Beste prikkers,
Ik ben nog steeds bezig met mijn disco automaat probleem .
Zoals voor heen al geschreven is de versnelbak olie ververst bij een garage en bij het ophalen kwam na 3 km opeens het controle waarschuwings licht op dat de bak overhit raakte .
Ik ben toen direct terug gegaan daar hebben wij samen de olie niveau nagekeken die bleek wat te laag dus is er nog bijgevoegd tevens heb ik nog alle versnellingen doorgelopen en bijgevuld .
Maar helaas bleef het waarschuwings licht branden .
De auto heb ik sind dien stilgezet maar bleef wel zoeken waar het probleem vandaan kon komen uit alle zekerheid heb ik nu om zeker te zijn dat de er de goede olie in zit de versnelbak olie afgetapt IK VERWACHTEN HIER ROND DE 8 TOT 10 LITER op te vangen wat schetst mijn verbazing dat er maar rond de 4.5 liter uit het karter kwam ,de auto stond recht op de grond ik heb zeker voor 3 uur gewacht voor dat ik de bak weg haalde ik dacht oke probleem opgelost ik ga de bak weer vullen met dextro 2 atf
Dus koop zoals staat geschreven in de vloeistof hoeveelheid 10 liter ,Na 5 liter begon het al behoorlijk uit de vul opening te lopen vreemd even gewacht en nog een halve liter er bij maar weer dus de motor gestart en alle versnellingen doorgelopen en tevens nog olie blijven bijvullen ,de motor nog evenen laten lopen maar de olie kwam er toch met een behoorlijke stroom uit ,dit wat laten verminderen en toen de afdop plug geplaast VREEMD DAT ER DUS MAAR 5.5 LITER INGAAT i.p.v 9.5 liter
Maar goed een proefritje gemaakt alle versnellingen werken naar behoren de kickdown werkt ook goed en na ong 6 km WEER het rodelicht van de temp versnel bak .
Thuis gekomen nogmaals de olie stroom gecontroleerd [vulgat] daar kwam nogsteeds genoeg uit
Toen ben ik de olietemp sensor gaan door meten de metingen waren als volgt
Contact aan [Warme] motor cont licht aan GEEN stroom op de draaden en motor uit gedaan er was wel weerstand te meten [op weerstandmeter] ,motor geheel laten afkoelen weer gemeten
Contact aan Contr licht uit STROOM OP DRADEN en weerstand gemeten
Dus het lijkt mij dat de temp sensor goed is ,de olie is op pijl maar er gaat niet volgens fabr geven hoeveelheid in
RA RA WAT KAN DIT ZIJN het contr licht gaat nu steeds sneller aan al bij 5 min stationair draaien
BEDANKT ALVAST VOOR JULLIE OPMERKINGEN OF SUGESTIES
Martijn b
oliezender-olieproblem
-
Benno
Re: oliezender-olieproblem
Als je niet weet wat je doet had je er beter af kunnen blijven. bij een automaat gaat er alleen als hij droog en leeg is (na revisie bv.) 9,5 liter in. In de leidingen naar de koeler en de koppelolmvormer blijft minimaal een liter of vijf zitten. die krijg je er dus niet uit. Als je de instructies had gelezen had je ook gezien dat je bij moet vullen wat afgetapt wordt, dit is meestal een kleine 5 liter.
Je hebt nu eerst alles te laag gehad, nu veel te vol. beiden zijn NIET goed voor een automaat. De automaten in een Disco zijn naar alle waarschijnlijkheid gewone ZFHP422 of 24 bakken. Deze moet je peilen met koude lopende motor in P nadat je door alle standen van de selector bent gelopen (en hem daar steeds een paar seconden in gehouden hebt).
Je kunt een automaat dus niet in zijn geheel in een keer verversen zonder kunstgrepen. Normale werkwijze:
Aftappen olie.
