wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tom.laura

wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Tom.laura »

Wat te doen mijn vriendin de dagelijkse berijder van onze 110 uit 1986 wil misschien wat meer kracht in de 110. Nu zijn we tevreden met de 2.5 N/A maar goed om wat beter mee te komen in het verkeer dan wil ze misschien een klein autotje kopen. Mijn beredenering is een groter blok in de 110 en genieten maar....

Nu heb ik het eea gelezen maar wat zijn de opties:

200 tdi uit een def of disco en dan de huidige bak behouden. Is de makkelijkste optie en ook de goedkoopste lijkt me.

300 tdi uit een def of disco met een andere bak, ik heb een 300tdi gehuurd en was wel heel blij met de versnellingsbak die daar bij hoort.

2,8 TGV maar dan moet ik eerst een geldboom leegschudden, toch wel een droom

Maar goed wat zijn de verschillen tussen een disco en def blok en wat zijn jullie adviezen/ervaringen

groetjes Tom
Mud Machine

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Mud Machine »

200Tdi uit een Defender past zo: geen aanpassingen aan bak of chassis nodig.

200Tdi uit een Discovery past niet direct: aanpassing aan turbo, uitlaat nodig. "Dure" conversiekits voor te koop of zelf iets maken (Steve Parker).

300Tdi uit Discovery of Defender past met andere motorsteunen: geen andere bak nodig. Motor komt wel ver naar achteren te liggen. Je kunt natuurlijk ook de bijbehorende R380 bak monteren maar dan moet je ook de gearboxtunnel voor een R80 hebben. Motor komt dan op de "originele" 300Tdi positie. Ook dan andere motorsteunen nodig.


Zorg wel dat je een complete set hebt met intercooler, radiateur/oliecooler, luchtfilter, slangen, brandstoffilter, kabelboom enz... dat maakt de inbouw makkelijk en dan weet je ook waar alles moet. Ook voor onderhoud/onderdelen in de toekomst makkelijker.


Ik heb nog een complete goed lopende Defender 200Tdi motor met alles erbij te koop.

Mail me maar als je interese hebt.
paul be

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door paul be »

als ik hem was ging ik dan voor jou defender 200 TDi motor, zoveel vind je die niet!

defender 110 300TDi
Tinus 110

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Tinus 110 »

ik zou dan voor de 200 tdi uit disco gaan - best beschikbaar en aanpassingen vallen best mee.

200 tdi uit defender natuurlijk mooi vanwege origineel en makkelijker inpassen ... goedkoper lijkt me niet - vind ze maar.

maar neem nu gewoon een v8 ... is nog mooier.

[twitter.com]

web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2030a75ec29fadff163d289225e25ddd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12983275, 600, 600, 'Loading image ...', false);

One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2010 01:44 door Tinus 110.
Puffino

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Puffino »

als je aan de DEF 200tdi kunt: DOEN.

Anders met enige aanpassingen is het goed te doen om een Disco 200tdi te kiezen met behoud van bak, zoals hierboven al aangegeven.

Ik zou niet aan andere oplossingen beginnen.

Let wel dat je bak harder op zijn donder krijgt, een LT77 in de variant 56A wordt dan wel prettiger. En welke verhouding van de tussnebak heb je er nu op? Een 1:1.4 reductie is de meest populaire bij de 200tdi. Een 1.6 reductie is wat veel: dan ga je NIET harder maar trekt wel sneller op. Een 1.2 is al snel te veel, je komt maar moeilijk op gang maar kunt er wel flink mee doorkarren als je niet te steil of met ware last rijdt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Tom.laura

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Tom.laura »

Heren,

Dank voor de reacties. Hoe groot is het verschil in vermogen tussen een 200 en 300 tdi?

Sander ik weet niet welke tussenbak ik heb, hoe kan ik dat controleren?

Tinus een v8 lijkt mij wel tof maar dan voor een "speelauto" lekker stampen door de modder ofzo maar 1 op 5 en dan lekker naar Marokko... Moet je toch veel stoppen.

Tom
Willem

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Willem »

Hoi Tom,

de 300tdi heeft 4bhp en 7lb.ft meer dan de 200tdi.

