wel of geen diflock in de sneeuw
-
jacob
wel of geen diflock in de sneeuw
Hoi allemaal,
Hoe doen jullie dat in de sneeuw?
Het valt mij op de de defender stabieler word met de fiflock aan. wel dat als het echt glad is je de bochten met de diflock aan minder scherp kan sturen dan met de diflock uit.
Echter bij uit heeft hij eerder de nijging om achter uit te breken en een 360 te gaan maken.
bij op de motor remmen en bij remmen (tegen het blokeren heb zon versien zonder abs). dan remt hij ook weer beter met de diflock aan.
Maar dit stel ik vast op een verijsde parkeerplaats ( even weer oeffen voor de glade omstandigheden) echter in het verkeer weet ik het niet zo goed.
Daarnaast kan het ook wel eens komen door dat je wil dat die het beter doet zeg maar de mooie groenen landerover bril)
Want dat is het tweede punt. ik denk vaak dat ik met een landrover het beter doe in de sneeuw dan de meeste "gewoone"auto's
Maar ja dat is ook een gevoel want al die gewoone auto's komen ook gewoon thuis.
Dus doet onze landrover het gemiddelt nu beter of vinden wij dat hij het beter doet.
(In de alpen in het sneeuw kettingen verlicht op sommige wegen maar als je een 4x4 hebt mag je zo door rijden) Maakt dat 4x4 echt zo veel verschil op gladde onder grond?
groetjes jacob
Hoe doen jullie dat in de sneeuw?
Het valt mij op de de defender stabieler word met de fiflock aan. wel dat als het echt glad is je de bochten met de diflock aan minder scherp kan sturen dan met de diflock uit.
Echter bij uit heeft hij eerder de nijging om achter uit te breken en een 360 te gaan maken.
bij op de motor remmen en bij remmen (tegen het blokeren heb zon versien zonder abs). dan remt hij ook weer beter met de diflock aan.
Maar dit stel ik vast op een verijsde parkeerplaats ( even weer oeffen voor de glade omstandigheden) echter in het verkeer weet ik het niet zo goed.
Daarnaast kan het ook wel eens komen door dat je wil dat die het beter doet zeg maar de mooie groenen landerover bril)
Want dat is het tweede punt. ik denk vaak dat ik met een landrover het beter doe in de sneeuw dan de meeste "gewoone"auto's
Maar ja dat is ook een gevoel want al die gewoone auto's komen ook gewoon thuis.
Dus doet onze landrover het gemiddelt nu beter of vinden wij dat hij het beter doet.
(In de alpen in het sneeuw kettingen verlicht op sommige wegen maar als je een 4x4 hebt mag je zo door rijden) Maakt dat 4x4 echt zo veel verschil op gladde onder grond?
groetjes jacob
-
Marc-my-Words
Re: wel of geen diflock in de sneeuw
Jacob,
Zoals altijd: het is genuanceerd.
Als de DiffLock ervoor zorgt dat je zwaarder stuurt dan is er kennelijk nogal wat grip en dan is het maar de vraag of je de DiffLock moet inzetten.
Als je goede winterse banden hebt dan is de 4x4 eigenlijk in de meeste gevallen genoeg. En uit ervaring op sneeuwrijke hellingen: met de 4x4 en goede banden kom je in de meeste gevallen minstens zo ver als een 2 wiel aangedreven auto met kettingen, althans helling-op, helling af is een ander verhaal: je hebt dan alsnog je kettingen nodig.
In de sneeuw zet ik eigenlijk alleen de Diff-Lock in als ik veel tractie nodig heb, of een erg gliberige helling af ga. Mijn ervaring is dat het beter stuurt zonder als met -- je schrijft over achter uitbreken zonder, dat verbaast mij, want volgens het boekje is het eerder omgekeerd: misschien is het zo glad dat je sowieso heel weinig grip hebt (of je banden zijn niet ideaal). Diff-Lock heeft naast allerlei pluspunten ook een minpunt: je achterwielen duwen (behalve op het rechte eind) iets teveel dus als je weinig koersvast glibbert wordt dat met Diff-Lock niet beter.
Marc
Zoals altijd: het is genuanceerd.
