torderen chassis ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
branko

torderen chassis ?

Bericht door branko »

Hallo allemaal.
Aan de defender 133 word nog steeds gewerkt, de voorkant is nu op de electrische besturing [ relais en zekeringen] bijna klaar.
Nu willen we met de camperopbouw gaan beginnen.
Deze loopt van achter de deurstijlen van de voordeuren door tot 10 cm voorbij de achterste draagbalk, waar die onder een hoek van 45 graden omhooggaat.
De totale lengt zal van achter de deurstijlen +/- 310 cm bij 200 cm breed bij 200 cm hoog worden [ dus geen hef/klap dak zoals eerst gepland, dit omdat de deur dan te klein zou worden].
Ik ga uit van een 800 kg als gewicht van de unit.
Boven de voordeuren zal een alkoof komen die ook nog iets voor de voorruit uit zal steken.
De bedoeling is de unit vast met de bestuurders cabine te verbinden, zowel aan de zijkant van het dak, als ook aan de deurstijlen.
Nu mijn vraag:
Hoe erg tordeert een defender 133 chassis, met andere woorden moet ik een hulp chassis met draaipunt op de achterste draag balk maken, of is de torsie dermate weinig dat de camperunit vast met het chassis verbonden kan worden, eventueel met speciale? rubbers, zonder dat me de boel gaat scheuren?
Heb me al wezenloos gezocht op internet, heb al contact gehad met special vehicles in sollihul, maar kan nergens een antwoord te vinden of krijgen.
En mocht er toch een hulp chassis nodig zijn, hoe moet dit er uit zien, materiaal 40x40 3mm wand sterkte?? of iets anders, wat voor soort rubbers heb ik nodig , etc, etc.
Iemand een idee of een schets.
Alvast dank voor eventuele ideen.
Groet Branko.
Symon

Re: torderen chassis ?

Bericht door Symon »

Kijk eens hoe ze het bij een 109 ambu hebben gedaan

Gr Symon
Arjan

Re: torderen chassis ?

Bericht door Arjan »

Branko,

Zoek eens in duitsland naar bedrijfen die overland auto`s en trucks bouwen.
Zij gebruiken allemaal een hulp chassis ivm torsie van het bestaande chassis.


Gr Arjan
Huub

Re: torderen chassis ?

Bericht door Huub »

Gebruik een hulpchassis, onafhankelijk van wat de militairen ook gebruiken.

Huub
Gert

Re: torderen chassis ?

Bericht door Gert »

De ambulancebak weegt ook honderden kilo's. Als ik in het terrein een beetje scheef sta, krijg ik de achterdeuren met moeite open. Die bak flext dus best erg. Gelukkig heb ik de stevigheid van het gesloten tussenschot nog. Ambulances die deze hebben verwijderd hebben vaker last van gescheurder verbindingen, en bij Finn zelfs een gescheurd voorruitframe.

Hoe erg de torsie zal worden kun je alleen maar berekenen/simuleren.

Gert
Tinus 110

Re: torderen chassis ?

Bericht door Tinus 110 »

probeer Finn op het forum even te vinden. Heeft een 109 Ambu en is zeer vindingrijk.

[twitter.com]

web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('30a70e327743c93227846353a1964c10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12963133, 600, 600, 'Loading image ...', false);

One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
Martijn ten Broeke

Re: torderen chassis ?

Bericht door Martijn ten Broeke »

Hey Martijn,

De lier al gefixt? En is snowhite al belasting vrij?

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75dac651b1872f8a0269646a9327ec67', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 12963429, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bowy

Re: torderen chassis ?

Bericht door bowy »

Zonder hulp chassis gaat geheid alles scheuren. Dus ik sluit me geheel aan bij bovenstaand. Of de unit los van de cabine maken , dan minder problemen hiermee, maar moet je wel je chassis op de overgang versterken.

Gr Bowy
branko

Re: torderen chassis ?

Bericht door branko »

Hallo allemaal.
In de eerste plaats dank voor jullie antwoorden/meedenken.
Als ik het allemaal goed begrijp moet er een hulp chassis komen, ook een land rover chassis tordeerd.
Ik ben niet bekend met de ophanging van een 109 ambulance, maar als die in het terein problemen heeft de deuren te openen, lijkt me dat niet de goede oplossing.
ook bij diverse camper bouwers in duitsland heb ik al gekeken, maar vind daar weinig over een hulp chassis, wel vage aanduidingen.
Logisch, als bedrijf zou ik ook niet alles bekend maken.
Losse bak en losse cabine zou een optie zijn, ware het niet dat ik nog een dak, nog een cabine achterkant heb.
De bestuurders cabine moet dus z'n stevigheid uit de camperunit krijgen.
Mijn idee is nu om een soort ladderchassis te maken, die net achter de bestuurders cabine op de eerste outtrigger"", zo dicht mogelijk tegen het chassis vast verbonden word [ op 2 punten dus].
Op de laatste dwarsbalk van het chassis word een horizontaal draaipunt gemaakt, die in de rijrichting ligt.
Het chassis zou zo moeten kunnen torderen, zonder dat de camperunit meegaat.
Ik moet het een en ander nog uitzoeken, maar dit is alvast de basis.
Jammer, word hij alweer zwaarder.
Groetjes Branko.
Gert

Re: torderen chassis ?

Bericht door Gert »

Dag Branko,

Misschien is het verstandiger om te overwegen om zo'n afzetgeval te gebruiken, en je auto voor 'dagelijks' gebruik in te richten als hardtop/pickup.

Zoals je beschrijft is het een ingrijpende verandering, die nogal wat gewicht zal opleveren.
Als je twee weken per jaar slaapt in de auto, dan heb je er 50 weken last van gedurende de rest van het jaar (brandstof, formaat, gewicht).

Gert
branko

Re: torderen chassis ?

Bericht door branko »

Hoi Gert.
Hier in heb je ten dele gelijk.
Wij hebben al een 16" syncro dubbelcabine pickup met opzet unit gehad, en deze combinatie is ons niet zo bevallen.
Wij zullen er niet alleen tijden de vacantie gebruik van maken, maar er ook nog diverse weekeinden en schoolvakantie's mee weg gaan.
Hij moet eigenlijk spontaan meegenomen kunnen worden.
Buiten dat is een defender 133 in de wegenbelasting als particulier onbetaalbaar, een camperkenteken scheelt hier weer.
Dit alles te samen maakt het dat we dit willen maken; een 133 camper met een vaste opbouw.
Groetjes Branko.
Plaats reactie