(1 lb.ft is 1.35582 Nm en 1 Nm is 0.737561 lb.ft)

Gr Willem
www.landrover-defender.eu



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2010 16:10 door Willem.
Roy Bruurs

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Roy Bruurs »

Ook ik zou graag het vermogen va neen 200Tdi willen weten

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06a6c81f0564683dd6ced758944fa5ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12986177, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Willem

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Willem »

200tdi heeft 107 bhp

Hier heb ik nog wat meer gegevens over de beschikbare motoren staan: [www.landrover-defender.eu]

Gr Willem
www.landrover-defender.eu
sjorsboomschors/aka/PP

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik meen te hebben gelezen dat een disco 200TDi heeft 111 Bhp, & een Def. 200TDi 107Bhp.
hier:
QuoteDefender

The biggest change to the Land Rover came in late 1990, when it became the Land Rover Defender, instead of the Land Rover Ninety or One Ten. This was because in 1989 the company had introduced the Discovery model, requiring the original Land Rover to acquire a name.[3] The Discovery also had a new turbodiesel engine. This was also loosely based on the existing 2.5 litre turbo unit, and was built on the same production line, but had a modern alloy cylinder head, improved turbocharging, intercooling and direct injection. It retained the block, crankshaft, main bearings, cambelt system and other ancillaries as the Diesel Turbo. The breather system included an oil separator filter to remove oil from the air in the system, thus finally solving the Diesel Turbo's main weakness of re-breathing its own sump oil. The 200Tdi as the new engine was called produced 111 hp (83 kW) and 195 lb·ft (264 N·m) of torque, which was nearly a 25% improvement on the engine it replaced (although as installed in the Defender the engine was de-tuned slightly from its original Discovery specification (111 horsepower) due to changes associated with the exhaust).[3] komt van Wiki
maar soms kom ik zelfs wel 113 BhP tegen in een Disco 200TDi..
Willem

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Willem »

Mijn gegevens gaan inderdaad over de Defender blokken. Ook mij staat bij dat die in een Disco net wat sterker zijn, maar de exacte cijfers weet ik niet, die van Wiki zullen wel kloppen.

Gr Willem
www.landrover-defender.eu
Roy Bruurs

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Roy Bruurs »

Zat idd ff op wiki te kijken en zie dat de 200 en 300 gelijk aantal bhp hebben

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('11c8106207904d14ac91e6e9d5e0af84', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12986392, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Marc-my-Words

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Marc-my-Words »

Tinus 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>Defender 110 200Tdi SW - 1986 op kenteken maar productie oktober 1985 ...
>taxfree is just [10], [9], [8], [7], [6], [5], [4], [3] , [2] months away, and counting...
>
>1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2010 01:44 door Tinus 110.


Tinus .... ben je gestopt met counting your blessings ?

(De mijne is op 30 juni 2010 op stapel gezet.)

Marc
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Voor het vermogen maakt het niet veel uit, 300 is wat rustiger, 200 schijnt wat sterker te zijn. Voordeel van de 300 is de fijne versnellingsbak erbij.

Tunneltje is makkelijk aan te passen, verder openbuigen. Ik heb een 300 uit een disco met bak. Zit wel het schakelgebeuren van een def op, dan komt de pook netjes uit. Het hele spul ligt ongeveer 3 cm verder naar achter dan origineel. Rijdt fijn.

Succes met je keuze.

Erik
Tom.laura

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Tom.laura »

En dan ook even de brutale vraag. Wat waren jullie kwijt aan de ombouw naar een 300tdi met die fijne bak. Inruil van een 2.5n/a zal niet veel uitmaken.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Tom.laura Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan ook even de brutale vraag. Wat waren jullie
> kwijt aan de ombouw naar een 300tdi met die fijne
> bak. Inruil van een 2.5n/a zal niet veel uitmaken.

kan alleen maar voor mezelf spreken, maar;
110 2.5TD conversie naar 200TDi:>LT 77 behouden, tussenbak heb ik nog liggen als spare
aanschaf Disco 200TDi> 450 pond, overtocht ed. €200,-
verkoop 2.5TD blok> € 375,-
verkoop restant Disco> € 500,-
weekje klussen> kratje bier of wat + veel zweet.... onbetaalbaar
Huub

