Zwabberende wielen
Zwabberende wielen
Hallo,
Even een vraag. Sinds een tijdje rijd ik met zwabberende voorwielen op mijn Range Rover uit 1992. Dus van het weekend de boel aangepakt. Wiellagers, stuurstangen, bekrachtigd stuurhuis (zat spelling op) vervangen en de boel uitgelijnd. De banden en velgen heb ik een maand geleden gebalanceerd (GG AT2 met modulair velgen). Vanochtend rijd ik naar mijn werk en heb exact dezelfde problemen bij een kruissnelheid van 75-80. Door onbalans in de wielen schudt het stuur bijna uit mijn handen.
Rara, wat kan het nu nog zijn. Ik moet erbij zeggen dat ik die grove banden nu een ruim jaar heb en sindsdien speelt dit probleem op. Toch te grove banden?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Grtz
Maarten
Even een vraag. Sinds een tijdje rijd ik met zwabberende voorwielen op mijn Range Rover uit 1992. Dus van het weekend de boel aangepakt. Wiellagers, stuurstangen, bekrachtigd stuurhuis (zat spelling op) vervangen en de boel uitgelijnd. De banden en velgen heb ik een maand geleden gebalanceerd (GG AT2 met modulair velgen). Vanochtend rijd ik naar mijn werk en heb exact dezelfde problemen bij een kruissnelheid van 75-80. Door onbalans in de wielen schudt het stuur bijna uit mijn handen.
Rara, wat kan het nu nog zijn. Ik moet erbij zeggen dat ik die grove banden nu een ruim jaar heb en sindsdien speelt dit probleem op. Toch te grove banden?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Grtz
Maarten
Re: Zwabberende wielen
Voor spanning van je swivels? Die chromen bollen waar je voor wielen op draaien, als deze voor spanning te laag is gaat je auto ook zwabberen.
Gr Jan
Gr Jan
Re: Zwabberende wielen
Snelheid waarop dit optreedt doet vermoeden dat dit BINGO is.
Inderdaad, voorspanning van je swivels. Die is te laag en moet dus omhoog, zodat je wielen wat stroever sturen. Hoe je dta moet doen staat in je handboek, en anders is hier ERG veel over geschreven op dit bord.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Inderdaad, voorspanning van je swivels. Die is te laag en moet dus omhoog, zodat je wielen wat stroever sturen. Hoe je dta moet doen staat in je handboek, en anders is hier ERG veel over geschreven op dit bord.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Zwabberende wielen
Death Wobble is geloof ik de engelse benaming voor dit. Hoogst waarschijnlijk idd te veel speling op je swiffels. Stuurdemper kan het ook nog wel eens zijn, maar swiffels sowieso checken. Op dit forum staat er veel over geschreven. Enkele internationale sites hebben met foto;s een heel stappenplan hoe je het moet verhelpen.
Succes
Succes
Re: Zwabberende wielen
Stuurdemper is slechts 3e keus. In principe moet het zelfs goed gaan zonder de stuurdemper die eigenlijk alleen het comfort dient.
Re: Zwabberende wielen
Demper DEMPT alleen trilling die er al is.
Ik DENK dat ie ook de uitgaande as van je stuurhuis spaart overigens.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik DENK dat ie ook de uitgaande as van je stuurhuis spaart overigens.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Zwabberende wielen
Ik rij al jeren zonder de demper (wel een 109) en dit geeft op de weg geen probleem.
Idd de swivels (fuse) nakijken zullen wel te los staan en mogelijk versleten.
Je kan in ieder geval al de vertikale speling op het wiel controleren en voelen.Als deze speling er op zit weet je dat daar al een probleem zit.Zijn al je kogels wel goed?
Heb zelf een 109 dus weet niet hoe het zit bij een RR
Dirk109
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2010 20:19 door Dirk109.
Idd de swivels (fuse) nakijken zullen wel te los staan en mogelijk versleten.
Je kan in ieder geval al de vertikale speling op het wiel controleren en voelen.Als deze speling er op zit weet je dat daar al een probleem zit.Zijn al je kogels wel goed?
Heb zelf een 109 dus weet niet hoe het zit bij een RR
Dirk109
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2010 20:19 door Dirk109.
Re: Zwabberende wielen
Dat is het dus. Ik heb alles vervangen, kogels ook. Er zit geen voelbare spelling meer op de banden. Naar mijn idee ook geen verticale spelling.
Ben idd nog wat lijntjes gaan zoeken over de wobble, te weinig voorspanning. Kan nog even geen duidelijk omschrijving vinden om het controleren en te verhelpen. Dus als iemand deze zo voor het oprapen heeft, graag even posten. Alvast bedankt!!
Ben idd nog wat lijntjes gaan zoeken over de wobble, te weinig voorspanning. Kan nog even geen duidelijk omschrijving vinden om het controleren en te verhelpen. Dus als iemand deze zo voor het oprapen heeft, graag even posten. Alvast bedankt!!
