difflock lampje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
willem vroegh

difflock lampje

Bericht door willem vroegh »

Hoi
Op school hebben ze aan mijn auto gewerkt(motorvoertuigen)toen ik naar huis wilde rijden lichte mijn oranje lampje op,en wilde hem weer in zijn hoog zetten,maar merkte dat mijn pookje los zat,onder de auto heb ik hem toch in zijn hoog kunnen krijgen,maar het lampje bleef branden,ik ben naar huis gereden 15 kilometer,maar het zat niet lekker,mijn stuur ging zwaar,en trok een beetje naar een kant,heb weer onder de auto aan het stangetje gerommeld,toen was het lampje uit.
Het kan toch niet dat ik in Difflock heb gereden,daar kan ik toch geen 70 mee rijden,terwijl mijn pookje in zijn hoog staat,en is het pookje ook weer vast te zetten???
Gh,Willem
Leendert

Re: difflock lampje

Bericht door Leendert »

Nu helpt het wel om te vertellen om wat voor een auto / versnellings bak het gaat.
Maar in het algemeen kun je in hoog met difflock gewoon alle snelheden rijden, zeker als het rechtuit gaat en zeker op een losse ondergrond.
Op verharde weg is dit niet slim maar het kan wel.
Benno

Bericht door Benno »

Hangt allemaal van de auto af. Bij een oude rrc bv. is de difflock vacuum gestuurd en heeft niets met hoog of laag te maken. In zowel hoog als laag in te schakelen en ingeschakeld merk je inderdaad problemen met sturen op verharde wegen omdat voor en achteras gesperd zijn. Bij scherpe bochten merk je pas echt goed wat er fout gaat en dan kan het wel eens te laat zijn voor je aandrijflijn. Hoog en lage gearing werken met een pookje. bij latere bakken is het difflock en hoog laag gecombineerd in de bak en is er weinig van buiten in te stellen.

Ik ga er dus vanuit dat je een oud systeem hebt en inderdaad een stuk in difflock gereden hebt. Kijk eens goed of je vacuumslangetjes nog goed aan de actuator zitten of dat je die nu misschien wel helemaal er vanaf hebt gehaald. zonder vacuum geen difflock nl.

groet,

Benno
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ook bij de latere modellen kun je met difflock aan rijden in de hoge versnellingen en kun je, zoals Leendert al schreef, in principe elke gewenste snelheid rijden met difflock ingeschakeld.

Dennis B
willem vroegh

Hoi Leendert

Het gaat om een 110 2.5 200tdi 1992.
Het gaat alleen om de tussenbak LT230,als mijn pookje links omhoog gaat brand het lampje,duw ik het pookje in zijn H,blijft het lampje branden,en ben van Dordrecht naar Gorinchen gereden,er van uitgande dat de diff ondanks het lampje toch is uitgeschakeld,nu is de weg wel allemaal rechtuit,maar toch voelde het niet lekker,maar de pook van de tussenbak zit los en schakelt niet meer.
Gr,Willem
willem vroegh

Hoi Dennis

Dat bedoel ik niet helemaal,het gaat om de tussenbak van een 110 2.5 200 tdi 1992,mijn pookje stond links omhoog,het lampje brande,ik zette hem terug in zijn hoog,maar het lampje bleef branden,ik ben van Dordrecht naar Gorinchem gereden,ervan uitgaande dat ondanks het lampje hij toch uit de Diff was,maar het voelde niet goed,ikdurfde ook niet harder dan 70 te rijden,ik heb thuis onder de auto gelegen en het stangetje van de versnelling omgeduwd toen was wel het lampje uit,dus ik denk dat hij bleef hangen,maar mijn pookje zit los,is dat vast te zetten??

Gr,Willem
willem vroegh

Hoi Benno
Bedankt voor je reactie.
Het gaat om een 110 2.5 200tdi uit 1992.met een LT 230 tussenbak,het pookje stond links omhoog,en zette hem terug in zijn H,maar het lampje bleef branden,en ben naar huis gereden van Dordrecht naar Gorinchem,er van uitgaande dat ondanks het lampje,hij toch in zijn Hoog stond, maar het voelde niet lekker,durfde ook niet harder dan 70,en toen ik thuis kwam ondekte ik dat het pookje los was gegaan,en heb onder de auto het stangetje van de versnelling een stukje verzet ,het lampje was toen wel uit,hij rijd nu ook wel anders,maar heb ik nu dan toch in mijn Diflock gereden,ik dacht dat je dan niet zo hard kon rijden ,net als in zijn L,ik heb nooit een sper gehad zodoende weet ik het niet,mijn Isuzu trooper had die niet.
Ik heb wel het idee dat hij zwaarder is gaan sturen ,of het zit tussen mijn oren.

Gr,Willem
willem vroegh

Mijn reactie aan jou staat onder die van Dennis
roderiquez

Bericht door roderiquez »

Willem. Druk die auto eens een blubberig stukje in, met enige mate want je moet er waarschijnlijk nog even onder wezen.
Stukje bouwterrein (het is immers weekend).
Als hij om de haverklap af slaat en de boel niet trekt; dan staat ie iet aan. Trekt hij alles met gemak, dan staat hij ingeschakeld.
dirk

Bericht door dirk »

beste

als hij staat in geschakeld merkt je dat direct aan het sturen je kan dan niet goed meer een scherpe bocht nemen het stuur wil dan recht uit
ik heb het zelfde gehad bij mijn 110 het lampje bleef branden ondanks ik eerst een stuk achteruit had gereden ik dacht dat hij wel uit was
tot ik een rotonde tegen kwam en het stuur uit me handen sloeg snel hard aan het stuur getrokken om niet van de weg te raken
helaas kosten dat me een aandrijf as en homokineet ik dacht dat ik hem niet goed had uit geschakeld dus gewoon een domme actie tot ik het terrein in ging
hier kreeg ik de diflock er niet meer op rustig naar huis gereden en de bak open gemaakt aan de bovenkant van de tunnel bleekt er een inbus van een nok los te zitten hierdoor schakelde hij niet meer in na dit vast te hebben gezet werkt alles weer naar behoren

zoals je leest zou ik niet door rijden zo je sloop de boel echt en met een beetje pech hang je in een vangrail zet voor de zekerheid de wagen even op een krik en kijk of de wielen los van elkaar kunnen bewegen als de diflock er opstaat kan je 1 wiel niet draaien als de rest nog op de grond staat

groet dirk
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Je hebt gereden met ingeschakelde Diff lock

Het systeem zit als volgt,

Hoog is pook naar achteren, laag is pookje naar voren difflock schakel je IN door het pookje naar links te verplaatsen, dit kan in laag of hoog in of uit geschakeld worden zelfs onder het rijden in een rechte lijn.

Het lampje geeft enkel aan dat je diff ge-locked /ingeschakeld is. deze gaat ook pas weer uit als de diff lok ook daadwerkelijk ontkoppelt.

Het komt vaak voor dat je diff lock blijft hangen door spanning in de aandrijf lijn, zeker op staart komt dit vaak voor , dit voel je dan met rijden, de auto wringt zich door bochten.

mocht deze nu nog ingeschakeld zijn even een wiel van de grond en de spanning komt uit de aandrijf lijn het lampje zal doven.

Groetjes Andrew
Plaats reactie