koppakking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landstalker

koppakking

Bericht door Landstalker »

Kan iemand mij uitleggen waarom er verschillende diktes koppakkingen op de markt zijn voor een 200TDI?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Mark..
edmond

Re: koppakking

Bericht door edmond »

beste Mark,
oplossing is heel simpel.
Als je een kop laat vlakken dan haal je een beetje metaal van de kop af
om dit op te vangen zijn er diverse diktes van pakkingen te verkrijgen.
Reinoud 109

Re: koppakking

Bericht door Reinoud 109 »

Andere vraag welke hierbij hoort, wat is de origenele maat van een kop? Er zullen meer mensen zijn die een gebuikt blok kopen waarvan je niet weet hoe vaak die uit elkaar is geweest en hoeveel de kop al afgevlakt is..
paul be

Re: koppakking

Bericht door paul be »

het gaat over de stand van de zuigers in bovenste dode punt ten opzichte van de kop. men meet dus op de zuiger en op de kop het verschil in micrometers. Afhankelijk van de ruimte bepaalt men de benodigde dikte van de pakking.

zo zag ik het tenminste doen bij mijn blok, hopelijk zeg ik het juist en duidelijk.

defender 110 300TDi
Reinoud 109

Re: koppakking

Bericht door Reinoud 109 »

Ergens zit daar wel wat in, echter, de kop is aan de onderzijde vlak (bij een 200 tdi tenmisnte), en de kleppen liggen in de kop. Ik kan me niet voorstellen dat een 200tdi zo getuned is met de kleptiming dat hiervoor de laatste paar tienden van de koppakking nodig zijn.

Als alleen de kop gevlakt wordt en niet het blok, zou een dikkere pakking wat dat betrefd niet nodig zijn.

Toch?

Wie het weet, mag het zeggen.
paul be

Re: koppakking

Bericht door paul be »

ja als je dus een tiende mm van de kop af vlakt, komen de kleppen een stukje dichter bij de zuigers. Ik weet niet hoeveel ruimte daar is, maar moet de pakking dus beetje dunner zodat de zuiger de kleppen niet kan raken?
jan klevering

Re: koppakking

Bericht door jan klevering »

paul be Schreef:
-------------------------------------------------------
> ja als je dus een tiende mm van de kop af vlakt,
> komen de kleppen een stukje dichter bij de
> zuigers. Ik weet niet hoeveel ruimte daar is, maar
> moet de pakking dus beetje dunner zodat de zuiger
> de kleppen niet kan raken?


dan moet de pakking dus DIKKER zijn dan de oude
om meer ruimte te creeren
of eigenlijk de orginele afstand te creeren
Roy Bruurs

Re: koppakking

Bericht door Roy Bruurs »

Maar wat is origineel. de 1 gaat 2 of 3 of nul gaats?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('354080c05a78608942ef7a1c4d91efaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13333538, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
paul be

Re: koppakking

Bericht door paul be »

ja precies, sorry typfout is natuurlijk dikker.
jouke ruardy

Re: koppakking

Bericht door jouke ruardy »

ik weet niet hoe het bij landrover is maar bij volkswagen en opel en div.andere diesels
heeft het met de kh maat van de zuiger temaken de kh maat is een afkorting in zuigerland
of ter wel kompresie hoogte er zijn verschilde maten tekrijgen en dat heeft weer temaken hoe veel
de zuiger boven het blok uit komt en daar hoort dan weer de juiste pakking bij
het zal wel ergens in een boek staan hoe het zit bij landrover
en als de kop goed krom is dan moet je naar het vlakken voor de veilgheid
mischien iets dikker doen wand bij een diesel zitten de kleppen en zuiger het heel dicht bij elkaar

mvg jouke
Roy Bruurs

Re: koppakking

Bericht door Roy Bruurs »