Re: Zwabberende wielen
Hoi Maarten,
Heb je eens gekeken of je geen "hoogslag" in de banden hebt. Vooras "opbokken", een voorwerp als referentie voor het wiel zetten en van een vast punt de afstand van de band tot het referentiepunt meten.
De band dan steeds onder een hoek van 45 graden verder draaien en weer meten. Als je meer dan 3mm verschil hebt, heb je al grote kans dat het daarvan afkomstig is. Meet dit in het midden van het profiel, aan de binnen en aan de buitenkant.
Is je vooras trouwens goed uitgelijnd? en ik hoop niet dat je ongemerkt (en met een defect lampje) de sper hebt ingeschakeld.
Als je aan andere LaRo rijden in de buurt hebt, verwissel de voorbanden eens en maak een proefrit. Heb je niemand in de buurt, wissel eens voor met achter.
Succes,
Jos
Heb je eens gekeken of je geen "hoogslag" in de banden hebt. Vooras "opbokken", een voorwerp als referentie voor het wiel zetten en van een vast punt de afstand van de band tot het referentiepunt meten.
De band dan steeds onder een hoek van 45 graden verder draaien en weer meten. Als je meer dan 3mm verschil hebt, heb je al grote kans dat het daarvan afkomstig is. Meet dit in het midden van het profiel, aan de binnen en aan de buitenkant.
Is je vooras trouwens goed uitgelijnd? en ik hoop niet dat je ongemerkt (en met een defect lampje) de sper hebt ingeschakeld.
Als je aan andere LaRo rijden in de buurt hebt, verwissel de voorbanden eens en maak een proefrit. Heb je niemand in de buurt, wissel eens voor met achter.
Succes,
Jos
Re: Zwabberende wielen
Modular velgen en ook de mangels komen vaak uit de fabriek al vierkant of krom, heeft een of meerdere band velg combinaties niet veel hoogte slag of zijdelingse slag?
Het stellen van je fusee's staat in je wp handboek, deze kun je op cd kopen in de prikkers winkel.
het stellen gaat middels chims onder de fusee pennen, het kan ook zijn dat de conische lagers te ver heen zijn, hiervoor moeten de fusees even gedemonteerd worden. om het geheel te doen ben je er een zaterdagje mee zoet op je gemak werkend en met onderdelen op voorraad.
enkel het verwijderen van een schim is iets minder werk, maar neet evengoed een uurtje per kant in beslag.
je hebt in iedere geval een veer unster 0>5 KG ( de waarde ligt ergens rond te twee kilo) en een moment sleutel.
Groetjes Andrew
Het stellen van je fusee's staat in je wp handboek, deze kun je op cd kopen in de prikkers winkel.
het stellen gaat middels chims onder de fusee pennen, het kan ook zijn dat de conische lagers te ver heen zijn, hiervoor moeten de fusees even gedemonteerd worden. om het geheel te doen ben je er een zaterdagje mee zoet op je gemak werkend en met onderdelen op voorraad.
enkel het verwijderen van een schim is iets minder werk, maar neet evengoed een uurtje per kant in beslag.
je hebt in iedere geval een veer unster 0>5 KG ( de waarde ligt ergens rond te twee kilo) en een moment sleutel.
Groetjes Andrew
Re: Zwabberende wielen
Het is inderdaad niet moeilijk. Even de boeken in en een unster halen. Succes en horen we het resultaat?
Mvg Jan
Mvg Jan
Re: Zwabberende wielen
Ik weet niet precies hoe het met een RR werkt maar als het hetzelfde is als de serie
zal je ook je kering moeten verwijderen anders kan je nooit goed afstellen met een veer unster.
Dirk 109
zal je ook je kering moeten verwijderen anders kan je nooit goed afstellen met een veer unster.
Dirk 109
Re: Zwabberende wielen
Ik heb voor de veilige weg gekozen en mijn auto weggebracht naar Aad Koene. Ik had geen zin om in de sneeuw en kou te gaan etteren en er moest toch nog ook een APK gebeuren.
Aad heeft alles nagelopen en uiteindelijk bleken de bussen van Panhardstang te zijn versleten. Dit veroorzaakte het zwabberen van de wielen. De voorspanning bleek in orde te zijn. Alles lijkt nu weer in orde te zijn. Ik ga weer lekker toeren, zeker even genieten van deze sneeuw.
grtz
Maarten
Aad heeft alles nagelopen en uiteindelijk bleken de bussen van Panhardstang te zijn versleten. Dit veroorzaakte het zwabberen van de wielen. De voorspanning bleek in orde te zijn. Alles lijkt nu weer in orde te zijn. Ik ga weer lekker toeren, zeker even genieten van deze sneeuw.
grtz
Maarten
Re: Zwabberende wielen
Dat is mooi dan gebruik hem waar hij voor gemaakt is dan! Veel plezier en succes!