Als de DiffLock ervoor zorgt dat je zwaarder stuurt dan is er kennelijk nogal wat grip en dan is het maar de vraag of je de DiffLock moet inzetten.
Als je goede winterse banden hebt dan is de 4x4 eigenlijk in de meeste gevallen genoeg. En uit ervaring op sneeuwrijke hellingen: met de 4x4 en goede banden kom je in de meeste gevallen minstens zo ver als een 2 wiel aangedreven auto met kettingen, althans helling-op, helling af is een ander verhaal: je hebt dan alsnog je kettingen nodig.
In de sneeuw zet ik eigenlijk alleen de Diff-Lock in als ik veel tractie nodig heb, of een erg gliberige helling af ga. Mijn ervaring is dat het beter stuurt zonder als met -- je schrijft over achter uitbreken zonder, dat verbaast mij, want volgens het boekje is het eerder omgekeerd: misschien is het zo glad dat je sowieso heel weinig grip hebt (of je banden zijn niet ideaal). Diff-Lock heeft naast allerlei pluspunten ook een minpunt: je achterwielen duwen (behalve op het rechte eind) iets teveel dus als je weinig koersvast glibbert wordt dat met Diff-Lock niet beter.
Marc
-
vossehoff
Vergeet niet dat gewicht ook nog wel eens een voordeel wil opleveren in de sneeuw (een lichte auto glijd sneller) en laten landrovers nou toevallig een stuk zwaarder zijn dan de gemiddelde personen auto (en in veel gevallen ook nog permanent 4x4) ... tsja, dan is het logisch dat ze het beter doen.
Difflock helpt vooral bij het sturen als de weg glad is, in het andere geval sta je gewoon spanning op te bouwen in je aandrijflijn. Remmen gaat trouwens nooit beter in zijn 4x4, daar spelen factoren als banden, gewicht en snelheid juist mee (maar niet je aandrijving).
gr Niels
Difflock helpt vooral bij het sturen als de weg glad is, in het andere geval sta je gewoon spanning op te bouwen in je aandrijflijn. Remmen gaat trouwens nooit beter in zijn 4x4, daar spelen factoren als banden, gewicht en snelheid juist mee (maar niet je aandrijving).
gr Niels
-
Marc-my-Words
vossehoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergeet niet dat gewicht ook nog wel eens een
> voordeel wil opleveren in de sneeuw (een lichte
> auto glijd sneller) en laten landrovers nou
> toevallig een stuk zwaarder zijn dan de gemiddelde
> personen auto (en in veel gevallen ook nog
> permanent 4x4) ... tsja, dan is het logisch dat ze
> het beter doen.
>
> Difflock helpt vooral bij het sturen als de weg
> glad is, in het andere geval sta je gewoon
> spanning op te bouwen in je aandrijflijn. Remmen
> gaat trouwens nooit beter in zijn 4x4, daar spelen
> factoren als banden, gewicht en snelheid juist mee
> (maar niet je aandrijving).
>
> gr Niels
Gewicht en glijden - dat klopt, maar let wel: je doet echter weer een boel van deze winst te niet met dikke banden.
Mbt Diff-Lock en sturen: Diff-Lock duwt je de bocht om, zonder Diff-Lock moeten de voorwielen je de bocht om trekken, dat kan verrassend (letterlijk) veel uitmaken op een glibberige helling.
Mbt DiffLock en remmen: met name helling-af kan Diff-Lock helpen omdat de voor en achteras even snel draaien je hebt dus - ook zonder ABS - een zekere "anti-blokeer-hulp", het is wat behelpen maar zonder kan je met name op zo'n echt glibberige helling net iets meer controle houden.
Marc
> Vergeet niet dat gewicht ook nog wel eens een
> voordeel wil opleveren in de sneeuw (een lichte
> auto glijd sneller) en laten landrovers nou
> toevallig een stuk zwaarder zijn dan de gemiddelde
> personen auto (en in veel gevallen ook nog
> permanent 4x4) ... tsja, dan is het logisch dat ze
> het beter doen.