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Huub »

Heb twee jaar geleden dezelfde verbouwing gedaan, van 2.5 naar 300tdi, met behoud van de versnellingsbak en installatie van een disco tussenbak. De motor staat op de orginele steunen op het chassis. Was een aardig prijzige ingreep omdat ik ook het gehele koelgebeuren heb vernieuwd (had ik niet meteen met de motor meegekocht) Bij elkaar met slangen en een nieuw bekrachtigd stuurhuis toch wel zo'n 2500 Euro. Maar de 300 tdi motoren zijn nu wel een 500 Euro goedkoper geworden.....
De 2.5 NA bracht echter toen nog 800Euro op en dat maakte het geheel wat betaalbaarder.

Groeten,

Huub
wijzerman

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door wijzerman »

Beste Huub,

Heb je daar een verslagje van?
Foto's lijst met benodigdheden?

Groeten,

Jan
Tinus 110

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Tinus 110 »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tinus 110 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >Defender 110 200Tdi SW - 1986 op kenteken maar
> productie oktober 1985 ...
> >taxfree is just [10], [9], [8], [7], [6], [5],
> [4], [3] , [2] months away, and counting...
> >
> >1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2010
> 01:44 door Tinus 110.
>
>
> Tinus .... ben je gestopt met counting your
> blessings ?
>
> (De mijne is op 30 juni 2010 op stapel gezet.)
>
> Marc
Hoi Marc - inderdaad nog 2 weken. Ben enorm in gevecht met de belastingdienst. Volgens 'het' formulier moet je het naar een bepaalde afdeling en in werkelijkheid naar een andere ... dus ergenis alom!

maar je hebt gelijk, zal mijn handtekening even aanpassen!

vwb de kosten die gevraagd worden was ik:

800e voor de 200tdi
350e andere tussenbak 1:4
400e inbouw alles
400e voor nieuw stuurhuis incl stuurbekrachtiging

totaal : 1.950e was hele aderlating, had gerekend op 1.200e maar wel blij dat ik het gedaan heb.

zou nu voor v8 gaan!

[twitter.com]

web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b660eedd71abcc07808556c484770eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12991036, 600, 600, 'Loading image ...', false);

One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
Marc-my-Words

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Marc-my-Words »

Tinus 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Marc - inderdaad nog 2 weken. Ben enorm in
> gevecht met de belastingdienst. Volgens 'het'
> formulier moet je het naar een bepaalde afdeling
> en in werkelijkheid naar een andere ... dus
> ergenis alom!
>
> maar je hebt gelijk, zal mijn handtekening even
> aanpassen!
>

Ach ... ik ben tijdelijk (hopelijk) de juridische eigenaar van een R25GTD die ook nog een 25 jaar is, en eerst communiceerde de RDW niet met de belastingdienst zodat de RDW niet wilde weten dat een ex NL auto bij her-import geen BPM plicht meer heeft (en sowieso het BPM-bedrag nihil geweest was), en daarna, nadat dit een maand had geduurd (en de auto dus een maand in een diepe identiteitscrisis verkeerde), stuurde diezelfde belastingdienst een aanslag MRB voor een ruim 25 jarige 25 (ze wilden een niet mis te verstaan bedrag ontvangen). Bellen, internet en schrijven gaf daar ook verschillende antwoorden. Desondanks, of wellicht juist omdat ze zelf ook zagen dat het al te dol was, gaf men opvallend snel het gewenste antwoord en het inmiddels voor de zekerheid toch maar overgemaakte geld terug.

Marc
Huub

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Huub »

Moet voor mijn werk al verslagen maken dus daar ben ik niet aan begonnen. De fotoreportage is ook niet gelukt maar uit het hoofd kom ik op het volgende.

