Series 3: overrol letsel bescherming.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Justus Christus

Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Zoals bekend is zijn Series en de latere geevolueeerde versies niet echt overrol vriendelijk voor de inzittenden.
Er zijn dan ook (vooral voor defenders) veel rol beugels en dergelijke te vinden.

Nu ben ik op zoek naar bescherming van inzittenden bij rollen. Deze wil ik graag intern houden, omdat ik een externe kooi wat te overdreven vind bij series Land Rovers.
Ik zit er over te denken deze te laten maken bij een staalconstructie bedrijf. Echter, waar moet ik aan denken?

Bijvoorbeeld:
-Een enkele beugel achter de bestuurderstoel, of twee beugels; dus een extra beugel bij de achterdeur.
-Bescherming bestuurders compartiment: buis achter stoelen voldoende of moet er achter de voorruit ook bescherming komen?
-Schoren (schuine buizen).
-Welke afmetingen buizen?
-Ik wil de buizen op de outriggers zetten, deze moeten dus versterkt worden, heeft iemand daar voorbeelden van?

Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen.


Bedankt, groet,
Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f37c5191b4620136805489587d31b084', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12994400, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 12:58 door Justus Christus.
Roy Bruurs

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Roy Bruurs »

Geen ervaringen maar ik ben voor een prijsopgave van een externe maar hij kan ook intern maken naar custom offroad en bladel geweest

Linkje naar custom offroad

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06dc889b979b2834caadc6e3e50c1581', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12994640, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Gert

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Gert »

Ehh, val jij vaak om ? Wat ben je van plan ?

Kijk eens op DEZE link.
Het valt me toch op dat de constructie van de cabine overeind is gebleven, terwijl het chassis door midden is gescheurd.
Maargoed, je hebt het over een rolkooi. Deze extra kilo's brengen juist een hogere kans op omrollen. Met 50 kg staal ben je waarschijnlijk nog niet klaar.
Daarnaast denk ik niet dat je je outriggers hoeft te verstevigen, mits ze in goede staat zijn kunnen ze denk ik flinke krachten opvangen.

Voor normaal gebruik vind ik rolkooien overdreven. Het voordeel van een series is bovendien dat de kans op doorrollen kleiner is omdat hij een relatief hoge vlakke zijkant heeft, en dus niet als een bal gaat rollen. Ik zou het een verkrachting vinden van een series, maar ik houd dan ook van origineel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 13:47 door Gert.
Roy Bruurs

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Roy Bruurs »

Mijn kooi op de mijn oude auto woog rond de 100KG.

Je zult er ook rekening mee moeten houden dat je intern kruizen krijgt voor de stevigheid en de vraag is of je dat wilt.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1807f0a85b62f2faac415e074425b014', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12994674, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ToyRoverlander

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door ToyRoverlander »

Hoe de kooi moet worden ligt eraan wat je van hem verwacht. Bij een ongeluk op de snelweg, waarbij je een paar keer rolt komen er wat grotere krachten op dat dat je hem zachtjes op zijn kant legt en doorrolt. Een salto achterover een heuvelaf geeft een gigantische klap op de kooi.

Op zijn allerminst een beugel achter de voorstoelen, kruis erin en 2 steunen schuin naar achteren. Aan het chassis verankerd. De buis die ik daarvoor zou kiezen is 2" naadloos met wanddikte van 3.2mm. Deze weegt 3.77kg/mtr. Qua lengte zit je dan al gauw op plus minus rond de 10meter. Dus kleine 40kg dat dat weegt. Die 40 kg gaat jouw echt niet zoveel sneller laten omvallen.

Roy, jouw kooi zat ongeveer op 130kg als ik me niet vergis.


Mijn 109 wordt, hopelijk volgend jaar, een softtop. Die gaat dus een volle lengte, volledig interne, rolkooi krijgen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Het is simpelweg een niet discusierbaar, getest, ervaren en bewezen punt dat Land Rover Series en Defenders zonder rolkooien gevaarlijk zijn voor inzittenden wanneer deze gaan rollen.

En wanneer je 90 rijd is het niet moeilijk een auto te rollen.

