Na olie verversen stugge schakeling bij koude motor 110 V8 1985

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
de Rode Baron

Na olie verversen stugge schakeling bij koude motor 110 V8 1985

Bericht door de Rode Baron »

Na het olie verversen van de gearbox met 15W40 en de transfer box met 75W90 schakelt de 110 V8 1985 bij een warme motor boter zacht.
Bij een koude motor schakelt hij echter stug. Had ik voor de komende koudere maanden toch andere olie moeten gebruiken?

Groet,
De Rode Baron

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2010 11:05 door de Rode Baron.
sjeroens

Re: Na olie verversen stugge schakeling bij koude motor 110 V8 1

Bericht door sjeroens »

Zoveel olie, zoveel meningen. Zit er bij jou een lt95 onder? Ik heb sinds de zomer 15w50 in de heel de bak incl overdrive (nog niet kunnen testen bij dit weer, wacht nog op een nieuwe koppelingscylinder). Tot afgelopen winter 20w50 erin, die schakelt ook (erg) stroef bij -5. Ook 15w40 erin gehad, die vond ik net dun voor de od.
sccs.
jeroen
Thimo

Bericht door Thimo »

Beste Rode Baron,

Bij een LT 95 die jij hebt moet in de gearbox en transferbox dezelfde olie, namelijk de 15W40 ( ikzelf heb er 20W50 ingedaan ivm geluid ).
Hoe dikker de gebruikte olie is des te stiller maar ook moeilijker schakeld de bak.

Mvg Thimo.
de Rode Baron

Beste Thimo,

Volgens het workshop manual moet de olie voor mijn LT85 5-speed 15W40 en voor de LT230 transfer box de 85W90 of de 15W40 zijn
Ik heb voor de LT230 de 75W90 gekozen, naar ik nu begrijp een dunne olie bij hogere temperaturen.
Als de transferbox verder goed gesmeerd blijft, zal ik dit probleem bij lagere temperaturen even aanzien.

Bedankt,
de Rode Baron

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2010 18:14 door de Rode Baron.
Marc-88-RHD

Bericht door Marc-88-RHD »

75W90 olie is bij lage temperaturen juist dunner dan 85W90. Bij hogere temperaturen is hij even dik.
Kort gezegd is bij multigrade olie het eerste getal de viscositeit bij lage temperatuur (winter) en het tweede bij hogere temperaturen (zomer). Hoe lager het getal, hoe dunner de olie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2010 18:34 door Marc-88-RHD.
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Rode Baron , weet je mischien de oliespecificatie van de 15W40 .Die mag namelijk ook niet te hoog zijn .Vr gr Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Motorolie met een te hoge specificatie geeft inderdaad schakelproblemen.
Vanaf de specificatie SG zijn er wrijvingsverbeteraars in de motorolie toegevoegd, waardoor ze ongeschikt zijn om in versnellingsbakken te gebruiken.

Dennis B
de Rode Baron

Beste Henk en Dennis,

Ik heb gebruikt: 15W40 minerale motorolie, "meets the requirements of API: SL/CG-4, ACEA E3/A3/B4".
Geeft dat een antwoord?

Groet,
de Rode Baron

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2010 23:19 door de Rode Baron.
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

De SL die jij gebruikt hebt staat verder in het alfabet als de SG. Je kunt beter een olie met de SF-CC(of SF-CD ) spec. gebruiken . Ik gebruik deze al jaren in mijn soepelschakelende LT 85 (en ook in de V8) .De motor krijgt iedere 5000 KM nieuwe olie en de versnellingsbak iedere 10000 KM . Vr gr Henk B.
de Rode Baron

Beste Henk,

Bedankt voor de uiteenzetting!
Daar gaat dus over niet al te lange tijd andere olie in.

Groet,
de Rode Baron
Plaats reactie