Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
-
Boelo
Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Ik ben bezig de assen van mijn 110 te reviseren en heb inmiddels de swivels gedemonteerd, nu heb ik iig 1 nieuwe swivel nodig omdat deze op het chromen vlak aan de voorzijde steenslag heeft en daar nu geput is (van de reserveas waren de swivels helaas ook geput ).
Volgens het partsmanual heb ik FRC2644 nodig. Dit nummer is niet meer vindbaar en is geworden FTC5105. Nu is de laatste onderdeel van een kit die je bij Paddocks kunt krijgen [www.paddockspares.com]
maar dit is een zwart exemplaar met teflon oppervlak. Heeft iemand ervaring met dit onderdeel?
Om nu niet met een zwarte en een chromen ball rond te rijden ben ik toch even verder gaan zoeken en bij Rimmer Bros is de chromen Swivel ball nog wel op onderdeelnummer FTC5105 te krijgen, daar staat ie onder andere vermeld als genuine Land Rover [www.rimmerbros.co.uk] , maar is ook genuine geprijst; 283 GBP. Op weer hetzelfde onderdeelnummer is op dezelfde site een chrome aftermarket exemplaar te vinden voor veel minder geld, 72 GBP.
Dus op 1 nummer 3 verschillende keuzes. De keuze van paddock lijkt het voordeligst, temeer omdat het een complete swivelkit is. Maar dit is een zwarte bal, nu kan ik voor het geld van 1 genuine gemakkelijk 2x de complete kit bestellen en dan heb ik wel weer twee gelijke swivels op de as. Of natuurlijk de aftermarket chromen ball van Rimmer. Heeft er iemand ervaring met 1 van de producten? Welke moet ik hebben?
Alvast bedankt.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e650a46e12655bb3a53b7c2ac1535d84', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12993571, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 10:06 door Boelo.
Volgens het partsmanual heb ik FRC2644 nodig. Dit nummer is niet meer vindbaar en is geworden FTC5105. Nu is de laatste onderdeel van een kit die je bij Paddocks kunt krijgen [www.paddockspares.com]
maar dit is een zwart exemplaar met teflon oppervlak. Heeft iemand ervaring met dit onderdeel?
Om nu niet met een zwarte en een chromen ball rond te rijden ben ik toch even verder gaan zoeken en bij Rimmer Bros is de chromen Swivel ball nog wel op onderdeelnummer FTC5105 te krijgen, daar staat ie onder andere vermeld als genuine Land Rover [www.rimmerbros.co.uk] , maar is ook genuine geprijst; 283 GBP. Op weer hetzelfde onderdeelnummer is op dezelfde site een chrome aftermarket exemplaar te vinden voor veel minder geld, 72 GBP.
Dus op 1 nummer 3 verschillende keuzes. De keuze van paddock lijkt het voordeligst, temeer omdat het een complete swivelkit is. Maar dit is een zwarte bal, nu kan ik voor het geld van 1 genuine gemakkelijk 2x de complete kit bestellen en dan heb ik wel weer twee gelijke swivels op de as. Of natuurlijk de aftermarket chromen ball van Rimmer. Heeft er iemand ervaring met 1 van de producten? Welke moet ik hebben?
Alvast bedankt.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e650a46e12655bb3a53b7c2ac1535d84', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12993571, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 10:06 door Boelo.
-
Mud Machine
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Prima kwaliteit die gecoate van Paddocks. Heb er al meerdere gebruikt voor asrevisie.
Ik neem geen chroom meer. Slechte kwaliteit in AM versie.
Ik neem geen chroom meer. Slechte kwaliteit in AM versie.
-
Gert
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Vast staat wel dat chroom een van de hardste metalen is, en teflon relatief zacht is. Hoe het in praktijk uitpakt weet ik niet, maar misschien dat je de teflon variant kan combineren met een stofhoes om beschadigingen te voorkomen.
Gert
Gert
-
Apen-nootjes
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Mijn vaste leverancier: [www.budget-parts.nl]
Gewoon in Nederland, gewoon chrome...