Dirk 109
Dirk 109
Re: Zwabberende wielen
Dat zwabberen (Death Wobble) is om helemaal wanhopig van te worden. Het begon spontaan in een snel genomen bocht naar links en stopte pas na afremmen tot onder de 40 km/u.
Vanaf die eerste keer begon het soms spontaan óók bij rechtuitrijden; doodeng.
Inmiddels àlles eraan gedaan: wielen gebalanceerd; leek nòg erger te worden. Stuurhuis afgesteld en pitmanarm vastgedraaid; scheelde nièts.
Fusees strakker gezet; leek nòg erger te worden.
Toen wiellagers afgesteld, stuurkogels vervangen, Panhardstangrubbers en "hockeystickrubbers vernieuwd; probleem werd spectakulair erger.
Ten einde raad een tweede stuurdemper gemonteerd op de voorste spoorstang, dikkere achterste spoorstang geconstrueerd en nu is het probleem verminderd, maar zéker nog niet over.
Volgens Ter Horst moet gewoon de complete vooras vervangen worden, maar behalve de bronzen bussen waarin de homokyneetkoppellingen draaien en de homokyneten zelf heb ik zo'n beetje àlles vervangen wat te vervangen is...
Ooit heb ik de auto verhoogd door 8 cm bussen onder de veren te zetten en om de vermindering van Caster te compenseren, heb ik de fuseestukken naar achteren gedraaid door er vóór de bestaande 6 boutgaatjes 6 nieuwe gaatjes voor te boren. Dit kwam de hoek die de spoorstang maakte alleen maar ten goede en ik heb in deze hoedanigheid jaren probleemloos gereden.
Ik vraag mij nu werkelijk af wat het zwabberen veroorzaakt en wat de remedie is, want je bent zowat in staat de "rode haan" eraan te laten "sleutelen"...
Voor eventuele suggesties (andere dan hierboven omschreven) houd ik mij aanbevolen.
Vriendelijke groet, Adriaan (bruynzeel4boats@hotmail.com)
Vanaf die eerste keer begon het soms spontaan óók bij rechtuitrijden; doodeng.
Inmiddels àlles eraan gedaan: wielen gebalanceerd; leek nòg erger te worden. Stuurhuis afgesteld en pitmanarm vastgedraaid; scheelde nièts.
Fusees strakker gezet; leek nòg erger te worden.
Toen wiellagers afgesteld, stuurkogels vervangen, Panhardstangrubbers en "hockeystickrubbers vernieuwd; probleem werd spectakulair erger.
Ten einde raad een tweede stuurdemper gemonteerd op de voorste spoorstang, dikkere achterste spoorstang geconstrueerd en nu is het probleem verminderd, maar zéker nog niet over.
Volgens Ter Horst moet gewoon de complete vooras vervangen worden, maar behalve de bronzen bussen waarin de homokyneetkoppellingen draaien en de homokyneten zelf heb ik zo'n beetje àlles vervangen wat te vervangen is...
Ooit heb ik de auto verhoogd door 8 cm bussen onder de veren te zetten en om de vermindering van Caster te compenseren, heb ik de fuseestukken naar achteren gedraaid door er vóór de bestaande 6 boutgaatjes 6 nieuwe gaatjes voor te boren. Dit kwam de hoek die de spoorstang maakte alleen maar ten goede en ik heb in deze hoedanigheid jaren probleemloos gereden.
Ik vraag mij nu werkelijk af wat het zwabberen veroorzaakt en wat de remedie is, want je bent zowat in staat de "rode haan" eraan te laten "sleutelen"...
Voor eventuele suggesties (andere dan hierboven omschreven) houd ik mij aanbevolen.
Vriendelijke groet, Adriaan (bruynzeel4boats@hotmail.com)
Re: Zwabberende wielen
de boutgaten waar de bouten van de panhardstang in vallen kunnen uitgelubberd zijn.
Dit was bij mij een van de oorzaken. Opgelost door ringen te draaien met percies de boutdiameter en die erop gelast.
Zou het verdraaien van de fusees verdenken of het verhogen, maar als dat jaren geen probleem is geweest moet het haast
iets zijn in de vorm van slijtage oid.
Dit was bij mij een van de oorzaken. Opgelost door ringen te draaien met percies de boutdiameter en die erop gelast.
Zou het verdraaien van de fusees verdenken of het verhogen, maar als dat jaren geen probleem is geweest moet het haast
iets zijn in de vorm van slijtage oid.
Re: Zwabberende wielen
Heb je bij het vervangen van de stuurkogels ook de taps toelopende busjes die in de stuurarm zitten vervangen?
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('e3923acd0eab8892fdcd5d4743a3b3e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16212539, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('e3923acd0eab8892fdcd5d4743a3b3e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16212539, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr