Ik twijfel nu al een hele tijd om lid te worden van de wegenwacht of niet.
Daarvoor ben ik van plan om te inventariseren welke vormen van pech nu het meest voorkomen.
Afhankelijk daarvan kan ik dan bepalen of ik dingen onderweg kan repareren of dat ik echt afhankelijk ben van derden.
Daarom de simpele vraag aan jullie om de pechgevallen die je ooit hebt gehad met een series te noteren.
Indien het voor de storing van belang is dan zou ik graag weten welk type of welke brandstof het was.
Bij technische problemen (aandrijflijn), zou ik graag ook willen weten wat nu uiteindelijk de boosdoener was.
In andere merken ben ik niet geinteresseerd, aangezien ik die niet heb
Vooralsnog hoef ik ook nog geen argumenten vóór of tegen de wegenwacht of andere diensten, daar kom ik vast nog wel op terug.
Dus alle koppakkingen, lekke banden, versnellingsbakproblemen etcetera, kom maar op.
series III
smeulende kabelboom (oorzaak ergens een losse draad die tegen massa kwam)
lagers drijfstang kapot/versleten of zoiets, heb het blok moeten laten reviseren en was daarna nog niet goed
onderweg wiel eraf gelopen, kon het zelf weer eropzetten en geen schade.
onderweg sofftop half van de wagen afgewaaid, oorzaak verrotte touwtjes (leuk in de winter).
chassisdeel kapot getrokken bij vastzitten tijdens terreinrijden.
kapot voorruitje door steen. enkele dagen moeten wachten in het noorden van NL want was niet ergens leverbaar.
accu leeg, dynamo stuk, koppelingdruk weg, koelprobleem, lagers, ......been there, done that ( welliswaar met een 110;'84 & '85) en ben daarom lid van de KNAC, repatriëren ALTIJD + vervangende auto, ook in buitenland!!
en voor die €120,- per jaar, ongeacht in welke auto je rijd ( ook als je iemands auto leent dus!) vind ik het de moeite waard, ook al maak ik er maar sporadisch gebruik van
Het is geen antwoord op je vraag, maar de vraag is of je een goed antwoord krijgt.
Ik heb alleen ervaring met een relatief moderne Defender, maar dan wel 10 jaar achtereen.
LandRovers scoren laag op betrouwbaarheid, als je de test-resultaten etc. mag geloven.
Ik heb 10 jaar lang, bijna 200.000 kilometers geen immobiliserende pech gehad, dwz. eenmaal stond ik even te kijken, want de batterij van het alarmzendertje deed niet wat ie doen moest, maar dat was gelukkig bijna om de hoek. Als je oplet, bijv. hemelende wiellagers op tijd bemerkt, dan heb je in veel gevallen alle tijd om het probleem op te (laten) lossen voordat het acuut wordt. En .... om nu te zeggen dat ik een pietje precies ben ... nee, gewoon oplettend en verder gewoon iemand die wel een betere garage prefereert als de "gewoon wegbrengen en veel betalen garage".
Ik denk dus dat het vooral een kwestie is van onderhoud en gebruik van de auto. Als dat goed is geweest kan alles alsnog stuk kan, maar met wat oplettendheid kan je ook daar het meeste voorkomen.
Marc
PS Ik ben ook ruim 10 jaar geen WW-lid, maar heb wel buitenlandservice, voor de zekerheid - met die 10 jaar uitgespaard kan ik desnoods de kosten dekken van een ongemakkelijk probleem. Heb je een auto die je niet echt meer vertrouwen kan dan zou ik overigens direct WW-lid worden
Ik ben geen ANWB lid, maar heb een Classic Car lidmaatschap bij de KNAC.
In de 5,5 jaar dat ik de Series lll bezit heb ik één keer hulp nodig gehad van de WW.
Wonen doe ik bij Enschede, maar op een zaterdag, onderweg naar Tilburg, was toen ik bij Den Bosch de A2 opdraaide, plotseling de aandrijving verdwenen, KNAC gebeld, WW kwam kijken, door plaatselijke afsleepdienst achter op een afsleepwagen van de A2 gehaald, vervangend vervoer (nieuwe VW Touran) meegekregen en maandagmiddag werd de 109" bij mij thuis afgeleverd.
Het is voor de pech die ik had niet relevant, maar je vraagt om de LaRo gegevens.
Het is een Series lll, 109" Pick Up met Hardtop, ex Def. Diesel Bj. 1979 met (toen) ca.115000 op de teller.
In de tijd dat ik lid ben bij de KNAC heb ik ze nog twee keer moeten aanspreken.
Eén keer in voormalig Oost Duitsland (voorwielophanging afgebroken) en één keer in het Sauerland (Diff. naar de eeuwige jachtvelden)
Alle keren netjes en snel behandeld, blijf dus bij de KNAC.
Die laatste twee gevallen in Duitsland was niet met de series maar met mijn TR6
Verder ben ik het met sjorsboomschors eens en je auto wordt altijd gerepatrieerd, ongeacht de schade.
Groeten, Eli
tot nu toe heeft de anwb mij niet kunnen helpen dus ben ik 5 jaar geleden met de anwb gestopt nadat ik in Noorwegen met pech stond en zij de wagen niet naar nederland wilde brengen
omdat hij te oud was ik heb toen maar onderdelen besteld en 5 dagen stil gestaan om de boel te maken distributie was gebroken 2,5 diesel
verder de volgende punten gehad altijd zelf kunnen oplossen
koppeling geen druk hoofd cilinder lek bij blijven vullen tot ik thuis was en weinig schakelen
lager dynamo stuk 24 v uitvoering snaar er afgehaald en door gereden
accu stuk bij min 5 gestart via de vuilnisman 24 v
krukaspoly los gelopen krukas defect door gereden en thuis krukas vervangen
diesel lekkage achterste verstuiver dicht geplakt met vloerbare pakking thuis retourleiding vervangen
voorwiel lager defect zelf vervangen bij een pompstation
drijfstang lager defect 1800 km door moeten rijden naar huis motor niet meer uitgedaan krukas defect thuis vervangen was na gevolg van de gebroken distributieriem
ik heb dit alles gehad met een serie 3 die ik al 11 jaar heb echter heeft hij mij altijd thuis gebracht en dat vind ik het leuke aan een land rover
laats met een moderne auto langs de weg gestaan omdat er een sensor stuk was nou dan gebeurt er gewoon niets meer en ook de anwb kon er niets meer mee
Waterpomp uit z'n lager gelopen. Wel mee thuisgekomen maar hevig dampend, kotste koelwater langs het seal naar buiten.
Was een 2.25D met militaire pomp en stalen waaier.
Moer van de ingaande flens losgelopen van het achterdiff. (Salisbury). Ter plekke op de vluchtstrook zelf gerepareerd, maar wel het geluk dat ik zo'n grote dop bij had (dacht 36 of 41).
Op langere ritten nam ik standaard een nw waterpomp mee en een V snaar.
Oei word weer even graven in mijn geheugen wat ik allemaal aan die blauwe van mij heb gehad. Gaat hier om een 2,25B (meen 3x gelagerd)
Startrelais (zoals al aangegeven slecht staarten)
Accu leeg (na startrelais vervangen opgelost)
Carburateur vervangen (oude verbruikten nogal wat)
Bougies kabels,
Van de verdeler de rotor, contactpuntje, condensator
Voor de rest eigenlijk weinig in dat jaar dat ik hem heb gereden.
Bij een maat van mij een lw 2,25D
Wiellager kapot gelopen (resultaat slingerend wiel en alles weggesmolten. Tja hij was een beetje eigenwijs en stopte niet)
Spanrol vastgelopen wat een enorm gepiep veroorzakt
Voor de rest start dat blokje altijd zonder voorgloeien.
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Niet oplosbaar voor mij was: 2 lekke banden tegelijk in Duitsland en een gebroken zuigerveer in Schotland. Uit Schotland netjes gerepatrieerd inclusief trailer door de ANWB.
dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> ik heb dit alles gehad met een serie 3 die ik al
> 11 jaar heb echter heeft hij mij altijd thuis
> gebracht en dat vind ik het leuke aan een land
> rover
> laats met een moderne auto langs de weg gestaan
> omdat er een sensor stuk was nou dan gebeurt er
> gewoon niets meer en ook de anwb kon er niets meer
> mee
>
> geef mij maar een land rover (geen td5 of td 4 )
>
> groet dirk
Dirk,
Ik had dus zo'n vermaledijde Td5, en die deed het dus ruim 10 jaar lang foutloos met niet meer dan gewoon noodzakelijk onderhoud.
De praktijk leert dus dat een Td5 - ik ben beslist niet de enige - een heel betrouwbare motor is. De enige bedenkingen rond de Td5 zijn juist van mechanische aard, de electronica blijkt toch in het algemeen tamelijk bomb- en hufter-proof. Dat ik na die ruim 10 jaar afscheid van mijn trouwe blauwe moest nemen had een externe oorzaak.
Marc
PS Ik hoop dat een TD4 de betrouwbaarheid van een Td5 kan evenaren.
Series 109 Stawag. Een v-snaar waarvoor ik de wegenwacht nodig had omdat ik de mijne net een week daarvoor hand uitgeleend en een lege tank waardoor ik door een collega opgehaald moest worden (tankdop niet afgesloten en leeg gejat).
Oh ... met alle overige pech gevallen kon ik gewoon thuiskomen.
Motoren die doordraaien met gebroken zuigerveren, versnellingsbakken waar de olie uit spuit, maar dat zijn toch wel de meest extreme problemen.
Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten om lid te blijven van de wegenwacht. Een goed alternatief heb ik nog niet echt gevonden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88b16aac91ffb71c4d83bf4cb42532a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 13026525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Nog weinig pech gehad met de 2.25 1975 LW Benzine en gas (3 gelagert). Een keer gestaan met lege accu, stil gestaan met kapotte afsluiter van de verdamper (kon verder op benzine), kapotte opvoerpomp (ouderdom) en een keer gestaan met kapotte startmotor. Voor de rest nog niets . Als ik ga terrein rijden met name in buitenland, neem ik steekassen mee, kruisjes voor de aandrijfassen, opvoerpompje, afsluitertje, bougiekabeltjes, rotor, bougietjes, V-snaartjes, koelvloeistof, olie voor motor en bak en assen.
Geen koppelingsdruk; lekke slave of master koppelingscilinder(defender 2.5D NA)
NIet meer kunnen ontkoppelen; gebroken koppelingsvork (defender 2.5D NA)
Geen remdruk; intern lekke hoofdremcilinder(88 III 2.25D)
Niet meer willen verder rijden; niet genoeg diesel getankt (88 III 2.25D)
Klapperende kruisjes; lagercup was er volledig uitgeslagen (88 III 2.25D)
Alles (uiteraard zoals een echte prikkert) de boel zelf gefixt.
Pookmechanisme naar de klote in de ardennen , met een schroevendraaier moeten schakelen.
Meermaals brandstofkabel kapot , na 3 minuten weer verder , ander ergens een kabeltje uit een fiets lenen.
Wiellager vastgesmolten , met wat extra schade doorgereden , beetje snukken , vooruit achteruit en vort met de geit.
koppanking lek , matig , doorgereden.
stuurstangen krom (heel erg), doorgereden.
Her en der wat lampen er af , doorgereden.
Sills er van af , tig keer , zet ze er nooit meer op.
Waterafscheider bevroren , met een brander ontdooit , of wachten tot het wat warmer word (deze week nog gebeurd)
Tank leeggereden , meermaals , over geschakeld op andere tank en pompen maar , midden op een vluchtstrook bij een druk kruispunt , duurt ff.
Lpg bevroren , midden op druk kruispunt , dmv startmotor langs de weg gekomen , zooitje ontdooit en verder.
Motor opgeblazen , nadat het tikken was verergerd in kloppen gewoon doorgereden , blok was toch nog niet betaald , toen moest ik wel gesleept worden , al bleef het blok zonder olie en met 1 drijfstang minder wel lopen , er zat geen fut meer in.(blok teruggegeven)
Achterbalk afgescheurd onder het rijden , te zware last voor een te slechte balk, aan de kant en op een minder druk moment gewoon verder met een volgwagen.
Bovenstaande heeft betrekking op S3 109 d en S3 109 6cyl benz/gas.
Natuurlijk ook met zwaar belasten en uitgesteld onderhoud , eigen schuld.
De meeste gevallen kun je voorkomen door goed onderhoud te plegen.
De meeste stukken zijn niet hinderlijk omtrend het doorrijden, of het mag of niet , moet je zelf weten.
Veel stukken die verhinderen dat je verder kunt zijn redelijk makkelijk te mac gyveren.
Waar een wil is , is een weg , en ben ik weg , als ik de kans heb.
Op 1 steek-as rijd een laro ook wel.
Maar goed denk niet dat de meeste dat alles van plan zullen zijn.
Ieder zijn eigen meug.
Nu ben ik niet zo modern , heb o.a. geen telefoon (tv , cv, stromend water , en nog meer van die luxe), maar die i-phone is toch een telefoon met internet of heb ik het mis?
Er zijn hier al wat prikkers geweest die via de prik geholpen werden , die met panne stonden.
Dat vind ik geweldig en beter ook.
Zelfs al zit je in het buitenland met panne , so what? , je kunt mentale ondersteuning van ons krijgen en adviezen , onderdelen laten versturen en liefst zelf maken dan.
Mocht je bij mij in de buurt staan dan wil ik voor een prikker ook wel TIJD MAKEN , als het ff kan.
Kan me indenken dat als jullie met panne staan op weg naar het werk toe , dat je dan zo snel mogelijk weer verder wil.
Nou , ik niet.
Ik geef daar geen ...... om , goede reden om te laat of niet te komen , toch?
Op vakantie , is het erg lullig voor je gezin als je panne hebt , daar ben ik het mee eens.
Dan is repatrieren wel fijn , maar als het niet zo ernstig is , ff op de prik en je bent zo weer verder , in vele gevallen.
Ik zou ook wel flink balen als ik ergens in frankrijk stond met panne maar met jullie hulp weet ik zeker dat ik verder ga geraken of terug kan komen , heeft natuurlijk wel zijn tijd nodig.
Daar heb ik de vakantie voor.
Wijzig ik gewoon de plannen die er toch al niet waren
In het ergste geval heb ik mijn eindbestemming dan al gehaald , het beste er van maken , weer es wat anders , elke ervaring is er 1.
Kan niets ander aanraden dan de prikpagina , kost niets , veel goodwill , altijd open en die mensen weten wel waar ze het over hebben.
Stuurhuis kapot in Biarritz.... complete stuurinrichting opgestuurd die daar ter plekke door een plaatselijke garage is gemonteerd. Voortreffelijk begeleid door de ANWB. (twee keer kostenloos afgesleept)
Oja, ooit een dynamo door de ANWB laten opsturen. Dat deden ze prima, binnen één dag van NL naar hartje Stockholm.
Echter - niet echt de fout van de ANWB - de "nieuwe" ruildynamo was nog stukker als de stukke die hij had moeten vervangen.
Daarom dus een dom stukje bagage extra op de terugreis. (Was overigens al weer 3 auto's geleden, en dus ook geen LR.)
Marc
1x gebroken steekas, meenemer losgehaald en op de voorwielen 850 km naar huis.
1x gebroken v-snaar, had ik bij me.
1x 3-4 schakelgroep vast, ter plekke losgehaald en de veertjes er uit gepakt.
1x vastlopende rem, zelf griptang op de lijding gezet na de remmen vrijgesteld te hebben, met een achterrem 180 km naar
huis
1x lekke radiateur gat dichtgeplammurd en thuis een nieuwe er in.
2x kapotte startmotor, aanduwen!!!!!!
1x wielager stuk (in tween) ter plekke vervangen.
1x uitlaat afgebroken, radio harder
1x hoofdkoppelingscylinder.
1x kruisje aandrijfas, voorste er af, schuifstuk achter gemonteerd (ik weet het mag niet)
gert, ik heb geen gekke dingen meegemaakt als krukassen of echt defecte bakken.
goed onderhoud voorkomt heel veel. met mijn puntjes nooit langer dan een uur vertraging opgelopen.
heb wel altijd voor één kant lagers en remdelen, een v-snaar, een thermostaat, een waterpomp, wat rubber slangen en klemmen, wat ijzerdraad en ducktape en een flinke tas met gereedschap bij me. gewoon wat incomplete sleutelsets scoren en goede tangen.
mijn ervaring met de td5 is een stuk minder dus maar weg gedaan
eerst de koppeling stuk na twee jaar nou kan gebeuren dacht ik
ecu stuk door kabel in de kop olie in de ecu terecht gekomen
olie pomp iets met een boutje
koppakking defect
nou ik heb hem 2 jaar gehad en was er toen klaar mee vandaar voor mij geen td5
komt denk ik ook omdat ik niet zelf werkte aan de td5 was te bang iets stuk te maken
heeft me een hoop geld gekost dat maakt en natuurlijk anders als bij me serie land rover waar bij ik alles zelf doe
als ik nu een td5 zou kopen zou ik ook alles zelf proberen al zit je wel met het uitlezen van de ecu
maar ik heb begrepen dat dit ook zelf te doen is tegen een betaalbare prijs
Als ik het allemaal zo lees dan heb je de ANWB eigenlijk alleen nodig als je óf haast hebt, óf wanneer je het echt niet meer zelf kunt repareren.
Voor Nederland zou ik zeggen dat de kans op eigen reparatie groot is. Wanneer het je niet lukt kun je altijd met het OV een onderdeel ophalen, of de auto naar een LR-garage laten slepen. Als de auto écht problemen heeft, dan is het volgens mij best aantrekkelijk om zelf een afsleep te regelen. Op internet vind je veel sleepdiensten die voor 0,45ct/km rijden, en als je er dan een bij je eigen huis of bij de plek des onheils zoekt, dan ben je voor bijvoorbeeld 150 km naar huis ongeveer 170 euro kwijt. (heen en weer voor sleepdienst).
Voor het buitenland is de ANWB denk ik wél aantrekkelijk, maar ook dan alleen wanneer je haast hebt óf echt grote panne.
Wat me eigenlijk het meest dwars zit is dat de ANWB hier ook veel negatieve ervaringen heeft achtergelaten.
Als je daar 75 euro per jaar voor betaald (europa basis), dan weet je dus eigenlijk nooit zeker of ze je auto meenemen. Voor andere gevallen dan repatriering heb je de ANWB waarschijnlijk niet nodig, indien je wat klein materiaal en gereedschap meehebt.
Ik denk dat ik de ANWB (of anderen) dan ook maar niet doe. In geval van hoge nood kan ik altijd proberen een beroep te doen op vrienden, familie of het prikbord, tegen betaling. Zoals beschreven is het laten afvoeren van de auto nog niet eens zo heel duur, vooral als je het niet elk jaar doet .
Vorig jaar heb ik trouwens wel via mijn verzekeringsmaatschappij europadekking gehad voor weinig, maar ik heb het niet nodig gehad.
Het schijnt dat wij hollanders onszelf enorm verzekeren tegen vanalles, en ik denk er blijkbaar wat langer over na, dus ook over de wegenwacht.
Ohja, mijn eigen risico voor zorgverzekering staat ook op maximaal. Het is gewoon een kwestie van de baten tegen de te verwachten lasten wegstrepen, en in ieder geval altijd iets achter de hand houd zodat je de rekeningen kunt betalen.
Affijn, ik ben er voorlopig uit. Hoe ik het in het buitenland doe zie ik dan wel weer, maar voor Nederland doe ik het niet.
1x niet starten, accu leeg... mijn eigen stomme fout
1x naar huis gesleept voor een paar km, solenoid in de startmotor vastgelopen. snel en goedkope fix voor de verandering.
1x voorste cardanas kapot tijdens terreinrijden, even goed laten lassen en klaar wastie
Ohja, 1x tank leeg gereden, vlak nadat de 3B erin gelegt was. Ik riep, kom proefritje maken.... gingen de hoek om en hij scheet er mee uit .. oeps..
Voor de rest nooit een echt probleem gehad. Wel regelmatig wat losse boutjes aandraaien, maar dat valt onder het preventieve onderhoud
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Dirk,
Van jouw Td5 pechgevallen is er maar eentje partieel electronisch (olie in de ECU), en allemaal meer of minder gemakkelijk te verhelpen of te voorkomen.
Dus wat mij betreft stuk voor stuk geen goede reden om een Td5 terzijde te schuiven. Had ik er nu eentje naar mijn zin gezien dan had ik er weer een.
Marc
Ik ben al jaren lid van de WW (al meer dan 20) en eigenlijk gebruik ik ze bijna nooit.
Ik probeer altijd eerst mezelf te redden en meestal lukt dat ook.
1x mijn gecrashte motor uit Zuid-Frankrijk laten halen.
1x de motor van mijn toenmalige vriendin uit Noord-Frankrijk op laten halen nadat die kapot ging op de terugweg naar nederland
1x laten komen om de stopsolenoid van Pepé uit de pomp te draaien zodat ik de plunjer kon verwijderen(ik had de goede maat sleutel niet bij me )
Ik heb dan ook wel altijd twee gereedschapkisten bij en wiellagers,keerringen,snaren,vloeibare pakking enz,enz dus ik klim niet zo snel in de telefoon.
Misschien moet ik het ook maar opzeggen al is het voor het buitenland wel erg handig ivm repatrieren.
gert ik zou zeker voor het buitenland de service van de knac nemen.
alle anderen bekijken a hoe oud is de auto, en bij schade of het voor hun zin heeft.
je kan ook met een ongeval te maken krijgen en dan wil je de auto ook weer thuis hebben.
als je in nederland blijft dan is afslepen een optie, hoewel het minimum tarief voor de meeste sleper 125 euro ex btw is.
daar betaal je met gemak de knac weer van............................
Verstopte brandstoftoevoer, kappotte v-snaar, kappotte andere snaar die oa vacuumpomp van de rembekrachtiger aandrijft, versleten startmotor, losgeschoten gaskabel, binnenbrandje door eigen slecht electrawerk, meenemer met een slecht gebit, en in het begin een paar keer zonder diesel komen te staan. Alle keren zonder tussenkomst van de ANWB opgelost overigens.
paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> 110 stawag td5 uit 2005 iets?
Nee, zocht een HardTop met ABS/TC en een beetje betrouwbare historie. Was een onmogelijke opgaaf.
Daarom nu een bultneus (en een platte portemonnee). 'k Zie de voordelen wel, maar mis de 5 cylinders.
1x in la france gestaan met een kapotte dynamo ... helaas niet op tijd een vervanging kunnen regelen anders had ik 'm op de camping zelf vervangen. Naar de ANWB gebeld of zij konden helpen en voordat ik het weet stond de laro bij een plaatselijke garage en reden wij (1 dag) rond in een vervangende auto...
1x op de A2 gestaan met een lege LPG-tank en een onwillige overschakeling naar benzine... gezien de ochtendspits, de ongelukkige plek en omdat ik in het 'net gestoken was' voor een afspraak mbv de ANWB een andere plek gezocht. De zwaailichten op de gloedjenieuwe lepelwagen hielden er bij aankomst in ene mee op, de beste man wilde de SIII met de voorwielen in de lepels hangen, mijn argument dat dat niet bevorderlijk was voor mijn aandrijving werd weg gewoven... de Mudjes bleken maar met erg veel moeite in de lepels te passen, de banden gingen er maar erg krap overheen en daarna bleek er inderdaad zoals ik al eerder opmerkte zo niet gereden te kunnen worden....
Laro weer eraf en geprobeerd een sleepkabel te leggen... de ANWB-shackles paste niet over mijn sleepogen, uiteindelijk met eigen materiaal over de vluchtstrook weg en op een parkeerterrein met startspray de boel weer aan de gang gekregen...
Kortom, als het écht niet anders kan bel ik de gele mannen, anders spreek ik de doorgaans grote voorraad gereedschap en onderdelen aan
Ondanks dat je aangeeft enkel in de Series geintereseerd te zijn; Ik was dus nooit ergens lid van, overal altijd heen geknort met oude motoren, Series en later de One-ten.Ging 15 jaar goed. Laatst terug van de sortout, klapte de gehele stuurbekrachtigingspomp uit elkaar van de One-ten. Riem er dus ook af, geen dynamo, geen koeling.Kortom;uitgereden. Dát kan ik dus niet terplekke oplossen.
Ik ben thuisgekomen (70 km) achter de Benz van m'n vader, maar ben de volgende wel lid geworden van de bekende gele bende. Gewoonweg omdat ik vaak in het buiteland zit en mijn vrouw dan ook gewoon op pad is met de 110 en de kleine op de achterbank heeft. Ik weet nu zeker dat ze altijd thuis komen.
Erik
En ja, de 110 is getaxeerd om discussies over het wel dan niet thuisbrengen te voorkomen, en ook de allrisk verz. heeft een thuisbreng service.
En om een beetje terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
De pech die ik met mijn 110Td5 had was van geheel externe herkomst, nl iemand die me van de weg reed!
En om nu dol enthousiast te worden van de assistentie die ANWB (of de verzekering) boden .... nou nee, niet echt.
Als je al zulke pech hebt, en het is winter, en je zit ergens in de binnenlanden van NO-Frankrijk dan kan je best wat hulp/meedenken gebruiken ...
Gelukkig hebben we aldaar goede lokale "back-up", en kon ik dus ongelimiteerd emailen/internetten en desgewenst bellen ... maar 's avonds doorgeven dat de voor jouw gereserveerde huurauto klaar staat en dan vergeten dat op de reservering staat om 20.00 uur ophalen, en bovendien vergeten dat "mijn vliegtuig" gestrand was «de auto stond nl bij het vliegveld en dat was voor vliegtuig-lozen minstens 2 uur reistijd».
Dus op dit punt toch een duidelijk minpuntje ook al blijft het prettig dat je op iemand kan mopperen, had ik het allemaal zelf moeten doen dan was ik ook niet blij geweest.
Marc