Ik vind het deshalve niet overdreven of een verkrachting bij "normaal" weg gebruik maar een kwestie van; hoe voorkom ik dat ik en mijn inzittenden verdrinken als het kalf hieronder:

110roll1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2502edaf2103bdd3ec15365419aaaac8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.eastcoastrover.com%2FSDimages%2F110roll1.jpg', 'http://www.eastcoastrover.com/SDimages/110roll1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.eastcoastrover.com%2FSDimages%2F110roll1.jpg', '', 12994834, 600, 600, 'Loading image ...', false);

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f871a908cc8b3367a26636242b6b2e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12994834, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-my-Words »

Tja ... Ik val ook niet vaak om, maar die ene keer ....
Met een bescheiden snelheid na een duw linksachter op een verijsde weg: eerst 180º om een verticale as, hierna was alle voorwaardse snelheid eruit/omgezet in rotatie, toen omdat ook achter in de aflopende berm kwam een 108º rol om de langs-as, uiteindelijk geland op het dak in een ondiepe greppel.
Ik kan uit ervaring zeggen dat een 110Td5HT daar niet mooier van wordt. Het raam om de voorruit was op 3 lassen ingescheurd en de 4e las was gewoon los.
Het dak was matig ingedeukt. Deuren konden nog open (en ook weer dicht) althans nadat ie weer op z'n wielen stond.
Als het allemaal wat harder was gegaan, of als er een boom of een muurtje of steen had gestaan, of als het talud wat dieper was geweest, en vooral ook als er niet een zacht sneeuwdek in de greppel had gelegen .... dan weet ik niet of ik het nu zo vrolijk had nagetypt.
Voor alledaags gebruik zou je, zo vermoed ik aan de hand van een en ander, ook al veel kunnen hebben aan een plaat die het dak in of uitwendig een stukje "taaier" maakt. Ik denk dat een plaat met een versterkingsrib vooraan en een passende knak daar waar het dak "knakt" in het dak geschroefd en gelijmd bij een bescheiden rol je net iets meer levensruimte geeft. Gaat het harder dan heb je een beschermengel of een echte rolkooi nodig (toch denk ik vooralsnog niet aan zo'n kooi, want alleen als die echt heel stevig zijn zijn ze veiligheidsverhogend, en dan heb je weer erg veel ijzer in je auto).

Marc
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Ik zat te denken aan iets dergelijks:

[www.eastcoastrover.com]

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('919f4e8537fadb7f6f4f5571108d96be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12994888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ToyRoverlander

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door ToyRoverlander »

Ja dat is een mooie. Maar voor echte stevigheid moet er minstens een kruis in de eerste hoepel achter de stoelen.

Driehoeken zijn sterk, rechthoeken niet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hmm, ik zal het er maandag eens over hebben met de constructeur bij mij op het kantoor.

Ik denk namelijk dat twee goed gekoppelde U`s net zo stevig kunnen zijn als 1 U met schoren.
Om namelijk werkelijk optimaal gebruik te maken van de schoren moeten deze in de hoeken van U uitkomen en dat kan niet omdat daar de wielkasten in de weg zitten.

Ook is een geringe vervorming van de rolkooi wenselijk vanwege het opnemen van krachten.

Maar ik zal maandag eens kijken wat beide constructies statisch (dus niet vervormd) en dynamisch (acceptabel vervormd) aan kunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 15:14 door Justus Christus.
neef Henk

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door neef Henk »

Rolkooi is leuk maar zet je er dan ook plastic ramen in, rondvliegend glas is ook slecht voor de inzittenden en zo kan je nog wel meer gevaren bedenken die je zal moeten aanpakken.

Ik bedoel, wat ben je van plan met je wagen? Bij normaal gebruik is een rolkooi overbodig maar ga je wekelijks terreinrijden of meedoen aan challenge dan zie ik het nut er van in.

