V8 kop vlakken
-
Michiel 109 V8
V8 kop vlakken
Ola,
Als de kop van een V8 krom is is het dan goed om 'm te laten vlakken of juist niet?
In de motorwereld redeneert men nog wel eens dat als de kop krom is de aluminium cilinder (net als het V8 blok) ook krom is en als je dan alleen de kop vlakt heb je een grotere afwijking dan voorheen. Dus zeggen ze lekker zo laten, past 't weer netjes bij elkaar.
Greetz,
Michiel
Als de kop van een V8 krom is is het dan goed om 'm te laten vlakken of juist niet?
In de motorwereld redeneert men nog wel eens dat als de kop krom is de aluminium cilinder (net als het V8 blok) ook krom is en als je dan alleen de kop vlakt heb je een grotere afwijking dan voorheen. Dus zeggen ze lekker zo laten, past 't weer netjes bij elkaar.
Greetz,
Michiel
-
Wim Janssen
Re: V8 kop vlakken
Michiel,
Als je kijkt naar de lengte/hoogte verhouding van een kop en van het motorblok, wat denk je dan? Ik zou ze gewoon laten vlakken en liefst zoveel mogelijk om de compressieverhouding nog wat te verhogen.
groeten
Wim
Als je kijkt naar de lengte/hoogte verhouding van een kop en van het motorblok, wat denk je dan? Ik zou ze gewoon laten vlakken en liefst zoveel mogelijk om de compressieverhouding nog wat te verhogen.
groeten
Wim
-
Michiel 109 V8
Re: V8 kop vlakken
Wat bedoel je dan precies Wim? Het blok is te hoog om rom te kunnen trekken tov de kop?
Ik heb al een hoog compressie blok, kan je de compressie dan nog steeds iets opvoeren?
En de nieuwe koppakking, is composiet beter dan aluminium? (Deze is dikker dus daar zou ik dan rekening mee moeten houden met het vlakken).
Thx,
Michiel
Ik heb al een hoog compressie blok, kan je de compressie dan nog steeds iets opvoeren?
En de nieuwe koppakking, is composiet beter dan aluminium? (Deze is dikker dus daar zou ik dan rekening mee moeten houden met het vlakken).
Thx,
Michiel
-
Bart van Dessel
Re: V8 kop vlakken
Wim weet d'r donders veel van maar laat je 's informeren door een Rover V8 specialist, en je blok en koppen (nooit eentje doen, allebei!) kun je door een specialist laten opmeten. Meten is weten!! Hier op de prik krijg je 20 verschillende antwoorden en discussies en ben je nog niks opgeschoten. Persoonlijk denk ik dat als je een kop van een V8 krom hebt gerden dan is de boel GLOEIEND heet geweest want die koppen gaan zelden krom. Bij koppakkingwissel laat ik ze altijd afpersen en controleren of ze krom zijn en tot nu toe nog nooit meegemaakt, alleen kleppen die niet 100% sluiten.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
Wim Janssen
Re: V8 kop vlakken
Ik denk inderdaad dat een blok niet krom zal trekken.
Compressie kun je natuurlijk nog wat opvoeren, maar als je een composiet koppakking gaat gebruiken, wat RPI trouwens altijd zal adviseren, zul je de koppen behoorlijk moeten laten vlakken om het compressieverlies te compenseren. Een composiet pakking is ergens tussen de 0,5 en 1 mm dikker dan de originele. Koppen kunnen max. ca. 0,7 mm worden gevlakt. In elke verbrandingsruimte zit een klein plat vlak dat als meetpunt hiervoor fungeert. Zie handboeken.
Volgens RPI verlies je compressie alleen bij de montage van een composiet koppakking, maar daarna nooit meer. De originele gaan op den duur allemaal in meer of mindere mate lekken, waardoor dus steeds meer compressieverlies is. Kijk maar naar originele koppakkingen na demontage. Deze hebben aan de bovenkant, dus richting inlaatspruitstuk, praktisch altijd een verkleuring varierend van gelig tot zwart.
groeten
Wim
Compressie kun je natuurlijk nog wat opvoeren, maar als je een composiet koppakking gaat gebruiken, wat RPI trouwens altijd zal adviseren, zul je de koppen behoorlijk moeten laten vlakken om het compressieverlies te compenseren. Een composiet pakking is ergens tussen de 0,5 en 1 mm dikker dan de originele. Koppen kunnen max. ca. 0,7 mm worden gevlakt. In elke verbrandingsruimte zit een klein plat vlak dat als meetpunt hiervoor fungeert. Zie handboeken.
Volgens RPI verlies je compressie alleen bij de montage van een composiet koppakking, maar daarna nooit meer. De originele gaan op den duur allemaal in meer of mindere mate lekken, waardoor dus steeds meer compressieverlies is. Kijk maar naar originele koppakkingen na demontage. Deze hebben aan de bovenkant, dus richting inlaatspruitstuk, praktisch altijd een verkleuring varierend van gelig tot zwart.
groeten
Wim
-
Michiel 109 V8
Re: V8 kop vlakken
Ok, duidelijk. Niet dat ik het idee heb dat de koppen krom zijn of het blok te heet is geweest maar als ik toch de tuimelaars, stoters ed wil inspecteren dan gelijk de koppen er ook af.
Bedankt Mannen!
Bedankt Mannen!
-
Bart van Dessel
Re: V8 kop vlakken
Oh ik dacht dat ze krom waren. Als ze gedemonteerd zijn zou ik ze altijd even laten afpersen op lekkages, uit voorzorg even laten vlakken, kost een paar tientjes en je loopt geen risico. Ze willen weleens koelwater lekken op de gekste plekken.
Gr, bart
Gr, bart