Verwijderen carter automaatbak
Verwisselen filter en O-ringen (let op , deze zijn heel belangrijk voor een goede werking van de bak)
terugplaatsen schoongemaakte carter (met evt. nieuwe pakking) en magneten erin
bijvullen met nieuwe Atf D2 olie, ongeveer net zoveel als afgetapt in stap 1
Starten, laten lopen door alle standen van de selector, in P zetten en peilen (met lopende motor)
Evt. bijvullen, let op 0,5 liter olie is al snel te veel bij bijvullen, het is geen motorblok
Controleren en rijden
Dit is een reguliere verversing. Soms wordt iets meer gedaan bv. twee keer verversen olie om meer schone olie effectief in de bak te krijgen (2 x 50% wissel is al 75%)
Losmaken slang automaatkoeler en hier een transparante slang op aansluiten. nu een maatje de auto laten starten en je zult zien dat er vieze olie uit de slang komt. Zodra er luchtbellen uit de slang komen motor uit en olie bijvullen tot peil. (zal ong. 2 liter zijn), procedure blijven herhalen tot er schone olie komt. (nu pomp je nl. de koppelomvormer leeg in de slang en er komt als het goed is alleen schone olie in.
succes,
Benno
Je controlelicht aan lijkt me eerder iets te zijn van luchtbellen in je koelcircuit waardoor er geen goede circulatie optreedt.
Je hebt nu eerst alles te laag gehad, nu veel te vol. beiden zijn NIET goed voor een automaat. De automaten in een Disco zijn naar alle waarschijnlijkheid gewone ZFHP422 of 24 bakken. Deze moet je peilen met koude lopende motor in P nadat je door alle standen van de selector bent gelopen (en hem daar steeds een paar seconden in gehouden hebt).
Je kunt een automaat dus niet in zijn geheel in een keer verversen zonder kunstgrepen. Normale werkwijze:
Aftappen olie.
Verwijderen carter automaatbak
Verwisselen filter en O-ringen (let op , deze zijn heel belangrijk voor een goede werking van de bak)
terugplaatsen schoongemaakte carter (met evt. nieuwe pakking) en magneten erin
bijvullen met nieuwe Atf D2 olie, ongeveer net zoveel als afgetapt in stap 1
Starten, laten lopen door alle standen van de selector, in P zetten en peilen (met lopende motor)
Evt. bijvullen, let op 0,5 liter olie is al snel te veel bij bijvullen, het is geen motorblok
Controleren en rijden
Dit is een reguliere verversing. Soms wordt iets meer gedaan bv. twee keer verversen olie om meer schone olie effectief in de bak te krijgen (2 x 50% wissel is al 75%)
Losmaken slang automaatkoeler en hier een transparante slang op aansluiten. nu een maatje de auto laten starten en je zult zien dat er vieze olie uit de slang komt. Zodra er luchtbellen uit de slang komen motor uit en olie bijvullen tot peil. (zal ong. 2 liter zijn), procedure blijven herhalen tot er schone olie komt. (nu pomp je nl. de koppelomvormer leeg in de slang en er komt als het goed is alleen schone olie in.
succes,
Benno
Je controlelicht aan lijkt me eerder iets te zijn van luchtbellen in je koelcircuit waardoor er geen goede circulatie optreedt.
-
Dennis101
Als je de automaat aftapt komt er omstreeks 4,5 liter uit, dus als je hem bijvult gaat er ook maar 4,5 liter in.
Bij het aftappen loopt lang niet alle olie eruit, dit is normaal.
Vervang eerst de temperatuurzender eens, want zoals jij hebt gemeten heeft weinig zin als je niet weet welke weerstandswaarde je moet vinden bij welke temperatuur.
Het lampje hoort pas te branden als de temperatuur ongeveer 125 grC bedraagt en en dooft weer als de temperatuur onder de omstreeks 85 grC zakt.
Dennis B
Bij het aftappen loopt lang niet alle olie eruit, dit is normaal.
Vervang eerst de temperatuurzender eens, want zoals jij hebt gemeten heeft weinig zin als je niet weet welke weerstandswaarde je moet vinden bij welke temperatuur.
Het lampje hoort pas te branden als de temperatuur ongeveer 125 grC bedraagt en en dooft weer als de temperatuur onder de omstreeks 85 grC zakt.
Dennis B
-
BEN110
de olie kan niet zo heet zijn na 5 minuten dus is de sensor niet goed meet de temperatuur met en externe meter
verder doet hij het wel goed neem ik aan
verder doet hij het wel goed neem ik aan