Groeten neef Henk
Roy Bruurs

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Roy Bruurs »

Glas verpulvert van een auto. Mijn ervaring na een aanrijding met een tractor met 60 is dat je er weinig aan overhoudt. Als je rolt en je auto wordt samen gedrukt heb je natuurlijk meer letsel. ik was blij dat ik bij die aanrijding er een kooi op had staan. Natuur leid de kooi wel wat en heb je er daarna weinig meer aan maar op dat moment beschermt hij je toch

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8398edd88f948296c478945e515b17bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12995280, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Bauke 110

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Bauke 110 »

Toen ik mijn one-ten kocht zat er ook een rolkooi in. niet vollegdig alleen bij de 2de zit rij
het stelt ook niet veel voor, 2 U's die aan elkaar verbonden zijn.

ik heb er voor gekozen deze gewoon te laten zitten. misschien zou er een dwars verband in moeten.
maar in mijn ogen is hij zo al sterker dan zonder kooi. en een ongelukje kan in een klein hoekje zitten.

Mocht het je foto's willen zien hoe het bij mij zit kan dat natuurlijk..

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Dus ik kan bij jou gaan spoken als ik met 80 uitwijk, rol en dood ga?

Of is zie ik het nu helemaal verkeerd en zijn Series Land Rover gewoon super rol-veilige autos?
En zijn al die verhalen over doden bij rollen allemaal onzin?
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Lijkt het op zoiets?

[www.eastcoastrover.com]

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5b0879e1595f44c9f3cbe8bfabaa24a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12995363, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Scratch

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Scratch »

Je heb gelijk gert, hoort niet op een serie !!

Maar om iedereen tegemoet te komen...

mine-proof-109-0001.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8567bf8e06da968d9a9c9a6206227176', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovercentre.com%2Fstock%2Fimage%2Fmine-proof-109-0001.jpg', 'http://www.landrovercentre.com/stock/image/mine-proof-109-0001.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landrovercentre.com%2Fstock%2Fimage%2Fmine-proof-109-0001.jpg', '', 12995485, 600, 600, 'Loading image ...', false);

zal er wel grappig uitzien als alle serie's zo'n "rol" beugel monteren
Gert

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Gert »

Nou zeg, even rustig.

Henk maakt gewoon duidelijk dat de kans op
a: een ongeval klein is
b: omrollen bij een ongeval klein is.

Je kunt je natuurlijk overal tegen beschermen, maar je moet ook proberen om het 'gevaar' realistisch te bekijken. Als je namelijk overal gevaar in ziet, dan kun je ook je fiets voorzien van rolkooi, fietsen met helm, de auto thuis laten staan, uit de buurt van spoorovergangen blijven, nooit een biefstukje medium rare eten, kippenvlees mijden, op de stoep extreem rechts lopen etcetera...

Ik denk dat als jij wat onderzoek gaat doen naar wát nou precies de doodsoorzaken zijn bij verkeersongelukken dan kom je vast uit bij interne verwondingen, en niet beknellingen. Je kunt dus beter kijken naar gordels, airbags, hoofdsteunen etc.

Kijk even naar dit filmpje:


Dit is een SOFTTOP, en alleen de voorruit houdt het gewicht al.

Affijn, als jij een rolkooi wil moet je dat doen, maar ik denk dat je daardoor een gevoel van overmoedigheid danwel schijnveiligheid creëert.
RoadRocket

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door RoadRocket »

eens... in het dagelijks verkeer lijken mij de eerder genoemde rocksliders een eerste stap naar een verhoging van de veiligheid... goede stoelen met hoofdsteun, goed bevestigde 3-punts gordels en geen rondvliegend materiaal in de auto doen daarin natuurlijk méér dan mee. Althans... daar ben ik uiteindelijk op aangekomen na mijn mijmeringen naar het wel of niet toevoegen van een kooi.

Alhoewel ik nog steeds de voordelen van een kooi inzie is de verdere verkleining van het interieur en de verhoging van het gewicht tot nu toe een drempel geweest om er 1 in te bouwen, ook omdat áls ik er 1 wil, ik dan ook een écht doordachte (lees: stevige) wil ...

benieuwd waar je op uitkomt, leuk materiaal om uit te zoeken

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ce3142250010b7b84669ea5beefa6486', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 12995581, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Scratch

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Scratch »

Gert......


kijk even op 0:24, net even achter de voorste rong is het kanvas weg. wat zien we daar ???


gr Eric
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Ik heb dit in de Lightweight, in het terrein paar keer bijna omgegaan. Rollen op het buizenframe van de huif zie ik niet zo zitten...
Foto-MRHP3RDM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('040541cc544f999c39d9bdd81976df69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MRHP3RDM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MRHP3RDM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MRHP3RDM.jpg', '', 12995634, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Erik
Marc-88-RHD

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-88-RHD »

Deze constructie is totaal ongeschikt als rolkooi. Het heeft wat weg van de 'hoops' voor de softtop, alleen dan dikkere buis.
Het maakt daarbij niet uit of je één 'beugel', twee of tien gebruikt, als je er zijdelings tegen aan drukt, gaat ie plat.

7742.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9bc6d33ea23d6d99c2202c672a0e0fa2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.eastcoastrover.com%2FProject%2520Scans%2520Aug02%2F7742.jpg', 'http://www.eastcoastrover.com/Project%20Scans%20Aug02/7742.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.eastcoastrover.com%2FProject%2520Scans%2520Aug02%2F7742.jpg', '', 12995665, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Zoals eerder al werd gezegd, je moet driehoeken hebben, dus schoren. Ik persoonlijk heb ik meer vertrouwen in dit type.

for%20sale%20roll%20bar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb5b987a48e953a1981f0fc0838a55d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fonallfoursoffroadclub.parks.officelive.com%2Fimages%2Ffor%2520sale%2520roll%2520bar.jpg', 'http://onallfoursoffroadclub.parks.officelive.com/images/for%20sale%20roll%20bar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fonallfoursoffroadclub.parks.officelive.com%2Fimages%2Ffor%2520sale%2520roll%2520bar.jpg', '', 12995665, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik kan het in het filmpje van Gert niet heel goed zien, maar volgens mij staat zit in die auto iets soorgelijks

Marc

< Series 3 - 88" RHD >
Marc-88-RHD

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-88-RHD »

Het ziet er inderdaad grappig uit, maar constructie-technisch is het helemaal niet slecht, even afgezien van hoe de verbinding naar het chassis zou zijn.

Marc

< Series 3 - 88" RHD >



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 17:54 door Marc-88-RHD.
Willem

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Willem »

Ik kwam deze specificaties tegen die misschien handig zijn voor als je iets gaat laten maken:

[www.fia.com] (hieronder een stukje tekst over appendix J)
[www.asncanada.com]

Vehicles must be fitted with a roll cage. This must comply
with minimum requirements (see B.4.2.). A cage complying
with FIA Appendix J specifications for rally cars is
recommended. Any part of the roll cage that could contact
the crew in the event of an accident, must be protected with
fireproof padding.

B.4.2. Roll Cage tube material
specification:
Minimum Material Cold Drawn Seamless Carbon Steel;
Minimum Yield Strength 350 N/mm2; Minimum Dimensions 38mm dia x 2.5mm thick or 40mm dia x 2.0 thick.

Note: These figures represent minimums. In selecting
the steel, attention must be paid to obtaining good
elongation properties and adequate weldability. The tubing
must be bent by a cold working process and the centreline
bend radius must be at least three times the tube diameter.
If the tubing is ovalised during bending, the ratio of minor to
major diameter must be 0.9 or greater.

Gr Willem
www.landrover-defender.eu



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 18:40 door Willem.
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Kijk,

hier was ik naar op zoek, daar heb ik wat aan! bedankt!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3aeccb2edb606b72d765862ce4b68d24', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12995851, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hartstikke leuk allemaal, maar wanneer je op een topic reageert waarin; iemand naar specificaties, ervaringen enzovoorts over rolkooien vraagt; en je gaat vervolgens beweren dat een rolkooi onzin is, dan verwacht ik ook dat diegene met steekhoudende argumenten komt. Meningen zijn welkom, maar kom niet aan met "feiten" dat het onzin is.

Ik bedoel, garandeer jij dat mij niks overkomt wanneer ik omrol en jij mij adviseerde de een rolbeugel overbodig is?

Zoals ik al eerder zei, het is een feit dat Series en Defenders dodelijk zijn met rollen!