>
> Difflock helpt vooral bij het sturen als de weg
> glad is, in het andere geval sta je gewoon
> spanning op te bouwen in je aandrijflijn. Remmen
> gaat trouwens nooit beter in zijn 4x4, daar spelen
> factoren als banden, gewicht en snelheid juist mee
> (maar niet je aandrijving).
>
> gr Niels
Gewicht en glijden - dat klopt, maar let wel: je doet echter weer een boel van deze winst te niet met dikke banden.
Mbt Diff-Lock en sturen: Diff-Lock duwt je de bocht om, zonder Diff-Lock moeten de voorwielen je de bocht om trekken, dat kan verrassend (letterlijk) veel uitmaken op een glibberige helling.
Mbt DiffLock en remmen: met name helling-af kan Diff-Lock helpen omdat de voor en achteras even snel draaien je hebt dus - ook zonder ABS - een zekere "anti-blokeer-hulp", het is wat behelpen maar zonder kan je met name op zo'n echt glibberige helling net iets meer controle houden.
Marc
-
vossehoff
Dat difflock remverhaal had ik op die manier nog niet bij stil gestaan.
Wat betreft die hellingen ... die hebben we hier in het hoge Noorden niet (maar wat je zegt klopt idd).
gr Niels
Wat betreft die hellingen ... die hebben we hier in het hoge Noorden niet (maar wat je zegt klopt idd).
gr Niels
-
Bart van Dessel
Allerbelangrijkste is goede winterbanden, M+S op de band zegt weinig tot niets, dat mag iedere fabrikant op z'n band plakken. Maar met echt goede winterbanden voel je een wereld van verschil. Ik rij zelf op General Grabber AT2 en dat is gewoon dolle pret in de sneeuw, echt goede grip. Ik rij met een Borg Warner tussenbak en die heeft een steepje voor in de winter tov de sperbare LT230.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
herman-lux
ik rijd zonder maar wel verder voorruitkijkend en denken als bij normaal weer.
zoals al geschreven, maken de banden het verschil uit.
herman
zoals al geschreven, maken de banden het verschil uit.
herman
-
Puffino
Als je zo goed het verschil voelt en eerder dreigt uit te breken, dan rijd je toch te hard.
Met of zonder (waarom zou je inschakelen? Want op het moment dat je de sneeuw verlaat moet ie dus sowieso uit, en dan moet je eigenlijk even stoppen, doe je dat dan ook?) zou niet uit mogen maken, behalve bij extremere stukken, en dan geloof ik wel dat het altijd beter is difflock AAN te zetten.
En ABS is alleen een hulpmiddel, als je normaal relaxed remt, zoals hoort met sneeuw/galdheid, zou je ook geeen problemen mogen krijgen. Houdt afstand, rem op tijd, kijk goed vooruit wat je tegen gaat komen, dan is er niks aan de hand. Met en zonder difflock.
Met winterbanden wordt alleen je reserve een ENORM stuk groter. Dat zeker (wat ben ik blij met die dingen!)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Met of zonder (waarom zou je inschakelen? Want op het moment dat je de sneeuw verlaat moet ie dus sowieso uit, en dan moet je eigenlijk even stoppen, doe je dat dan ook?) zou niet uit mogen maken, behalve bij extremere stukken, en dan geloof ik wel dat het altijd beter is difflock AAN te zetten.
En ABS is alleen een hulpmiddel, als je normaal relaxed remt, zoals hoort met sneeuw/galdheid, zou je ook geeen problemen mogen krijgen. Houdt afstand, rem op tijd, kijk goed vooruit wat je tegen gaat komen, dan is er niks aan de hand. Met en zonder difflock.
Met winterbanden wordt alleen je reserve een ENORM stuk groter. Dat zeker (wat ben ik blij met die dingen!)
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
sander
heb wel geen diflock maar hoe zit dat met 4 x 4 aanzetten
heb zelf een lightweight en is het nu verstandig om bij sneeuw en gladheid je
4 hoog aan te zetten
heb het gister ff geprobeerd en ik rij een stuk makkelijker weg
dat ik ook wel logisch maar draait dan niet alles in de soep ?
heb zelf een lightweight en is het nu verstandig om bij sneeuw en gladheid je
4 hoog aan te zetten
heb het gister ff geprobeerd en ik rij een stuk makkelijker weg
dat ik ook wel logisch maar draait dan niet alles in de soep ?
