Dynamo
-
CrazymudWouter
Dynamo
Hallo allemaal,
De dynamo in mijn Lightweight heeft het begeven en hier moet dus een nieuwe voor komen. Nu heb ik een lier in mijn auto en ik gebruik dus aardig wat vermogen wat ook weer snel bijgevuld moet worden.
Omdat ik toch een nieuwe dynamo erop moet gaan zetten vroeg ik me af of het mogelijk is om een 'zwaardere' dynamo op de auto te bouwen. Op zich is het niet zo'n probleem als er iets omgebouwd moet worden om een andere dynamo passend te krijgen. Zijn er meer mensen de een zwaardere dynamo op hun auto hebben gebouwd?
Verder mag de dynamo niet de hoofdprijs kosten omdat ik vrij extreem terrein rij en de auto dus nog wel eens een beetje water ziet. De dynamo zal dus geen eeuwige levensduur hebben.........
Als er iemand iets heeft liggen hoor ik dit natuurlijk ook graag!
Ik heb trouwens een 2,5 N/A blok in de auto.
Alvast bedankt voor de reacties/tips!!!
Groeten Wouter
De dynamo in mijn Lightweight heeft het begeven en hier moet dus een nieuwe voor komen. Nu heb ik een lier in mijn auto en ik gebruik dus aardig wat vermogen wat ook weer snel bijgevuld moet worden.
Omdat ik toch een nieuwe dynamo erop moet gaan zetten vroeg ik me af of het mogelijk is om een 'zwaardere' dynamo op de auto te bouwen. Op zich is het niet zo'n probleem als er iets omgebouwd moet worden om een andere dynamo passend te krijgen. Zijn er meer mensen de een zwaardere dynamo op hun auto hebben gebouwd?
Verder mag de dynamo niet de hoofdprijs kosten omdat ik vrij extreem terrein rij en de auto dus nog wel eens een beetje water ziet. De dynamo zal dus geen eeuwige levensduur hebben.........
Als er iemand iets heeft liggen hoor ik dit natuurlijk ook graag!
Ik heb trouwens een 2,5 N/A blok in de auto.
Alvast bedankt voor de reacties/tips!!!
Groeten Wouter
-
Exfietser
Re: Dynamo
Een zwaardere dynamo is niet nodig om te lieren. Je laad je accu's er echt niet sneller mee. Een grote accu is een betere keuze.
Klik
En als je verder zoekt op dynamo en accu heb je waarschijnlijk een weekend leesvoer.
Arnold.
Klik
En als je verder zoekt op dynamo en accu heb je waarschijnlijk een weekend leesvoer.
Arnold.
-
Rick90
Re: Dynamo
Nee maar je belast je accus er wel minder door.
Bijv.
Als je dynamo 150A levert en je lier 300A trekt wordt er nog maar 150A van de accus gevraagd.
De accu's laden inderdaad nauwelijks sneller op, dat kun je eigenlijk alleen bereiken door een hoger voltage van de laadstroom.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf04a50580b26ad7bb3845475227e56b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13071890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
Bijv.
Als je dynamo 150A levert en je lier 300A trekt wordt er nog maar 150A van de accus gevraagd.
De accu's laden inderdaad nauwelijks sneller op, dat kun je eigenlijk alleen bereiken door een hoger voltage van de laadstroom.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cf04a50580b26ad7bb3845475227e56b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13071890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
-
Marc-my-Words
Re: Dynamo
Rick90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee maar je belast je accus er wel minder door.
> Bijv.
> Als je dynamo 150A levert en je lier 300A trekt
> wordt er nog maar 150A van de accus gevraagd.
> De accu's laden inderdaad nauwelijks sneller op,
> dat kun je eigenlijk alleen bereiken door een
> hoger voltage van de laadstroom.
Meer accu-capaciteit heeft pas echt invloed op de max-laadstroom.
Een hogere laadspanning (dwz hoger dan 14,4 bij 12 V accu's ofwel 28,8 bij 24 V) maakt je accu's misschien sneller vol, maar ook sneller stuk.
Meer accu-capaciteit, bijv. 50% extra maakt dat er ook 50% extra laadstroom kan lopen.