Radiator met oliekoeler + intercooler, slangen van en naar motorblok, vliegwiehuis van een 2.5NA achter de 300 tdi geinstalleerd, linker motorsteun van de 2.5 NA kan gehandhaafd blijven, rechter steun zelf een bouwen zodat hij bij de 2.5 NA bevestiging uitkomt en het oliefilter ook nog past, oliefilter op een andere plaats of een steun maken waar het filter doorheen kan. Downpipe uitlaat, standaard gekocht en verlast zodat deze op de rest van de standaard 300tdi 110 uitlaat aansluit.
Zachtere motor rubbers (40shore) en bak rubbers geïnstalleerd i.v.m. resonanties. Luchtfilter van een v8 range geïnstalleerd aan de rechterkant op het blok, turbo en intercooler aangesloten met siliconen slangen. Startbeveiliging van de 300 tdi pomp afgehakt en het solenoid aangesloten zoals op de 2.5 NA, oliekoelerleidingen verlengd. Het blok komt dicht bij het schutbord maar het kan wel zonder dat je daaraan iets hoeft aan te passen. Wel meteen over heel het schutbord geluidisolatie aangebracht.
Restpunten bij mijn auto zijn nu het aanpassen van de temperatuur meter en een aanzuig geruisdemper en het installeren van een elektrische fan.
De gaskabel is nu zo afgested dat ik niet het volle vermogen van de auto gebruik. De LT77 heeft er 190.000 op zitten en ik wil graag de 500.000 voorbij met deze bak en liefst ook met de motor. (maar die zijn zo duur niet meer)

Anders kom je toch een keer gezellig op de koffie?.

Groeten,

Huub
wijzerman

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door wijzerman »

Waar kom je vandaan?
Lucas van Lierop

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Lucas van Lierop »

Vinden jullie die R380 echt zo fijn of is een LT77 nog veel agrarischer? Ik vind een R380 (mijne oude en mijn huidige revisiebak) nou geen schakelwonder...

Groet
Lucas
Marc-my-Words

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Marc-my-Words »

Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vinden jullie die R380 echt zo fijn of is een LT77
> nog veel agrarischer? Ik vind een R380 (mijne oude
> en mijn huidige revisiebak) nou geen
> schakelwonder...
>
> Groet
> Lucas

Een goeie, niet mishandelde R380 moet (of kan?) gewoon "wonderlijk" goed schakelen voor een opgevoerde tractor (of was dat alleen bij de latere modellen?).
Misschien had ik geluk maar afgezien van een wat langzamer 2-3 overgang en de wat lange weg bij het terugschakelen van 5 naar 4 zou ik zeggen dat het een bijna sportieve bak was, althans de mijne. Ik heb ook wel eens een LT77 gereden maar die was beslist agrarischer, een stuk hakeriger.

Marc
huub

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door huub »

Wij wonen in Oosterhout (N en werken in Rotterdam. Dochter en zoon wonen in Amsterdam en daar zijn we ook regelmatig.

Groeten,

Huub
Wouter

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door Wouter »

Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> 200Tdi uit een Defender past zo: geen aanpassingen
> aan bak of chassis nodig.
>
> 200Tdi uit een Discovery past niet direct:
> aanpassing aan turbo, uitlaat nodig. "Dure"
> conversiekits voor te koop of zelf iets maken
> (Steve Parker).
>
> 300Tdi uit Discovery of Defender past met andere
> motorsteunen: geen andere bak nodig. Motor komt
> wel ver naar achteren te liggen. Je kunt
> natuurlijk ook de bijbehorende R380 bak monteren
> maar dan moet je ook de gearboxtunnel voor een R80
> hebben. Motor komt dan op de "originele" 300Tdi
> positie. Ook dan andere motorsteunen nodig.
>
>
> Zorg wel dat je een complete set hebt met
> intercooler, radiateur/oliecooler, luchtfilter,
> slangen, brandstoffilter, kabelboom enz... dat
> maakt de inbouw makkelijk en dan weet je ook waar
> alles moet. Ook voor onderhoud/onderdelen in de
> toekomst makkelijker.
>
>
> Ik heb nog een complete goed lopende Defender
> 200Tdi motor met alles erbij te koop.
>
> Mail me maar als je interese hebt.
wouter

Re: wat te doen 200tdi, 300tdi uit een def of disco

Bericht door wouter »

Is dze motor nog te koop ?
Indien zo hoeveel moet hij dan kosten?
Plaats reactie