-
vossehoff
Als je met je Lightweight op stroef asfalt rijd draai je alles in de soep. Zolang er ijs ligt is er geen probleem.
gr Niels
gr Niels
-
herman-lux
mijn serie loopt in de winter, overal waar sneeuw ligt, altijd in 4x4 hoog, rijdt een stuk fijner in de heuvels.
herman
herman
-
Ex-fietser
Het is zoals met alles. Gewoon met beleid en nadenken. Ik heb bij dit soort weer mijn vrijloop naven niet in de vrijloop staan. Ik kan dus gewoon altijd 4x4 bijzetten als het nodig is. Bij mij in de straat is het echt spekglad en daar zet ik dus 4x4 bij. Als ik wijk uit ben is daar wel geveegt en is de weg gewoon schoon. Daar zet ik 4x4 gewoon weer uit. Maar als er verse sneeuw valt/ligt zet ik gewoon 4x4 bij. Dat gaat al jaren goed. Op deze manier rijdt het ook het prettigst. Zo'n moeite is het nu ook weer niet om het aan of uit te zetten. In bochten en bij stoplichten sta je meestal toch even stil. En dan kun je mooi een ram op de gele knop geven of even de rode heen en weer halen.
Arnold.
Arnold.
-
sander
ok thx ik d8 al zo iets maar toch fijn om bevestiging te krijgen
vossehoff Schreef:
> Als je met je Lightweight op stroef asfalt rijd
> draai je alles in de soep. Zolang er ijs ligt is
> er geen probleem.
>
> gr Niels
vossehoff Schreef:
> Als je met je Lightweight op stroef asfalt rijd
> draai je alles in de soep. Zolang er ijs ligt is
> er geen probleem.
>
> gr Niels
-
sander
Ex-fietser Schreef:
> Het is zoals met alles. Gewoon met beleid en
> nadenken. Ik heb bij dit soort weer mijn vrijloop
> naven niet in de vrijloop staan. Ik kan dus gewoon
> altijd 4x4 bijzetten als het nodig is. Bij mij in
> de straat is het echt spekglad en daar zet ik dus
> 4x4 bij. Als ik wijk uit ben is daar wel geveegt
> en is de weg gewoon schoon. Daar zet ik 4x4 gewoon
> weer uit. Maar als er verse sneeuw valt/ligt zet
> ik gewoon 4x4 bij. Dat gaat al jaren goed. Op deze
> manier rijdt het ook het prettigst. Zo'n moeite is
> het nu ook weer niet om het aan of uit te zetten.
> In bochten en bij stoplichten sta je meestal toch
> even stil. En dan kun je mooi een ram op de gele
> knop geven of even de rode heen en weer halen.
>
> Arnold.
-
Pieter (pjotr)
Een series is het mooist als je de 4x4 uit laat. Ik heb maandag een leuk stuk in de sneeuw gereden en met je gaspedaal kan je dan ook erg goed sturen! Gewoon de kont omgooien en zijwaarts de bocht door (waar het kan) met een smile van oor tot oor. Ik merk wel dat je met 4x4 (difflock) meer controle en grip hebt.
Groeten Pieter
Series IIA 88" bouwjaar 1966
www.pieterbaart.fotopic.net
Groeten Pieter
Series IIA 88" bouwjaar 1966
www.pieterbaart.fotopic.net
-
Bram109
Maar daarvoor hoeft het niet te sneeuwen hoor.....
Bram.
Bram.
-
Exfietser
Yep, mee eens.
Weer in de kuil 1 januari? Kan ik zien of mijn series 2a heel veel anders is als die van jou.
Arnold.
Weer in de kuil 1 januari? Kan ik zien of mijn series 2a heel veel anders is als die van jou.
Arnold.
-
ToyRoverlander
De achterwielaandrijving van de 109 is hier echt dikke pret , sturen met het gaspedaal . En als ie iets te ver uitbreekt gauw in 4x4 zetten en gas erop, trekt ie em meteen recht , dan gauw 4x4 weer uit (ik kan dat lekker rijdend) en huppakee volgende bocht.