Meer accucapaciteit heeft dus een dubbel voordeel: meer reserve en meer laadstroom bij gebruik van de accu.
Meer dynamo-vermogen geeft je alleen maar winst gedurende die meest toch relatief korte tijd dat je dat dynamo-vermogen ook maximaal kan benutten.
Marc
-------------------------------------------------------
> Nee maar je belast je accus er wel minder door.
> Bijv.
> Als je dynamo 150A levert en je lier 300A trekt
> wordt er nog maar 150A van de accus gevraagd.
> De accu's laden inderdaad nauwelijks sneller op,
> dat kun je eigenlijk alleen bereiken door een
> hoger voltage van de laadstroom.
Meer accu-capaciteit heeft pas echt invloed op de max-laadstroom.
Een hogere laadspanning (dwz hoger dan 14,4 bij 12 V accu's ofwel 28,8 bij 24 V) maakt je accu's misschien sneller vol, maar ook sneller stuk.
Meer accu-capaciteit, bijv. 50% extra maakt dat er ook 50% extra laadstroom kan lopen.
Meer accucapaciteit heeft dus een dubbel voordeel: meer reserve en meer laadstroom bij gebruik van de accu.
Meer dynamo-vermogen geeft je alleen maar winst gedurende die meest toch relatief korte tijd dat je dat dynamo-vermogen ook maximaal kan benutten.
Marc
-
Cees Spithoven
Re: Dynamo
ik ga er even van uit dat je 12 volt zoekt
haal de oude er af en ga naar een sloop en ga in de ford hoek kijken, grote kans dat je een dynamo vind die er 1 op 1 op past
zelf ook gedaan en er zit nu een 75ampere bosch op en leverd tijdens het lieren vlot 150 ampere
Cees Spithoven
haal de oude er af en ga naar een sloop en ga in de ford hoek kijken, grote kans dat je een dynamo vind die er 1 op 1 op past
zelf ook gedaan en er zit nu een 75ampere bosch op en leverd tijdens het lieren vlot 150 ampere
Cees Spithoven
-
CrazymudWouter
Re: Dynamo
Bedankt voor de reacties tot nu toe!!
Ik heb op dit moment al een zware accu in de auto liggen. Weet alleen het merk even niet. Hans weet jij dit? (je zal vast wel meelezen)
Is het nu zo dat doordat ik een zware accu heb het dus ook effect heeft op de tijd waarop de accu oplaad? Of blijft het zo dat een zwaardere dinamo nog steeds alleen zin heeft bij het lieren?
Op zig een goed idee om even op de sloop te zoeken naar een ford dynamo! Aan wat voor prijs moet ik eigelijk denken als ik daarheen ga?
Groeten Wouter
Ik heb op dit moment al een zware accu in de auto liggen. Weet alleen het merk even niet. Hans weet jij dit? (je zal vast wel meelezen)
Is het nu zo dat doordat ik een zware accu heb het dus ook effect heeft op de tijd waarop de accu oplaad? Of blijft het zo dat een zwaardere dinamo nog steeds alleen zin heeft bij het lieren?
Op zig een goed idee om even op de sloop te zoeken naar een ford dynamo! Aan wat voor prijs moet ik eigelijk denken als ik daarheen ga?
Groeten Wouter
-
Exfietser
Re: Dynamo
Je kunt het gewoon uitrekenen hoor. Als laadstroom wordt vaak uitgegaan van 10% van de accucapaciteit. Bij een 45 Ah accu wordt dat dus 4,5 ampere. En die stroom loopt er alleen als de accu helemaal leeg is gedurende de eerste paar minuten van het laden. Al snel zal de stroom dalen en dan na verloop van naar nul gaan als de accu vol is.
Omgekeerd kun je dus met een 30 ampere dynamo een 300 Ah accu laden en op spanning houden mits je geen enkele andere stroomverbruiker aan boord hebt. Als andere stroomverbruikers in de wagen (koplampen, ontsteking, ruitverwarming en alle kleine lampjes) zeg 25 ampere gebruiken dan moet je die stromen bij elkaar tellen.