En geen aandelen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 10:48 door Apen-nootjes.
Gewoon in Nederland, gewoon chrome...
En geen aandelen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 10:48 door Apen-nootjes.
-
Marijn & Simba
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Tja, keuze om te maken.
Als je er chromen inzet hoef je geen bescherming. Die teflon zou ik een swivel-rubber omheen doen. Kost ook niet de wereld. Denk dat je met 2 sets en een gaitor kit (staat eronder) goedkoper uitbent, AM is toch allemaal niet-genuine, dus kwaliteit evenzo niet-genuine. Of t nou bij budget-parts of paddock vandaan komt denk ik maar zo....
Voor mijn vooras overweeg ik overigens ook die zwarte, en doe er een hoes omheen. Nadeel is wel, als de hoes over 5 jaar scheurt, moet de boel weer los. voordeel is ook, dat je swivels niet meer zullen verroesten
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07fe56330ccf1a25210fd0a084dddc45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12993833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je er chromen inzet hoef je geen bescherming. Die teflon zou ik een swivel-rubber omheen doen. Kost ook niet de wereld. Denk dat je met 2 sets en een gaitor kit (staat eronder) goedkoper uitbent, AM is toch allemaal niet-genuine, dus kwaliteit evenzo niet-genuine. Of t nou bij budget-parts of paddock vandaan komt denk ik maar zo....
Voor mijn vooras overweeg ik overigens ook die zwarte, en doe er een hoes omheen. Nadeel is wel, als de hoes over 5 jaar scheurt, moet de boel weer los. voordeel is ook, dat je swivels niet meer zullen verroesten
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07fe56330ccf1a25210fd0a084dddc45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12993833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mud Machine
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Leuk zo'n hoes maar je ziet niet wat er onder gebeurt. Vocht komt er toch wel in (condens) en kan er niet meer uit >>>>> roesten.
Beter open laten dan kun je zien wat er gebeurt.
Beter open laten dan kun je zien wat er gebeurt.
-
ToyRoverlander
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Toen ik mijn RR assen ging reviseren was er 1bol niet goed, die werd vervangen door zo'n zwarte. Geen roest gezien in het jaar dat ie onder de auto zat. De teflon coating was wel zowat weg in de rechtuit stand van de swivels.
Chromen heb ik ookgehad, en die doen het ook goed voor een lange tijd. Als je het allemaal maar goed schoonhoudt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Chromen heb ik ookgehad, en die doen het ook goed voor een lange tijd. Als je het allemaal maar goed schoonhoudt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Rick90
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Waarom zoek je niet naar een goede gebruikte?
Hoe kun je weten dat de teflon Paddock swivels van goede kwaliteit zijn als ze nog niet zo lang te koop zijn?
Van LR genuine weet je tenminste zeker dat ze zo'n 20 tot 30 jaar mee gaan
Die rubbers om je swivels doen hun werk totdat er ook maar een scheurtje in komt, dan werken ze averechts.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d9b7740f625051e20c6a78561d18f9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 12993992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 11:36 door Rick90.
Hoe kun je weten dat de teflon Paddock swivels van goede kwaliteit zijn als ze nog niet zo lang te koop zijn?
Van LR genuine weet je tenminste zeker dat ze zo'n 20 tot 30 jaar mee gaan
Die rubbers om je swivels doen hun werk totdat er ook maar een scheurtje in komt, dan werken ze averechts.
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d9b7740f625051e20c6a78561d18f9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 12993992, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2010 11:36 door Rick90.
-
Nick
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Die rubbers, of bij de Series leren hoezen zou ik er inderdaad ook niet omheen doen. Ik heb laatst die hoezen die er volgens mij al 36 jaar onder zaten afgehaald, aan 1 kant kwam er een halve liter water en een hoop roest uit... De andere kant was nog relatief goed, maar evengoed aan vervanging toe. Zoals al gezegd, als ze heel zijn dan werken ze best goed, maar zodra er ook maar het kleinste gaatje in komt of hij sluit niet goed af heb je gelijk een probleem. Je denkt namelijk dat alles goed beschermd is terwijl je swivel in een halve liter water ligt te draaien. Of je moet elke maand de hoes eraf halen om e.e.a. te controleren en schoon te maken, maarja dan kun je ze er net zo goed af laten.