Sorry, maar ik maak zelf wel uit of ik het onzin vind of ik een rolkooi op mijn auto zet, daar doe ik niemand iets kwaads mee aan.

Ik zou het op prijs stellen dat die mening word gerespecteerd en niet geridiculiseerd.

Bedankt, Just.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2abb0d0604fcf0c8003bf599a6142b09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12995913, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gert

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Gert »

Het woord onzin neem je nu zelf in de mond. Wij geven alleen aan dat een rolbeugel niet bovenaan de lijst met veiligheidsartikelen staat.

Overigens vermoed ik dat die beugel in de video niet veel sterker is dan de carosserie van een hardtop.
RoadRocket

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door RoadRocket »

Bij deze beloof ik nooit meer te reageren

Robert, die zich door de weeks al druk genoeg maakt ...
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Onzin: iets dat geen zin heeft.

Bedankt overigens dat je een punt maak door een filmpje te posten met een auto met een beugel.

Ik vermoed als je hem nog steviger maak dat je dan nog minder kans loopt op beknelling.



Sorry dat ik zo reageer, maar ik vind het een beetje bemoederende reacties.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4371f79daa0a6188a48d41071065585', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12996029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Geen punt, er zit een verschil in een menig en zienswijzen geven en beweren dat het onzin is!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('689952769a7ce72d257b8b7b9ebb5287', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12996040, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Willem

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Willem »

Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk,
>
> hier was ik naar op zoek, daar heb ik wat aan!
> bedankt!

Welcome!

Gr Willem
www.landrover-defender.eu
BEN110

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door BEN110 »

heeft iemand tekeningen van en externe rolkooi voor en 110
dirk

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door dirk »

volgens mij kan je niet alles opvangen zonder er een kooi in te bouwen als deze
[www.lahoutermotorsport.be]
maar waar het volgens mij weleens fout gaat is dat het dak naar binnen komt en de voorruit het niet houd en dan bedoel ik het frame
ik heb ooit begrepen dat dit is op te vangen door achter de voor stoelen twee maal een u te monteren net als in een audi tt File:Audi_TT-Roadster.jpg --> mod_embed_images_loadimage('411d76ecccb69c41bea00e22831472c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AAudi_TT-Roadster.jpg', 'http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Audi_TT-Roadster.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AAudi_TT-Roadster.jpg', '', 12997062, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en deze naar achter toe te voor zien van een schor om er dan zeker van te zijn dat je hooft genoeg ruimte heb is het verstandig een bullbar te monteren die net boven de motor kap uit komt
als je dan een lijn zou treken tussen de bullbar en de beugels achter de stoelen moet je genoeg ruimte over houden voor je hoofd

maar je moet maar zo denken dat alles wat je maakt zal helpen alleen kijk wel uit dat niet juist deze onderdelen het gevaar worden

groet dirk
Marc-my-Words

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-my-Words »

dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> maar je moet maar zo denken dat alles wat je maakt
> zal helpen alleen kijk wel uit dat niet juist deze
> onderdelen het gevaar worden
>
> groet dirk

Hmmm ...
Als je pech hebt dan maken die buizen het je alleen maar moeilijker.
Je moet dus erg zeker weten dat ze niet meegeven en ook nog eens echt heel solide aan het chassis zitten.
Als de buizen verbuigen dan zal je wellicht alleen maar minder levensruimte overhouden.
En als het allemaal heel stevig is met een diagonaal kruis, dan sluit je ook weer een aftocht achterlangs af.
'i Is overigens best "verrassend" als je up-side-down moet uitstappen -- dan gaat ineens alles een stuk minder vanzelfsprekend, zelfs als je o.a door veiligheidsgordel en een relatief zachte landing verder helemaal niks mankeert.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 22:37 door Marc-my-Words.
Joost88

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Joost88 »

wat is het nut van naadloos in dit geval?
gaat de naad in de weg zitten?
Gert

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Gert »

Ik denk dat hij bedoelt dat het geen gelaste buis is maar een buis zonder las.
HIER zie je een gelaste buis.

Meer info:
HIER
Danny

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Danny »

Een rolcage/rolbeugel onzin?

Mag ik die mensen herinneren aan dat ongeluk op de moerdijkbrug van een paar jaar terug waar een Defender 90 helemaal plat was na uitwijken voor een andere auto? Gevolg: overleden partner die ter plaatse is bevallen van een baby die later overleed....

Een Series of Defender is gewoonweg niet stevig genoeg voor een rol, ook als je alleen maar snelweg rijdt.

Danny
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Ja inderdaad, een dat lijkt me een aardige. Die vorm zie je vaan overigens dat hij tussen de wielkasten uitkomt. Op de chassis rails dus.

Ik heb liever dat hij op de outrigger uitkomt of dat je extra steunen aan het chassis maak.
Dat scheel een berg ruimte namelijk in een 88.

zoiets als dit:

rearseatsup.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ad256b8d39e560dc391b461936e5e22c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.shaw.ca%2Fred90%2Frearseatsup.JPG', 'http://members.shaw.ca/red90/rearseatsup.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.shaw.ca%2Fred90%2Frearseatsup.JPG', '', 12999600, 600, 600, 'Loading image ...', false);

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8092224b5405f973e3ee0554f615b19e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 12999600, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost88

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Joost88 »

ja dat weet ik, maar dat zijn in dit geval toch onnodige kosten?
Disco

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Disco »

savety devies e eventueel: savety devices


Theo
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Ik heb het er zojuist even naar gekeken met de constructeur bij mij op kantoor.

De meest logische voor een 88" vind hij zo een:

for%20sale%20roll%20bar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e694922ff3fa3190bb5c20bc99b5052c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fonallfoursoffroadclub.parks.officelive.com%2Fimages%2Ffor%2520sale%2520roll%2520bar.jpg', 'http://onallfoursoffroadclub.parks.officelive.com/images/for%20sale%20roll%20bar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fonallfoursoffroadclub.parks.officelive.com%2Fimages%2Ffor%2520sale%2520roll%2520bar.jpg', '', 13013867, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Volgens hem een goede, sterke constructie met relatief weinig gewicht (tegenover een volledige kooi).
De zwakke punten zijn de boutverbindingen.

Het is niet zo veilig als een volledige kooi, maar het creeerd wel twee moeilijk samendrukbare zones vanaf de beugel naar de voor en de achter structurele elementen van de auto.
Overigens zijn de twee schoren naar achteren essentieel.


Ik ga later samen met hem een een tekening maken omdat ik de safety devises rolbeugel wel mooi vind, maar het tussen de wielkasten uitkomen; te veel ruimte vind kosten.
We gaan er een tekenen en berekenen die steunen heeft onder de wielkasten zodat hij er meer uitziet als deze:
Tevens wil ik de bovenste gordel ophangpunten er aan vast maken.

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23571dfaef028410e455bca1efaa0b5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13013867, 600, 600, 'Loading image ...', false); 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2010 11:40 door Justus Christus." class="bbcode" border="0" />
paulus-109

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door paulus-109 »

justus,

ik heb niet heel deze discussie gelezen maar laat je weten dat ik een goede vriend verloren heb door...........................
..........een interne rolkooi.
bij een kopstaart aanrijding, waarbij hij van achter door een vrachtauto tegen een voorliggende vrachtauto is geduwd in een file, is hij met zijn hoofd (slaap) tegen de rolkooi geklapt (zeer hard), en ja hij droeg de gordel.
op zich was dit te overzien allemaal, echter doordat hij door de verwrongen rolkooi niet snel uit de auto gehaald kon worden
is hij aan zijn verwondingen overleden. hij had het kunnen overleven als hij snel in een ziekenhuis had geweest.
dit is twee jaar geleden op de snelweg bij lyon gebeurd.
hij had een full internal rolkooi in zijn 110 zitten. (auto totaal afgeschreven)

ik begrijp jouw punt heel goed en denk dat met een beugel achter de stoelen met een schuine buis naar achteren
jij de veiligheid hebt die je zoekt. hier kan je eveneens goed montage punten voor gordels in laten zetten.

ik hoop dat je hier wat meer mee kan. overigens ben ik met mijn eerste 88 ook eens aan de rol gegaan, van een duin twee maal vol over het dak gerold in los zand, schade? ja vooral een gedeukt ego en een nieuw dak moeten monteren. verder helemaal niets aan de hand!

paul
paulus-109

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door paulus-109 »

met deze beugel komt de auto nagenoeg altijd weer op zijn wielen terecht, is ook handig.......................
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hmm,

Sorry om te horen!

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Ik begrijp goed dat zijn hoofd zijwaards tegen de buis aan is gekomen door de klap?
Is dat de oorzaak, of is de oorzaak dat de beugel voorkwam dat hij er uit kon worden gehaald...

Dit is; hoe treurig ook; erg nuttige info, bedankt!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0eea8f18b9127f543f0e5af834666c4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13014820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paulus-109

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door paulus-109 »

de interne rolkooi was verplooid aan de dakstijl links van zijn hoofd, dit kwam door de spanning die via de voorste outrigger op zeg maar de A stijl stond. Tevens was de beugel achter hem 15 cm naar voren gekomen door de klap op de linker achterzijde. (doorgegeven door de rest van de kooi)
vanwege het vermoeden van nekbreuk hebben ze erg veel tijd genomen en nodig gehad om hem te bevrijden.
via rechts kon niet vanwege auto volledig plat aldaar, langs het achterzijportier ging niet vanwege de schuine buis die van linksboven naar rechts onder liep. hij moest er zo rechtstandig mogelijk uit en dat was lastig met de buis die langs het dak liep naar de voorruit toe. deze was geknikt en zat 20 cm lager dan normaal. ik heb de foto,s gezien en schat in dat de ruimte van het protier voor 35 % geblokkeerd was door de kooi. het cassis was ook getordeerd.

de twee linker portieren zijn uit hun slot gesprongen en waren het enige nog bruikbare aan de auto.
Marc-my-Words

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-my-Words »

't Is triest maar de harde praktijk blijkt dus alweer de meest pesimistische scenario's te hebben ingehaald ... [landrover.startpagina.nl]

Het geeft te denken: geen rolkooi heeft risico's, wel een rolkooi ook. En het kan kennelijk zonder rolkooi "goed" gaan [landrover.startpagina.nl], dwz goed aflopen, terwijl je gezien de resten weinig hoop hebt.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2010 22:58 door Marc-my-Words.
paulus-109

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door paulus-109 »

idd, een rolkooi heeft naar mijn idee veel zin als je veel terein doet in berggebieden etc.
op de snelweg lijkt het eerder minder van belang en investeer ik liever in versteviging van het normale dak.
hoewel een ,,hoop,, achter je wel goed werken kan.

bij mijn vriend had ik altijd al zo iets claustrofobisch achtigs als je in moest stappen, buis langs het dak heb ik vaak geraakt,en met een beetje bergschoen aan had ik ook last van de buis bij de a-stijl. hoe dan ook je hebt niets in de hand.
hij is met dezelfde auto al eens aan de rol gegaan en daar kwamen hij en de auto prima uit. het heet ook niet voor niets een rolkooi. moest ik ooit voor een rolkooi gaan dan liever een full external ipv alles binnen.

ik verbaas me er overigens al tijden over dat er zelfs rolkooidelen enkel voor de looks te koop zijn, zoals een front external deel voor de defender bij bearmach. de koper zal het best weten dat het voor de show is , maar weet een volgende eigenaar dat ook? zoniet dan creer je een vals gevoel van veilgheid.

@ justus, overweeg eerst wat je met de auto gaat doen, en denk dan na over de kans op een ongeval daarmee.
investeer in goede stoelen en dito gordels, zorg dat alles rond je zacht is en neem geen risico,s als je het terrein in gaat.
een paar rocksliders verkleinen de kansen aan de zijkant op ernstig binnendringen.
bij normale aanrijdingen is een series sterk heel sterk, vraag niet hoe ik dat weet.
vergeet niet dat je een series nooit en te nimmer zo veilig krijgt als een moderne auto.

paul
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Inderdaad, het topic is alweer ingehaald door een gerolde 90. Hoe ironisch..
Goed om te weten dat de bestuurster er levend en relatief wel is uitgekomen.

