Aankoop discovery 11 TD5 SLS

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter

Aankoop discovery 11 TD5 SLS

Bericht door Peter »

Ik ben van plan om een landrover discorery 11 TD5 SLS bouwjaar 2001 (259.000 km) te gaan kopen zijn er puntjes waar ik extra naar moet kijken of hebben jullie nuttige tips.
Alvast bedankt.

Grt Peter
harro

Re: Aankoop discovery 11 TD5 SLS

Bericht door harro »

Ik heb een tijd geleden ongeveer dezelfde vraag gesteld (in iets meer woorden zoals men dat van mij gewend is ;-) )

[landrover.startpagina.nl] (met dank aan de mensen die gereageerd hebben en Tata D2 (Willem) in het bijzonder die zelfs bij me langskwam voor een ritje)

Ondertussen rijd ik sinds 3 maanden een Disco II TD5 van 2002 (dik 12.000 km al weer) en dat bevalt prima.
Er zit wel een hoop op dat vast stuk kan (ACE, luchtvering en andere electronica) en bij de grote beurt hebben we wel de brandstofdrukregelaar (3x woordwaarde) moeten vervangen. Niet het duurste onderdeel maar een behoorlijk onhandig gesleutel. Maar verder weinig problemen gelukkig.
Ik moet nog steeds even met Willem afspreken om het verschil tussen wel of geen ACE vast te stellen...

De mijne had eigenlijk geen terrein gezien en had geen trekhaak (die heb ik ondertussen, nu nog de aanhangerstekker...) maar ik kan me voorstellen dat je daar wel even op wil letten. Eerlijk gezegd verbaast het me hoeveel electronica redelijk onbeschermd tegen het chassis geschroefd zit... en dat met een doorwaaddiepte van 0,5 meter...

groet Harro
Ruud Lemmens

Bericht door Ruud Lemmens »

Hoi,

Heb nu een maand of 2 een Disco II TD5 uit 2003
Afgezien van de standaard dingen waar je op moet letten (oliepompboutje, injector kabelboom) heb ik tot op heden geen enkel noemenswaardig euvel aan de auto kunnen ontdekken.

Ik heb een versie zonder automaat, zonder luchtvering, met ACE gekocht.
Luchtvering bewust niet, omdat ik in het verleden een Range Rover P38 heb gereden en dit wel eens gevoelig kan zijn. Maar als je enigzins handig bent, kun je deze dingen zelf vervangen.

Groeten, Ruud
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Hallo Peter,
Voor wat betreft de luchtvering kan ik je die toch adviseren! De luchtbalgen kunnen inderdaad lek/poreus raken, maar dat is geen probleem. Zelf te vervangen is mogelijk, en het euvel dient zich langzaam aan. Landrover adviseert elke 5 jaar de luchtbalgen preventief te vervangen, dus als je dat ongeveer elke 4 jaar doet, dan geen probleem. Het rijdt geweldig, en bovendien met aanhanger/caravan/zware belading ook een pluspunt.
Voor verdere tips verwijs ik je door naar de link van Harro.
De D2 is een geweldige auto, alleen de wegenbelasting is wat aan de 'forse' kant, maar dan heb je ook wat
Een verdere tip is voor koop met de auto langs Aad Koene te gaan voor een aankoopkeuring. Hij heeft er goed kijk op.
Als je in de buurt van Arnhem woont kan ik tussen de bedrijven door wel eens met het monster bij je langs komen.
Groet, Willem

Tata-D2.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Prima autos, ook met al de elektronica, ik ben zelf geen fan van de automaat uitvoering vanwege die vervelende XYZ schakelaar (pook positie hendel)

Puntjes

Lekke luchtbalgen (auto's met SLS)
Olie in injector kabelboom
Lekage brandstof drukregelaar
Problemen met XYZ schakelaar (motor gaat in nood loop door deze storing)
geschurde motor steunen ( de rubber steunen)
lekage zonne daken
Portier slot LV welk weigert te werken (kan ook op andere Portieren voorkomen)
ABS TC en hilldecent storing/oplichtende lampjes, ( elektrisch probleempje in de ABS TC unit)
Olie pomp bout, al zal deze wel nagekeken zijn als de auto nu nog leeft.
ACE leidingen kunnen ook behoorlijk rotten met lekkage als gevolg ( Active Cornering Enhacement) hydraulisch anti rol systeem.

Alles is eenvoudig te verhelpen maar het kost extra geld, hoogst waarschijnlijk ga je als je de auto lang genoeg bezit een of meerdere kleine storingen mee maken.

Ik heb mijn disco 2 td5 sinds juli en heb er inmiddels 8500km gereden en op de injector kabelboom na probleemloos gereden. mijn disco 2 heeft wel een zwaar leven achter de rug, maar is dan ook bedoeld als donor voor een project. waar ik eind dit jaar begin volgend jaar aan ga beginnen.

google flink en leer zoveel mogelijk over de discovery Td5 en zijn probleempjes, ga niet direct voor de eerste de beste die je tegen komt, als je zelf te weinig kennis hebt dan zal er altijd wel iemand zijn die je kan bijstaan met zijn of haar verstand van de discovery 2 en die etv tegen vergoeding met je mee wil om een aantal autos te bekijken.

Succes Groetjes Andrew
Plaats reactie