Ik heb er trouwens ook wel eens aan gedacht om die bollen opnieuw te laten verchromen, is er iemand die daar ervaring mee heeft? Genuine is idd behoorlijk geprijsd, ik weet alleen niet wat verchromen kost, en of het dus ook rendabel is.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik heb er trouwens ook wel eens aan gedacht om die bollen opnieuw te laten verchromen, is er iemand die daar ervaring mee heeft? Genuine is idd behoorlijk geprijsd, ik weet alleen niet wat verchromen kost, en of het dus ook rendabel is.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Gert
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Verchromen is een relatief duur proces.
Het laten verchromen van een tankje (13liter) van een Zundapp kost geloof ik tussen de 150 en 200 euro.
Er zijn ook doe-het-zelf kits, maar ik heb daar geen ervaring mee. Beetje zoutzuur, blokje chroom, plus en min, en gaan.
Het laten verchromen van een tankje (13liter) van een Zundapp kost geloof ik tussen de 150 en 200 euro.
Er zijn ook doe-het-zelf kits, maar ik heb daar geen ervaring mee. Beetje zoutzuur, blokje chroom, plus en min, en gaan.
-
Michiel 109 V8
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Ik heb leren gaitors op m'n swivels zitten. Leer ademt en zo kan het vocht wat er eventueel in komt ook weer uit wasemen. Zitten er al jaren onder, nooit problemen. Ik zeg erbij dat ik nooit tot op m'n assen in de prut sta.
Als de Paddocks versie de exact juiste maten voor de railko bush enzo heeft zou ik die uitproberen. Normaal ben ik alleen voor origineel bij dit soort belangrijke onderdelen maar het prijsverschil is de gok waard. Een goede tweede hands is natuurlijk prima, ebay?
Greetz,
Michiel
Als de Paddocks versie de exact juiste maten voor de railko bush enzo heeft zou ik die uitproberen. Normaal ben ik alleen voor origineel bij dit soort belangrijke onderdelen maar het prijsverschil is de gok waard. Een goede tweede hands is natuurlijk prima, ebay?
Greetz,
Michiel
-
Joost88
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
zou het iets zijn om ze te verzinken en passiveren?
-
Boelo
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
mmh, uiteenlopende meningen lees ik al. De teflon bal wordt goed en niet goed bevonden. Chroom genuine is natuurlijk de beste keus, dat heeft de tijd al wel aangetoond, maar als je bijna alles aanpakt, dus chassis, aandrijflijn en schutbord, dan loop je nogal tegen wat kosten aan, ik wil het budget hiervoor niet al teveel aanspreken er moet namelijk nog veel aangeschaft worden (een lhd stuurhuis om maar eens wat te noemen). Tja, een gaitor heeft nooit mijn interesse gehad om genoemde redenen. Tweedehands ben ik ze eigenlijk nog nooit tegengekomen. Ze maken vaak nog onderdeel uit van een bestaande goede as die in zijn geheel wordt verkocht, of het gaat om een vermoeide as, zoals ik laatst kocht en dan zijn ook de swivel balls niet best meer, dus ook geen optie. Verzinken of passiveren van de oude ballen lijkt me geen optie, het oppervlak moet heel hard en vlak zijn om de schrapende werking van de keerringen tot hun recht te laten komen.
Veel opties heb ik dus niet, Aftermarket chroom of zwart, beide minder van kwaliteit dan genuine, maar toch ben ik geneigd de zwarte bal eens uit te proberen.
Thanks en groet,
Boelo
Veel opties heb ik dus niet, Aftermarket chroom of zwart, beide minder van kwaliteit dan genuine, maar toch ben ik geneigd de zwarte bal eens uit te proberen.