Ook intressant om te zien dat je dus zonder extra beveiliging een flinke rol ook kunt overleven!

Wat je zegt over extra andere verbeteringen klopt helemaal. Dingen zoals rock/tree sliders (verstevigde dorpels), stoelen en gordels stonden al bovenaan mijn lijst.
De bescherming bij rol staat ook bij mij ter discussie hoor. Ik hoor veel voors, maar het voorbeeld van Paulus is iets om rekening mee te houden!

Echter, als ik het goed heb begrepen (verbeter Paulus me als ik het verkeerd geintrepreteerd heb) ging het om een rol-kooi.
Ik zit echter meer te denken aan een rol-beugel, vanwege het lagere gewicht en mindere kans op het ingesloten raken door de kooi.
De tegens van een beugel zijn natuurlijk: minder bescherming van pasagiers achterin en de voorruit kan alsnog redelijk ingedrukt worden. Echter, als je de 90 van gisteren bekijkt die gerold is zal een beugel (wanneer deze niet vervormd) meer ruimte overlaten voor bestuurder, bijrijder en personen achter in.

De vervorming is tegen te gaan door de beugel sterk genoeg te maken. De constructeur was van mening dat de buis diameters en wanddiktes groter maken (als een savety devises) om de sterkte te vergroten weinig nut heeft. De zwakte zit in de bout- / verbindingen aan het chassis.
Ook de schoren (schuine balken) naar achteren; die de beugel beweging voorwaarts en achterwaarts moet tegen gaan zijn fundamenteel.

Ik denk dat ik pas de conclussie trek (wel of geen beugel) als ik met onze constructeur een mogelijke beugel+verbindingen en de sterkte ervan bekeken heb. Dan weet je pas wat het nut is.

Groet!

avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('867caa220045c220d35833f862fe2627', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13018734, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dirk

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door dirk »

peter van de defender 90 die van de week is gerold schreef

Heb vanochtend wel te horen gekregen dat dit met een "gewone" auto wel anders afgelopen zou zijn, die blijven doorrollen

als je dit dan hoor weet ik ook even niet meer wat beter is
want met een rolbeugel achter de voorstoelen loop je meer risico dat hij meer koprollen maakt voor dat hij stil blijf liggen


groet dirk
Marc-my-Words

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Marc-my-Words »

Ja, het liefst heb je dus een uiterst starre beugel over nadat er eerst een zekere kreukel-zone een deel van de energie heeft vernietigd.
Met een super sterke externe rolkooi heb je nog de beste kans dat je auto heel blijft ... maar de inzittende rondom gebutst.
Voor het gezond overleven van bots-geweld is de juiste mix van indeuken en restant-leefruimte de grote truuk.

Marc (diemetinmiddels2serieuzeverkeersongelukken-1xfrontaalalspassagier1xopznkopnaeenduw-welaanzijntaxzit)
Justus Christus

Re: Series 3: overrol letsel bescherming.

Bericht door Justus Christus »

Tsja, dat ligt natuurlijk volledig aan de bron waar hij het van heeft.

Het lijkt me namelijk een beetje vreemd als die duizenden ingenieurs die autos door hebben ontwikkeld na 1948; autos hebben gemaakt die minder bestand zijn tegen rollen dan die ervoor zijn ontwikkeld.

Om een kameraat van mij te quoten die in de auto industrie werkt: rollen is beter als botsen of direct stil liggen.
We hadden het over mijn Land Rover.


Het ligt er dus maar helemaal aan waar de man van de gerolde defender de opmerking van gehoord heeft.
Niet dat ik zijn vrouw iets minders toewens natuurlijk! Maar daarom zou mijn keuze niet veranderen en dus geen rolbeugel nemen.




Overigens voor de mensen die een rolbescherming alleen voor terrijn gebruik nodig vinden. Ik herrinner me net de uitkomst van de elandtest van de nieuwe defender: op de kant met 65 KM/U.
Gisteren dus een rol met 80 KM/U.
Snelheden die ik regelmatig rij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2010 13:59 door Justus Christus.
Plaats reactie