Kabelboom

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geoffrey

Kabelboom

Bericht door Geoffrey »

Na lang wikken en wegen ga ik een nieuwe kabelboom voor mijn series IIA bestellen bij autosparks.co.uk.
Ze vragen mij of mijn dynamo een conversie heeft weet iemand wat ze hiermee bedoelen?
Ik heb een RHD 2.25D 12v. Iemand ervaringen met deze draadbomen en het inbouwen?
Ik hoor het graag!

Landrover 109 2.25D
Bouwjaar: 1966
Paul Rasch

Re: Kabelboom

Bericht door Paul Rasch »

Beste Geoffrey,

Ik denk dat ze bedoelen of je er een wisselstroom versie in hebt zitten.
Maar vraag het ze voordat je iets verkeerds krijgt.
Denk goed na over eventuele opties en extra's, bv. meters, elektische fan, constante voeding voor de aanhanger, etc.
Hiervoor geldt: nu makkelijk meenemen voor relatie weinig meerkosten, later moeilijk in te voegen.

Zelf heb ik bij hen de kabelboom voor mijn 1950 80" besteld. Prima spul.

Succes.

Groeten Paul Rasch
Geoffrey

Bericht door Geoffrey »

Misschien rare vraag maar hoe kun je het verschil zien tussen een wisselstroom dynamo en een gewone?
Ik heb geen opties die ik wil toevoegen aan de auto dus hij kan helemaal standaard blijven.
Misschien wel een paar verstralers erbij dan!

Landrover 109 2.25D
Bouwjaar: 1966
Iwan Stuifzand

Bericht door Iwan Stuifzand »

Ik heb zelf bij Autosparks een kabelboom gekocht en ben zeer positief. Alle kabels zijn uitgevoerd met de originele kleurcodering, dus is niet moeilijk om te installeren, zeker niet met een elektrisch schema erbij. Autosparks levert geen connectoren mee met de kabelboom, alleen de bullets zitten er aan. Meeste rubbers voor doorvoer van de kabelboom door schtubord, spatborden etc zullen na al die jaren niet al te best meer zijn, dus die zul je waarschijnlijk ook moeten vervangen.

Veel Series hebben ooit een conversie gehad van een gelijkstroom naar wisselspanning dynamo (oa hogere stroomoutput)
De kabelboom wordt daar op aangepast. Als je niet zeker weet wat je hebt, kun je ook even een foto plaatsen, het verschil is duidelijk te zien.

Iwan
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Geoffrey,

Een gelijkspannings dynamo is in het algemeen ( ruwweg) 2 x langer dan ie dik is. Bovendien zit er ergens, waarschijnlijk aan het schutbord, een spanningsregelaar ( zwart of zilverkleurig doosje)

Een wisselspanningsdynamo is bijna even lang als deze dik is ( ook ruwweg) en heeft een interne spanningsregelaar

Voordeel wisselspanningsregelaar, heeft al opbrengst bij laag toerental, nadeel van de gelijkspannings dynamo is, met name de externe regelaar, dat is een elektromechanische constructie die weleens kuren kan vertonen. En is dan een relatief duur doosje.....

Persoonlijk zou ik een wisselstroomdynamo plaatsen. Google eens op gelijkstroomdynamo en wisselstroom dynamo....

mvg Hans
Geoffrey

Bericht door Geoffrey »

Volgens jullie aanwijzingen zit er al een wisselstroomdynamo in. (even lang als breed).
Heeft niemand een fotoverslag van het plaatsen van een kabelboom?
En waar begin je mee>? eerst alles lostrekken en kabelboom verwijderen voordat je de nieuwe gaat plaatsen?
Of de oude kabelboom laten zitten en daarnaast de nieuwe plaatsen?
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Ik zo de nieuwe langs de oude leggen. Dan loop je ook niet te zoeken naar stekkertjes die je niet kunt vinden (nu een kwestie van oude kabel volgen)

Maak is een foto van je dynamo/ altinator en post die hier dan kunnen wij ook mee kijken

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65ba9b95eea777bdebf47dfc131fa31d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12990691, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Geoffrey

Bericht door Geoffrey »

Dat wil ik wel maar heb nu geen camera tot mijn beschikkking
Hier een link van eenzelfde soort dynamo: [www.landyzone.co.uk]
Alleen zit er bij mij een zwart plastic kap op en een stekker met 2 draden.
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Ja, dat is een wisselstroom dynamo

mvg Hans
Apen-nootjes

Bericht door Apen-nootjes »

Geoffrey Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens jullie aanwijzingen zit er al een
> wisselstroomdynamo in. (even lang als breed).
> Heeft niemand een fotoverslag van het plaatsen van
> een kabelboom?
> En waar begin je mee>? eerst alles lostrekken en
> kabelboom verwijderen voordat je de nieuwe gaat
> plaatsen?
> Of de oude kabelboom laten zitten en daarnaast de
> nieuwe plaatsen?

Zelf heb ik ook dit probleem, en heb dus ook de kabelboom liggen... Bij mij hebben ze er al ooit eens een nieuwe kabelboom in gelegd, maar dit op zo'n lelijke manier gedaan dat ik het hele zooitje ga vervangen, de nieuwe kabelboom is echter niet volgens de oude manier neergelegd... Wat ik ga doen is eerst de oude kabelboom draadje voor draadje eruit halen en een electrisch schema maken van hoe het nu zit, dan de nieuwe kabelboom erin en hopen dat ik alles weer aangesloten krijg

Als de oude kabelboom er nog in zit zou ik hem er idd langs leggen en als alle draadjes van de nieuwe zijn aangesloten de oude weg halen
Plaats reactie