Groot licht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc-88-RHD

Groot licht

Bericht door Marc-88-RHD »

Ik ben afgelopen zaterdag de verlichting van mijn series 3 aan het controleren geweest en nu bleek het groot licht niet te werken.
Seinen gaat wel, dus de koplampen en de draden naar de koplampen lijken in orde.

Omdat seinen wel ging, verdacht ik in eerste instantie de knipperlicht/grootlicht schakelaar. Ik heb deze losgehaald en doorgemeten, maar hij is toch in orde.

Heeft iemand misschien een idee waar het wel aan zou kunnen liggen?

Marc

< Series 3 - 88'' RHD >
Dirk109

Re: Groot licht

Bericht door Dirk109 »

Volgens mij zijn het twee verschillende draden die van je schakelaar komen voor seinen en gewoon aan dus daar zal de fout ergens wel zitten.
Dirk 109
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Marc,

Ik herken je probleem. In je grootlichtschakelaar zit een wisselkontakt. Bij het seinen maak je maar even kontakt. Geen probleem. Bij het permanent aanhebben van je grootlicht staat je andere switch ingeschakeld. Bij mij was deze intern erg heet geworden, en de boel was versmolten. Dus niet meer werken.....( NB in koude toestand gemeten, wel werken...maar door de versmelting was het kontaktvlak zodanig klein geworden, dat het uiteindelijk weer problemen gaf)

Oplossing, nieuwe schakelaar, valt qua prijs erg mee, en relais ertussen gezet. Ook voor het dimlicht, gaat in één moeite door.

Voor je verlichting pak je de blauw- rode draad en de blauw- witte draad op. Vanaf de schakelaar aansluiten op de spoel van het relais. Andere kant aan massa dus....
Vanaf de accu een 2,5 qmm naar de ene kant van het relais kontakt, en de andere helft van de blauw witte en blauw rode aansluiten. Wel zekeringen ertussen.....

Vragen, laat het weten!

mvg Hans
Marc-88-RHD

Bedankt voor de suggesties

Ik ga morgen eens proberen de draadje aan mekaar te maken, kijken of ie het dan wel doet.
De schakelaar ziet er nog uit, geen smeltplekjes te zien.

Relais inbouwen ga ik zeker doen, staat op mijn to-do lijstje.
luc.b

Bericht door luc.b »

Lijkt inderdaad op de schakelaar, kleine tip probeer een schakelaar van het "goede" merk te vinden en niet een Britpart exemplaar, daar heb ik er 2 van versleten en nu toch maar een echte gekocht.

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]
Rogier 88 SIII

Bericht door Rogier 88 SIII »

aan de hand van het verhaal van hans 109, ik heb eens op eens trekker op het werk een probleem gehad met een relais (die achteraf vol water stond) dat een test lampje of en multimeter wel werkte maar zodra er vermogen gevraagd werdt niet meer. relai vervangen probleem opgelost.

mtvgr: rogier
Marc-88-RHD

Gisteren de schakelaar nog eens geprobeerd, hetzelfde resultaat: wel seinen, geen groot licht.
Draadjes doorverbinden werkte wel, dus het zit toch in de schakelaar. De doorslaggevende factor was de rook die op een gegeven moment van de schakelaar kwam

Dat wordt dus een nieuwe schakelaar, en meteen maar de goeie zoals Luc zegt. Ik wacht nog even met bestellen totdat ik de remmen bekeken heb en weet wat daarvoor besteld moet worden.

Marc

< Series 3 - 88" RHD >
Plaats reactie