Centrale deurvergrendeling aansluiting

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ricardo

Centrale deurvergrendeling aansluiting

Bericht door Ricardo »

De RRC 4 deurs 1982 heeft last van een kapotte centrale motor aan de bestuurderszijde.
Ik had een exemplaar met 4 draden, nu een andere motor, maar met 5 draden. Ook een andere aansluiting, maar dat terzijde.
Nu zit ik te dubben welke draad nu op de + moet en welke anders. Ik kan geen electrisch schema lezen, ik kom er echt niet uit met het handboek.
1 Zekering heeft het al gekost, nu liever even checken.

Ik heb een oude 4 draad bajonet aansluiting in de deur.
De + daarvan is paars.

Mijn motor heeft de volgende kleuren: zwart, groen/zwart, blauw/zwart, oranje/blauw, groen/grijs
Wat zou nu de + kunnen zijn (zie schema handboek) en welke leiden naar de andere deuren?

Wie weet raad?
Andrew Colville

Re: Centrale deurvergrendeling aansluiting

Bericht door Andrew Colville »

Zijn de kleuren niet hetzelfde als op je oude slot motor?? Landrover gebruikt op veel plaatsen telkens dezelfde kleuren.

je zou de vier gelijke draden dus aan elkaar moeten kunnen maken, mits de draad kleuren overeen komen.

Ook zul je ( dacht ik ) geen vaste plus vinden deze wisselt steeds.

Andere optie is even een foto van de oude maken en een oproepje doen op de markt voor een identieke slot motor, dan hoef je niks te verbouwen.

Groetjes Andrew
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Aangezien dit topic al uit 2010 is mag ik het vast wel even kapen (vind ik uiteindelijk overzichtelijker voor zoekacties dan iedere keer een nieuw topic voor hetzelfde probleem?).

De CV van mijn RRC gaat met de sleutel niet op alle portieren open, maar als ik de auto afsluit (door via de linkerachterdeur de knop van het bestuurdersportier in te drukken) gaan wel alle portieren op slot. De motor doet het dus wel, is mijn conclusie... De achterklep doet dan helaas niet mee...

Ik wil zometeen alle bedrading e.d. eens doorlopen en alle stekkerverbindingen opnieuw uit- en in elkaar duwen (en inspuiten). Ook de mechanische zaken even goed inspuiten/smeren.

Iemand nog andere tips en/of ervaringen?
Benno

Bericht door Benno »

Met de knop bedien je een schakelaar en niet direct een motor. Normaal druk je met de motor van de linkerdeur de schakelaar in of uit, die schakelaar schakelt de andere deuren.

Benno
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Mmmm, bedenk me nu dat de auto bij het ophalen beschikte over een afgebroken sleutel in het contactslot. Een ander contactslot was bijgeleverd, maar dus heb ik nu een andere sleutel. Dat verklaart waarom ik het bestuurdersportier niet met de sleutel kan afsluiten... Eigenlijk is het een enorm geluk dat ik de auto wel met de sleutel open kan krijgen?!

Heb me even kort beziggehouden met de bestuurdersdeur. Hout verwijderd, om eens goed op te schuren en te lakken, veter onderlangs weer aan het deurpaneel bevestigd, de blokjes vanachter weer in de gaten gezet zodat ik de deurhandle/handvat weer kon bevestigen. Raammotor ingesprayed met WD40, en de schakelaars met contactspray. En warempel, de ruit gaat weer naar beneden. Ook weer naar boven, al heeft-ie daar wat meer moeite mee als het raam helemaal naar beneden is geschoven.
Ook bezig gehouden met de deurvergrendeling. Met de knop werkt de schakelaar/schakeling wel. Indrukken resulteert in 4x op slot. Optrekken maakt niet alles open. Maar als je 'm dan weer indrukt voor de 2e keer hoor je door de hele auto een soort klik, en daarna gaat dan wel weer alles open als je de knop omhoog trekt. Alles doet dus mee, behalve... de achterklep. Denk dat ik de boel daar maar eens uit elkaar trek en doormeet...

Reden waarom het raam in de onderste positie wat meer moeite heeft om omhoog te komen lijkt me misschien wel stroomverlies? Zou je bij de raambediening hetzelfde principe kunnen hebben als het verschijnsel van de koplampen? En zou de schakeling over een relais laten lopen daarmee wellicht een grotere verbetering laten zien?

Verder tot de ontdekking gekomen dat er vóór onder de cubbybox, dus bij de bedrading van de raamschakelaars, een losse continu-plus ligt, en losse massadraad, en nog een losse draad (blauw), wellicht een schakeldraad? Waar zou dit voor kunnen zijn? Of is dat after-market aangelegd door een vorige eigenaar? Zou een mogelijkheid kunnen zijn om de 27MC in de cubbybox in te bouwen bijvoorbeeld. Of een vorm van carkit?

Ik ben echt helemaal blij met het feit dat de auto nu thuis staat en over APK beschikt, kan nu langzaamaan verder perfectioneren naar wat ik wil...
Benno

Bericht door Benno »

Geert, Omhoog is tegen de zwaartekracht in en de motortjes zijn niet zo heel sterk. Gaat gewoon moeilijk omdat het motortje het zwaar heeft. Ik heb ze wel eens uit elkaar gehaald en opgeschuurd, doorgesmeerd. niet moeilijk en soms met verbazend resultaat. soms is de rotor waar de borstels overheen draaien erg gecorrodeerd, soms is het binnenwerk (vertanding, overbrenging vol met uitgehard oud vet)

Ik zou ook de rail waar het raam inglijd smeren met een goede kwaliteit Teflon-spray

Verder heb ik het al lang opgegeven om te achterhalen wat er allemaal aan voedingen en extra draden in sommige ranges ligt. Je komt werkelijk van alles tegen nl.

groet,

Benno
Plaats reactie