Dus laadstroom is 30 plus verbruikerstroom is 25 geeft dus totaal 55 Ampere. Een dynamo van 55 ampere is dus genoeg voor een 300 Ah accu en de electrische verbruikers van de wagen. Zou je hier een in plaats van een 55 ampere dynamo een 550 Ampere dynamo inzetten maakt het geen enkel verschil in de tijd die de accu nodig heeft om opgeladen te worden. Bij een aangelegde spanning van zo'n 14 volt bepaalt de accu hoe groot de laadstroom en mede daardoor de tijd nodig om op te laden.
Met een 550 ampere dynamo heb je overigens geen accu meer nodig maar kun je de lier direct uit de dynamo voeden. Je moet de dynamo alleen wel met een stuk of vier v-snaren aandrijven denk ik. Een v-snaar krijgt met dergelijke vermogens de pully van de dynamo niet meer rond en gaat slippen. Of gewoon een pto lier nemen.
Zoals boven gezegt kan een grote dynamo alleen helpen bij het lieren zelf. De door de dynamo geleverde stroom hoeft niet door de accu geleverd te worden waardoor die langer meegaat.
Arnold.
Omgekeerd kun je dus met een 30 ampere dynamo een 300 Ah accu laden en op spanning houden mits je geen enkele andere stroomverbruiker aan boord hebt. Als andere stroomverbruikers in de wagen (koplampen, ontsteking, ruitverwarming en alle kleine lampjes) zeg 25 ampere gebruiken dan moet je die stromen bij elkaar tellen.
Dus laadstroom is 30 plus verbruikerstroom is 25 geeft dus totaal 55 Ampere. Een dynamo van 55 ampere is dus genoeg voor een 300 Ah accu en de electrische verbruikers van de wagen. Zou je hier een in plaats van een 55 ampere dynamo een 550 Ampere dynamo inzetten maakt het geen enkel verschil in de tijd die de accu nodig heeft om opgeladen te worden. Bij een aangelegde spanning van zo'n 14 volt bepaalt de accu hoe groot de laadstroom en mede daardoor de tijd nodig om op te laden.
Met een 550 ampere dynamo heb je overigens geen accu meer nodig maar kun je de lier direct uit de dynamo voeden. Je moet de dynamo alleen wel met een stuk of vier v-snaren aandrijven denk ik. Een v-snaar krijgt met dergelijke vermogens de pully van de dynamo niet meer rond en gaat slippen. Of gewoon een pto lier nemen.
Zoals boven gezegt kan een grote dynamo alleen helpen bij het lieren zelf. De door de dynamo geleverde stroom hoeft niet door de accu geleverd te worden waardoor die langer meegaat.
Arnold.
-
Arjan
Re: Dynamo
Ik heb een dynamo van een vw transporter deze
is ook bijna 1 op 1 te monteren (maar volgens mijn vind je op heel veel duitse midden klassers passenden bosch dynamo`s)
Zoals eerder gezegd even naar de sloop en zoeken naar een geschikte dynamo
Dit zal rond de paar tientjes kosten.
Tip vraag even van welk model en bouwjaar de donnor auto was dit is makelijk als je de nieuwe dynamo weer eens moet vervangen of repareren..
Gr Arjan
is ook bijna 1 op 1 te monteren (maar volgens mijn vind je op heel veel duitse midden klassers passenden bosch dynamo`s)
Zoals eerder gezegd even naar de sloop en zoeken naar een geschikte dynamo
Dit zal rond de paar tientjes kosten.
Tip vraag even van welk model en bouwjaar de donnor auto was dit is makelijk als je de nieuwe dynamo weer eens moet vervangen of repareren..
Gr Arjan
-
CrazymudHans
Re: Dynamo
Hey wouter
Volgens mij zit er bij jouw of in de LW van Peter al een Ford dynamo in, van een transit afkomstig volgens mij.
Maar dat moet je maar even aan peter vragen.
Je hebt een gel-accu van Odyssey die is ruim 100Ah.
Groet,
Hans
Volgens mij zit er bij jouw of in de LW van Peter al een Ford dynamo in, van een transit afkomstig volgens mij.
Maar dat moet je maar even aan peter vragen.
Je hebt een gel-accu van Odyssey die is ruim 100Ah.
Groet,
Hans