Je merkt wel een fiks verschil overigens, in achterwielaandrijving hoef ik het gas maar aan te tikken voor wielspin, en in 4x4 moet je toch aardig wat meer gasgeven. Maar vanaf 1000toeren in de 3 is het blij dat ik glij .... wel oppassen dus dat dat alleen gebeurd als het KAN.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Je merkt wel een fiks verschil overigens, in achterwielaandrijving hoef ik het gas maar aan te tikken voor wielspin, en in 4x4 moet je toch aardig wat meer gasgeven. Maar vanaf 1000toeren in de 3 is het blij dat ik glij .... wel oppassen dus dat dat alleen gebeurd als het KAN.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
-
sjorsboomschors/aka/PP
ik vraag me dus nu af of Diff-lock ook op hoog kan??
heb tot nu toe alleen maar met Diff=lock in laag gereden, off road.
welliswaar heb ik permanent 4x4, en met deze sneeuw tot nu toe alleen nog maar "gewoon"in 4x4 hoog gereden, maar als ik problemen krijg met sturen/slippen enz. kan ik dus ook in hoog diff-lock aanzetten?
OT(BMW E23 rijden met sneeuw is BTW geweldig!!!!!!!!,
megadrift!!)
heb tot nu toe alleen maar met Diff=lock in laag gereden, off road.
welliswaar heb ik permanent 4x4, en met deze sneeuw tot nu toe alleen nog maar "gewoon"in 4x4 hoog gereden, maar als ik problemen krijg met sturen/slippen enz. kan ik dus ook in hoog diff-lock aanzetten?
OT(BMW E23 rijden met sneeuw is BTW geweldig!!!!!!!!,
megadrift!!)
-
ToyRoverlander
Jup, je kan ook in hoog met difflock rijden. Je draaicirkel kan wat groter worden maar je gaat minder snel haaks bochten door (voor als je dat voor de verandering eens een keer niet wilt ). Maar dus wel alleen als het glad is, zodra er weer fatsoenlijke grip is, waar gestrooid is bijvoorbeeld, dan difflock weer uitzetten.
Trouwens, er zat iemand te roepen hier dat je stil moest staan voor difflock in of uit schakelen? Dat is niet zo, rijdend, met elke snelheid kun je difflock in en uitschakelen. Je moet alleen zorgen dat je geen wielspin hebt als je hem in/uitzet. Dus niet volgas en de difflock erop douwen dus.
(EDIT: vergeten te zeggen, koppeling hoef je niet te gebruiken hierbij)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2010 21:38 door ToyRoverlander.
Trouwens, er zat iemand te roepen hier dat je stil moest staan voor difflock in of uit schakelen? Dat is niet zo, rijdend, met elke snelheid kun je difflock in en uitschakelen. Je moet alleen zorgen dat je geen wielspin hebt als je hem in/uitzet. Dus niet volgas en de difflock erop douwen dus.
(EDIT: vergeten te zeggen, koppeling hoef je niet te gebruiken hierbij)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2010 21:38 door ToyRoverlander.
-
Marc-my-Words
ToyRoverlander Schreef:
> Jup, je kan ook in hoog met difflock rijden. Je
> draaicirkel kan wat groter worden maar je gaat
> minder snel haaks bochten door (voor als je dat
> voor de verandering eens een keer niet wilt ).
> Maar dus wel alleen als het glad is, zodra er weer
> fatsoenlijke grip is, waar gestrooid is
> bijvoorbeeld, dan difflock weer uitzetten.
>
> Trouwens, er zat iemand te roepen hier dat je stil
> moest staan voor difflock in of uit schakelen? Dat
> is niet zo, rijdend, met elke snelheid kun je
> difflock in en uitschakelen. Je moet alleen zorgen
> dat je geen wielspin hebt als je hem in/uitzet.
> Dus niet volgas en de difflock erop douwen dus.
> (EDIT: vergeten te zeggen, koppeling hoef je niet
> te gebruiken hierbij)
De koppeling helpt wel, met name bij het uitschakelen. Heel snel komt er toch minstens ietsje spanning op een en ander (DiffLock "stuurt" immers de kracht naar de as die grip heeft, dus per definitie is een en ander niet spanning-vrij). Bij het uitschakelen blijft het Lock dus soms even hangen, even laten rollen in z'n vrij helpt dan, of desnoods met twee wielen over een iets minder-grip-gevend oppervlak.
En dus in ieder geval nooit pas inschakelen als je denk "ohhh dat gaat mis", en er een enorme wielspin optreedt. Dat heet dan een verspanende bewerking en daarna werkt DiffLock dus nooit meer. In zo'n "ohhh" moment wel ontkoppelen DiffLock-en en voorzichtig hopen dat je alsnog ermee wegkomt.
Marc
PS Ik ben niet per se uit op het zoeken van de grenzen van de grip etc. maar ik ben in voorkomende gevallen niet zo optimistisch over het stuurgedrag met DiffLock. Als het echt glibberig is dan zijn die star doorduwende achterwielen geen garantie voor een betrouwbare stuur-response. Wat je kan krijgen is voorwielen die eerst weinig naar het stuur luisteren - want glibberig en rechtuit duwende achterwielen - daarna als het stuur wel wat doet een de bocht om duwen van die achterwielen - want zodra je de bocht omgaat rijden de achterwielen een kortere weg, de wielen draaien wel alsof ze de langere weg willen rijden. Netto krijg je een gevoel alsof ineens je achterwielen meesturen, je moet dus de auto ook weer tijdig rechttrekken. Nu moet ik wel zeggen: zonder Diff-Lock is het dan ook verrassend want dan weet je nog minder wat de wielen gaan doen aan tractie.
> Jup, je kan ook in hoog met difflock rijden. Je
> draaicirkel kan wat groter worden maar je gaat
> minder snel haaks bochten door (voor als je dat
> voor de verandering eens een keer niet wilt ).
> Maar dus wel alleen als het glad is, zodra er weer
> fatsoenlijke grip is, waar gestrooid is
> bijvoorbeeld, dan difflock weer uitzetten.
>
> Trouwens, er zat iemand te roepen hier dat je stil
> moest staan voor difflock in of uit schakelen? Dat
> is niet zo, rijdend, met elke snelheid kun je
> difflock in en uitschakelen. Je moet alleen zorgen
> dat je geen wielspin hebt als je hem in/uitzet.
> Dus niet volgas en de difflock erop douwen dus.
> (EDIT: vergeten te zeggen, koppeling hoef je niet
> te gebruiken hierbij)
De koppeling helpt wel, met name bij het uitschakelen. Heel snel komt er toch minstens ietsje spanning op een en ander (DiffLock "stuurt" immers de kracht naar de as die grip heeft, dus per definitie is een en ander niet spanning-vrij). Bij het uitschakelen blijft het Lock dus soms even hangen, even laten rollen in z'n vrij helpt dan, of desnoods met twee wielen over een iets minder-grip-gevend oppervlak.
En dus in ieder geval nooit pas inschakelen als je denk "ohhh dat gaat mis", en er een enorme wielspin optreedt. Dat heet dan een verspanende bewerking en daarna werkt DiffLock dus nooit meer. In zo'n "ohhh" moment wel ontkoppelen DiffLock-en en voorzichtig hopen dat je alsnog ermee wegkomt.
Marc
PS Ik ben niet per se uit op het zoeken van de grenzen van de grip etc. maar ik ben in voorkomende gevallen niet zo optimistisch over het stuurgedrag met DiffLock. Als het echt glibberig is dan zijn die star doorduwende achterwielen geen garantie voor een betrouwbare stuur-response. Wat je kan krijgen is voorwielen die eerst weinig naar het stuur luisteren - want glibberig en rechtuit duwende achterwielen - daarna als het stuur wel wat doet een de bocht om duwen van die achterwielen - want zodra je de bocht omgaat rijden de achterwielen een kortere weg, de wielen draaien wel alsof ze de langere weg willen rijden. Netto krijg je een gevoel alsof ineens je achterwielen meesturen, je moet dus de auto ook weer tijdig rechttrekken. Nu moet ik wel zeggen: zonder Diff-Lock is het dan ook verrassend want dan weet je nog minder wat de wielen gaan doen aan tractie.