Dit verhaal komt mij heel bekent voor. heb meen in ook zo'n uitleg gehad toen ik mijn koppakking moest vervangen. Kreeg toen ook het advies om voor de zekerheid mijn oude pakking mee te nemen om zo te kunnen zien (aan het aantal gaatjes) welke pakking ik moest hebben. Kopvlak verhaal kan niet want dan komen de zuigers nog steeds niet dichterbij. Dan zou je het onderblok moet vlakken.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bce96a62cee3fd8d639dbbea9dcb08d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13333670, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
jan klevering

Re: koppakking

Bericht door jan klevering »

normaal bij ons in de garage, is 0 gaten orgineel
hoe meer gaten dus te dikker,

wat is het kenteken van de auto mis kan ik het zien in de computer,

1166838571_5_NW9a.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('05b2b114da71c698420a273db8e76888', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.73%2F1166800001-1166850000%2F1166838501-1166838600%2F1166838571_5_NW9a.jpeg', 'http://94.100.121.73/1166800001-1166850000/1166838501-1166838600/1166838571_5_NW9a.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.73%2F1166800001-1166850000%2F1166838501-1166838600%2F1166838571_5_NW9a.jpeg', '', 13333678, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jouke ruardy

Re: koppakking

Bericht door jouke ruardy »

als je de kop vlakt dan komt de onder kant van de klep wel dichter op de zuiger te staan
om dat je wat materiaal van de kop weg slijpt met de vlakbank maar als hij niet heel krom
dan praat je mischien maar over een een paar honderste en de dikte in pakings zijn vaak
met 0.10 mm op lopent als ik het goed heb

mvg jouke
Dennis101

Re: koppakking

Bericht door Dennis101 »

Jouw uitleg is inderdaad het enige kloppende antwoord in deze posting en is ook van toepassing op de 200TDI.
Voor wie het interessant vindt is het uiteraard ook terug te lezen in het werkplaats handboek.

Dennis B
Roy Bruurs

Re: koppakking

Bericht door Roy Bruurs »

kleppen komen natuurlijk wel dichterbij maar de helekop zal niet dichterbij komen bedoelde ik. Tja of het veel uit zal maken voor de werking denk ik niet. Mijn kop is gevlakt met de 0 gaats pakking er tussen (zat er al tussen) en loopt nog steeds perfect.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11e23ed5b07c3b9babf98b90d3ae290c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13333768, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Dennis101

Re: koppakking

Bericht door Dennis101 »

De kleppen liggen 1 mm +/- 0,1 mm onder het oppervlakte van de cilinderkop en deze maat moet voor montage gecontroleerd worden, dus dit kan geen probleem opleveren.

Dennis B
Roelie

Re: koppakking

Bericht door Roelie »

Ja de hele kop komt toch dichter bij onderblok

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36ec194a5c0f215356126579c309746d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13333896, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Landstalker

Re: koppakking

Bericht door Landstalker »

Ik heb deze week de kop er af gehaald en er zat een driegaats koppakking in die bij de achterste cylinder was doorgeslagen naar de achterste stoterstang tunnel.
Als een eengats pakking standaard is zou dat dan betekenen dat de kop al meerdere keren gevlakt is? Lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Ik kan natuurlijk de veilige weg nemen en weer een 3 gaats koppakking plaatsen maar ik heb toch het idee dat een dikkere pakking eerder weer gaat lekken. Of heb ik dat mis?
Een dunnere ga ik zeker niet plaatsen voordat ik zeker weet dat het geen kwaad kan.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Mark..
Dennis101

Re: koppakking

Bericht door Dennis101 »

Je hebt geen andere keuze dan weer exact hetzelfde type koppakking te plaatsen.
In de posting van Jouke had je kunnen lezen wat daarvan de reden is en met het vlakken van de kop heeft het niets te maken.
Lees ook eens het werkplaats handboek.

Dennis B
Roy Bruurs

Re: koppakking

Bericht door Roy Bruurs »

idd dezelfde terugplaatsen je hebt geen keuze. Heeft met de cilinders te maken hoe hoog deze komen.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41dff1aab9c6c91f82d7be7dd995fa39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13336097, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Plaats reactie