T stijlen laten verzinken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
camelstorm

T stijlen laten verzinken

Bericht door camelstorm »

Ik heb een prijs aangevraagd voor het verzinken van mijn T stijlen en en de stijl daar achter voor een stawag 110, nu melden ze mij dat dit 100 euro gaat kosten valt mee dacht ik, maar krijg het verhaal te horen dat zij de stijlen elektrisch verzinken wat betekent dat alleen de buite zuide verzinkt wordt. Wat denken jullie is dit wat????????
Leendert

Re: T stijlen laten verzinken

Bericht door Leendert »

Dat lijkt mij niet goed, ze gaan in een zuurbad tijdens het procces en aan de binnenkant komt geen zink. Dat moet wel gaan roesten.
Dan kun je ze beter laten stralen, schopperen en primeren.
huib

Bericht door huib »

Hoi, er zijn twee manieren om te verzinken. Thermisch en electrolytisch. (zie ook internet) Vrij vertaald komt het neer op het volgende (ik ben ook geen techneut). Thermisch, dan komen de blanke metalen onderdelen in een groot bad met vloeibare zink, dat is geloof ik 480 graden warm. Het grote voordeel daarvan is dat het overal in kan lopen, en een vrij dikke laag geeft. Wel voldoende gaten boren ( 1cm) zodat het overal in en uit kan lopen. Dit ziet er dan ook uit zoals sommige Laro-chassis. Men is altijd bang voor kromtrekken. Ikzelf heb bijna alle metalen onderdelen van de 109 op deze wijze laten verzinken, zonder problemen (chassis, shutbord, grille, de T-stijlen, de deurframes ed).
Electrolytisch verzinken is heel anders. Blank metaal wordt in een bad water gehangen, en er wordt electrische spanning op de onderdelen gebracht. In het bad zit een blok zink. Door de electrische spanning gaan de zinkmoleculen naar het metaal. Dit geeft echter een veel dunnere laag, en het kom niet in holle ruimtes!
In beide gevallen overigens, alles goed ontdoen van verf of andere deeltjes op het metaal. Ik heb veel onderdelen eerst naar een bedrijf gebracht dat loogbaden heeft om meubels te ontdoen van verf. Vliegroest is voor het verzinken geen probleem, dan hecht de zink zelfs beter.
huib

Bericht door huib »

Nog even een kleine aanvulling. In beide gevallen betaal je een bepaalde prijs per kilo. Vaak hebben ze ook een minimaal bedrag. Informeer hier dus naar bij het bedrijf dat je het laat uitvoeren. Heb dus zelf soms even gewacht met het verzinken van onderdelen, zodat ik genoeg had om boven het minimale bedrag te komen. Bespaard toch weer geld.
BEN110

Bericht door BEN110 »

hoelang moet de landrover nog mee gaan 30 jaar of 200 jaar als alleen de buitenkant verzinkt word gaat dit al erg lang mee en is ook beter af te werken spuit de binnenkant in met bv ml en geniet van het makkelijk afwerken van de buitenkant
camelstorm

Bericht door camelstorm »

Heren bedankt voor het mee denken, ik heb morgen een afspraak bij Galvamé.

Groetjes,

Jan W
Plaats reactie