Thanks en groet,
Boelo
-
RoLandrover
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Paddock heeft ze ook origineel gebruikt liggen:
Swivel Housings & Balls
FRC2644 SWIVEL BALL 90/110 BARE TO LA
25.00
FRC7065 SWIVEL BALL 90/110 BARE FRMLA
20.00
FRC7065 SWIVEL BALL & NEW BEARINGS new "takeoff"
40.00
grtn
RoLandRover
Swivel Housings & Balls
FRC2644 SWIVEL BALL 90/110 BARE TO LA
25.00
FRC7065 SWIVEL BALL 90/110 BARE FRMLA
20.00
FRC7065 SWIVEL BALL & NEW BEARINGS new "takeoff"
40.00
grtn
RoLandRover
-
Boelo
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Hey dat ga ik ff bekijken, bedankt!
Boelo
Maar kan het niet vinden!
Heb je een link voor me? Thanks.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2010 12:05 door Boelo.
Boelo
Maar kan het niet vinden!
Heb je een link voor me? Thanks.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2010 12:05 door Boelo.
-
Gert
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Het gaat er om dat het oppervlak hard genoeg is om slijtage te kunnen weerstaan. Zink is een zacht metaal, en dat zou dus niet helpen. Passiveren is ook een corrosiebestendige behandeling zonder grote hardheidsvoordelen en is daarom ook niet geschikt voor een keiharde laag. Met een harde chroomlaag bereik je het gewenste resultaat. Let wel op dat je met normaal verchromen gaat voor de uiterlijke kwaliteit in plaats van de hardheid. Mocht je er dus aan beginnen, zorg ervoor dat ze het hardverchromen.
-
Mud Machine
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Salvage parts bekijken.
-
Boelo
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Voor (hard)verchromen moet de onderlaag in dit geval egaal zijn, anders loopt de olie nog tussen chroomlaag en seal weg. Dus ook verechromen van oude swivel balls lijkt me geen optie.
Groet Boelo
Groet Boelo
-
Boelo
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Heb ik uiteraard gedaan maar daar staat niets bij, waar zie jij het staan dan?!
-
RoLandrover
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
[www.paddockspares.com]
-
Jos Daalmans
Re: Swivel ball, zwart of chroom? Genuine of aftermarket?
Hoi,
Er is een laag die nog harder is dan chroom en dat is een genitreerd oppervlak. Heb ik ooit laten doen met een total versleten krukas die was opgespoten met chroom en daarna genitreerd (de krukas wordt dan helemaal opgestookt per lagervlak en dan met ik dacht amoniak volgespoten/afgekoeld).
Motor revisie bedrijven kunnen dit soort techniek uitvoeren, maar ik weet niet of ze de swivelbal in een keer kunnen afkoelen met amoniak. De swivelbal is best wel groot.
Als je die genitreerde laag op chroom hebt zitten, kun je er met schuurpapier of zaag of vijl overheen gaan, maar dan haal je er niks meer vanaf.
Gereedschap voor op moerslagsleutels (de betere dan) in de vorm van doppen zijn hier ook mee behandeld.
Ik kan mij nu voorstellen dat je helemaal niet meer weet wat je moet kiezen.
Succes,
Jos
Er is een laag die nog harder is dan chroom en dat is een genitreerd oppervlak. Heb ik ooit laten doen met een total versleten krukas die was opgespoten met chroom en daarna genitreerd (de krukas wordt dan helemaal opgestookt per lagervlak en dan met ik dacht amoniak volgespoten/afgekoeld).
Motor revisie bedrijven kunnen dit soort techniek uitvoeren, maar ik weet niet of ze de swivelbal in een keer kunnen afkoelen met amoniak. De swivelbal is best wel groot.
Als je die genitreerde laag op chroom hebt zitten, kun je er met schuurpapier of zaag of vijl overheen gaan, maar dan haal je er niks meer vanaf.
Gereedschap voor op moerslagsleutels (de betere dan) in de vorm van doppen zijn hier ook mee behandeld.
Ik kan mij nu voorstellen dat je helemaal niet meer weet wat je moet kiezen.
Succes,
Jos