Zweedse lichtversterker
-
RufusXL
Zweedse lichtversterker
Hallo,
Na 2 keer problemen met de verlichting (eerst kapot verdeelblokje, nu de schakelaar) is het tijd eea fatsoenlijk aan te pakken. Ik zag een paar draadjes over de zweedse lichtversteker en volgens mij is het zelfs voor mij wel te doen er zelf een paar te maken:-)
Ik heb vandaag eens goed naar de bedrading gekeken en heb toch nog een paar vraagjes:
1. In de zekeringenkast tegen het schutbord aan zit een relais voor de verlichting (middelste van de 5). Als ik zowel het groot licht als het dimlicht via 2 aparte relais laat lopen heb ik deze neem ik aan niet meer nodig?
2. Achter de koplampen zit een soort kastje met een stekker erop aan het lamphuis. Ook van het merk WIPAC, dus ik neem aan dat dit bij de lamp hoort. Iemand enig idee waar deze kastjes voor dienen?
3. Tot slot: is er toevallig iemand die een schema heeft gemaakt? ......scheelt toch weer wat denkwerk:-)
Alvast bedankt!
Robert
Defender Td5
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2010 19:54 door RufusXL.
Na 2 keer problemen met de verlichting (eerst kapot verdeelblokje, nu de schakelaar) is het tijd eea fatsoenlijk aan te pakken. Ik zag een paar draadjes over de zweedse lichtversteker en volgens mij is het zelfs voor mij wel te doen er zelf een paar te maken:-)
Ik heb vandaag eens goed naar de bedrading gekeken en heb toch nog een paar vraagjes:
1. In de zekeringenkast tegen het schutbord aan zit een relais voor de verlichting (middelste van de 5). Als ik zowel het groot licht als het dimlicht via 2 aparte relais laat lopen heb ik deze neem ik aan niet meer nodig?
2. Achter de koplampen zit een soort kastje met een stekker erop aan het lamphuis. Ook van het merk WIPAC, dus ik neem aan dat dit bij de lamp hoort. Iemand enig idee waar deze kastjes voor dienen?
3. Tot slot: is er toevallig iemand die een schema heeft gemaakt? ......scheelt toch weer wat denkwerk:-)
Alvast bedankt!
Robert
Defender Td5
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2010 19:54 door RufusXL.
-
Willem
Re: Zweedse lichtversterker
RufusXL Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2. Achter de koplampen zit een soort kastje met
> een stekker erop aan het lamphuis. Ook van het
> merk WIPAC, dus ik neem aan dat dit bij de lamp
> hoort. Iemand enig idee waar deze kastjes voor
> dienen?
Alvast een antwoord op vraag 2, grote kans dat dit de hoogte verstelling is. Loopt er vanuit dat kastje een "stangetje" naar de kom waar de lamp in zit en hem je tussen de bediening van je achterruitenwisser en 12v aansluiting een draaiknopje met 4 standen (0 1 2 3)?
Overigens kost de kant en klare zweedse lichtversterker ca 25,-. Daar kun je niet heel lang zelf voor aan de slag als je relais (2x), goede kabel en connectoren meerekend.
Succes!
Gr Willem
[www.landrover-defender.eu]
> 2. Achter de koplampen zit een soort kastje met
> een stekker erop aan het lamphuis. Ook van het
> merk WIPAC, dus ik neem aan dat dit bij de lamp
> hoort. Iemand enig idee waar deze kastjes voor
> dienen?
Alvast een antwoord op vraag 2, grote kans dat dit de hoogte verstelling is. Loopt er vanuit dat kastje een "stangetje" naar de kom waar de lamp in zit en hem je tussen de bediening van je achterruitenwisser en 12v aansluiting een draaiknopje met 4 standen (0 1 2 3)?
Overigens kost de kant en klare zweedse lichtversterker ca 25,-. Daar kun je niet heel lang zelf voor aan de slag als je relais (2x), goede kabel en connectoren meerekend.
Succes!
Gr Willem
[www.landrover-defender.eu]
-
Mark HJ
Hoi
Ik heb ook al een tijd een zweedse versterker op mijn defender 2004.Werkt prima en kant en klaar zit hij er zo op!
Inderdaad meer lichtopbrengst en mindere stroom door de schakelaar die ook al eens verbrand was.
Wel een storing met het relais van het licht gehad welke bij de zekeringen tegen het schutbord zitten.
Dus controleer die ook.Het is niet zo dat alle stroom door de schakelaar loopt in de originele situatie,misschien alleen
bij de ouder autos.
Sukses ermee,
Groet Mark
Mark
Ik heb ook al een tijd een zweedse versterker op mijn defender 2004.Werkt prima en kant en klaar zit hij er zo op!
Inderdaad meer lichtopbrengst en mindere stroom door de schakelaar die ook al eens verbrand was.
Wel een storing met het relais van het licht gehad welke bij de zekeringen tegen het schutbord zitten.
Dus controleer die ook.Het is niet zo dat alle stroom door de schakelaar loopt in de originele situatie,misschien alleen
bij de ouder autos.
Sukses ermee,
Groet Mark
Mark
-
LaRobbie
Heeft iemand een concreet adres in NL waar die dingen te krijgen zijn. Ik woon dan wel sinds 10-10 in (Caribisch) Nederland maar te krijgen is er nog steeds niets, en kopen in het buitenland blijft een crisis.
-
Dennis101
Er zijn veel betere alternatieven te koop en anders is het eenvoudig zelf te maken.
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met AadG, wellicht kan die een kant en klaar pakket voor je verzorgen en opsturen van zijn (betere) ontwerp.
Dennis B
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met AadG, wellicht kan die een kant en klaar pakket voor je verzorgen en opsturen van zijn (betere) ontwerp.
Dennis B
-
Willem
Dennis101 Schreef:
> Er zijn veel betere alternatieven te koop en
> anders is het eenvoudig zelf te maken.
> Je zou ook eens contact op kunnen nemen met AadG,
> wellicht kan die een kant en klaar pakket voor je
> verzorgen en opsturen van zijn (betere) ontwerp.
>
> Dennis B
Welke aspecten zijn er verbeterd ten opzichte van de standaard / kant en klare zweedse lichtversterker?
Groet,
Willem
> Er zijn veel betere alternatieven te koop en
> anders is het eenvoudig zelf te maken.
> Je zou ook eens contact op kunnen nemen met AadG,
> wellicht kan die een kant en klaar pakket voor je
> verzorgen en opsturen van zijn (betere) ontwerp.
>
> Dennis B
Welke aspecten zijn er verbeterd ten opzichte van de standaard / kant en klare zweedse lichtversterker?
Groet,
Willem
-
Dennis101
Geen smeltdraad maar echte zekeringen en de schakeling van Aad voorkomt dat de lampen een te hoge spanning krijgen, waardoor de verwachte standtijd van de lampen gehaald wordt.
Dennis B
Dennis B
-
sjorsboomschors/aka/PP
nice, hoe/waar Aad te bereiken ( website??)