 28° @ 4800rpm. Het leek me dat deze curve het meest lijkt op die in het werkplaatshandboek vermeld staat, maar ik weet het niet helemaal zeker. Daar moet ik nog mee puzzelen (wie heeft ook een 123 in zijn V8 en weet nog welke curve hij gekozen heeft? En hoe heb je die bepaald?)

Zoals gezegd, madam wilde gelijk starten en liep al vrij snel behoorlijk regelmatig. Hoewel de carburateur-afstelling nog wat werk vereist, kon zelfs met dit weer de choke er snel af. Bij een kort testritje had ik het idee dat ze soepeler loopt en vlot oppakt en doortrekt. Er is vast nog meer te halen...

Kortom, leuke klus, zonder gezeik onder het genot van een klein zonnetje.

Prettige jaarwisseling en een goed 2011 gewenst.

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Plaats reactie